Mitä nerot saavat vauvapalstalta?
Tasaisin väliajoin saa lukea älykkyyttä tavalla tai toisella käsittelevistä ketjuista, miten täälläkin tappaa aikaansa ainakin yksi älykkyydeltään suorastaan nero, joka kärsii muiden typeryydestä ja yksinäisyydestä. Mitä ihmettä tällaiset ylivertaisen älykkäät ihmiset oikein tekevät vauvapalstalla? Mitä te täältä saatte? Kerta turhaudutte tyhmien keskuudessa, niin miksi tuhlaatte aikaanne täällä? Kyselen varmasti tyhmiä, mutta en vain ymmärrä. Miksi ette opiskele, keskustele vertaistenne kanssa, tieteen tekeminenkin ja tutkimus vie oman aikansa ja ainakin minun tuntemani tutkijat käyttävät suurinpiirtein kaiken aikansa meneillä olevaan tutkimukseen ja vastapainoksi harrastuksiinsa. Vaikea kuvitella, että joku Eistein tai Hawking olisivat tuhlanneet aikaansa johonkin vauvafoorumiin.
Nero, miksi pyörit täällä?
Kyselee tyhmä.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuu varmasti keskivertoälykkyydestäni, mutta minusta todella älykkäiden on vain tyhmää viettää aikaa meidän tyhmien kanssa. Olen työskennellyt älyltään vajaiden kanssa ja en haluaisi vapaa-aikanani tuhlata aikaani samassa seurassa. En kokisi sitä millään tavalla järkeväksi tai mielekkääksi, en saisi siitä edes hupia, koska turhautuisin. Siksi hämmästelen sitä ihan aidosti, miksi huippuälykkäät tuhlaavat aikaansa tällaisessa seurassa? Vapaaehtoisesti, päivästä toiseen.
Kaikkia näitä perusteluita olen yrittänyt kuvitella siihen tilanteeseen, että hakeutuisin vajaaälyisten seuraan ja hakisin heistä jotain samaa. Enkä edelleenkään vain ymmärrä. Sekin on lähinnä surullista, että joku nero on niin yksinäinen, ettei löydä yksinäisyyteensä seuraa mistään muualta kuin meidän vajaiden seurasta. Eikö se ole todella turhauttavaa? Masentavaa? Eikö tämä tunnu siltä, että tuhlaisi aikaansa? Jonka voisi käyttää vaikka niiden todellisten, tasavertaisten ihmissuhteiden löytämiseen?
Eikö teillä todella ole mitään omaa verkostoa? Entäs mensan jutut? Ettekö te sitäkään kautta ystävysty toistenne kanssa?
ApEi minulla ole älykkäitä kavereita, mutta en ole luonteeltani suvaitsematon kuten sinä. Keskivertoseuraan sitä pitää vain tyytyä. :) Iloitsisit!
Ehkä todella olen suvaitsematon. En voisi esim. kuvitella saavani nautintoa siitäkään, että haastaisin alakouluikäisen juoksukilpailuun. Mielummin haastaisin jonkun, joka kykenee oletettavasti juoksemaan yhtä lujaa kuin minä. Enkä myöskään pystyisi saamaan nautintoa siitä, että yrittäisin keskustella alakouluikäisen kanssa esimerkiksi politiikasta. En nauttisi siitäkään, että katselisin miten alakouluikäinen yrittää ratkaista toisen asteen yhtälöä. Enkä saa nautintoa siitä, että puhuin muille kielellä mitä muut eivät vain millään ymmärrä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap vaikuttaa ikävältä ihmiseltä. Kuten suurin osa.
Olen vain keskivertotyhmä. Kuten suurin osa.
Ap
Johan täällä todettiin, että palstalla käy paljon muitakin älykkäitä. Turhaan jankkaat.
Vierailija kirjoitti:
Johan täällä todettiin, että palstalla käy paljon muitakin älykkäitä. Turhaan jankkaat.
Tyhmänä jankkaan, kyllähän sinä älykkäänä sen varmasti jo tajusit. Eikö teillä ole omaa foorumia? Omaa verkostoa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, en nyt tuosta neroudesta tiedä, mutta melkein aina otan osaa noihin älykkyysketjuihin, kun tunkiota satun selailemaan. Oletan että niissä on aiheesta kiinnostuneita, joten miksi ei koittaisi jakaa tätä verratonta tietoutta, mitä on vuosien mittaan pollaan kertynyt.
Mammapalsta muuten on jotenkin tuskallisen koukuttava paikka. Olen kai elänyt elämäni pahasti kuplassa, kun saa ihmetellä alvariinsa, miten aina vain joku kykenee porautumaan oletettua pohjaa alemmaksi. Pohjimmiltaan seuraan keskustelupalstoja kai siksi, että olen aina kiinnostunut tietämään ihmisten todelliset ajatukset arkisen amatööriteatterin takana. Ja vaikka itse sanonkin, niin olen oppinut siirtämään tätä kertynyttä tietoa myös tosielämään melkosen hyvin.
Olen koukussa moneen asiaan, ja tämä lienee lopulta niistä kaikkein tuhoisin terveydelle. Lopetan lähiaikoina, jos vaan kykenen.
Kiinnostaa tietää miten olet saanut siirrettyä tätä tietoa tosielämään?
Ap
Vähän liian laaja ja monimutkainen asia tässä avattavaksi. Olen pahoillani.
Kumma miten nämä nerot ja älykkäät eivät osaa vastata ap:lle tai käyvät aggressiivisiksi vastauksissaan. Hyviä kysymyksiä, joihin minäkin toivoisin vastauksia.
T:toinen tavan tallaaja
En ole nero. Älykkyys on kiinnostava käsite.
Itse olen saanut näistä Mensan nettitesteistä aina vähän keskitasoa paremman tuloksen, mutta en kuitenkaan mitään Mensa-tasoista. On kiehtovaa, miten joku nero ymmärtää heti sellaisen yksittäisen palikkatestin vastauksen, mistä minulla ei ole hajuakaan. Ja toisaalta joku ei ymmärrä itselleni päivänselvää palikkatestiä.
Meille taviksille ”nerous” on siis jotain, mitä emme voi koskaan ymmärtää, koska olemme taviksia. Tapa lukea maailmaa on erilainen, mutta toisaalta myös samanlainen. Ehkä tästä Ap voisi saada perspektiiviä.
ÄO-testin tulos korreloi kaikenlaisen menestyksen ja hyvinvoinnin kanssa, mutta korkea pistemäärä ei sulje pois esim. mielenterveysongelmia. Nero voi lukea vauvapalstaa suljetulla osastolla, jossa ei ole muuta kuin luppoaikaa.
Minulla on kaveri, jonka ÄO on huipputasoa. Häntä ei voisi vähempää kiinnostaa joku Mensaan liittyminen, koska hän ei pidä ÄO:ta merkittävänä asiana, vaan arvostaa muita piirteitä kanssaihmisissä.
Uskallan väittää, että huippuälykäs voi tuhlata elämänsä turhuuksiin siinä missä tomppelikin. Yksi lukee palstaa, toinen kattoo roskarealitya, kolmas käyttää huumeita tai ryyppää. Katsovathan ihmiset luonto-ohjelmiakin, vaikka eläimet eivät taatusti päihitä ihmistä ÄO-testissä. Tai Ylen Toisenlaiset frendit -realitya, jossa seurataan kehitysvammaisten elämää.
Aplle annan pisteet siitä, että hän tajuaa vajavaisuutensa ja haluaa ymmärtää. Et voi olla ihan tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, en nyt tuosta neroudesta tiedä, mutta melkein aina otan osaa noihin älykkyysketjuihin, kun tunkiota satun selailemaan. Oletan että niissä on aiheesta kiinnostuneita, joten miksi ei koittaisi jakaa tätä verratonta tietoutta, mitä on vuosien mittaan pollaan kertynyt.
Mammapalsta muuten on jotenkin tuskallisen koukuttava paikka. Olen kai elänyt elämäni pahasti kuplassa, kun saa ihmetellä alvariinsa, miten aina vain joku kykenee porautumaan oletettua pohjaa alemmaksi. Pohjimmiltaan seuraan keskustelupalstoja kai siksi, että olen aina kiinnostunut tietämään ihmisten todelliset ajatukset arkisen amatööriteatterin takana. Ja vaikka itse sanonkin, niin olen oppinut siirtämään tätä kertynyttä tietoa myös tosielämään melkosen hyvin.
Olen koukussa moneen asiaan, ja tämä lienee lopulta niistä kaikkein tuhoisin terveydelle. Lopetan lähiaikoina, jos vaan kykenen.
Kiinnostaa tietää miten olet saanut siirrettyä tätä tietoa tosielämään?
ApVähän liian laaja ja monimutkainen asia tässä avattavaksi. Olen pahoillani.
Yrittäisit edes? Ei haittaa laaja eikä monimutkainen vastaus. Yritän tyhmänä poimia sieltä sen minkä kykenen. Ja ainakin muut nerot saisivat siitä itselleen hupia, jos minä en saa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viihdettä enimmäkseen. Tunteiden purkamista siinä missä muutkin. Erilaisten ihmisten maailmoihin kurkistelua. Ja löytyy täältä välillä ihan sellaista kokemusta, mikä avartaa omaa tietoa kys aiheesta.
Ei tätä jaksaisi jos kaikki olisi järjestään pelkkää provoa tai huonon mielen lietsontaa. Mutta kyllä aikamme on myös sellainen että tämä voi ajaa sitä virkaa mitä ystävät toisille. Kaikenälyiset kaipaavat ainakin välillä seuraaOlen tosiaan takuulla keskivertotyhmä, mutta en ymmärrä millaista viihdettä kykenet täältä ja meistä saamaan? Jos kerta ero normaalin ja neron välillä on todella huomattavas ja tuskastuttavaa, sama kuin minä yrittäisin jutella vammaisen kanssa, niin en ihan ymmärrä. Jos en minä hae seuraa vammaisista, koska en saisi siitä mitään itselleni. Edes viihdykettä. Maailma on kuitenkin täynnä kaikkea muuta.
Eikö teillä ole oikeita ystäviä? Jotka ovat samalla tasolla ja joiden kanssa jakaa asioita?
Ap
Hyvä AP.
Tämä menee jo niin yksinkertaiseksi (psykologiassa = asia vaikeutuu), että nerot ei ymmärrä - kaikesta huolimatta.
Heh.
Vierailija kirjoitti:
En ole nero. Älykkyys on kiinnostava käsite.
Itse olen saanut näistä Mensan nettitesteistä aina vähän keskitasoa paremman tuloksen, mutta en kuitenkaan mitään Mensa-tasoista. On kiehtovaa, miten joku nero ymmärtää heti sellaisen yksittäisen palikkatestin vastauksen, mistä minulla ei ole hajuakaan. Ja toisaalta joku ei ymmärrä itselleni päivänselvää palikkatestiä.
Meille taviksille ”nerous” on siis jotain, mitä emme voi koskaan ymmärtää, koska olemme taviksia. Tapa lukea maailmaa on erilainen, mutta toisaalta myös samanlainen. Ehkä tästä Ap voisi saada perspektiiviä.
ÄO-testin tulos korreloi kaikenlaisen menestyksen ja hyvinvoinnin kanssa, mutta korkea pistemäärä ei sulje pois esim. mielenterveysongelmia. Nero voi lukea vauvapalstaa suljetulla osastolla, jossa ei ole muuta kuin luppoaikaa.
Minulla on kaveri, jonka ÄO on huipputasoa. Häntä ei voisi vähempää kiinnostaa joku Mensaan liittyminen, koska hän ei pidä ÄO:ta merkittävänä asiana, vaan arvostaa muita piirteitä kanssaihmisissä.
Uskallan väittää, että huippuälykäs voi tuhlata elämänsä turhuuksiin siinä missä tomppelikin. Yksi lukee palstaa, toinen kattoo roskarealitya, kolmas käyttää huumeita tai ryyppää. Katsovathan ihmiset luonto-ohjelmiakin, vaikka eläimet eivät taatusti päihitä ihmistä ÄO-testissä. Tai Ylen Toisenlaiset frendit -realitya, jossa seurataan kehitysvammaisten elämää.
Aplle annan pisteet siitä, että hän tajuaa vajavaisuutensa ja haluaa ymmärtää. Et voi olla ihan tyhmä.
Ehkä hämmästelen lähinnä niitä neroja, jotka muiden ketjujen viestien perusteella turhautuvat suunnattomasti meidän tyhmien kanssa, koska me ei vaan millään tajuta asioita samalla tavalla. Mitään. On kuulemma puuduttavaa jutella normi-ihmisten kanssa. Niin en vain ymmärrä. Kerta se on puuduttavaa, tuntuu tyhmältä ja turhauttavalta, niin miksi sellaiseen sitten tuhlaisi aikansa? En suostu tyhmänä uskomaan etteikö muka olisi älykkäille sellaisiakin foorumeita, joissa voisi jutella vertaistensa kanssa. Netti on kuitenkin saitteja pullollaan. Neroille esim. englannin kieliset foorumit menisi siinä missä nämä suomalaisetkin. Ja niille luulisi pääsevän suljetultakin, jos nettiin ylipäätänsä pääsee.
Ap
Ihan tavalliset arkiset puheenaiheet ja ongelmat kiinnostaa älystä riippumatta.
ÄO 157
Vierailija kirjoitti:
Mun äo 140, kaksi akat.tutkintoa, hyvissä ylemmän keskijohdon töissä. Kuulostaa siis tähän asti hyvältä, on ura, koulutus, hyvät tulot.
Mutta: olen sosiaalisesti syrjäytynyt, mulla ei ole ystäviä, olen yksinäinen (työn ulkopuolella). Mulla olit todella huono lapsuus, väkivaltaiset vanhemmat, rupusakkikoti, ja vaati kyllä yli-inhimilliset ponnistelut nousta tuolta ja kouluttaa itsensä suvun ensimmäiseksi akateemiseksi.
Vaikka olen uralla menestynyt, hyvätuloinen ja työssä arvostettu, en oikein pääse taustastani eroon. Puhun viittä kieltä, seuraan useaa tieteen haaraa (esim lääketiede, fysiikka, astronomia). SILTI tunnen tyhjyyttä ja koen olevani elämän murjoma. Lapsuuden väkivalta ja laiminlyönti tekivät minulle arvottomuuden tunteen.Huomastko ap, vaikka on ”älykäs nero” ei ole silti mitenkään suojassa, ihan samanlaiset huolet ja murheet ja taakat on kuin muillakin.
Tiivistetty vastaus: av on yksinäisyyteeni ainoa ”ystävä”
Eroat monista siinä, että sulla olisi varaa käydä terapiassa.
Voisit myös hyötyä AAL-ohjelmasta.
Ja olen lisäksi saanut sen käsityksen, että huippuälykkäät ja nerot turhautuvat hyvin nopeasti typerän ja turhan puuhan parissa. Ja typerien ja turhien ihmisten. Silti niiden seuraan hakeudutaan? Vaikka se on puuduttavaa, tylsää, turhaa, vituttavaa? Eikö se ole typeryyttä? Miksi kiduttaa itseään?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavalliset arkiset puheenaiheet ja ongelmat kiinnostaa älystä riippumatta.
ÄO 157
Aikaisemmissa ketjuissa nerot ovat julistaneet, että tavan arkiset asiat ei voisi vähempää kiinnostaa ja heidän ongelmansa ovat paljon monimutkaisempia, mitä tyhmien.
Ap
Ap, on myös sellaisia asioita kuin persoonallisuus, mielenterveys ja elämäntarina. Nämä eivät ole samanlaisia saman ÄO:n omaavilla. Ei kaksi mensalaista tule automaattisesti toimeen keskenään.
Sinä turhauduit ”vajaaälyisten” kanssa, mutta kenties se kertoo enemmän persoonallisuudestasi kuin älykkyydestäsi. Joku älykäs voi nähdä ”vajaaälyisten” maailman kiehtovan erilaisena. Ja maalaisjärjellä voisin kuvitella, että älykkäät ovat myös tottuneet siihen, että muut ovat heitä tyhmempiä. Koska heillä on enemmän ymmärrystä, he ovat myös kärsivällisempiä.
Älykkäät haluavat yllättyä. Vauvapalstan kirjoitukset voivat tarjota mukavaa stimulaatiota ja näkökulmaa vastapainoksi, jos oikeassa elämässä seurustelee vain kaltaistensa kanssa.
Matemaattis-looginen äly on vain yksi älyn muoto. Monella matikkanerolla voi olla vaikeuksia esim interpersoonallisessa älyssä eli huonot vuorovaikutustaidot.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://fi.m.wikip…
Mielestäni on hauska lukea tavallisten ihmisten tavallisia asioita ja murheita. Joskus joistakin kirjoituksista saa myös hyvät naurut, joskus melkoiset hämmästelyt. Siksi käyn täällä. Vaikka olen ihan fiksu, ei minulla ole tiedossa mitään "älykkäiden palstaa" enkä kaipaa mitään syvällistä keskustelua ydinfysiikasta tai ihmisen sielun olemattomuuden perimmäisestä dilemmasta. Tykkään seurata hassuja ja joskus vakavia keskusteluja. Kun kommentoin johonkin, teen sen yleensä antaakseni neuvon jollekin tai kerron omista kokemuksistani. Joskus joillekin ääliöille ja provoajille koetan laittaa luun kurkkuun kommentoimalla ikävästi heidän typeriä juttujaan. Minulle tämä on ajankulua ja harmitonta viihdettä.
Vierailija kirjoitti:
Ap vaikuttaa fiksummalta mitä antaa ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Ap, on myös sellaisia asioita kuin persoonallisuus, mielenterveys ja elämäntarina. Nämä eivät ole samanlaisia saman ÄO:n omaavilla. Ei kaksi mensalaista tule automaattisesti toimeen keskenään.
Sinä turhauduit ”vajaaälyisten” kanssa, mutta kenties se kertoo enemmän persoonallisuudestasi kuin älykkyydestäsi. Joku älykäs voi nähdä ”vajaaälyisten” maailman kiehtovan erilaisena. Ja maalaisjärjellä voisin kuvitella, että älykkäät ovat myös tottuneet siihen, että muut ovat heitä tyhmempiä. Koska heillä on enemmän ymmärrystä, he ovat myös kärsivällisempiä.
Älykkäät haluavat yllättyä. Vauvapalstan kirjoitukset voivat tarjota mukavaa stimulaatiota ja näkökulmaa vastapainoksi, jos oikeassa elämässä seurustelee vain kaltaistensa kanssa.
Mutta näin ei tosiaan ole todettu aikaisemmissa keskusteluissa, vaan on sanottu täysin päinvastaista mitä sinä kirjoitat. Sehän tässä minua hämmentääkin. Jos keskustelu olisi ollut tuollaista, miten itse asian perustelet, niin ymmärtäisin paremmin. Kuinka moni nero on tässäkin keskustelussa kirjoittanut perusteluiksi tuon, mitä sinä kirjoitit?
Ap