Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olinko tiukkapipo vai olisitteko loukkaantuneet tästä?

Vierailija
03.05.2020 |

Kaverin kanssa sovittu normaalisti lenkille meno "kahdeksaan aikaan aamulla". Hän on tullut yleensä vartin tai kymmenen yli. Yksi kerta tuli 8.20 ja vähän silloin harmitti, mutta selitti, että oli liukasta ja sen takia kesti. Hän myös sanoi, ettei lähtenyt aiemmin, koska muuten voisi olla perillä jo ennen kasia. Hän kysyi minulta, että " Nytkö sitten on koko päivä pilalla, kun minuutin myöhästyi?" Vähän loukkaannuin asiasta, mutta päätin kuitenkin antaa olla, sillä ei kai se niin tarkkaa ole, kun ei kuitenkaan työpaikalle menossa, jossa täsmällinen oltava. Ja turvallisuushan on tietysti tärkeintä. En tietenkään halua hänen kaatuvan. Viimeksi kuitenkin kaveri tuli vasta 8.35. Ei mitään pahoitteluja esittänyt. Sanoi vain, että oli kirjoitettava yksi tekstiviesti, jonka takia meni aikaa. Pyysi lopulta anteeksi, vaikka ei hänen mielestään ollut pahoiteltavaa asiassa. Edellisiltana tiesin tosin, että hänellä venyi nukkumaan meno myöhempään, jonka vuoksi meinasin ehdottaa myöhäisempää tapaamista. Hän kirjoitti illalla, että tulee siinä "yli kahdeksan". Olisiko minun pitänyt tajuta siitä, että voi mennä puoli yhdeksäänkin?

Olinko siis turhaan loukkaantunut vai olisitteko samalla tavalla reagoineet?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Tää on just tällaista akkamaista vääntöä. Sano hyvänen aika suoraan! Tai sopikaa että hän laittaa vaikka viestin kun lähtee kotoaan tai mitä vaan. Mykkäkouluako viestistäsi päätellen pidät niin kauan että toinen pyytää anteeksi? Aseta aikuinen nainen rajat itsellesi. Sano että sua häiritsee toi asia. Kaveris on moukkamainen mutta sinä oot vähän tossukka. Toinen pompottaa ja toinen alistuu.

Vierailija
42/57 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ruvennut sanomaan tuollaiselle kaverille tarkan ajan.

Eräänkin kanssa ollaan monesti sovittu juurikin esim. kahdenksan aikaan ja hän tulee puoli tuntia myöhemmin, tai joskus tunnin myöhässä. 

Itse hän saattaa ehdottaa tapaamista vaikka iltapäivällä. 

No mikä se sitten on 13? 15? 17?  Ei minulla ole koko päivä aikaa odotella jotakuta saapuvaksi.

Nykyisin kun hän ehdottaa että nähtäiskö siinä kahdeksan maissa, niin vastaan, että ei nähdä, vaan nähdään tasan klo 8.00. 

Tämä on auttanut.

Samoin kun hän ilmoittaa tulevansa kylään iltapäivällä, niin minä vastaan, että et tule "iltapäivällä", vaan tulet tasan klo 14.30, käykö tämä aika?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh. Tää on just tällaista akkamaista vääntöä. Sano hyvänen aika suoraan! Tai sopikaa että hän laittaa vaikka viestin kun lähtee kotoaan tai mitä vaan. Mykkäkouluako viestistäsi päätellen pidät niin kauan että toinen pyytää anteeksi? Aseta aikuinen nainen rajat itsellesi. Sano että sua häiritsee toi asia. Kaveris on moukkamainen mutta sinä oot vähän tossukka. Toinen pompottaa ja toinen alistuu.

Vähän empatiakykyä nyt näihin vastausiin. Jos on vähän tossukka, siihen on yleensä monta syytä taustalla joihin ei voi mitään, kunnes itse havahtuu kunnolla tilanteeseen. Tämä tilanne voi olla aloittajalle sellainen.

Kaikkein perimmäisin syy on ettei aloittaja pidä itseäsi yhtä arvokkaana kuin muut, ehkä on kasvatettu alentavasti, ja kaveritkin kohdelleet kuin roskaa jolla ei arvoa ja jota voi pompotella. Siinä ei tule edes mieleen että voisi oikeasti sanoa toiselle että nyt ei ole ok, ja tiedostaa että on oikeus suuttua.

Aloittajal ei ollut varma onko siihen oikeutta. Sen sijaan että haukun tossukaksi, opetan että Kyllä on oikeus! Tuo kaveri pompottelee ja on töykeä. Mutta ei siihen auta että kohteliaasti Pyytää voitaisko tavata tiettyyn aikaan. Pomottelijat vähättelee tuollaista eikä kuitenkaan ole ajoissa. Heidän kanssa pitää olla jämäkämpi kun asettaa ne rajat.

Sen sijaan että mököttää ja on vaisu seuraavalla kerralla, sanot napakasti kun sovitte lenkkiä että mennään lenkille klo 8:30 tasan, tai 9:00, jotta minäkin saan nukkua pitkään. Jos kaveri myöhästyy eikä ilmoita ajoissa, lähden yksin. Ja sit tekee niin myös.

Vierailija
44/57 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeää on myös et jos se myöhästelijä suutahtaa itse kun toinen ei jääkään odottelemaan, ei saa tuntea omaa oloa syylliseksi. Vaan pysyy hyväntuulisena ja itsevarmana tietää että teki oikein. Ilmoitin että lähden ilman sua, ja et tullut, joten lähdin. Sitten hymyilee ja vaihtaa aihetta. Jos se toinen suuttuu vaikka itse mokailee, hän vaan manipuloi oikeesti ja siihen ei pidä lähteä mukaan.

Vierailija
45/57 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä? Miksei voi laittaa viestiä, 'nyt lähden' tms niin tiedät koska on tulossa... 'Kahdeksan aikaan' on vähän epämääräinen ilmaisu. Tai sitten tosiaan älkää käykö lenkillä yhdessä jos se on niin vaikeaa. Silloin voit lähteä tasan 8.00 joka aamu.

Vierailija
46/57 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vaikea tilanne. Mietin itse, että en kyllä kehtaisi myöhästyä usein. Kerran pari joskus olisi varmaan vielä inhimillistä, mutta jos joku aamu niin häpeäisin itseäni. En ole mikään aamuvirkku niin en voisi toisaalta edes sopia tuollaista lenkkiaikaa. Mietin itsekin, että ehkä niitä lenkkejä olisi hyvä vähentää hänen kanssaan ja mennä vain joskus yhdessä lenkki ja panostaa sen sijaan ihan siihen, että menee kivan lenkin itsekseen. Kyllä tuo jatkuva myöhästely ärsyttää varmasti ja itsekin olen kyllä sitä mieltä, että aina ei voi myöhästyä ja 5 minuuttia on eri kuin esim 20 minuuttia todellakin. Siinä minusta osoittaa sen, ettei arvosta toista jos aina myöhästelee ja ei pidä minään sitä jos toinen odottaa. Ymmärrän tietenkin, että joskus voi olla tilanne jolloin myöhästyy ja ehkä sen ihmisen elämäntilanne vaikuttaa myös paljon. Jonkun perheenäidin jolla esim pieniä lapsia on vähän eri myöhästyä kuin henkilön jolla ei ole mitään todellista syytä olla myöhässä. Ja en tarkoita, että perheelliset saavat tehdä mitään vaan ( itsellänikään ei ole lapsia), mutta jotenkin hyväksyisin paremmin joidenkin ihmisten myöhästelyn jos tietäisin heillä olevan kiirettä.

Vierailija
47/57 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä? Miksei voi laittaa viestiä, 'nyt lähden' tms niin tiedät koska on tulossa... 'Kahdeksan aikaan' on vähän epämääräinen ilmaisu. Tai sitten tosiaan älkää käykö lenkillä yhdessä jos se on niin vaikeaa. Silloin voit lähteä tasan 8.00 joka aamu.

Mitä?? "Kahdeksan aikaan" on epämääräinen ilmaisu? Minusta kahdeksan aikaan on nimenomaan oikea ilmaisu, se tarkoittaa, että lähdetään 8.00-8.05.

MIKSI pitäisi odotella, että se toinen ilmoittaa olevansa valmis lähtemään? Tuhlata omaa aikaansa. Kun ei oikein voi mitään muutakaan ryhtyä tekemään vaan vain olla ja vahtia kännykkää.

Vierailija
48/57 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoa että sinua loukkaa myöhästely. Käytös kertoo, että pitää sinua itsestäänselvää ja ei kunnioita muita. Omat menot tärkeämpiä ja oma aika tärkeämpää, kuin sinun aika. Käytännössä hän pitää itseään parempana, että sinun aikaa saa tuhlata. Ei ole hyvää käytöstä. Hälytys kellot soi, kun ei koe edes tarvetta pahoitella.

Jos haluat, voit ehdottaa , että muuttaa tapansa. Ellei muuta sovi tapaaminen kahdeksalta ja mene itse paikalle yhdeksältä. Hän on ehkä paikalla puoli ysiltä ja saa odottaa sinua sen puolituntisen. Jotkut ei tajua, ennenkuin itse kokee saman.

Vierailija
49/57 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä?? "Kahdeksan aikaan" on epämääräinen ilmaisu? Minusta kahdeksan aikaan on nimenomaan oikea ilmaisu, se tarkoittaa, että lähdetään 8.00-8.05.

MIKSI pitäisi odotella, että se toinen ilmoittaa olevansa valmis lähtemään? Tuhlata omaa aikaansa. Kun ei oikein voi mitään muutakaan ryhtyä tekemään vaan vain olla ja vahtia kännykkää.

No tässä on se tulkinnan vara, että jollekulle muulle "kahdeksan aikaan" voikin olla vartin yli ja hups jos siitä sattuikin myöhästymään, niin kello onkin pian 8.35.

Vierailija
50/57 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata kiusata itseään odottamalla. Sovittu aika on lähtöaika ja sillä selvä. Jos kaveri ei saavu paikalle ajallaan, niin sitten yksin.

En kävisi odottamaan soittoa, että nyt mä tulen.

Kyse on kunnioituksesta.

Vierailija
51/57 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän empatiakykyä nyt näihin vastausiin. Jos on vähän tossukka, siihen on yleensä monta syytä taustalla joihin ei voi mitään, kunnes itse havahtuu kunnolla tilanteeseen. Tämä tilanne voi olla aloittajalle sellainen.

Kaikkein perimmäisin syy on ettei aloittaja pidä itseäsi yhtä arvokkaana kuin muut, ehkä on kasvatettu alentavasti, ja kaveritkin kohdelleet kuin roskaa jolla ei arvoa ja jota voi pompotella. Siinä ei tule edes mieleen että voisi oikeasti sanoa toiselle että nyt ei ole ok, ja tiedostaa että on oikeus suuttua.

Aloittajal ei ollut varma onko siihen oikeutta. Sen sijaan että haukun tossukaksi, opetan että Kyllä on oikeus! Tuo kaveri pompottelee ja on töykeä. Mutta ei siihen auta että kohteliaasti Pyytää voitaisko tavata tiettyyn aikaan. Pomottelijat vähättelee tuollaista eikä kuitenkaan ole ajoissa. Heidän kanssa pitää olla jämäkämpi kun asettaa ne rajat.

Sen sijaan että mököttää ja on vaisu seuraavalla kerralla, sanot napakasti kun sovitte lenkkiä että mennään lenkille klo 8:30 tasan, tai 9:00, jotta minäkin saan nukkua pitkään. Jos kaveri myöhästyy eikä ilmoita ajoissa, lähden yksin. Ja sit tekee niin myös.

Ensimisellä kerralla, kun kaveri myöhästyi tuon 20 minuuttia, sanoin hänelle, että harmittaa, kun tuli noin myöhässä. Tähän hän vastasi, että ajatteli, ettei kuitenkaan niin tarkkaa olisi, kun ei töihin menossa. Ja "Nytkö sitten on päivä pilalla, kun minuutin myöhästyin?" Mutta minusta silti tuntui kurjalta, koska olisi kiva, jos hän olisi joskus tasan kahdeksalta. Siitä tietäisin olevani tärkeä. Nyt mietin olenko lainkaan tärkeä etenkin, kun noin töykeästi vastaa :/ Päädyin sitten pyytämäään itse anteeksi, koska pidin itseäni hirveänä, vaikka hän oli selittänyt, että oli liukasta, minkä vuoksi oli mennyt hitaammin matkan. Hän vielä edellisenä päivänä kirjoitti viestiin, että "Tulen kahdeksalta tai yli, riippuen säästä." Mutta en silti ymmärrä miksei hän voi varata aamulla enemmän aikaa siltä varalta, jos matkassa meneekin enemmän aikaa. Mieluummin vaikka olisi etuajassa, sitäkin arvostaisin enemmän. Nyt tuntuu, ettei minulla ole mitään arvoa :(

Nyt viimeksi sanoin taas olevani harmissani, kun myöhästyi yli puoli tuntia, mutta hän näki sen niin, että myöhästyi vain vartin, koska yleensä tullut vartin yli muutenkin. Sitten olin hiljainen, koska hän ei tuntunut tajuavan loukanneensa ja hän vain kyseli normaalisti vappusuunnitelmistani eikä huomannut, vaikka parilla sanalla vastasin kysymyksiin. Niinpä oli pakko uudestaan sanoa olevani harmissani, mutta hän vain vastasi kertoneensa jo monta kertaa, että meni aikaa yhden tekstiviestin kirjoittamisessa ja "Niin, kun sä odotat minuuttiaikataulua". Kun huomautin hänelle, ettei pahoitellut ollenkaan myöhästymistään, sanoi, ettei mielestään ole mitään pahoiteltavaa, mutta pyysi lopulta anteeksi. Samassa yhteydessä sovittiin, että ilmoittaa jatkossa, jos tulee jotain ja laittaa viestin milloin lähdössä.

Ehkä minun pitäisi kuitenkin unohtaa tuo asia. Pyysihän hän anteeksi, vaikkakin hieman väkinäisesti.

Vierailija
52/57 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös on yksi hyvä ystävä, joka yleensä aina ajoissa, mutta jollei joskus hyvin harvoin ole, laittaa viestin ja pahoittelee jo valmiiksi. Ja niin teen minäkin samoin. Meillä ei myöskään ole koskaan mitään epätarkkoja aikoja ollut vaan esim. 12.30. ja yleensä pitävät.

Ap

Vierailija
53/57 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin myös, että olisi helpompi kertoa viestillä loukkaantumisesta, koska tuntuu, ettei kasvokkain asiat johda ikinä mihinkään.

Vierailija
54/57 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla myös on yksi hyvä ystävä, joka yleensä aina ajoissa, mutta jollei joskus hyvin harvoin ole, laittaa viestin ja pahoittelee jo valmiiksi. Ja niin teen minäkin samoin. Meillä ei myöskään ole koskaan mitään epätarkkoja aikoja ollut vaan esim. 12.30. ja yleensä pitävät.

Ap

Minulla on siis myös ystäviä, jotka kohtelevat hyvin.

Vierailija
55/57 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhästely on kyllä rasittavaa. Siksi ehdotankin että sovitte tarkan kellonajan, ei siis kahdeksan aikaan vaan kahdeksalta. Kymmentä yli lähdet sitten lenkille, ilmoittamatta, eihän kaverisikaan ilmoita sulle.

Ohis mutta mun kaveri ilmoittaa jos myöhästyy 2 minuuttia :) mun mielestä se on söpöä vaikka ei tosiaan haittaisi vaikkei ilmoittaisikaan.

Vierailija
56/57 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meette myöhemmin että ei tarvi kellon kanssa herätä lenkille lähteäkseen. Joka aamu. En kestäisi. Onneksi saa mennä lenkille ihan milloin siltä tuntuu.

Vierailija
57/57 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on yksi hömelö kaveri, joka ei osaa olla paikalla ajallaan. Muuten hän on hyväntahtoinen ja herttainen, joten olen katsonut myöhästelyä läpi sormien. Nykyään oletan että on myöhässä, joten en odottele pihalla takki päällä sovittuna aikana, kaveri tulee paikalle kun tulee, minä puuhailen omiani odotellessa.

En kiellä etteikö tämä monesti rasittaisi, ja aikaisemmin olin ihan kunnolla ärtynyt, kun illasta meni tuntikausia hukkaan siinä kun olin valmistautunut lähtöön ja vain odotin, sillä oletin kaverin olevan tulossa ihan niillä hetkillä.

Nykyään minä menen hakemaan kaveria, mikäli kyseessä on jokin aikakriittinen juttu, ja ollaan myös sovittu että laitetaan viesti kun lähdetään kotoa, se on jonkin verran parantanut tilannetta.

Muut kaverini ovat täsmällisiä, joten tähän myöhästelyyn on ollut totutteleminen. Myöhästelijän kanssa ei myöskään voi sopia menoja vaikkapa seuraavalle viikolle, hän ”haluaa katsoa sitten onko fiilistä lähteä”. Hän on ihan eri tavalla spontaani kuin minä, saattaa olla jo autossa menossa johonkin kun soittaa että haluanko lähteä mukaan. Minä taas haluaisin tietää vaikkapa edellisenä päivänä että seuraavalle päivälle on jotain menoa, ja kaikki viikkojen ja kuukausien päähän sovitut menot pysyy mielessä ja tulen paikalle sovittuna aikana.

Kaverille varmaankin löytyisi jokin diagnoosi, ainakin näin amatöörin mielestä hän täyttää ADHD:n kriteerit.