Pienen pieniä laihdtusvinkkejä jotka auttavat sinua
Mitkä pienet vinkit, jotka helpottavat sinua laihdutuksessa haluaisit jakaa meille muille painonpudottajille?
Olen laihtunut nyt BMI (vähän yli) 40 ->35 (vähän alle), joten BMI-taulukossa tämä on yksi harppaus vaikeasta ylipainosta merkittävään ylipainoon. Matkaa on siis vielä. Tähtäin on nyt aluksi lievä ylipaino jonka jälkeen tietysti normaalipaino.
Aikaa minulla on nyt mennyt kolme kuukautta ja jotain olen oppinut minulle sopivasta annoskoosta. Mutta niitä pikkuvinkkejä. Aloitan:
Katan aina ruoan keittiön pöytään, muualla en syö. Jostain luin, että jos sinulla ei ole aikaa istua syömään, älä syö!
Olen myös ottanut käyttöön "pyhäastiat". Näitä on tullut perintönä ja olen huomannut, että vuosikymmenten takaiset astiat ovat pienempiä kooltaan ja vetävät siis vähemmän ruokaa. Silti lautanen tai lasi on täynnä. Siis katan kauniisti. Olen myös ryhtynyt käyttämään kankaista lautasliinaa ja opetellut lautasliinan taittelua eri malleihin. Se on hauskaa puuhaa ja suorastaan rentouttaa kun odottelee ruoan valmistumista.
Mikä on sinun pikkuvinkkisi?
Kommentit (69)
Chiasiemeniä puuron, jukurtin ja smoothien joukkoon. Ne lisäävät kylläisyyden tunnetta .
- punnitus joka aamu
- pätkäpaasto eli kaikki päivän ateriat 8 tunnin syömisikkunan aikana
- liikunta ei laihduta, siihen käytetty aika uusien reseptien kokeiluun
- syö pieneltä lautaselta tai pienestä kulhosta
- omenaviinietikkakapseli ennen ateriaa
- 8 tunnin yöunet
- maitotuotteet pl. juusto pois
- 2 hapankorppua per päivä tai yksi pieni siivu leipää esim. keiton kanssa, muuten kaikki leipä pois
- ei sokeria, herkutella voi tuoreilla marjoilla
N40, BMI 24
Vierailija kirjoitti:
- punnitus joka aamu
- 8 tunnin yöunet
- 2 hapankorppua per päivä tai yksi pieni siivu leipää esim. keiton kanssa, muuten kaikki leipä pois
- ei sokeria, herkutella voi tuoreilla marjoillaN40, BMI 24
En kestä tuota "liikunta ei laihduta" jankutusta mitä ihmiset viljelee. Jos et halua olla laihduttuasi kalpea ja ryhditön, niin liiku. Ja laihduttaessa kannattaa miettiä sitä että miten paino pysyy poissa. Et jaksa paastoilla, laskea kaloreita ja syödä marjoja vuodesta toiseen. Säännöllinen liikunta mahdollistaa vapaamman syömisen pidemmällä aikajänteellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- punnitus joka aamu
- 8 tunnin yöunet
En kestä tuota "liikunta ei laihduta" jankutusta mitä ihmiset viljelee. Jos et halua olla laihduttuasi kalpea ja ryhditön, niin liiku. Ja laihduttaessa kannattaa miettiä sitä että miten paino pysyy poissa. Et jaksa paastoilla, laskea kaloreita ja syödä marjoja vuodesta toiseen. Säännöllinen liikunta mahdollistaa vapaamman syömisen pidemmällä aikajänteellä.
Arkiaktiivisuutta pidän tärkeänä ja 10 000 askelta päivässä pitäisi jokaisen saada kokoon. Mutta se että varta vasten lähdetään liikkumaan on mielestäni turhaa.
Olen kyllä pätkäpaastoillut jo puolitoista vuotta ja on vaikea kuvitella etten yhtäkkiä enää jaksaisikaan näin. Kaloreita en ole laskenut koskaan ja ihan totta suurinta herkkuani ovat marjat.
Tammikuussa 2019 painoindeksini oli yli 30 joten kyllä näillä toimintatavoillani on tulostakin tullut. Ehkä olisi pitänyt tarkentaa että vinkkini ovat enemmänkin saavutetun painon ylläpitoon sitten.
Itsellä nämä alla olevat keinot auttoivat huomattavasti läskin kadottamiseen sekä lihaksen kerryttämiseen:
1. En syö mitään aamulla ennen klo 11. Keho kuluttaa heräämisen jälkeen parhaiten kaloreita. Syön viimeisen aterian klo 19. Ei toimi kaikille, minulle erittäin hyvin.
2. Jokaisen ruokailun jälkeen noin 20-30 minuttia jotain liikettä, vaikka kävelyä. älä romahda istumaan.
3. Älä juo kaloreita. Musta kahvi, tee, vesi ja lauantaisin pari lasia punaviiniä.
4. Ei hiilareita muutakuin marjoista. Niitäkin kourallinen per päivä.
5. Älä syö liikaa pähkinöitä, niissä erittäin paljon kaloreita. puolikas kourallinen max / päivä.
6. Urheileminen opiskelun kanssa auttaa. Kuulokkeet ja jokin audiokirja päälle. Oppii ja urheilee samalla -> Win win.
7. Älä käytä internettiä tai katso mitään näyttöä tunti ennen nukkumista tai nukkumisen jälkeen. Tämä auttaa nukkumiseen valmistautumisessa sekä heräämisessä.
N29, 12kk -11kg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- punnitus joka aamu
- 8 tunnin yöunet
Mä kans en enää ihmettele yhtään ylipainoisten hurjaa määrää kun ne uskottelee tommosia väittämiä itelleen kuten ettei liikkumalla laihdu, minun painonhallintaa säädellään ainakin pääasiassa liikunnan määrällä. Haluan käyttää hiilareita ja alkoholia, joten pienempi vaiva on kompensoida elintapoja säännöllisesti liikkumalla kuin liian ankealla ruokavaliolla. Kai ymmärrätte että kahdesta täysin saman pituisesta ja painoisesta ihmisestä se kuntoilua harrastava näyttää kiinteämmältä ja on terveempi. Sitten niitä niksejä: riittävästi unta ja kannattaa katsoa uusin silmin kaupassa niitä osastoja jotka ehkä ovat jääneet huomiotta aiemmin, heVi-osastolla ja pakastevihanneksissa on vaikka mitä kokeiltavaa varmasti jokaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Sokerin korvaus Stevialla. Luonnonmukaista ja aika lailla kaloritonta.
Stevia lisää ruokahalua. Aika lailla vihonviimeinen laihduttaessa.
Sokerin korvaus Stevialla. Luonnonmukaista ja aika lailla kaloritonta.