Onpa hullua, että moni suomalainen ei osaa ajaa automaattivaihteisella
Kun ei viitsitä opetella, sehän on helppoa kuin heinänteko.
Kommentit (49)
Moni ei ole koskaan ajanut. Ei tarkoita sitä, etteikö osaisi, kun kokeilisi.
Vierailija kirjoitti:
Ollapa fullerin synkronoimaton henkilöautoissakin. Siinä olisi mammoilla ihmettelemistä.
Synkronoimattomalla ajamisessa oleellista on "vaihtaa vapaalle", vaihdettiinpa ylös/alas (isomalle/pienemmälle vaihteelle) on jossain vaiheessa kytkimen oltava ylhäällä/kytkemättä kun vaihde on vapaa-asennossa. Koska ei ole automaattista mekanismimia joka sovittaa hammaspyörien nopeuserot, on pääakselia joko nopeutettava tai hidastettava silloin kun mikään vaihde ei ole kytkettynä. Jos kytkinpoljin on poljettuna, ei pää- ja sivuakselin nopeuseroja voi muuttaa kuljettajan toimesta.
Synkronoimattomalla vaihteistolla käytetään yleensä pienemmälle vaihdettaessa välikaasua. Tämä tarkoittaa, että kuljettajan on kiihdytettävä moottorin avulla vaihteiston sivuakseli pyörimisnopeuteen, jolla seuraavaksi kytkettävän vaihteen hammaspyörien kehänopeudet ovat yhtä suuret. Vaihdettaessa suuremmalle vaihteelle kuljettajan on vastaavasti hidastettava sivuakselia moottorin avulla kaksoiskytkentää käyttäen.
Fullerin yhteydessä käytetään kytkintä jossa on liikkeelle lähtöä varten kytkinjarru, joka pysäyttää sivuakselin, kun kytkinpoljin painetaan pohjaan. Auton liikkuessa kytkinpoljinta painetaan ns. tuntoon saakka, jolloin kytkinjarru ei vielä pysäytä sivuakselia. Ilman kytkinjarrua sivuakseli pyörii useita sekunteja kytkimen avaamisen jälkeen (eikä vaihdetta voi kytkeä), jarrun avulla liikkeelle lähtö nopeutuu. Kytkinpolkimen liike on kaksivaiheinen, ensin yhteys irtoaa ja poljin pohjassa kytkinjarrulevyt alkavat jarruttaa. Kytkinjarru tuhoutuu jos sitä käyttää auton ollessa liikkeellä.
Siinä meillä on taas oikein rahtareiden rahtari. Kerro vielä muutama tarina siitä kun ajoit Venäjälle 🤮
Minä osaan ja huomasin että keskittyminen herpaantuu helpommin, koten ei kiitos automaattivaihteiselle autolle.
Ei moderneja autoja eli hybridejä tai sähköautoja saa muulla kuin automaatilla, joten sellaiseen on tyydyttävä. Köyhät tietty erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Automaatit on vähän sellaisille yksinkertaisille joilla on huono kordinaatio ym.
Totta. Siksi amerikkalaisten suosiossa.
Koko ajatushan on vitsi. Jos osaa ajaa keppiautolla ykkösellä ja pakilla, osaa ajaa myös tomaatilla. Ja vielä helpommalla kun sen kytkimenkin voi unohtaa. Kaasu ja jarru toimii samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
No hyi. Manu-loota sen olla pittää. Automaatit on peräreiän rassaajille.
T: bensalenkkari
Samaa mieltä!
Kenttäsonni
Vierailija kirjoitti:
Minä osaan ja huomasin että keskittyminen herpaantuu helpommin, koten ei kiitos automaattivaihteiselle autolle.
Ihan uteliaisuudesta, miten pystyt keskittymään vaikka sadan kilometrin matkan moottoritiellä?
Joo...mulla on autossani rattivaihteet myös. Sama kuin Formuloissa.
Ratin takana on painikkeet, joilla voin vaihtaa miten haluan. Mitään kytkinpolkimia ei tietenkään ole.
Automaatissa on sitten neljä eri asentoa.
Auto myös jarruttaa itse, jos ajan liian lähelle toista.