Listataan narsistin lempisanontoja!
Kommentit (1093)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On melko turha vääntää tuosta, onko narsismi sairaus vai ei. On selvää, että narsistinen persoonallisuushäiriö ei ole sairaus, vaan häiriö, jota ei voi parantaa.
Ja koska narsismi-mielisairautta ei voida parantaa, on tärkeää valistaa ihmisiä narsistien vaarallisuudesta, ja pohtia myös psykoottisten narsistien pakkohoitoa.
Narsisti ei kenties aina tapa ketään, mutta tuhoaa sitäkin enemmän.
Edelleen psykootrisuus ei liiry narsismiin.
Narsisti voi olla jopa psykoottinen ja harhainen kun saa sairaudelleen tyypillisen raivokohtauksen.
riehuu ja silmät seisoo päässä, sanaa ei saa suusta kun niin sekaisin on välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Voisit aloittaa pyytämällä anteeksi"
Joka riidassa, jostain syystä minä olin aina se joka pyysi anteeksi.
Et osaa edes pyytää anteeksi.
Sun ei tarvitse kun pyytää anteeksi.
Minusta tuo on täysin normaalia että sanoo että voisitko pyytää edes anteeksi, jos on loukannut.
Narskuhan ei muuten pyydä koskaan, koska vika on aina muissa.
On normaali reaktio pyytää anteeksi jos on loukannut, näin minä ainakin toimin.
Haluaisin perustelun tuolle alanuolelle. Eikö teillä tule normaalina reaktiona pyytää anteeksi jos on pahoittanut jonkun mielen?
Minulle tulee vaikka olisin aiheesta sanonut. Siksi ihmettelen ihmisiä jotka eivät halua missään tilanteessa pyytää anteeksi, pakkohan ei ole mutta onhan se vaikea sopia riitoja jos edes mielipahaa jonka on aiheuttanut ei halua pahoitella. Silloinhan se mwnwe niin että vain toinen on riidasta pahoillaan.
Eikö se yleensä ole riidan sopimista että molemmat pahoittelevat epäasiallista käytöstään?
Olisi mukava kuulla syitä tälle.
Kyllähän narsistikin osaa pyytää anteeksi. Kuten narsisti osaa sanoa kiitos ja rakastan sinua. Mitä ihmeen merkitystä on viljellä sanoja jotka eivät tarkoita mitään? Anteeksi voi silti pyytää monin eritavoin.
Narsistinen ihminen pytää anteeksi kun haluaa saada tilanteen ohi tai jonkin muun hyödyn. Ei siis siksi että olisi pahoillaan. Narsistinen ihminen usein myös vaati toisia pytäämän anteeksi, vaikka itse olisi käyttäytynyt toista kohtaan väärin.
Esim. lähtee sanomatta mitään ja saattaa lähteä useammaksi päiväksi. Kotiinjäävä pahoittaa tästä mielensä. Jopa suuttuu.
Narsisti vaatii siltä toiselta anteeksi pyyntöä koska narsistin mielestä se oli toisen syy että hän lähti sanomatta mitään useammaksi päiväksi. Narsistin tekosyy: katsoit minua väärällä tavalla.
Niin makaa kuin petaa/metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan ja tämä sanotaan tietysti kylmällä tympeällä äänellä sellaisessa tilanteessa kun on sattunut jotain mille ei voi itse mitään kuten kaatuminen ja loukkaantuminen, tai petetyksi tuleminen, tai nyt vaikka sairastuminen ja työttömyys. Metsä ei todellakaan vastaa aina niin kuin sinne huudetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Voisit aloittaa pyytämällä anteeksi"
Joka riidassa, jostain syystä minä olin aina se joka pyysi anteeksi.
Et osaa edes pyytää anteeksi.
Sun ei tarvitse kun pyytää anteeksi.
Minusta tuo on täysin normaalia että sanoo että voisitko pyytää edes anteeksi, jos on loukannut.
Narskuhan ei muuten pyydä koskaan, koska vika on aina muissa.
On normaali reaktio pyytää anteeksi jos on loukannut, näin minä ainakin toimin.
Haluaisin perustelun tuolle alanuolelle. Eikö teillä tule normaalina reaktiona pyytää anteeksi jos on pahoittanut jonkun mielen?
Minulle tulee vaikka olisin aiheesta sanonut. Siksi ihmettelen ihmisiä jotka eivät halua missään tilanteessa pyytää anteeksi, pakkohan ei ole mutta onhan se vaikea sopia riitoja jos edes mielipahaa jonka on aiheuttanut ei halua pahoitella. Silloinhan se mwnwe niin että vain toinen on riidasta pahoillaan.
Eikö se yleensä ole riidan sopimista että molemmat pahoittelevat epäasiallista käytöstään?
Olisi mukava kuulla syitä tälle.
Kyllähän narsistikin osaa pyytää anteeksi. Kuten narsisti osaa sanoa kiitos ja rakastan sinua. Mitä ihmeen merkitystä on viljellä sanoja jotka eivät tarkoita mitään? Anteeksi voi silti pyytää monin eritavoin.
Narsistinen ihminen pytää anteeksi kun haluaa saada tilanteen ohi tai jonkin muun hyödyn. Ei siis siksi että olisi pahoillaan. Narsistinen ihminen usein myös vaati toisia pytäämän anteeksi, vaikka itse olisi käyttäytynyt toista kohtaan väärin.
Esim. lähtee sanomatta mitään ja saattaa lähteä useammaksi päiväksi. Kotiinjäävä pahoittaa tästä mielensä. Jopa suuttuu.
Narsisti vaatii siltä toiselta anteeksi pyyntöä koska narsistin mielestä se oli toisen syy että hän lähti sanomatta mitään useammaksi päiväksi. Narsistin tekosyy: katsoit minua väärällä tavalla.
Niin tarkoitat tätä, puhutaan eri asioista.
Tarkoitat että sen ei väärin tehneen tulisi pyytää anteeksi tämän väärin tehneen teot.
Vierailija kirjoitti:
"Riitaan tarvitaan aina kaksi".
En kiellä, etteikö tämä voisi olla myös puolustus / syytös, mutta on se kyllä toisaalta totta.
Olen huomannut tämän käytännössä parisuhteessani. Olen meistä kahdesta se räjähtävämpi. Kiukustun sekunnissa, mutta nopeasti olisin myös halaamassa ja sopimassa ja pyytämässä anteeksi. Mieheni hermostuu harvoin, mutta jos niin käy, hänen lepyttämiseensä ei välttämättä yksi päivä riitä.
Olen huomannut riidoissa toistuvan ilmiön: Jos toinen ärähtää ja alkaa lisätä vettä myllyyn, toinen lähtee siihen helposti mukaan. Siitä tulee kuin pallopeli. Molemmat viskovat vuorollaan edellistä pahempia haukkuja, joilla on osin myös tarkoitus satuttaa. "Sopia" yritetään usein hyvin kiihtyneessä tilassa, jossa sopimiselle ei ole vielä mitään edellytyksiä.
Olen alkanut tietoisesti testata seuraavaa:
Jos ärähdän itse ja mieheni vastaa siihen ärähdyksellä, en vastaa enää mitään. Lasken rauhallisesti kymmeneen ja menen pyytämään anteeksi, myönnän oman virheeni.
Jos mieheni hermostuu, poistun tilanteesta. En vastaa siihen mitään. Ei hän koskaan ole yksin jaksanut riidellä. Odotan, että molemmat ovat rauhoittuneet ja sitten yritämme sopia tilanteen. Jos sopiessa mies hyökkää, saatan todeta rauhallisesti, että vielä ei ollut sopimisen aika. Mutta jos tilanteesta on alun alkaenkin poistunut eikä ole jäänyt riitatilanteeseen riitelemään, sovittavaa on paljon vähemmän.
Useimmat meistä leimahtavat joskus, mutta väitän, että suurin osa ei jaksa huutaa ja kiukutella, jos kukaan ei jää yleisöksi.
Vierailija kirjoitti:
Useimmat meistä leimahtavat joskus, mutta väitän, että suurin osa ei jaksa huutaa ja kiukutella, jos kukaan ei jää yleisöksi.
moni yrittää varmaan päästä tilanteesta ja riehuvasta narsistista eroon, mutta narsisti tulee perässä.
usein jopa senkin jälkeen kun on erottu jo vuosia sitten.
Kiinnostava ketju!
Kiinnitin huomiota, että jotkut näistä narsistien lempisanonnoista ovat myös sellaisia, joita ei-narsisti voisi sanoa narsistillekin, esimerkiksi:
Vierailija kirjoitti:
"Mä en tykkää susta nyt tällä hetkellä." + Silent treatment
Vierailija kirjoitti:
"Aina sä vaan manipuloit mua!"
Vierailija kirjoitti:
Sä oot narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä kiusaat minua?
Vierailija kirjoitti:
Käännät aina kaikki toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
”Sä aina käännät kaikki asiat omituisesti.”
Vierailija kirjoitti:
Oot valehtelija
Vierailija kirjoitti:
Vanhempi lapselle: Miten susta on tuommoinen tullut.
Vierailija kirjoitti:
Sä et itse edes näe millainen oikeasti olet
(Riippuvat asiayhteydestä.)
Niin että jos joku on sanonut jotain noista narsistille ja tämän ketjun myötä alkaa epäillä itseäänkin narsistiksi, niin ei kuitenkaan tarvitse välttämättä huolestua. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
moni yrittää varmaan päästä tilanteesta ja riehuvasta narsistista eroon, mutta narsisti tulee perässä.
usein jopa senkin jälkeen kun on erottu jo vuosia sitten.
nyt äkkiä vaatteet päälle ja autoon, isä on taas ihan sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kiellä, etteikö tämä voisi olla myös puolustus / syytös, mutta on se kyllä toisaalta totta.
Olen huomannut tämän käytännössä parisuhteessani. Olen meistä kahdesta se räjähtävämpi. Kiukustun sekunnissa, mutta nopeasti olisin myös halaamassa ja sopimassa ja pyytämässä anteeksi. Mieheni hermostuu harvoin, mutta jos niin käy, hänen lepyttämiseensä ei välttämättä yksi päivä riitä.
Olen huomannut riidoissa toistuvan ilmiön: Jos toinen ärähtää ja alkaa lisätä vettä myllyyn, toinen lähtee siihen helposti mukaan. Siitä tulee kuin pallopeli. Molemmat viskovat vuorollaan edellistä pahempia haukkuja, joilla on osin myös tarkoitus satuttaa. "Sopia" yritetään usein hyvin kiihtyneessä tilassa, jossa sopimiselle ei ole vielä mitään edellytyksiä.
Jos ärähdän itse ja mieheni vastaa siihen ärähdyksellä, en vastaa enää mitään. Lasken rauhallisesti kymmeneen ja menen pyytämään anteeksi, myönnän oman virheeni.
Jos mieheni hermostuu, poistun tilanteesta. En vastaa siihen mitään. Ei hän koskaan ole yksin jaksanut riidellä. Odotan, että molemmat ovat rauhoittuneet ja sitten yritämme sopia tilanteen. Jos sopiessa mies hyökkää, saatan todeta rauhallisesti, että vielä ei ollut sopimisen aika. Mutta jos tilanteesta on alun alkaenkin poistunut eikä ole jäänyt riitatilanteeseen riitelemään, sovittavaa on paljon vähemmän.
miten toi sun novelli liittyy narsismiin?
ukkos vetäs sua turpaan säännöllisesti jos olisi narsisti.
ja jos menisit karkuun se tulis perässä.
monilla narsisteilla alkoholin käyttö stimuloi psykoottisia harhoja.
Vierailija kirjoitti:
Jos ärähdän itse
narsistille ei ärähdellä, sen se tekisi sulle selväksi jo muutaman kuukauden aikana kun olisitte muuttaneet yhteen.
että sellainen pikku faktavirhe sun sadussasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa näin, mutta sairas ihminen saa sen riidan aikaiseksi ihan yksinkin. Osaa luoda sen ihan tyhjästä ja jos ei muuta niin vaikka räyhää itsekseen kun toinen vain katsoo ihmetellen tai itkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ärähdän itse
narsistille ei ärähdellä, sen se tekisi sulle selväksi jo muutaman kuukauden aikana kun olisitte muuttaneet yhteen.
Enhän minä puhunut narsismista mitään, vaan otin kantaa lauseeseen "Riitaan tarvitaan aina kaksi".
Voihan narsistikin tuolla tavalla sanoa, mutta tuon sanominen ei tee kenestäkään narsistia. That's the point.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ärähdän itse
Enhän minä puhunut narsismista mitään, vaan otin kantaa lauseeseen "Riitaan tarvitaan aina kaksi".
Voihan narsistikin tuolla tavalla sanoa, mutta tuon sanominen ei tee kenestäkään narsistia. That's the point.
Narsisti sen riidan yleensä aloittaa yksinään, milloin mistäkin syystä, ja syyttää sitten lopulta toisia omasta riehumisestaan. Mitään riitaa ei edes olisi ilman narsistia.
Jos pitäisi valita tekeekö lapsen narsistin vai skitsofreenikon kanssa, niin kyllä skitsofreenikko olisi parempi vaihtoehto kuin narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ärähdän itse
Narsisti sen riidan yleensä aloittaa yksinään, milloin mistäkin syystä, ja syyttää sitten lopulta toisia omasta riehumisestaan. Mitään riitaa ei edes olisi ilman narsistia.
narsisti-isäni sai innoituksen riitelyyn usein poliitikkojen puheista.
kuunteli niitä ja alkoi sitten raivoamaan perheelleen, ja oikeutti riehumisensa sillä, että oli "isänmaallinen", jolta herranhampit veivät rahat.
koskaan ei tiennyt milloin hänen hermonsa taas menevät, eli elämä oli aika tavalla jatkuvaa "munankuorilla kävelyä".
"Vastuu on kuulijalla"
Mun ex hoki tätä. En koskaan tajunnut, mitä se tarkoitti. Vasta liian myöhään tajusin, että sen jutut oli puoliksi satua ja se valehteli kirkkain silmin päin naamaa.
narsismi on vaarallisin mielisairaus.
Narsisti voi olla jopa psykoottinen ja harhainen kun saa sairaudelleen tyypillisen raivokohtauksen.