Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olinko tiukkapipo vai olisitteko loukkaantuneet tästä?

Vierailija
03.05.2020 |

Kaverin kanssa sovittu normaalisti lenkille meno "kahdeksaan aikaan aamulla". Hän on tullut yleensä vartin tai kymmenen yli. Yksi kerta tuli 8.20 ja vähän silloin harmitti, mutta selitti, että oli liukasta ja sen takia kesti. Hän myös sanoi, ettei lähtenyt aiemmin, koska muuten voisi olla perillä jo ennen kasia. Hän kysyi minulta, että " Nytkö sitten on koko päivä pilalla, kun minuutin myöhästyi?" Vähän loukkaannuin asiasta, mutta päätin kuitenkin antaa olla, sillä ei kai se niin tarkkaa ole, kun ei kuitenkaan työpaikalle menossa, jossa täsmällinen oltava. Ja turvallisuushan on tietysti tärkeintä. En tietenkään halua hänen kaatuvan. Viimeksi kuitenkin kaveri tuli vasta 8.35. Ei mitään pahoitteluja esittänyt. Sanoi vain, että oli kirjoitettava yksi tekstiviesti, jonka takia meni aikaa. Pyysi lopulta anteeksi, vaikka ei hänen mielestään ollut pahoiteltavaa asiassa. Edellisiltana tiesin tosin, että hänellä venyi nukkumaan meno myöhempään, jonka vuoksi meinasin ehdottaa myöhäisempää tapaamista. Hän kirjoitti illalla, että tulee siinä "yli kahdeksan". Olisiko minun pitänyt tajuta siitä, että voi mennä puoli yhdeksäänkin?

Olinko siis turhaan loukkaantunut vai olisitteko samalla tavalla reagoineet?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten harmittaa kaverin suhtautuminen asiaan. Ei huomannut olevani edelleen asiasta harmissani, vaikka olin hiljaisempi ja vain lyhyesti vastailin, kun kysyi jotain. Hän oli kuin mitään ei olisi tapahtunut. Jouduinkin itse ottamaan asian puheeksi. Silloinkin sanoi, että "Sanoinhan, että tekstiviestin lähettämisessä meni aikaa" ja "Niin, kun sä odotat minuuttiaikataulua". Mutta minusta 35 minuuttia on jo aika paljon. Hän kuitenkin lupasi laittaa vastedes viestin, jos tulee lähtöön jokin viivästys.

No, et voi muuttaa kaverisi asenteita, mutta omassa asenteessasi on parantamisen varaa. Tunnut ikävältä ripustautujalta, kaverisi haluaa selkeästi irti sinusta, vaikka vielä mieliksesi saapuukin lenkille tuollaisen jäykkiksen seuraan.

Jos olisit omavarainen, itsellinen ihminen, vain vetäisit johtopäätökset ja toimisit niiden mukaan, eli johtopäätös on, ettei lenkkiseurasi kello 8 ole haluttua tavaraa ja voit lenkkeillä jatkossa yksinkin.

Jos odotat kaverilta jotain sinun menojesi kunnioitusta, sinun on se kunnioitus ansaittava. Ilmeisesti et ole kuitenkaan sen arvoinen.

Vierailija
22/57 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten harmittaa kaverin suhtautuminen asiaan. Ei huomannut olevani edelleen asiasta harmissani, vaikka olin hiljaisempi ja vain lyhyesti vastailin, kun kysyi jotain. Hän oli kuin mitään ei olisi tapahtunut. Jouduinkin itse ottamaan asian puheeksi. Silloinkin sanoi, että "Sanoinhan, että tekstiviestin lähettämisessä meni aikaa" ja "Niin, kun sä odotat minuuttiaikataulua". Mutta minusta 35 minuuttia on jo aika paljon. Hän kuitenkin lupasi laittaa vastedes viestin, jos tulee lähtöön jokin viivästys.

No, et voi muuttaa kaverisi asenteita, mutta omassa asenteessasi on parantamisen varaa. Tunnut ikävältä ripustautujalta, kaverisi haluaa selkeästi irti sinusta, vaikka vielä mieliksesi saapuukin lenkille tuollaisen jäykkiksen seuraan.

Jos olisit omavarainen, itsellinen ihminen, vain vetäisit johtopäätökset ja toimisit niiden mukaan, eli johtopäätös on, ettei lenkkiseurasi kello 8 ole haluttua tavaraa ja voit lenkkeillä jatkossa yksinkin.

Jos odotat kaverilta jotain sinun menojesi kunnioitusta, sinun on se kunnioitus ansaittava. Ilmeisesti et ole kuitenkaan sen arvoinen.

Näin minäkin ajattelen. Jos teillä olisi oikeasti mukavaa lenkillä, niin toinen olisi ajoissa varmasti.

Jättäkää siis ihan suosiolla lenkit pois tai harventaa nyt ainakin niitä reilusti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverisi ei varmaan pidä mitenkään merkittävänä asiana, lähdettekö liikkeelle vartin myöhemmin vai aiemmin. Oletko menossa johonkin sen lenkin jälkeen? Mihin sinulla on kiire? Jos et ole töihin menossa, eikö riitä, että menette aamulla kun kerkiätte? Jos muuta menoa ei teillä ole, on ihan ymmärrettävää, että kaveri ei ole minuuttiaikataulussa.

Jos jousto ei sinulle käy, niin sinun on otettava asia puheeksi kaverisi kanssa.

Hankalahan se on lähteä yhdessä minnekään yhtä matkaa, jos ei osata sopia siitä, moneltako matkaan lähdetään. Minusta on kyllä epäkunnioittavaa laittaa toinen odottamaan jopa yli puoli tuntia ilman, että siihen osaa varautua. Mieluummin soivtaan tarkka aika (jossa pitäydytään n. 10 minuutin toleranssilla) kuin epätarkka "kahdeksan aikaan", joka toiselle voi tarkoittaa 7.55 ja toiselle 8.35

Vierailija
24/57 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin minäkin ajattelen. Jos teillä olisi oikeasti mukavaa lenkillä, niin toinen olisi ajoissa varmasti.

Jättäkää siis ihan suosiolla lenkit pois tai harventaa nyt ainakin niitä reilusti.

Mä taas tunnen ihmisiä, jotka on aina myöhässä, riippumatta siitä, miten hauskaa tekemistä on tiedossa. Kun väliin aina "tulee jotain" tai ei osaa arvioida, kauanko menee paikassa x tai matkaan y. Usein nämä ihmiset ovat vielä luonteeltaan jaarittelijoita, eli "jäävät suustaan kiinni" tai unohtuvat johonkin muuhun puuhaan eivätkä edes hätkähdä, jos sen takia myöhästyvät.

Vierailija
25/57 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia minä lenkkeilen mieluiten yksin.

Vierailija
26/57 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma on kotona olla ja lähteä 8-9 aikaan lenkille. Tuntuu oudolta, että joku tällaisia pitkien aikojen takaa kaivelee.

Vierailija
27/57 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on moneen junaan. Mieheni mielestä on epäkoteliasta olla paikalla vaikkapa minuutti sovittua etukäteen. 'Jos toinen ei olekaan vielä valmis'. Myöhästyminen 20-30 min ei miehelleni ole mikään ongelma. 'Ei pidä olla niin tiukkapipoisen jäykkä.'

Itse taas en halua myöhästyä minuuttiakaan. En halua kuluttaa turhaan henkilön aikaa, jota olemme menossa tapaamaan. Lisäksi saatan mieltää merkkinä elämänhallinnasta, että kykenee saapumaan tapaamiseen sovittuna ajankohtana.

On haastavaa sovittaa näitä yhteen. Että esim sovittuun tapaamiseen saapuisimme kellonaikaan, joka on ok molemmille. Ei minuuttiakaan etukäteen ( jotta miehelleni asia on ok) ja ei myöhässä, jotta asia on minulle ok.

Vierailija
28/57 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitten sinulla tule mieleen kysyä "oletko tulossa" jo kymmenen minuutin kuluttua. Etkä tule ajatelleeksi ehdottaa kaverille, että ilmoittaa, jos myöhästyy.

Sinä voit nyt sanoa kaverillesi, että et En ää odota. Ilmoittakoon, jos myöhästyy.  Ja mene lenkille yksin, jos ei kuulu eikä näy.

Kaverisi on aikavaras, joka käyttää valtaa. Sinä annat hänelle tilaisuuden, siihen, nössö kun olet.

Miksi sinä olet kohtelias etkä ehdota myöhempää aikaa, vaikka kaveri on suorastaan röyhkeä? Muista nyt se, että sinä olet aivan yhtä arvokas ihminen kuin kaverisi ja sinä voit päättää asioista aivan samalla tavalla kuin hän.

Kiitos hyvästä vastauksesta. Laitoin hänelle viime kerralla tekstiviestin, kun kello alkoi lähestyä puolta, mutta hän ei huomannut eikä voinut katsoa sitä ajaessaan silloin pyörällä luokseni. Olin jo varma, että hän nukkunut pommiin ja aloin valmistautua yksin lähtöön. Mutta hän vain sanoi, että ilmoittaisi kyllä, jos ei tulisi. Jatkossa sovittiin, että hän ilmoittaa, jos tulee aamulla jokin viivästys ja laittaa viestin kun lähdössä. Ongelmana on ollut hieman epätarkka aika "Tulen kahdeksan aikaan tai hieman yli"", jonka takia ei varmaan ole kaveri pitänyt myöhästymistään pahana.

Vierailija
29/57 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kaveri ei pidä asiaa ongelmana, koska tietää minulla olleen joskus vaikeuksia herätä. Ehkä vuosi sitten nimittäin oli niin, että hän oli luonani jo hieman ennen kahdeksaa (ei siis oltu menossa lenkille vaan muuten vain tuli kylään) enkä sillloin meinannut jaksaa nousta ja sanoinkin hänelle, ettei liian aikaisin tulisi. Sen takia varmaan sanoikin pari viikkoa sitten (silloin myöhästyi 20 minuuttia), kun kysyin miksei hän voisi lähteä aikaisemmin niin olisi perillä aiemmin, jos tietää sään haasteellisuuden, että "Et kuitenkaan haluaisi, että tulisin jo ennen kahdeksaa". Eikä minua olekaan haitannut 10-15 min heitto sovittuun, mutta yli puoli tuntia on jo liikaa. Toki ymmärrän, että nyt, kun hän ei töissä ole, kokee, ettei niin tarkkoja kellonaikoja tarvitse noudattaa.

Vierailija
30/57 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vihaan odottelua enkä halua enää tuollaisia ihmisiä elämääni. Pari kertaa nyt on ok, mutta jos jatkuvasti on myöhässä el se kerro muusta kun, että hän ei kunnioita sinun aikaasi. Tällaiset ihmiset kuvittelevat, että maailma pyörii heidän aikataulujensa mukaan

Vierailija
31/57 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhästelijällä on syynsä, joskus tiedotetut, joskus alitajuiset.

Yhden kanssa sovittiin tyyliin, että tulen kuudelta käymään. No kuudelta kun menin, hän ei ollut kotonaan ja parin kilometrin matka autolla saattoi kestää puoli tuntia. Opin tämän ja aloin itse "myöhästyä" puoli tuntia. Sitten 45 minuuttia. Sitten tunnin, ja vielä puoltoistatuntia. Kai se olisi jo silloin pitänyt ymmärtää.

Nykyään hän on täsmällinen, mutta meillä onkin ihan omat elämät ja tekemiset.

Vierailija
32/57 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopikaa selkeä kellonaika eikä mikään kahdeksan aikaan / kahdeksan maissa. Tuo ei ole mikään täsmällinen ilmaisu joten kaverisi tulee sitten 8-9 välillä, suunnilleen noin, likimain.

Vierailija
33/57 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietinköhän asiaa ihan liikaa? En saanut viime yönä heti unta, koska mietin tätä asiaa. Tietysti mitä enemmän pohdin ja siitä kirjoittelen, sen kauemmin on mielessä. Tänään aamulla ajattelin, että pitäisikö vielä kerran asia ottaa puheeksi, koska hän ei edes huomannut loukanneensa minua, mutta olisiko vain parempi unohtaa koko asia ja sopia jatkossa tarkka kellonaika?

Vierailija
34/57 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietinköhän asiaa ihan liikaa? En saanut viime yönä heti unta, koska mietin tätä asiaa. Tietysti mitä enemmän pohdin ja siitä kirjoittelen, sen kauemmin on mielessä. Tänään aamulla ajattelin, että pitäisikö vielä kerran asia ottaa puheeksi, koska hän ei edes huomannut loukanneensa minua, mutta olisiko vain parempi unohtaa koko asia ja sopia jatkossa tarkka kellonaika?

Vai mitä mieltä?

Vierailija
35/57 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset vaan on tuollaisia. Minulla oli nuorena poikaystävä, joka alkoi tehdä vasta lähtöä aikana kun olisi pitänyt olla jo kohteessa. Hänellä ei ollut mitään ongelmaa asian kanssa, kuulemaa maailmalla tehdään niin, vain Suomessa kuulemma nillitetään asiasta. No, oli yksi syy miksi sai titteli ex... 

Minusta tuo on epäkohteliasta ja myös vallankäyttöä. En sietäisi. 

Vierailija
36/57 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollenkaan outoa että murehdit asiaa yhä. Mutta itse en ottaisi enää puheeksi välttämättä, alkaisin vaan mennä lenkille yksin. Tuo kaverisi käyttäytyi röyhkeästi. Sinun aika on yhtä arvokasta kuin hänen. Älä anna hänen pompotella.

Vierailija
37/57 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä molemmilla on puhelimet, joten voitte viestiä tarkemmin aikatauluista. Kaverisi voi laittaa vaikka viestin, kun on lähdössä ja siitä osaat laskea milloin sinun tulee suurinpiirtein myös olla treffipaikalla. Tai sitten sovitte ihan selkeästi, että 8:15-8:30 näette ja tulette molemmat sen aikana. En tekisi asiasta ongelmaa ja en todellakaan odottaisi mitään anteeksipyytelyitä tai selityksiä, sillä sinulla ei ole mitään hätää toista odottaessa tai jos hän odottelee sinua, niin hätää ei ole.

Ainakin minä inhoan vapaalla kellotuksia ja välttelen niitä varmasti.

Enpä haluaisi käyttää aamuani odotteluun, vaikka toinen viestillä ilmoittaisikin myöhästyvänsä. Jos on sovittu, että kahdeksalta lähdetään, niin silloin kahdeksalta lähdetään. Yksittäinen myöhästyminen voi sattua kenelle tahansa, mutta todellisuudessa aika harva myöhästyy esimerkiksi lennolta tai junasta. Eli ystävä ei vain arvosta yhteistä lenkkiä tarpeeksi.

Vierailija
38/57 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta menneeseen on turha palata, kun et asiasta silloin heti sanonut. Kun seuraavaa menoa sovitte niin kerro, että sinä aiot todella lähteä sovittuun aikaan.

Vierailija
39/57 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohda loukaantumisesi, mutta ota asia esille asiallisesti. Että voitaisko jatkossa sopia tarkka aika, ja ilmoitellaan molemmin puolin, jos myöhästyy. 

Vierailija
40/57 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohda loukaantumisesi, mutta ota asia esille asiallisesti. Että voitaisko jatkossa sopia tarkka aika, ja ilmoitellaan molemmin puolin, jos myöhästyy. 

Ei mitään ilmoittelemisia. Miksi tuhlata omaa aikaansa siihen, että lähtemisen sijaan seisoo eteisessä känny kädessä odottamassa ja viestittelemässä?