Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikalla nainen, joka ollut aina vaan äitiyslomalla

Vierailija
04.05.2020 |

Pitäisiköhän tähän tulla jo jokin lakimuutos? Olen ollut viisi vuotta työpaikalla ja olen erästä työntekijää nähnyt puoli vuotta ja jäi taas äitiyslomalle. Ollut jo ennen minua. Ei ole mielestäni reilua työnantajaakaan kohtaan, kun tämä yksi matami ketjusynnyttää ja panttaa vakituista työpaikkaa.

Kommentit (174)

Vierailija
121/174 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, pihallehan nämä synnytyslaitoksella asuvat akat pitäisi saada työyhteisöstä. Ovat ihan hyödyttömiä ja heidän työnsä kasaantuvat meille, joilla on ihan tarpeeksi muutenkin töitä. Sitten niitä itkeviä perunoita pitäisi muka työkiireiden keskellä ihastellakin! 

Vierailija
122/174 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi synnyttävällä naisella ei olisi oikeutta pitää työpaikkaansa? Synnyttäminen on myös yhteiskunnallinen teko ja siihen kannustetaan yhteiskunnan tasolta. Päinvastoin kaikki tuki niille jotka vielä synnyttää ja tekee minimissään 18 vuoden työn/ lapsi. Suurin osa ei sen suhteen pistä tikkua ristiin enää nykypäivänä.

Me ajattelemmekin hieman laajemmin kuin vain pientä maaplänttiä joka nyt on satuttu Suomeksi aikanaan ristimään.

N26

Sinä, joka et ole pistänyt tikkua ristiin tämän maan eteen. Sinullekkin voisi joku kertoa millaisia uhrauksia meidän isoisovanhemmat ovat tehneet, jotta meillä olisi Suomi ja sinullakin varaa louskuttaa suutasi täällä keskellä päivää. Noloa.

Voisivatko miehet välillä uhrautua? Tänä päivänäkin voit paeta elareita jättämällä ne ulosoton murheeksi tai ruksimalla varattomana yhden vapautuspaperin. Raskaus, lastenhoito ja murheet jäävät yhä naisen harteille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/174 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joudun palkkaamaan alle 40-vuotiaan naisen, niin teen ainoastaan määräaikaisen työsopimuksen.

Kiva kun tämän takia sitten me uraan keskittyvät nuoret velanaiset saadaan kärsiä kaikkien porsivien mammojen takia. 

Siksi sinunkin kannattaisi tehdä se yksi lapsi joka sinun naisena kuuluisi tehdä, ja siirtyä työelämään sen jälkeen. Pääset ihan mukaville paikoille sen jälkeenkin. Kaikki nämä ongelmat johtuvat siitä, että naiset eivät ymmärrä mitä naisen kuuluu tehdä ja mitä naisen ei kuulu tehdä.

t. mies

Vierailija
124/174 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

CV:hen he kuitenkin laittavat työkokemukseksi esim. 5 vuotta, vaikka olleet töissä vain vuoden tms.

Tietenkin, niinhän työtodistuksessakin lukee. Olin kymmenestä vuodesta kuusi vuotta pois äitiyslomaien ja hoitovapaiden takia 🤗.

Tiedän juuri tällaisen tapauksen, jossa henkilö sai sitten potkut koeaikana kun ei osannutkaan hommiaan! Työkokemus ei riittänyt.

Vierailija
125/174 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla työpaikallani on sellainen tilanne, että on todella monta äitiyslomalla, eikä työnantaja enää palkkaa "vakituiseen työsuhteeseen". Kesäkuussa loppuu työt ja nämä äitylit senkun vaan saa pitää työpaikkansa. Suurimmalla osalla on vielä +5 lasta, ettei ole mitään pikkupoissaoloja.

Olen itse työpaikalla jossa lapsia on pääosin max 3 per perhe vain muutama sen yli. Itse kuulun tähän ylittävään määrään ja poissaoloja vuosittain vain muutama. Isoimmat lapset eivät ole enää alle 10- vuotiaita ja nämä muutama sairastaa ehkä kahdesti vuodessa joten moni lapseton on enemmän poissa kuin minä erityisesti jos lasketaan poissaolopäivät, moni työikäinen on poissa viikon suoriltaan kun lapset voi hoitaa myös mummojen ja kumppanin avulla.

Vierailija
126/174 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joudun palkkaamaan alle 40-vuotiaan naisen, niin teen ainoastaan määräaikaisen työsopimuksen.

Kiva kun tämän takia sitten me uraan keskittyvät nuoret velanaiset saadaan kärsiä kaikkien porsivien mammojen takia. 

Siksi sinunkin kannattaisi tehdä se yksi lapsi joka sinun naisena kuuluisi tehdä, ja siirtyä työelämään sen jälkeen. Pääset ihan mukaville paikoille sen jälkeenkin. Kaikki nämä ongelmat johtuvat siitä, että naiset eivät ymmärrä mitä naisen kuuluu tehdä ja mitä naisen ei kuulu tehdä.

t. mies

Vastaan sivusta. Niin kauan kun odotukset on tasoa palkkatöissä käyvä catwalk malli ja tähän päälle äiti, niin saa jäädä. Kummasti itse vaatijat ei suostu pukeutumaan pukuihin ja treenaamaan sixpackia, miksi näin?

Vierailija
127/174 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään pidä näistä jotka ovat koko ajan äitiyslomalla. Ex-työkaveri oli 13 vuotta mammalomalla putkeen. Jotain pitäisi tehdä. En syyllistä näitä naisia, mutta kyllähän tämä systeemi kannustaa varsinkin hyvätuloisia vakkarityöntekijöitä leppoisaan elämään: saa olla kotona ja palkka juoksee.  

"Saa olla kotona ja palkka juoksee". Siis mitä että? Milloin juoksee? Perhevapailla vai? Salli mun nauraa. Kyl se Suomessa on ihan Kela, joka maksaa perhevapaat, luuleeko joku oikeesti et nää naiset elelee PALKALLAAN himassa x vuotta hoitamassa lapsiaan :D Siitäkö tämä vihakampanja ja noitavaino kumpuaakin? No tiedoksi kaikille: n. 10 kk synnytyksen jlk tipahtaa kotihoidontuelle, joka on n. 300 €/kk, että ei siinä kyl herroiksi eletä -monella ei edes ole varaa hoitaa lapsiaan kotona vuositolkulla tuon takia, meilläkään ei ollut. Ja niillä joilla on, kyl se taitaa olla niin, että mies käy töissä ja elättää. Siinä ei nainen sellaisen jlk kovin paljon eläkettäkään saa aikanaan. Me pistetään laps päiväkotiin heti 1-vuotiaana juuri tuosta syystä, ei ole varaa olla kauemmin. Työt kutsuu.

Vierailija
128/174 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. mies

Vastaan sivusta. Niin kauan kun odotukset on tasoa palkkatöissä käyvä catwalk malli ja tähän päälle äiti, niin saa jäädä. Kummasti itse vaatijat ei suostu pukeutumaan pukuihin ja treenaamaan sixpackia, miksi näin?

Ei tarvii olla catwalk-malli, mutta se olisi hyvä, että tekee 1-2 lasta, ja menee sen jälkeen johonkin naisille sopivaan työhön kuten hoitsuksi tai opettajaksi. Näillä eväillä maailman rikkaimmat sivistysmaat ovat tulleet maailman rikkaimmiksi sivistysmaiksi.

t. mies

Vierailija
129/174 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. mies

Ei tarvii olla catwalk-malli, mutta se olisi hyvä, että tekee 1-2 lasta, ja menee sen jälkeen johonkin naisille sopivaan työhön kuten hoitsuksi tai opettajaksi. Näillä eväillä maailman rikkaimmat sivistysmaat ovat tulleet maailman rikkaimmiksi sivistysmaiksi.

t. mies

Mulla on vielä silmät päässä. Noista vaatimuksista ollaan hipihiljaa siihen asti kunnes toinen synnyttää ekan lapsen jolla saadaan tämä avuttomassa tilassa oleva nalkkiin. Helpompi alkaa latelemaan ehtoja perheen koossa pitämisen nimissä.

Vierailija
130/174 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. mies

t. mies

Mitä hemmettii sä selität. Joo, älä lisäänny, äläkä hommaa naistakaan.

Vierailija
131/174 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. mies

t. mies

Onko linjoilla aito ja oikea Lompakko-Lasse?

Vierailija
132/174 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. mies

t. mies

Mikä on Lompakko-Lasse :'D kerro kerro, kuulostaa hauskalle!

Vierailija
133/174 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. mies

t. mies

Mikä on Lompakko-Lasse :'D kerro kerro, kuulostaa hauskalle!

LL jää kotiin naisen mennessä töihin ja veloittaa parisuhteesta. Ei kuitenkaan tee mitään kotitöitä, nämäkin saa nainen hoitaa tultuaan kotiin. Nättinä pitää pysyä LL:n mieliksi

Vierailija
134/174 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nainen tahtoo, vaikka 6 lasta, joka aikanaan ei ollut suuri määrä. Kyllä siinä vuosikymmen vierähtää ja toinen, kun lapset ovat kipeenä tai muuta hässäkkää. Se että kulu on 11000 €/vuosi työnantajalle(pomon laskelma) on bonus, jonka jokainen nainen ansaitsee syntyvyyden ja tulevien eläkkeiden pelastamisesta.

Opettajia? Tai sit laskukyvytön pomo...

Vierailija
135/174 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 2 lasta, olin kotona hoitovapailla 2,5 vuotta ja mies vuoden. Ei ollut vakityöpaikkaa kun jäin hoitovapaalle, mutta onnekseni työllistyin helposti, vaikka oli pieniä lapsia. Olen äiti ja mun mielestä äitiys on arvokasta työtä, samalla todellakin ymmärrän että työnantajan näkökulmasta lapseton ja uralleen omistautunut nainen on parempi työntekijä. Ja tietenkin hyvistä työntekijöistä kannattaa pitää kiinni, eli onhan se harmillista jos huipputyöntekijä on vuosia toisen hoitovapaiden sijaisena, eikä firma pysty avata uutta paikkaa tälle. Toivottavasti perhevapaat jakautuvat tulevaisuudessa tasaisemmin isän ja äidin välillä niin tasoittuu työnantajan taakkakin. Ystäväni toimii esimiehenä ja hänen muutamat alaisensa toimivat sellaista erityisosaamista vaativissa tehtävissä, johon ei ole mahdollista kouluttaa ja perehdyttää niin lyhyessä ajassa, että kannattaisi palkata hoitovapaan sijaista. Hän on siis hoitanut itse äitiyslomalaisten duunit oman työnsä ohessa ja tehnyt ihan sairaalloista työviikkoa ilman vapaapäiviä. Työnantajalla voi olla paljon muitakin kuin taloudellisia seurauksia hoitovapaista, esim. oma terveys.

Vierailija
136/174 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii, jokuhan siel työpaikalla joutuu ne työt tekemään eikä kukaan kysy, toimiiko homma vaikka juuri vakkariksi palkattu ja työtehtäviin opetettu kollega jää äitiyslomalle, minkä ilmiselvästi suunnitellut tekevänsä ennen kuin sai sen himoamansa vakkaripaikan.

Vierailija
137/174 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanot äitiäsi siaksi. Oletko uskaltanut sanoa sen hänelle päin naamaa? Jos et, niin kokeile sanoa vaikka ensi sunnuntaina.

Vierailija
138/174 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pojalla oli aikoinaan opettaja, joka oli ollut putkeen seitsemän vuotta poissa koulusta. Sitten tuli takaisin, ja jäi taas jonkun ajan päästä äitiyslomalle. Joskus miettii, miksi vl-nainen hakee edes vakipaikkaa. Aina kun nuoret tottuvat johonkin sijaiseen, niin vaki tulee takaisin.

Vierailija
139/174 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään pidä näistä jotka ovat koko ajan äitiyslomalla. Ex-työkaveri oli 13 vuotta mammalomalla putkeen. Jotain pitäisi tehdä. En syyllistä näitä naisia, mutta kyllähän tämä systeemi kannustaa varsinkin hyvätuloisia vakkarityöntekijöitä leppoisaan elämään: saa olla kotona ja palkka juoksee.  

"Saa olla kotona ja palkka juoksee". Siis mitä että? Milloin juoksee? Perhevapailla vai? Salli mun nauraa. Kyl se Suomessa on ihan Kela, joka maksaa perhevapaat, luuleeko joku oikeesti et nää naiset elelee PALKALLAAN himassa x vuotta hoitamassa lapsiaan :D Siitäkö tämä vihakampanja ja noitavaino kumpuaakin? No tiedoksi kaikille: n. 10 kk synnytyksen jlk tipahtaa kotihoidontuelle, joka on n. 300 €/kk, että ei siinä kyl herroiksi eletä -monella ei edes ole varaa hoitaa lapsiaan kotona vuositolkulla tuon takia, meilläkään ei ollut. Ja niillä joilla on, kyl se taitaa olla niin, että mies käy töissä ja elättää. Siinä ei nainen sellaisen jlk kovin paljon eläkettäkään saa aikanaan. Me pistetään laps päiväkotiin heti 1-vuotiaana juuri tuosta syystä, ei ole varaa olla kauemmin. Työt kutsuu.

Tämä on yksi koko ketjun ainoita järkeviä kommentteja. Itsekin ihmettelin, että luuleeko jotkut palkan juoksevan! Mekin laitettiin 1-v päiväkotiin, koska ei ollut varaa olla kotona pidempään. Monelle tuntuu myös olevan yllätys se, että vanhempainvapaa ei edes kestä siihen asti, että lapsi on 1-v, vaan jos ei ole varaa yhteenkään kuukauteen kotihoidontuella niin lapsen on mentävä päivähoitoon jo noin 10kk ikäisenä. Ja päiväkodit Suomessa taas on käytännössä suunniteltu niin, että siellä hoidettaisiin 3-5-v lapsia. Että en tosiaan tiedä, miten tulisi toimia ettei jonkun mielestä tekisi jotain väärin.

Vierailija
140/174 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalla työpaikallani on sellainen tilanne, että on todella monta äitiyslomalla, eikä työnantaja enää palkkaa "vakituiseen työsuhteeseen". Kesäkuussa loppuu työt ja nämä äitylit senkun vaan saa pitää työpaikkansa. Suurimmalla osalla on vielä +5 lasta, ettei ole mitään pikkupoissaoloja.

Olen itse työpaikalla jossa lapsia on pääosin max 3 per perhe vain muutama sen yli. Itse kuulun tähän ylittävään määrään ja poissaoloja vuosittain vain muutama. Isoimmat lapset eivät ole enää alle 10- vuotiaita ja nämä muutama sairastaa ehkä kahdesti vuodessa joten moni lapseton on enemmän poissa kuin minä erityisesti jos lasketaan poissaolopäivät, moni työikäinen on poissa viikon suoriltaan kun lapset voi hoitaa myös mummojen ja kumppanin avulla.

Meillä on myös useampi lapsi (aikuisia jo) ja olen ollut pois töistä paljon vähemmän, kuin lapsettomat. Tällä hetkellä olen 57v ja edelleen olen töistä pois ehkä pari päivää vuodesta. On ollut vuosia, jolloin ei ole ollut lainkaan poissa. Työyhteisössäni on kolme ikäistäni velaa ja he ovat pitkiä sairauslomia pois töistä.

Tämä ei siis ole mikään yleistys, mutta ei sitäkään voi yleistää, että ne, joilla on lapsia, ovat paljon pois töistä lasten takia yms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän