Onpa hullua, että moni suomalainen ei osaa ajaa automaattivaihteisella
Kun ei viitsitä opetella, sehän on helppoa kuin heinänteko.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Mistähän ap on löytänyt tällaisen tilaston? Suomessa on kyllä varmasti paljon enemmän manuaalivaihteisia autoja, mutta ei se tarkoita, että automaatilla ei osattaisi ajaa.
Enemmistö uusista autoista on jo ainakin viisi vuotta ollut automaatteja. Täten tuo ero alkaa pikkuhiljaa tasoittua.
Olihan se, kun juuri kortin saaneena olin ajanut vain manuaalia ja sitten töihin tuli laina-autoksi automaatti. Kukaan muu ei sillä halunnut ajaa, joten se tuupattiin minulle. En tiennyt mitään periaatteita, ihan kylmästi yrityksen ja erehdyksen kautta mentiin, lähtien ihan siitä, että miten se auto suostuu käynnistymään ja miten päästään liikkeelle. Helppoahan se on sitten, kun tietää mitä tekee. T. Nainen naisvaltaisella työpaikalla
Vierailija kirjoitti:
On se jännä miten nykyaikana monikaan ei osaa ajaa manuaalivaihteilla, unohtamatta miten pelkällä "automaatti-ajokortilla" saa ajaa vain automaattiautoja. Sehän vaihteen vaihtaminen on helppoa kuin heinänteko.
Montakohan automaatti-ajokorttia Suomessa myönnetään vuosittain? Olettaisin ettei kovin montaa.
Itse ajoin normikortin ja sitten toiseen vaiheeseen ajettuani pelkällä automaattivaihteisella välissä. Ei ollut mitään muistikuvaa, miten manuaalivaihteisella lähdetään liikkeelle. Autokoulun ope ei meinannut uskoa, kun kysyin mitä pitikään tehdä.
Ei siinä muuta vaikeaa ole kuin yrittää pitää vasen jalka toimettomana. Kun on 30 vuotta ajanut manuaalia, kytkimen painaminen lähtee selkäytimestä.
On ollut useampia manuaalivaihteito autoja elämäni aikana. Edellisen auton ostin automaatilla ja sen jälkeen en ole edes harkinnut manuaalia. Automaatilla on vain niin mukava ajaa ja jos yleensäkin autolla osaa ajaa niin automaatilla varmasti.
Kakkosta pesään ja kolmosta silmään synkronirenkaat vinkuen. Sellaista on ajelu Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Auto on tekninen laite eikä mikään virkkuukoukku.
Autolla nyt ajaa liki kaikki, mutta vain TosiMies osaa virkata.
Moni suomalainen ei ole koskaan ollut ratin takana automaattiautossa. Onnistuu kyllä tuosta vaan, tosin ensin saattaa vasen jalka haluta lähteä liikkeelle lattiasta. Sen sijaan automaatista kytkinautoon saattaa aiheuttaa nykimistä ja töksähtelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se jännä miten nykyaikana monikaan ei osaa ajaa manuaalivaihteilla, unohtamatta miten pelkällä "automaatti-ajokortilla" saa ajaa vain automaattiautoja. Sehän vaihteen vaihtaminen on helppoa kuin heinänteko.
Montakohan automaatti-ajokorttia Suomessa myönnetään vuosittain? Olettaisin ettei kovin montaa.
Itse ajoin normikortin ja sitten toiseen vaiheeseen ajettuani pelkällä automaattivaihteisella välissä. Ei ollut mitään muistikuvaa, miten manuaalivaihteisella lähdetään liikkeelle. Autokoulun ope ei meinannut uskoa, kun kysyin mitä pitikään tehdä.
Lähinnä niitä automaatti-ajokortteja on perinteisesti ollut niillä nuorilla jotka Ameriikan vaihto-oppilaana ovat ajaneet ajokortin siellä.
Nykyään ehkä sitten jos isi opettaa, niin se auto saattaa olla automaatti. Tuskin näitäkään paljoa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä niitä automaatti-ajokortteja on perinteisesti ollut niillä nuorilla jotka Ameriikan vaihto-oppilaana ovat ajaneet ajokortin siellä.
Nykyään ehkä sitten jos isi opettaa, niin se auto saattaa olla automaatti. Tuskin näitäkään paljoa on.
Minä aikuinen olen juuri ajamassa korttia ja otan pelkän automaatin. En rupea harjoittelemaan manuaalilla enää ku kohta niitä ei liikenteessä näy.
Ollapa fullerin synkronoimaton henkilöautoissakin. Siinä olisi mammoilla ihmettelemistä.
Synkronoimattomalla ajamisessa oleellista on "vaihtaa vapaalle", vaihdettiinpa ylös/alas (isomalle/pienemmälle vaihteelle) on jossain vaiheessa kytkimen oltava ylhäällä/kytkemättä kun vaihde on vapaa-asennossa. Koska ei ole automaattista mekanismimia joka sovittaa hammaspyörien nopeuserot, on pääakselia joko nopeutettava tai hidastettava silloin kun mikään vaihde ei ole kytkettynä. Jos kytkinpoljin on poljettuna, ei pää- ja sivuakselin nopeuseroja voi muuttaa kuljettajan toimesta.
Synkronoimattomalla vaihteistolla käytetään yleensä pienemmälle vaihdettaessa välikaasua. Tämä tarkoittaa, että kuljettajan on kiihdytettävä moottorin avulla vaihteiston sivuakseli pyörimisnopeuteen, jolla seuraavaksi kytkettävän vaihteen hammaspyörien kehänopeudet ovat yhtä suuret. Vaihdettaessa suuremmalle vaihteelle kuljettajan on vastaavasti hidastettava sivuakselia moottorin avulla kaksoiskytkentää käyttäen.
Fullerin yhteydessä käytetään kytkintä jossa on liikkeelle lähtöä varten kytkinjarru, joka pysäyttää sivuakselin, kun kytkinpoljin painetaan pohjaan. Auton liikkuessa kytkinpoljinta painetaan ns. tuntoon saakka, jolloin kytkinjarru ei vielä pysäytä sivuakselia. Ilman kytkinjarrua sivuakseli pyörii useita sekunteja kytkimen avaamisen jälkeen (eikä vaihdetta voi kytkeä), jarrun avulla liikkeelle lähtö nopeutuu. Kytkinpolkimen liike on kaksivaiheinen, ensin yhteys irtoaa ja poljin pohjassa kytkinjarrulevyt alkavat jarruttaa. Kytkinjarru tuhoutuu jos sitä käyttää auton ollessa liikkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä suoritin pelkän automaattikortin ja vittuiluahan siitä pääasiassa tulee.
Aloitin autokoulun vasta kolmekymppisenä. Minulle ei nuorena kukaan autokouluja maksellut, piti odottaa aikaa jolloin olisi varaa ajaa kortti.
Manuaalia en oppinut. Lopulta tuli vastaan raha, ei ollut varaa alkaa käymään miljoonia lisätunteja. Vaihdoin automaattiin ja opin hetkessä.
Mutta iso ongelma näyttää muille olevan.
Manuaalivaihteistolla ajanut oppii ajamaan automaattivaihteista autoa alle 1 minuutin opastuksella (kun joku näyttää/kertoo miten auto käynnistyy ja mikä on parkki, peruutus ja ajovaihde). Toisin päin ei sitten sujukaan yhtä helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole moisesta kuullutkaan, minä ja moni moni muukin tuntemani nainen on vaihtanut automaattiin, koska sillä on niin paljon helpompi ajella, ei tarvi vaihteita miettiä. Ja ihan manuaalikortti on kuitenkin kaikilla.
Jos et nyt kuitenkaan yrittäisi antaa sellaista käsitystä, että naisten täytyy yleisesti jotenkin miettiä vaihteita ajaessaan. Kiitos.
Vrt. Purukumin pureskelu ja kävely yhtä aikaa.
Miksi ei osaisi. Hassu aloitus. Tosiasiahan on se, että kun esim. itse ostin automaattivaihteisen, ei se ihan heti ensimäisellä minuutilla sujunut. Muutama kilometri meni ajaessa, että sisäisti sen, että vaihteita ei tarvitse vaihtaa ja polkimia ei ole kolmea.
Työpaikan kahvipöytään perustuvalla otannalla tuntuu, että juuri naisilla on vaikeuksia automaattien kanssa. Muutamakin on valitellut, että kun mies osti automaatin, niin ei voi enää ajaa kuin sillä omalla kauppakassillaan. En tosiaankaan ymmärrä sitä, että jos pystyy käyttämään kättä ja kolmea poljinta, ei pärjäisi kahdella polkimella.
Vierailija kirjoitti:
Automaatit on naisille, jotka eivät osaa tehdä kahta asiaa yhdellä kertaa: Vaihtaa ja pitää autoa oikealla kaistalla.
Kun parhaat puoliautomaatit toimivat nappia painamalla, niitäkään ei voi suositella naisille. Siksi Formula 1:n ratissa ei naisia näy.
Joo, just näin. Sen takia kaikki kuorma-autotkin on nykyään automaattilaatikolla... 🙄
Vierailija kirjoitti:
Minä en osaisi enää ajaa manuaalilla. Mäkilähtö itsessään olisi kauhistus, saati joku mäkilähtö ylämäkeen taskuparkista, missä toinen auto on ihan lähellä takana.
Minä ajan manuaalilla muutaman kerran vuodessa. Kai se vaihteiden vaihtaminen jostain selkäytimestä tulee, mutta mäkilähdöt on kyllä inhottavia, taskuparkkiin en mäessä edes yrittäisi.
Automaatin nopeudelle, pehmeydelle, paremmalle kiihtyvyydelle ja taloudellisuudelle ei manuaali vaan pärjää.
Minä en osaisi enää ajaa manuaalilla. Mäkilähtö itsessään olisi kauhistus, saati joku mäkilähtö ylämäkeen taskuparkista, missä toinen auto on ihan lähellä takana.