Pienen pieniä laihdtusvinkkejä jotka auttavat sinua
Mitkä pienet vinkit, jotka helpottavat sinua laihdutuksessa haluaisit jakaa meille muille painonpudottajille?
Olen laihtunut nyt BMI (vähän yli) 40 ->35 (vähän alle), joten BMI-taulukossa tämä on yksi harppaus vaikeasta ylipainosta merkittävään ylipainoon. Matkaa on siis vielä. Tähtäin on nyt aluksi lievä ylipaino jonka jälkeen tietysti normaalipaino.
Aikaa minulla on nyt mennyt kolme kuukautta ja jotain olen oppinut minulle sopivasta annoskoosta. Mutta niitä pikkuvinkkejä. Aloitan:
Katan aina ruoan keittiön pöytään, muualla en syö. Jostain luin, että jos sinulla ei ole aikaa istua syömään, älä syö!
Olen myös ottanut käyttöön "pyhäastiat". Näitä on tullut perintönä ja olen huomannut, että vuosikymmenten takaiset astiat ovat pienempiä kooltaan ja vetävät siis vähemmän ruokaa. Silti lautanen tai lasi on täynnä. Siis katan kauniisti. Olen myös ryhtynyt käyttämään kankaista lautasliinaa ja opetellut lautasliinan taittelua eri malleihin. Se on hauskaa puuhaa ja suorastaan rentouttaa kun odottelee ruoan valmistumista.
Mikä on sinun pikkuvinkkisi?
Kommentit (69)
En varsinaisesti laihduta, mutta syön helposti isoja ruoka-annoksia ja santsaan. Kotona syön lautasellisen ruokaa ja jos tekee vielä mieli syödä, syön lautasellisen kaurapuuroa. Ei ole kertaakaan enää tehnyt tuon jälkeen mieli santsata lisää.
Vierailija kirjoitti:
Pidä itsesi kiireisenä, ole paljon ulkona ja poissa kotoa joka päivä
Lopeta puhelimella, tv:llä ja tietokoneella roikkuminen
Älä osta itse herkkuja, mutta syö jos joku tarjoaa
Älä ota ruokaa lisää
Syö joka aterialla värikästä ruokaa
Niin kun edellä jo mainittiin, vaihda leipä real leipään tai näkkileipään, päälle avokadoa tai hummusta. Nam!
Älä syö leipää lounaalla ja päivällisellä
Istu alas ja syö kaikki ruoka lautaselta. Kata kauniisti!
Käy joka päivä aamu ja iltakävelyllä noin 1/5h
Leipää ne on realitkin ja näkkärit, ihan samaa tavaraa.
Myfitnesspal (kalorien ja makrojen seuraamiseen tehty app) ja keittiövaaka. Olen laihduttanut 20 kg parin vuoden aikana (nyt BMI 22), ja olisin saavuttanut normaalipainon paljon nopeammin, jos olisin ottanut ne aiemmin käyttöön. :)
Noin arvailu ja "gestimation" loppuu, toki siinä tulee katsottua totuutta silmiin tavalla joka saattaa järkyttää. Eli että miten vähän lipsumista saa tapahtua jos haluaa tuloksia - mutta toisaalta harkitusti voi herkutellakin.
Pään sisäiseen muutokseen auttoi kirja Ranskattaret eivät liho, jota aloin kyllä lukea ihan vitsillä (mutta joka auttoi näkemään mikä omassa ruokasuhteessani oli vialla).
Ai niin, ja enkunkielisen Redditin progresspics -sub, josta näkee että kuka tahansa pystyy siihen!
Tsemppiä!!
En ole painonpudottaja, mutta teen pientä kesäkuntoon kiristystä. Liikun noin 7-9h viikossa niin kaikki vinkit eivät ehkä sovi.
Vain yksi iso tavoite kerrallaan. Tammikuussa lopetin muun kuin veden ja satunnaisen kalorittoman energiajuoman (en juo kahvia) tai teen juomisen. Maaliskuussa jätin kaiken leipään liittyvän kauppaan ja pakotin kaurapuuron+raejuuston aamupalaksi. Tänä päivänä tuo on todella hyvää! Huhtikuussa lähti herkut niin että kerran kuukaudessa pidän tankkauspäivän (tämä on ollut haastavaa). Nyt aloitin ruokatauko joogan.
Teen ruokaa etukäteen ja laitan rasioihin. Kun tulee nälkä ja kiire, ruokaa on sopiva määrä heti eikä sorru. Suunnittelen suurinpiirtein 2 pv etukäteen ruuat per päivä. Korona-aika on muuten siitä hyvä, että mitään illanistujaisia tai kaverin kanssa kahvitteluja ei ole ollut.
Karkkipäivän sijaan suunnittelen viikolle kasvohoidon, hemmottelusaunan, kukkia lehden, meikin, vaatteen, .. mitä odottaa. Tämä auttoi makean himoon alkuvaikeudessa.
Motivoiva ohjelma/kirja on minun juttu. Katson crossfittia, pyöräily tai golf dokkareita, fitnesspäiväkirjaa, vaikken edes harrasta näitä lajeja. Pyörälenkillä tai ruuanlaitossa kuuntelen valmennuskirjoja. Urheilessa tarkkaan räätälöity musiikkilista saa aivan erilailla hien pintaan.
Punnitsen itseni joka aamu ja pidän siitä kirjaa sovelluksella. En kuitenkaan ota tätä liian vakavasti vaan data-mielessä. Sykemittari on minulle ihan ehdoton. Data motivoi! Esim. lenkkinopeuteen tullut parannus tuo hyvää mieltä.
En ole kokki, joten en etsi reseptejä. Etsin puolestaan erilaisia treenejä ja teen suuren osan urheilusta sykemittarin tai youtuben ohjastuksella. Myös viikon treenit suunnittelen etukäteen reittejä myöten. Tulee lähdettyä satoi tai paistoi koska "lupasin". Joskus haen geokätköjä, että saan lenkilleni tarkoituksen. Tai ajan autolla uuteen paikkaan. Viikon aikana kierrän yhden reitin vain kerran niin mielenkiinto säilyy ja tulee vaihdeltua juoksupohjaa.
Nälkä ja makeanhimo tulee illalla. Joten pidän päivällä vähän isommat ruokavälit niin että illalla saa syödä. Kunnon treeni vie nälkää. Pidän itseni iltaisin kiireisenä.
Sen sijaan, että kiinnittäisin huomiota siihen, mitä syön, pohdin milloin syön. Eli kaikkea saa syödä, mutta 4-8 tunnin aikaikkunan sisällä.
Ainiin, minulle on vaikeaa syödä vain perussalaattia ilman fetaa, viinirypälettä, omenaa, tuorejuustoa jne.
Olen "huijannut" kasvikset ruokaan lämpiminä. Eli teen tomaatista murskaa ja lisään paprikaa sekä kevätsipulia suoraan jauhelihan kanssa pannulle. Tai jauhelihan kanssa keitän kukkakaalin ja muussaan sen. Sekaan raejuustoa. Lisään kesäkurpitsaa ja laitan kaiken uuniin.
Raakavihannekset menee parhaiten tortillassa maustetun kanan ja kevyen turkkilaisjogurtin kera, toimii loistavasti.
Puoli kiloa vihanneksia alkaa sujua ja nälkä pysyy. Purkka heti perään niin ei tee mieli makeaa.
Aterian alkusalatti kannattaa syödä ensin ja vasta sitten otaa pääruokaa lautaselle. Salaatti on silloin jo vienyt pahimman nälän pois ja pääruokaa annostelee vähemmän.
Pese illalla hampaat heti iltapalan jälkeen. Hillitsee iltapalan jälkeistä napostelua.
Pesen hampaat yhtäaikaa lasten kanssa päivällisen jälkeen (19). Ei tule syötyä enää mitään sen jälkeen, kun ei jaksa enää toista kertaa pestä hampaita.
Harrastan liikuntaa, se vähentää mielitekoja.
Paistan pakastekasviksia pannulla, siirrän syrjään ja paistan kananmunia (valkuaisia) tai kanaa suikaleina, sekoitan ja laitan päälle srirachaa. Teen näin usein silloin, kun muut syövät epäterveellistä ruokaa (pitsaa, pastaa tms.) On nopea ja helppo valmistaa. En käytä valmiita pakastesekoitepusseja, vaan teen mieluisista aineksista oman sekoituksen.
Ostan mahdollisimman hyvän makuista teetä, vaikka se sitten olisi kallista.
Jääkaapissa on aina valmiiksi pilkottuja kasvistikkuja naposteluun ja nälkään.
Leivälle ei tarvitse lisätä rasvaa eikä sitä edes kaipaa jos käyttää ns. märkiä päällisiä (tomaatti, raejuusto). Harvoin jos sipaisen makua niin tuorejuustoa/hummusta. Ennen tykkäsin höylätä useita siivuja kermajuustoa, nykyään riittää yksi siivu 17% (eikä sekään edes ole kevyttä tavaraa).
Vierailija kirjoitti:
Kivoja juttuja ap:llä. Tosin juurikin sellaisia, joilla petetään itseä.
Jos haluaa laihduttaa, on vähennettävä ruokamäärää. Tämä ei onnistu millään kikoilla, vaan oikealla tekemisellä.
Ruokamäärän onnistuu vähentämään ruuan oikealla sisällöllä.
Ap:n toimet on oikeasti toimivia ja tehokkaita. Ne tekevät juuri sen mitä pitää, eli vähentävät syödyn ruoan määrää, mutta eivät lähetä aivoille viestiä, että nyt saat vähemmän kuin aiemmin.
Tästä on tehty paljon tutkimuksia, ja oikeasti iso osa ihmisistä ei suinkaan syö pelkästään vatsallaan, vaan myös silmillään. Silloin on todella iso merkitys sillä, tuleeko ihmiselle näköaistin kautta viestiä siitä, että ruokaa on tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Leivälle ei tarvitse lisätä rasvaa eikä sitä edes kaipaa jos käyttää ns. märkiä päällisiä (tomaatti, raejuusto). Harvoin jos sipaisen makua niin tuorejuustoa/hummusta. Ennen tykkäsin höylätä useita siivuja kermajuustoa, nykyään riittää yksi siivu 17% (eikä sekään edes ole kevyttä tavaraa).
Mä sipaisen kohta turpaan jokaista, joka käyttää tuota ilmaisua.... AAAAARRRRGGHHHHH!!!!
Vierailija kirjoitti:
Kun sen leivän jättää pois, niin pystyy käyttämään voitakin ja sitä rasvaista juustoa. Makuhermot ja suolisto nauttii hyvästä ravinnosta ja pitää painon hallinnassa.
Koronapaniikki on nopea tapa laihduttaa. Meni ruokahalu ja kotiin eristäydyttyäni pudotin kahdessa viikossa 4kg.
Sitten ilmeisesti totuin tilanteeseen ja ruokahalu palasi ja neljässä viikossa paino nousi 5kg.
Ruokatorventulehdus hillitsi kyllä lihomista todella tehokkaasti. Refluksi toimii etenkin keväällä kun kaikki ruoka tulee paineella ylös.
Säännölliset ruoka-ajat ja aterioiden suunnittelu etukäteen. Ruoan pitää myös olla hyvää ja vaihtelevaa (kannattaa kokeilla reseptejä eri maiden ruokakulttuureista).
Vierailija kirjoitti:
Ruokatorventulehdus hillitsi kyllä lihomista todella tehokkaasti. Refluksi toimii etenkin keväällä kun kaikki ruoka tulee paineella ylös.
Mulla toimi myös munuaistulehdus. Neljä päivää sairaalassa tiputuksessa ja sitten kotiin toipumaan.
Paino putosi noin 7kg parissa viikossa.
Välttäkää nettidieettejä ja käyttäkää enemmän maalaisjärkeä. https://www.iltalehti.fi/keho/a/5c3c8434-7894-44b2-8872-77e324c4849b
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punnitus joka aamu. Näkee mihin suuntaan paino on menossa. Jos tänään on enemmän kuin eilen, skarppaan syömisten kanssa, enkä vahingossakaan pistä suuhuni mitään ylimääräistä. Muuten säännölliset ruokailuajat, 5 krt/pvä.
No eihän punnitus joka aamu kannata ainakaan näin naisena. Ihan helposti paino vaihtelee kilon- kahden välillä viikon aikana. Ja kun menkat on alkamassa/jo päällä, niin ainakin minulla saattaa paino humpsahtaa parilla- kolmella kilolla ylöspäin. Se on kuitenkin vain turvotusta ja sen takia ei kannata alkaa vähentämään syömisiään.
Omalla kohdallani on myös vaivana turvotus viikottain. Joudun työssäni paljon seisomaan ja kävelemään, niin aina päivän päätteeksi jalat ovat pölkyt. Seuraavaan aamuun mennessä turvotus on hieman tasoittunut, mutta aivan varmasti nestekertymä näkyisi "painon nousuna". Perjantaina jalat ovatkin jo niin täynnä nestettä, että sukista jää syvät jäljet ja paino on "noussut" muutaman kilon. Kunnes sunnuntaiaamuna punnitsee itsensä, niin saattaa huomatakin, että paino on pudonnut sen turvotuksen verran ja vielä rapiat päälle. Viikonloppuna kun ei tule niin paljon rasitettua jalkoja.
Turvotukseen olen kokeillut kaiken mahdollisen, mutta ilmeisesti se on minulla jokin ominaisuus. Eli minä punnitsen itseni kerran viikossa ja se on sunnuntaiaamu tai maanantaiaamu.
Olen nainen (tosin jo vaihdevuodet ohittanut) ja minulla tuo on toiminut hyvin. Pudotin painoa muutama vuosi sitten ja sen jälkeen on paino pysynyt asettamissani rajoissa juuri tuon punnituksen ansiosta. Tietenkin paino heittelee päivittäin, mutta jos suunta on koko ajan ylöspäin, niin sen huomaa nopeasti, eikä lisäpainoa ehdi tulla huomaamatta kiloja, ennen kuin sen huomaa ja siihen voi reagoida. Tavoitteenani ei siis ole laihduttaminen, vaan painon pitäminen entisellään.
Kasviksia ja kalaa.
14kg putosi kolmessa kuukaudessa eikö missään vaiheessa ollut nälkä.
Korona. Lihavat sairastuu ja joutuu teholle. Kun tehohoitopaikat ei riitä-nopea laihtuminen on taattu.
Ehkä korona on luonnon oma keino korjata ihmiskunnan outouksia.
Ihminen syö itsensä sairaalloisen lihavaksi. Uskomatonta miten lihavaksi voi kasvaa(amerikk.dokumentti).
Vanhuksia säilytetään hoitolaitoksissa vaikka paluuta normaalieloon ei ole, eivät kykene liikkumaan, käymään vessassa, edes syömään itsenäisesti.