IL: "Demarinaiset: KUUKAUTISKÖYHYYS todellinen ongelma – kuukautissuojien alvia laskettava"
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/44dec0c8-9723-4d21-b952-817c0d64f…
Jes! Vihdoinkin järkeviä päätöksiä! Harmi vaan, etten enää itse pääse hyötymään mahdollisesta ALV:in alennuksesta kuin max 5-10v. =(
Kommentit (633)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä naisena vaikea keksiä hyvää perustetta vastustaa tätä, oli tämä nyt kovin tärkeä asia sitten tai ei. Kuukautiset ja lisääntymisterveys aiheuttavat kuitenkin naisille aikamoista vaivaakin. Ei ole kiva vuotaa melkein viikkoa kuukaudesta, kärsiä kuukautiskivuista, pelata veristen siteiden ja tamponien ja kuukautiskuppien kanssa, muistaa kantaa tarpeellista arsenaalia mukana, pelätä ohivuotoja, tuntea itsensä turvonneeksi valaaksi noin viikon kuukaudesta, vältellä pahimpina vuotopäivinä tietynlaista urheilua jne. Se koskee aika suurta ajallista osuutta naisen elämästä. Jos tätä voi jollain tavalla helpottaa, vaikka sillä että olisi edullisempaa hankkia parasta suojaa mitä markkinoilta löytyy, niin miksi näin ei tehtäisi?
Sellaista se biologia nyt kuitenkin on eikä sille mahda mitään. Minä en ymmärrä, miksi kukaan nainen kannattaisi näin typerää aloitetta.
Mitenniin ei mahda mitään kun juuri ollaan tekemässä jotain?? Ei mahda jos periaatteesta vastustatte kaikkea mikä mitenkään helpottaisi naisten elämää.
Millä lailla menkat estää Suomessa työllistymästä ja kouluttautumasta? Miksi meidän pitäisi saada halvemmalla siteitä, kun ne ei nytkään paljoa maksa? Miksi tämä on niin merkittävä ongelma, joka täytyy nostaa esiin nyt korona-aikana?
Montako kertaa asia pitää sinulle kertoa? Jos ei ole rahaa siteisiin, ei voi mennä kouluun tai töihin vapaasti vuotamaan minne sattuu.
Miten siihen 5 euron pakettiin ei riitä vara muutaman kuukauden välein kun miehellä menee kolme kymppiä joka kuussa enemmän ruokaan?
Opettele kokkaamaan itse.
Mieheltä menee kuukaudessa ruokaan enemmän rahaa kuin se parinkyt sentin verran, josta naiset täällä ulisee.
Mutta eikö korkeammat ravintokustannukset miehellä ole rinnastettavissa tuohon siteiden alvin alentamiseen?
Toisaalta: Jaettakoon niitä siteitä vaikka ilmaiseksi, jos ne @kkojen kidat saadaan tukittua!
Kyllänsen huomaakin teidän maharöllyköistänne.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi kuin ihmetellä miesten ja joidenkin naisten vastauksia tässä ketjussa. Ei kuulla, ei ymmärretä. Kun mullakin on vaikeeta niin kaikilla muillakin pitää olla. Tehkööt naiset suojansa vaikka sammalesta tai mieluummin vaikka jäkälästä. Ei ne muuta ansaitse. Hävettää teidän puolesta. Näin pieni myönnytys, näin suuri parku.
Ihan sijoittaa vaan sen muutaman euron/kk siteisiin omista varoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä naisena vaikea keksiä hyvää perustetta vastustaa tätä, oli tämä nyt kovin tärkeä asia sitten tai ei. Kuukautiset ja lisääntymisterveys aiheuttavat kuitenkin naisille aikamoista vaivaakin. Ei ole kiva vuotaa melkein viikkoa kuukaudesta, kärsiä kuukautiskivuista, pelata veristen siteiden ja tamponien ja kuukautiskuppien kanssa, muistaa kantaa tarpeellista arsenaalia mukana, pelätä ohivuotoja, tuntea itsensä turvonneeksi valaaksi noin viikon kuukaudesta, vältellä pahimpina vuotopäivinä tietynlaista urheilua jne. Se koskee aika suurta ajallista osuutta naisen elämästä. Jos tätä voi jollain tavalla helpottaa, vaikka sillä että olisi edullisempaa hankkia parasta suojaa mitä markkinoilta löytyy, niin miksi näin ei tehtäisi?
Sellaista se biologia nyt kuitenkin on eikä sille mahda mitään. Minä en ymmärrä, miksi kukaan nainen kannattaisi näin typerää aloitetta.
Mitenniin ei mahda mitään kun juuri ollaan tekemässä jotain?? Ei mahda jos periaatteesta vastustatte kaikkea mikä mitenkään helpottaisi naisten elämää.
Millä lailla menkat estää Suomessa työllistymästä ja kouluttautumasta? Miksi meidän pitäisi saada halvemmalla siteitä, kun ne ei nytkään paljoa maksa? Miksi tämä on niin merkittävä ongelma, joka täytyy nostaa esiin nyt korona-aikana?
Montako kertaa asia pitää sinulle kertoa? Jos ei ole rahaa siteisiin, ei voi mennä kouluun tai töihin vapaasti vuotamaan minne sattuu.
Miten siihen 5 euron pakettiin ei riitä vara muutaman kuukauden välein kun miehellä menee kolme kymppiä joka kuussa enemmän ruokaan?
Opettele kokkaamaan itse.
Mieheltä menee kuukaudessa ruokaan enemmän rahaa kuin se parinkyt sentin verran, josta naiset täällä ulisee.
Mutta eikö korkeammat ravintokustannukset miehellä ole rinnastettavissa tuohon siteiden alvin alentamiseen?
Toisaalta: Jaettakoon niitä siteitä vaikka ilmaiseksi, jos ne @kkojen kidat saadaan tukittua!
Kyllänsen huomaakin teidän maharöllyköistänne.
Ja naisilla melkein yhtä suuret röllykät. Turha heitto.
Olisi loistavaa brändäystä, että Suomi tarjoaisi kaikille naisille ilmaiset kuukautissuojat. Saataisiin kansainvälistä huomiota jälleen positiivisella jutulla. Tämä sopisi siksikin, että meillä on omasta takaa paperiteollisuutta ja myös kuukuppien valmistusta. Ei tarvitsisi tuoda ulkomailta hiostavia muovisuojia. Vuokkoset tekee hyviä suojia ja voisi investoida tamponientuotantoonkin.
Sitten tuohon kiistaan, että kaikilla on rahaa suojiin ja jää käyttöön vähintään toimeentulotuen perusosan verran eli vajaa 500 euroa kuussa. Ei jää. Itse makselen työttömyyskorvauksesta opintolainaa, jonka maksamista ei voi enää lykätä. Käyttöön jää laskujen jälkeen noin 3,80 euroa päivässä ja sillä pitäisi saada muutakin kuin ruokaa: myös pesuaineet, vaatteet, kengät, lääkkeet, vessapaperit jne. Eli vaatteita ja kenkiä ei voi ostaa edes kirpparilta, ja joskus pitää lykätä pesuaineiden ja talouspaperinkin ostoa. Aina ei pysty ostamaan tamponeita, vaikka tarvitsisi. Kaikkein paskinta on, jos tulee hiivatulehdus. Se pitää vaan kärsiä, koska lääkettä ei noin vain mennä ostamaan, tai sitten pitää olla muutama päivä syömättä.
Naisella on kuluja myös rintsikoista. Itse olen pitkään haaveillut, että saisin uudet rintsikat. Mulla on kolmet, ja ne on monta vuotta vanhat. Hyvin on kuitenkin ehjänä pysyneet.
Ja ei tarvi sääliä, mun kannattaisi mieluummin jättää opintolaina maksamatta niin saisin käyttööni sen toimeentulotuen perusosan kokonaan. Mutta tämä on oma valintani. Kelpaisi kyllä ilmaiset kuukautissuojat, jos niitä jossain jaettaisiin. Noissa leipäjonoissa missä olen käynyt, ei ole jaettu, siellä jaetaan pääsääntöisesti vain ruokaa. Sekin auttaa kyllä, säästyy omaa rahaa suojiin.
Siteet maksavat jotain 15c/kpl suurinpiirtein.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kuukautissuojien siirtämisen pienempään veroluokkaan (hinta ei toki siltikään merkittävästi laskisi) ja puheet siitä, että esimerkiksi peruskouluikäisille tarjotaan kuukautissuojia esimerkiksi kouluterveyden puolelta. Tuota suojien viemää rahamäärää paisutellaan aivan valtavasti etenkin, kun harvassa ovat ne naiset, joiden vuoto vie oikeasti sidepaketin päivässä eikä kuukuppikaan sattumoisin sovi. Miksi ihmeessä tämän pienen ihmismäärän vuoksi yhteiskunnan pitäisi maksaa vielä enemmän "turhaa kulua"? Ja puhun nyt eritoten puheista, joissa halutaan kuukautissuojat ilmaiseksi eikä vain veronalennusta.
Tämä nyt on kaukaa haettu vertaus, mutta keskimääräinen mies kuluttaa enemmän energiaa, kuin keskimääräinen nainen. Silti ruoan hinta on sama miehille ja naisille. Mutta veroprosentin voisi kyllä hyvin laskea pois sieltä luksushintaluokasta, etenkin ekologisten kuukautissuojien osalta.
Huvittavaa, miten miehet ovat kuukautisten ylimpiä asiantuntijoitam. Syötte liikaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos miehillä olisi kuukautiset,kaikki suojat olisivat olleet aina ilmaisia.
Minkä takia kondomit eivät sitten ole ilmaisia vaikka ne ovat miehiä varten?
Seksi ei ole välttämättömyys. Sitä voi olla harrastamatta tai sitten voi harrastaa sooloseksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi kuin ihmetellä miesten ja joidenkin naisten vastauksia tässä ketjussa. Ei kuulla, ei ymmärretä. Kun mullakin on vaikeeta niin kaikilla muillakin pitää olla. Tehkööt naiset suojansa vaikka sammalesta tai mieluummin vaikka jäkälästä. Ei ne muuta ansaitse. Hävettää teidän puolesta. Näin pieni myönnytys, näin suuri parku.
Kuule, olen näin tehnyt ja tulen vastaisuudessakin tekemään. Muutama euro kuussa, kerro se kaikilla niillä kuukausilla jolloin naisella on kuukautiset. Ei se ihan mitätön summa ole. Että kyllä tästä tulevaisuudessakin tulee naisille ihan mukavasti menoja, don't you worry.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kuukautissuojien siirtämisen pienempään veroluokkaan (hinta ei toki siltikään merkittävästi laskisi) ja puheet siitä, että esimerkiksi peruskouluikäisille tarjotaan kuukautissuojia esimerkiksi kouluterveyden puolelta. Tuota suojien viemää rahamäärää paisutellaan aivan valtavasti etenkin, kun harvassa ovat ne naiset, joiden vuoto vie oikeasti sidepaketin päivässä eikä kuukuppikaan sattumoisin sovi. Miksi ihmeessä tämän pienen ihmismäärän vuoksi yhteiskunnan pitäisi maksaa vielä enemmän "turhaa kulua"? Ja puhun nyt eritoten puheista, joissa halutaan kuukautissuojat ilmaiseksi eikä vain veronalennusta.
Tämä nyt on kaukaa haettu vertaus, mutta keskimääräinen mies kuluttaa enemmän energiaa, kuin keskimääräinen nainen. Silti ruoan hinta on sama miehille ja naisille. Mutta veroprosentin voisi kyllä hyvin laskea pois sieltä luksushintaluokasta, etenkin ekologisten kuukautissuojien osalta.
Huvittavaa, miten miehet ovat kuukautisten ylimpiä asiantuntijoitam. Syötte liikaakin.
Naisetkin syövät liikaa.
https://www.google.com/amp/s/amp.abc.net.au/article/10332490
https://www.aph.gov.au/About_Parliament/Parliamentary_Departments/Parli…
Täällä Australiassa naisten hygieniatuotteet muuttuivat kokonaan verovapaiksi 2019 alusta. Ja tämän sai aikaan Scott Morrisonin oikeistohallitus. Tämä ei ole sukupuolesta tai poliittisesta suuntautumisesta kiinni vaan ihan maalaisjärjestä. Verovapaudesta oltiin kyllä jo debatoitu parikymmentä vuotta.
Vaikea uskoa että Suomessa tapahtuisi sama tai edes alv:n aleneminen. Ei sen takia että nyt haluttaisiin olla epäreiluja naisia kohtaan vaan siksi että Suomessa ei nyt koskaan minkään tuotteen alvit laske kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Olisi loistavaa brändäystä, että Suomi tarjoaisi kaikille naisille ilmaiset kuukautissuojat. Saataisiin kansainvälistä huomiota jälleen positiivisella jutulla. Tämä sopisi siksikin, että meillä on omasta takaa paperiteollisuutta ja myös kuukuppien valmistusta. Ei tarvitsisi tuoda ulkomailta hiostavia muovisuojia. Vuokkoset tekee hyviä suojia ja voisi investoida tamponientuotantoonkin.
Sitten tuohon kiistaan, että kaikilla on rahaa suojiin ja jää käyttöön vähintään toimeentulotuen perusosan verran eli vajaa 500 euroa kuussa. Ei jää. Itse makselen työttömyyskorvauksesta opintolainaa, jonka maksamista ei voi enää lykätä. Käyttöön jää laskujen jälkeen noin 3,80 euroa päivässä ja sillä pitäisi saada muutakin kuin ruokaa: myös pesuaineet, vaatteet, kengät, lääkkeet, vessapaperit jne. Eli vaatteita ja kenkiä ei voi ostaa edes kirpparilta, ja joskus pitää lykätä pesuaineiden ja talouspaperinkin ostoa. Aina ei pysty ostamaan tamponeita, vaikka tarvitsisi. Kaikkein paskinta on, jos tulee hiivatulehdus. Se pitää vaan kärsiä, koska lääkettä ei noin vain mennä ostamaan, tai sitten pitää olla muutama päivä syömättä.
Naisella on kuluja myös rintsikoista. Itse olen pitkään haaveillut, että saisin uudet rintsikat. Mulla on kolmet, ja ne on monta vuotta vanhat. Hyvin on kuitenkin ehjänä pysyneet.
Ja ei tarvi sääliä, mun kannattaisi mieluummin jättää opintolaina maksamatta niin saisin käyttööni sen toimeentulotuen perusosan kokonaan. Mutta tämä on oma valintani. Kelpaisi kyllä ilmaiset kuukautissuojat, jos niitä jossain jaettaisiin. Noissa leipäjonoissa missä olen käynyt, ei ole jaettu, siellä jaetaan pääsääntöisesti vain ruokaa. Sekin auttaa kyllä, säästyy omaa rahaa suojiin.
Latteen kahvilassa, bilettämiseen ja avokadoihin kuitenkin riittää varmasti rahaa.
Siitä vaan laskemaan montako miljoonaa tämä maksaisi vuodessa. Kerro vielä mistä rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, olen näin tehnyt ja tulen vastaisuudessakin tekemään. Muutama euro kuussa, kerro se kaikilla niillä kuukausilla jolloin naisella on kuukautiset. Ei se ihan mitätön summa ole. Että kyllä tästä tulevaisuudessakin tulee naisille ihan mukavasti menoja, don't you worry.
Miehillä menee muutaman kympin enemmän ruokaan kuukaudessa. Eli menoja kertyy miehillekin epätasa-arvoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos miehillä olisi kuukautiset,kaikki suojat olisivat olleet aina ilmaisia.
No kertokaa nyt, mitä tuotteita miehet saavat ilmaiseksi?
Niin monta yläpeukkua tällä viestillä, että esimerkkejä lienee runsaasti.
Mitä tuotteita miesten pitäisi saada ilmaiseksi? Joka/jotka ovat täysin välttämättömiä, että voi mennä kouluun/töihin? Joihin menee rahaa joka kuukausi? Haluaisin tietää.
Enemmän ruokaa kuin naiset. Oliko muuta?
Ja kaljaa ja tupakkaa ja....
Yhteiskunnan ei pidä tukea sitä, että syötte itsenne rasvapalloiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon te oikein vuodatte?
Itselläni riittää tamponirasia (30kpl/2e) 2-3 kuukaudeksi eli vuodessa kuukautiset maksavat minulle 10e.
Pahimmillaan yli 250 ml per kuukautiset. Mitattu kuukupilla. Runsaiden raja on 80 ml.
Eli sulla on jatkuva anemia päällä. Tsemppiä.
:D
Niin on, hyvin tiesit. Näyttää myös asia naurattavan. No hymy hyytyy sitten, kun olet itse vaihdevuosiesi alussa ja vuodat kuin seula.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harvalle naiselle ne euron sidepaketit ovat riittävät. Ei pysy paikallaan ja päästävät vuodon ohi. Ja kuukuppi sopii joillekin, monille ei.
Käyttäkööt vanhoista t-paidoista leikattuja suikaleita. Ennenkin niillä pärjättiin.
Syökää ruuaksi pettua ja sammalta, ennen niilläkin on pärjätty.
Olen itsekin vähävarainen Kelan rahoilla ja osa-aikaduunilla eläjä. Menkkoihin varaudun hankkimalla suojia enemmän silloin, kun sitä rahaa on.
Mulla on runsaat kuukautiset. Siteitä menee paljon viikon aikana/kk. Ostan aina halvimmat Lidlistä. T. Kohtalaisen hyvätuloinen (joten pienituloisille voi olla isokin meno).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei tietäisi paremmin niin keskustelun perusteella voisi luulla, että naisille ollaan tässä antamassa suurtakin etua miesten kustannuksella.
Miesten kannattaisi kysellä joskus tyttäriltään ja vaimoiltaan, miltä ne kuukautiset ja niiden kanssa puljaaminen tuntuu. Ehkä sitten voisi löytyä sympatiaa siihen, että niistä haluttaisiin rakkaille naisille mahdollisimman helpot. Nyt lähtöasenne tuntuu siltä, että niiden lähtökohtaisesti sisältämän vaivan ja kivun lisäksi niiden kanssa toimeen tulemisen tulisi olla mahdollisimman vaikeaa ja kallista. Luksus-tuotteita, todella.
öö.. miten se että tuote maksaa 10-20 centtiä vähemmän tekee kuukautisista yhtään helpompia???
Minulla on todella vaikeat PMS-oireet ja runsaat menkat varsinkin alkupäivinä. En voi käyttää kuppeja. Se, että sidepaketti maksaa 20 senttiä vähemmän, ei helpota arkeani juuri mitenkään. Saan sillä 20 sentillä jonkun rupusen omenan kaupasta. Jee
Vierailija kirjoitti:
Palstalla joka ikinen nainen tienaa miestään enemmän, mutta 25 sentin alvin laskemista itketään?
Miehethän tästä itkevät 😂
Joo, eihän sitä tarvitse välittää muista kuin omaa napaansa koskevista asioista.
"Opiskelija" opettelee ihan ensin sitä äidinkieltänsä...ilmaisisineen 😂.