Minulla on työpaikka, mutten tiedä mitä pitäisi töissä tehdä
Saan jonkun tehtävän jostakin ja tartun reippaasti toimeen. Melko pian selviää sitten se, että työtä hoitaakin jo joku muu. Todella turhauttavaa.
Kommentit (77)
Olen alkanut epäillä, että minut on vahingossa palkattu työhön.
Ei ole ikinä ennen työelämässä ollut tällaista tilannetta. Aina tähän mennessä hommia on töissä riittänyt.
Olen yrittänyt selvittää mitä ajatuksia rekrytoidessa on työnkuvakseni ajateltu, mutta ilmeisesti sitä ei ole kukaan kunnolla miettinyt. Kai on vain etsittävä uusi työpaikka, kun tämä on alusta asti ollut tällaista.
Haluaisin kuulla ajatuksia vastaavassa tilanteessa olleilta. Tuliko työtehtäviin missään vaiheessa kunnollista selvyyttä, jos alussa ei ollut selvää mitä työhön kuuluu?
Haluan antaa varoituksen sanan: voit pian löytää itsesi tilanteesta "meillä ei ole sinulle tarvetta enää, voit poistua". Älä usko, että työnantajat olisivat aina kovin fiksuja ja suunnitelmallisia. Jos haluat yrittää välttyä fuduilta, sinulla on kaksi vaihtoehtoa:
- ala tehdä itsestäsi rahan arvoinen. Ota itsellesi tehtäviä, kysy mitä voisit tehdä, ehdota että opettelisit jonkun asian x.
- tai toinen, nosta kissa pöydälle. Kerro pomollesi että työnkuvasi ei oikein ole nyt auennut, kysy mitä sinulta odotetaan ja miten voisit olla enemmän avuksi.
Sittenpä olet ainakin yrittänyt.
Ajattelin että tehtävien vähyys liittyy ehkä valmisteilla olevaan lomautukseen tai vastaavaan, mutta ilmeisesti ei ole kyse mistään tällaisesta. Kukaan ei vain isossa organisaatiossa ilmeisesti ole ehtinyt miettiä työtehtäviä, vaan paikka on laitettu automaattisesti hakuun kun edellinen työntekijä on lähtenyt. Mahdollisesti lähtö sitten on johtunut siitä, ettei hänkään ole tiennyt mitä tehdä, kun kukaan edeltäjä ei ole tehtävässä pitkään viihtynyt.
Vierailija kirjoitti:
Haluan antaa varoituksen sanan: voit pian löytää itsesi tilanteesta "meillä ei ole sinulle tarvetta enää, voit poistua". Älä usko, että työnantajat olisivat aina kovin fiksuja ja suunnitelmallisia. Jos haluat yrittää välttyä fuduilta, sinulla on kaksi vaihtoehtoa:
- ala tehdä itsestäsi rahan arvoinen. Ota itsellesi tehtäviä, kysy mitä voisit tehdä, ehdota että opettelisit jonkun asian x.
- tai toinen, nosta kissa pöydälle. Kerro pomollesi että työnkuvasi ei oikein ole nyt auennut, kysy mitä sinulta odotetaan ja miten voisit olla enemmän avuksi.
Olen yrittänyt näistä molempia, mutta tilanne ei ole muuttunut miksikään. Täällä on aika jäykkä organisaatiohierarkia ja oma-aloitteisuus herättää pahaa verta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt näistä molempia, mutta tilanne ei ole muuttunut miksikään. Täällä on aika jäykkä organisaatiohierarkia ja oma-aloitteisuus herättää pahaa verta.
Aiemmin sain työpaikallani paljon kehuja reippaasta asenteesta, mutta nyt tunnen ajautuneeni sivuraiteelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin sain työpaikallani paljon kehuja reippaasta asenteesta, mutta nyt tunnen ajautuneeni sivuraiteelle.
Olen luullut että työpaikka ilman työtehtäviä on pelkkä urbaanilegenda, mutta näköjään tällaisia oikeasti on. Todella vaikeaa yrittää keksimällä keksiä mitä työpäivän aikana voisi tehdä (ja sitten selviää että joku muu hoitaakin jo sitä hommaa jossain toisaalla, joten hukkaan meni kaikki työ).
Mut otettiin työllistämistuella atk-tukihenkilöksi, siitä on tosin kauan. No ohjelmien asennukset ei kuulu sulle, ne tekee "ylemmän" viraston porukka, samoin konekorjaukset ja koneiden vaihdon. No neuvonta ei kuulu sulle, meillä on täällä henkilö sitä varten. Loppujen lopuksi mulle kuului vain akuutti Microsoft-ohjelmien neuvonta ja toimistotöitä, kerran sain yhden helpon ohjelman asentaa virkalijoiden koneille. Aika tylsää oli. Onneksi sain opiskelupaikan ja homma jäi kesken. Mulla oli kuitenkin alan koulutus ja olisin osannut kaikki nuo hommat, mihin oli jo henkilö valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Mut otettiin työllistämistuella atk-tukihenkilöksi, siitä on tosin kauan. No ohjelmien asennukset ei kuulu sulle, ne tekee "ylemmän" viraston porukka, samoin konekorjaukset ja koneiden vaihdon. No neuvonta ei kuulu sulle, meillä on täällä henkilö sitä varten. Loppujen lopuksi mulle kuului vain akuutti Microsoft-ohjelmien neuvonta ja toimistotöitä, kerran sain yhden helpon ohjelman asentaa virkalijoiden koneille. Aika tylsää oli. Onneksi sain opiskelupaikan ja homma jäi kesken. Mulla oli kuitenkin alan koulutus ja olisin osannut kaikki nuo hommat, mihin oli jo henkilö valmiina.
Ihan vastaava meininki kuin minun työpaikassani. Taidan alkaa työajalla etsiä muita töitä.
Onneksi olkoon, odottele liksapäivää ja kesälomaa. Kyllä se vielä sulle aukeaa mitä töissä tehdää.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoon, odottele liksapäivää ja kesälomaa. Kyllä se vielä sulle aukeaa mitä töissä tehdää.
Aiemmissa työpaikoissa ei ole ollut ikinä tällaista. Olen todella tylsistynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrityksiin olla oma-aloitteinen on suhtauduttu todella nihkeästi. Vaikuttaa siltä, että parempi olisi ollut että olisin vain yrittänyt esittää kiireistä ratkoen netissä sudokuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrityksiin olla oma-aloitteinen on suhtauduttu todella nihkeästi. Vaikuttaa siltä, että parempi olisi ollut että olisin vain yrittänyt esittää kiireistä ratkoen netissä sudokuja.
Esimies ei ole ottanut tosissaan sitä, että töitä ei ole. Ilmeisesti hänellä on sen verran kiirettä, ettei töiden jakamista eteenpäin ehdi miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimies ei ole ottanut tosissaan sitä, että töitä ei ole. Ilmeisesti hänellä on sen verran kiirettä, ettei töiden jakamista eteenpäin ehdi miettiä.
Tai sitten osaaminen tähän puuttuu. Aiemmissa työpaikoissa on aina löytynyt kaikenlaista tehtävää, jos on kysynyt lisätöitä (ja yleensä muutenkin).
Tavallaan ymmärrän tilanteen. Minulla taas tämä on täysin päinvastaista 😂 Minä tiedän erinomaisesti mitä päivän aikana pitää tehdä, mutta sitä ei tiedä kukaan muu.
Olen ollut samassa työssä vuosia, ja organisaatiota on pienennetty. Valtaosa tehtävistä jotka ovat jääneet jäljelle on siirtynyt minulle.
Meitä on kaksi jotka tekevät "samaa työtä", mutta tuo työparini ei tee oikeastaan yhtään mitään.
Minut sitten koronan takia lomautettiin 90päiväksi. Meni viikko ja pomo jo hädissään soitti että kuka tuon ja tuon ja tuon on tehnyt ja miten tämä ja tämä kuuluu tehdä.
Vastaus oli että minähän nuo olen kaikki tehnyt kun työparilla on aina niin kiire (tehdä ei mitään), ja turisemaan mukavia muiden työntekijöiden kanssa.
Kehotin tiedustelemaan toimintatapoja ja neuvoja häneltä kun saa samaa palkkaa kuin mä, ja meidät palkattu samaan työhön, eli oletuksenä hänen pitäisi tuollaiset tietää.
Veti hiljaiseksi.
Tulee olemaan suht haastava tilanne palata töihin kun vihtuilin noin. 😂😂😂
Olen kerran ollut vastaavassa työssä. Ensin ajattelin sen johtuvan uudesta roolista. Mutta työn riitämättömyys vain jatkui. Työtä oli siis ehkä kahden tai kolmen tunnin verran viikossa. Vaikka sitä miten ripotteli pitkin viikkoa ja teki hitaasti, ei siitä riittänyt. Paikalla piti kuitenkin istua 8h päivässä.
Voin kertoa että 8h on tooodella pitkä aika lukea netistä uutisia ja odottaa josko iltalehden sivuille tulisi jotain uutta mitä ei ole vielä lukenut.
Kyselin roolista ja mahdollisista uusista tehtävistä, mutta ei kellään oikein ollut mitään. Koko toimenkuvaa ei oltu suunniteltu. Palkka oli kuitenkin semihyvä 2800€/kk, joten ihan vain sen takia jaksoin roikkua 3kk mukana. Sitten sain yhteydenoton muualta ja irtisanouduin. En tiedä kauanko olisin oikeasti voinut siellä pelkästään notkua uutisia lukemassa täydellä palkalla. Ilmapiiristä päätellen varmaan aika pitkään. Mutta aivan tappavan tylsää puuhaa.
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan ymmärrän tilanteen. Minulla taas tämä on täysin päinvastaista 😂 Minä tiedän erinomaisesti mitä päivän aikana pitää tehdä, mutta sitä ei tiedä kukaan muu.
Olen ollut samassa työssä vuosia, ja organisaatiota on pienennetty. Valtaosa tehtävistä jotka ovat jääneet jäljelle on siirtynyt minulle.
Meitä on kaksi jotka tekevät "samaa työtä", mutta tuo työparini ei tee oikeastaan yhtään mitään.
Minut sitten koronan takia lomautettiin 90päiväksi. Meni viikko ja pomo jo hädissään soitti että kuka tuon ja tuon ja tuon on tehnyt ja miten tämä ja tämä kuuluu tehdä.
Vastaus oli että minähän nuo olen kaikki tehnyt kun työparilla on aina niin kiire (tehdä ei mitään), ja turisemaan mukavia muiden työntekijöiden kanssa.
Kehotin tiedustelemaan toimintatapoja ja neuvoja häneltä kun saa samaa palkkaa kuin mä, ja meidät palkattu samaan työhön, eli oletuksenä hänen pitäisi tuollaiset tietää.
Veti hiljaiseksi.
Tulee olemaan suht haastava tilanne palata töihin kun vihtuilin noin. 😂😂😂
Ymmärrettävää, että tuo alkaa kypsyttää. Varsinkin jos ahkeruudesta palkintona on lomautus.
No jo on perusruokalusikka!