Pienen pieniä laihdtusvinkkejä jotka auttavat sinua
Mitkä pienet vinkit, jotka helpottavat sinua laihdutuksessa haluaisit jakaa meille muille painonpudottajille?
Olen laihtunut nyt BMI (vähän yli) 40 ->35 (vähän alle), joten BMI-taulukossa tämä on yksi harppaus vaikeasta ylipainosta merkittävään ylipainoon. Matkaa on siis vielä. Tähtäin on nyt aluksi lievä ylipaino jonka jälkeen tietysti normaalipaino.
Aikaa minulla on nyt mennyt kolme kuukautta ja jotain olen oppinut minulle sopivasta annoskoosta. Mutta niitä pikkuvinkkejä. Aloitan:
Katan aina ruoan keittiön pöytään, muualla en syö. Jostain luin, että jos sinulla ei ole aikaa istua syömään, älä syö!
Olen myös ottanut käyttöön "pyhäastiat". Näitä on tullut perintönä ja olen huomannut, että vuosikymmenten takaiset astiat ovat pienempiä kooltaan ja vetävät siis vähemmän ruokaa. Silti lautanen tai lasi on täynnä. Siis katan kauniisti. Olen myös ryhtynyt käyttämään kankaista lautasliinaa ja opetellut lautasliinan taittelua eri malleihin. Se on hauskaa puuhaa ja suorastaan rentouttaa kun odottelee ruoan valmistumista.
Mikä on sinun pikkuvinkkisi?
Kommentit (69)
Punnitus joka aamu. Näkee mihin suuntaan paino on menossa. Jos tänään on enemmän kuin eilen, skarppaan syömisten kanssa, enkä vahingossakaan pistä suuhuni mitään ylimääräistä. Muuten säännölliset ruokailuajat, 5 krt/pvä.
Arvioin sopivat kalorit ja laihduin vahingossa, oli ainakin tarpeeksi hidasta.
Vierailija kirjoitti:
Punnitus joka aamu. Näkee mihin suuntaan paino on menossa. Jos tänään on enemmän kuin eilen, skarppaan syömisten kanssa, enkä vahingossakaan pistä suuhuni mitään ylimääräistä. Muuten säännölliset ruokailuajat, 5 krt/pvä.
Se on nestettä ja muuta tilapäistä.
Ruoan tilaaminen netistä ja yleensäkin ruoanlaiton suunnittelu. Minulle ei sovi sellainen polttoaine-ajattelu ruokaan vaan etsin uusia reseptejä ja käytän ruoanlaittoon aikaa. Sinkkuna teen esim. ohjeen mukaan neljä annosta ja pakkaan heti ne kolme muuta pois seuraaviksi syömiskerroiksi, joten annoskokoa ei tarvitse suunnitella tai miettiä.
Seuraan tarkasti satokausia ja kokeilen uusia kasviksia ja hedelmiä. En koskaan syö mautonta banaania tai jäävuorisalaattia ja kurkkua ja tuoretta tomaattiakin vain silloin, kun ne ovat oikeasti hyviä. Kasvikset eivät ole silloin mitään pakkopullaa, jota piilotetaan ruokiin vaan aterian kohokohta.
Aivopesin itseni ajattelemaan että syöminen on tylsää. Tylsää jauhaa, jauhaa ja jauhaa aina vaan elämän alusta loppuun asti. Tein sen niin että etin netistä sopivan rytmikästä instrumentaalimusiikkia jonka tahtiin pystyi hoilaamaan "syöminen on tylsää" kunnes siitä tuli itselleni korvamaro joka raikaa päässä.
Syön vain oikeasti sellaista mistä nautin. Ennen tätä saatoin työpäivän jälkeen hutaista jonkun tylsän arkiruuan vain, jotta olisi jotain syötävää perheelle. Sitten illalla ärsytti, syömisen henkinen puoli (jos sellaisesta voi puhua), jäi pois ja teki enemmän vielä mieli napostella. Samoin työpaikkaruokalassa tuli mätettyä vähän kaikkea, kunhan nyt söi. Nykyään en edes mene lounaalle, jos siellä ei ole jotain todella hyvää ja sittenkin otan vain niitä asioita, mistä todella pidän. Haen vaikka lähikaupasta jotain hyvää evästä, jos ruokalassa on keskinkertaista mättöä tarjolla.
Napostella tekee mieli toki nytkin, mutta se on hallittavampaa näin.
Syön hyvällä omallatunnolla hyvää ruokaa lounaalla ja päivällisellä. Aamiainen on kaurapuuro raejuustolla ja marjoilla, johon en vain kyllästy, kaksi pientä välipalaa on hedelmä, marjoja, pähkinöitä tai rahkaa. Jos syön makeaa, se on lounaan tai päivällisen kohtuullinen jälkiruoka. Näin en syö makeaa koskaan nälkääni. Syön toisen välipalan heti työpäivän jälkeen ja klo 19 päivällisen, joka on päivän viimeinen ateria.
Ruokarytmin muutos vaikutti yöuneen, joka vaikuttaa painoon. Olen kahden viimeisen aterian paikkaa vaihtamalla laihtunut ja se on tehostunut nyt etätyöaikaan, kun nukun paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Syö vähemmän kuin kulutat
Kerro paras keino tuohon.
Jos tiedät että aamupala-aika on kiireinen, tee se tai osa siitä illalla valmiiksi. Vaikka kuori porkkana valmiiksi, paloittele appelsiini valmiiksi, tai tee leipä valmiiksi. Tai smoothie-ainekset illalla valmiiksi.
Minun on pakko kerran päivässä saada jotain makeaa. Ostan sitä tummaa suklaata, joka on mielestäni aika pahaa mutta silti vähän makeaa ja kahvin kanssa huijaan itseäni, että se on makea pala. Syön kerralla 1-2kpl. Tämä verrattuna siihen että ennen söin vaikka 6 kpl keksiä tai 2 pullaa tai vastaavia. Joskus banaanikin vie makeannälän, jota en ennen olisi ikinä uskonut. Tai pähkinät.
Pidä kotona tiukkoja vaatteita. Itseäni ainakin ahdistaa ne ja tulee tunne, että äkkiä painoa pois. Myös vatsaa tulee kannettua tiukemmin ja ryhtiä suorii automaattisesti tiukoissa vaatteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö vähemmän kuin kulutat
Kerro paras keino tuohon.
Punnitse itsesi joka aamu.
Lo kirjoitti:
Jos tiedät että aamupala-aika on kiireinen, tee se tai osa siitä illalla valmiiksi. Vaikka kuori porkkana valmiiksi, paloittele appelsiini valmiiksi, tai tee leipä valmiiksi. Tai smoothie-ainekset illalla valmiiksi.
Minun on pakko kerran päivässä saada jotain makeaa. Ostan sitä tummaa suklaata, joka on mielestäni aika pahaa mutta silti vähän makeaa ja kahvin kanssa huijaan itseäni, että se on makea pala. Syön kerralla 1-2kpl. Tämä verrattuna siihen että ennen söin vaikka 6 kpl keksiä tai 2 pullaa tai vastaavia. Joskus banaanikin vie makeannälän, jota en ennen olisi ikinä uskonut. Tai pähkinät.
Pidä kotona tiukkoja vaatteita. Itseäni ainakin ahdistaa ne ja tulee tunne, että äkkiä painoa pois. Myös vatsaa tulee kannettua tiukemmin ja ryhtiä suorii automaattisesti tiukoissa vaatteissa.
Sullahan on jo aamupalakin pelkkää sokeria. Ja sitten vielä sen lisäksi syöt suklaata makeanhimoosi. Täysin järjetöntä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
? Ei, kyllä se on ihan lihomista tai laihtumista jos paino nousee tai laskee.
Vierailija kirjoitti:
Aivopesin itseni ajattelemaan että syöminen on tylsää. Tylsää jauhaa, jauhaa ja jauhaa aina vaan elämän alusta loppuun asti. Tein sen niin että etin netistä sopivan rytmikästä instrumentaalimusiikkia jonka tahtiin pystyi hoilaamaan "syöminen on tylsää" kunnes siitä tuli itselleni korvamaro joka raikaa päässä.
Miten siinä kävi? Onko sinusta tylsä syödä tai miten? Eikö se syöminen kuitenkin ole yksi nautinto- mietin, että jos se on tylsää, niin mitä syöt ja milloin. Millainen ruokailuhetki sinulle nyt on?
Pidä itsesi kiireisenä, ole paljon ulkona ja poissa kotoa joka päivä
Lopeta puhelimella, tv:llä ja tietokoneella roikkuminen
Älä osta itse herkkuja, mutta syö jos joku tarjoaa
Älä ota ruokaa lisää
Syö joka aterialla värikästä ruokaa
Niin kun edellä jo mainittiin, vaihda leipä real leipään tai näkkileipään, päälle avokadoa tai hummusta. Nam!
Älä syö leipää lounaalla ja päivällisellä
Istu alas ja syö kaikki ruoka lautaselta. Kata kauniisti!
Käy joka päivä aamu ja iltakävelyllä noin 1/5h
Vierailija kirjoitti:
No eihän punnitus joka aamu kannata ainakaan näin naisena. Ihan helposti paino vaihtelee kilon- kahden välillä viikon aikana. Ja kun menkat on alkamassa/jo päällä, niin ainakin minulla saattaa paino humpsahtaa parilla- kolmella kilolla ylöspäin. Se on kuitenkin vain turvotusta ja sen takia ei kannata alkaa vähentämään syömisiään.
Omalla kohdallani on myös vaivana turvotus viikottain. Joudun työssäni paljon seisomaan ja kävelemään, niin aina päivän päätteeksi jalat ovat pölkyt. Seuraavaan aamuun mennessä turvotus on hieman tasoittunut, mutta aivan varmasti nestekertymä näkyisi "painon nousuna". Perjantaina jalat ovatkin jo niin täynnä nestettä, että sukista jää syvät jäljet ja paino on "noussut" muutaman kilon. Kunnes sunnuntaiaamuna punnitsee itsensä, niin saattaa huomatakin, että paino on pudonnut sen turvotuksen verran ja vielä rapiat päälle. Viikonloppuna kun ei tule niin paljon rasitettua jalkoja.
Turvotukseen olen kokeillut kaiken mahdollisen, mutta ilmeisesti se on minulla jokin ominaisuus. Eli minä punnitsen itseni kerran viikossa ja se on sunnuntaiaamu tai maanantaiaamu.
Vierailija kirjoitti:
Lo kirjoitti:
Sullahan on jo aamupalakin pelkkää sokeria. Ja sitten vielä sen lisäksi syöt suklaata makeanhimoosi. Täysin järjetöntä!
Entäs jos hän tuolal pitää painonsa kurissa?
Älä ala mariseen. Vinkkejä pyydettiin. ; Mkä on sinun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
? Ei, kyllä se on ihan lihomista tai laihtumista jos paino nousee tai laskee.
Yhdestä päivästä oli kyse.
Vaihtelevat ruuat ja mausteet, erilaisten reseptien kokeilu. Minulle nälkä on usein esteettistä. Se pysyy paremmin loitolla, kun olen syönyt mielenkiintoista ja maukasta ruokaa. Esimerkiksi chilin käyttö auttaa. Heviosastolla kannattaa myllätä ja ottaa sen iänikuisen porkkanan ja kurkun lisäksi munakoisoa, fenkolia, parsaa, naurista, mustajuurta tai mitä muuta hyvänsä.
Karkinhimon iskiessä luottoherkkuni on salmiakkijauhe. Se on niin voimakkaan makuista, että sitä riittää hyvin se pieni rasiallinen, jossa on vain noin 40 kaloria.
Minä en todellakaan pysty elämään vain jollain kaurapuurolla ja rahkalla tmv.