Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita jotka ”tiputettiin” tai ”alennettiin” äitiyslomalla?

Vierailija
04.05.2020 |

Tämä on yllättävän yleistä ns. ylemmän tason asiantuntija- ja johtotehtävissä. Minulle on käynyt näin kaksi kertaa.
Ekalla kerralla n. 2kk ennen äitiysloman alkua minut nimitettiin ison firman sisällä toisen yksikön vetäjäksi. Kerkesin tehdä työtä sen 2kk ennen äitiyslomaa. Äitiysloman aikana ison divisioonan johtaja (eli esimieheni) vaihtui. Hän soitti mulle että nyt on organisaatiomuutos ja hän ei ala odottelemaan mitään ”äitiyslomalla olijoita” (tämän hän tuhahti ikävällä äänensävyllä) ja ilmoitti ykskantaan että paikkani annetaan muille ja palaat johonkin muuhun tehtävään. Kun palasin, tipahdin yhden pykälän alas ylennystä edeltä ään työhön.

Toisella kertaa olin keskisuuren firman (muutama sata työntekijää) johtoryhmässä, en varsinaisesti hyväpalkkainen johtaja mutta johtiryhmävastuilla kuitenkin. Jäin äitiyslomalle, sinä aikana toimari sai lähdöt ja uusi toimari tuli tilalle. Jälleen kerran mulle soitettiin äitiyslomalle että nyt on kuule niin että sun paikkasi annetaan toiselle, tiput johtoryhmästä, ja katsotaan sitten mitä teet kun palaat.

Nyt olen siis tässä jälkimmäisessä tilanteessa ja palasin takaisin useamman pykälän alempaan tehtävään. Suututtaa. Nämä on v*ttumaisia silsi että näistä ei voi nostaa rähäkkää eikä alkaa riitelemään. Jossain perusammatissa voisi, siis esim tyyliin hammashoitaja tai ravintolatyöntekijä, jossa tehtävän sisältö on selkeä. Mutta ylemmällä tasolla kun sinut tiputetaan, asiasta rähinä vie vaan loputkin mahdollisuudet uralla koska suomi on pieni maa ja maine kantautuu nopeasti. Siksi se maine täytyy pitää hyvänä.

Nämä molemmat kerrat ovat tapahtuneet tässä muutamien vuosien sisään, joten todellinen totuus taitaa olla se että tasa-arvolaki ei meinaa yhtään mitään monessakaan yrityksessä.

Nyt toki kiukuttaa minuakin mutta aion ratkaista ärsyttävän tilanteen etsimällä uusia töitä. Eli aion tietenkin mahdollisimman nopeasti jättää tämän työnantajan joka mua huonosti kohteli.

Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia?

Kommentit (106)

Vierailija
101/106 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no tämä lapsiasia on työpaikoilla monipiippuinen juttu. toisaalta se on joskus haitaksi lapsen tekijälle, toisaalta joskus muille työyhteisössä, ja työnantajalle. 

Olet oikeassa ja monimutkaista on, mutta kiistatta lapsia tarvitaan yhteiskunnan jatkuvuuden turvaksi.

Tavallaan ymmärrän miksi naiset ei uskalla lisääntyä. Asenteet on järkyttävät! Itse sain lapseni jo aika kauan sitten ja silloin ei ollut tällaista äitivihaa vaan lapset oli kaikille ihana asia. Ihan surettaa nuorten naisten puolesta. Ei kukaan tee lapsia jos siitä rangaistaan sillä että tiput työpaikalla surkeisiin hommiin vaikka olet hyvä ja kouluttautunut tehtävääsi.

onko se äitiyslomalla ollut sitten heti samalla tasolla kuin muut organisaatiossa, siis jos on ollut pitkään poissa? eiköhän se monesti mene niin, että äitiyslomalta palaaja joutuu ottamaan muut kiinni (siis nimenomaan näissä päällikkö- ja johtotehtävissä). 

monesti naiset suhtautuu näihin asioihin niin, ettei lapset saisi olla rajoittava tekijä esim. ylennyksissä mutta sitten pitäisi olla kuitenkin etuja lasten takia. esim. juuri tämän että saisi esim. kahden vuoden poissaolon tavallaan anteeksi ja palata samaan tehtävään. jos kyseessä olisi mies, joka olis jostain syystä kaksi vuotta poissa, niin se työelämän taso katsottaisiin sen mukaan. 

jos ap on tehnyt pari lasta, niin ei nuo ole sitten ratkaisevia kuitenkaan koko työuran kannalta. itse kyllä ymmärrän työnantajaa tässä, vaikka toisaalta ymmärrän ap:n harmituksen. 

Vierailija
102/106 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva kuulla nuorten naisten näkemyksiä, ketjussa ollut lähinnä koulutettuja, vanhempia, ja uralla edenneitä. Miten nuoret näkevät tämän? Ovatko asenteet kiristyneet? Uskaltaako työpaikan menetyksen pelossa harkita raskautta? Onko työelämä epätasa-arvoisen näköinen?

tässä on kyllä tuohon koulutukseen ja uran tekemiseen liittyvä pointti: ei-niin urasuuntautuneet saa monesti yhdistettyä perhe-elämän ja työn helpommin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/106 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva kuulla nuorten naisten näkemyksiä, ketjussa ollut lähinnä koulutettuja, vanhempia, ja uralla edenneitä. Miten nuoret näkevät tämän? Ovatko asenteet kiristyneet? Uskaltaako työpaikan menetyksen pelossa harkita raskautta? Onko työelämä epätasa-arvoisen näköinen?

Kolmekymppisenä ekonominaisena pelottaa lasten hankinta. Olen kohdannut suoraa sukupuolisyrjintää ja uskon hakemusteni tippuneen roskakoriin sukupuoleni takia, koska tuo kumminkin kohta tekisi lapsia. Moni saman ikäinen kaveri ktm-piireissä on kokenut syrjintää tai tietää tapauksen, jossa on näin toimittu. Kyllä lasten teko pelottaa ja tänä ketju valitettavasti masensi entisestään. Eli vaikka pääsisi sukupuolesta huolimatta johtotehtäviin, niin siellä ei välttämättä pysy, jos lapsen saa.

Luulin, että sukupuolisyrjintä olisi historiaa 2020-luvulla, mutta ei!

Vierailija
104/106 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan ei sitä halua ylimääräisiä kuluja. ekonomit kyllä osaa laskea, että lapsenteko maksaa. samaa mieltä kuin tuossa toisessa ketjussa, ettei työnantajan pitäisi joutua maksamaan lisääntymiskuluja.

jos kulut tulisi jostain yhteisestä paikasta, naiset ja miehet olisi samanarvoisempia työelämässä. 

Vierailija
105/106 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perhe-elämä on epätasa-arvoinen. Vaikea löytää mies, joka olisi valmis pitämään puolet vapaista. Tosi monia fiksuja ystäviä olen menettänyt perhe-elämälle... kun katson vaikka yliopistossa syntyneitä parisuhteita, niin ei uskoisi, että niistä asetelmista sitten aina lopulta on päädytty niin perinteisiin malleihin. Miehen ura lähtee nousuun ja naisen laskuun, vaikka nainen olisi ollut se niistä kahdesta fiksumpi opiskelija.

Vierailija
106/106 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajan silmissä parempi työntekijä on aina se, joka on tekemässä töitään ja jonka vuoksi ei tarvitse toistuvasti tehdä järjestelyjä ja rekrytoida korvaavaa työntekijää. Tämän vuoksi isät pitäisi pakottaa pitämään puolet kaikista lapsentekoon ja -hoitoon tarkoitetuista vapaista. Muuten ei äitien tilanne muutu.

No tämäkin on totta. Mutta myös lainsäädännöllä pitäisi vaikuttaa asiaan. Jos laki määräisi että äitiys/isyys/vanhempainloman jälkeen pitää aina saada palata vanhaan tehtävään, tätä ongelmaa ei tulisi. Nythän laissa on vain löyhä suositus. Eli pitää mahdollisuuksien mukaan antaa sama työ, tai lähellä samankaltainen työ, tai jos sitä ei ole niin mikä vaan työ, tai sitten potkut.

Mitäpä veikkaat ylenisikö synnytysiässä olevat naiset mihinkään organisaatiossa...

No niinpä, tuskin. Edes se olisi hyvä laki että palkka pysyisi suht koht ennallaan ainakin jonkin aikaa, nythän näin ei ole vaan koulutettu nainen voidaan siirtää siivoojaksi jos niin työnantaja haluaa.

Missä rinnakkaisulottuvuudessa asiantuntijatyöstä on kukaan siirtynyt siivoamaan perhevapaan jälkeen?

No, ihan nykytodellisuudessa on äitiyslomalta palaavia siirretty suorittavaan tai avustavaan työhön keskijohdosta tai jopa irtisanottu. Jokainen tuntee tällaisen. Missä unelmahöttömaailmassa itse elät jos luulet että tällaista ei tapahdu?

En minä ainakaan tunne ja olen sentään työskennellyt tuhansia henkilöitä työllistävissä yrityksissä. Käsittääkseni henkilön palkkaa ei voi laskea ja ei yritys halua esim. 5000 €/kk palkalla ketään laittaan vaikkapa siivoamaan. Että äläpä valehtele.

Kuule, tiedän mistä puhun. Ei se palkka heti suoraan laske, vaan ensin siirretään huonompiin hommiin, sitten todetaan palkkaepäsuhta (liikaa palkkaa muihin samantasoisiin nähden), ja sit käynnistetään yhden hengen yt-menettely, tarjotaan alempaa palkkaa tai irtisanomista. Henkilö valitsee alemman palkan pakotettuna.

Voit tarkistaa keneltä tahansa lakimieheltä että tämä on laillinen tapa.

Kerro nyt jo vaikkapa viimeisin esimerkki, jossa keskijohdosta on siirrytty siivoamaan. Firman nimikin olisi hyvä tietää, jos ei ole kovin pieni yritys kyseessä.

Muutenhan tuo on vain....paskapuhetta?

No vähänkö tässä voi alkaa nykyistä työnantajaa parjaamaan. Ihan hemmetin iso teknologiafirma kyseessä. Ei kukaan näitä julkisesti tunnusta, jokainen työantaja kirkkain silmin selittää miten tasa-arvoa kannatetaan.

Niin arvelinkin. Tyhjää sanahelinää.

Tyhjää sanahelinää sikälikin että ei isoilla firmoilla omilla palkkalistoilla siivojia ole, siivous ostetaan palveluna ulkoisilta toimijoilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme