Kertokaa outoja ratkaisuja lasten nimeämisessä!
Mitä vanhempien nimivalintoja olet ihmetellyt? En hae nyt välttämättä vain niitä erikoisia nimiä, vaan esimerkiksi nimiä, joissa outo mielleyhtymä, lapsia jotka nimetty kyseenalaisen esikuvan mukaan tai esimerkiksi sisarussarjassa nimiä, jotka ovat keskenään erityyppisiä...
Kommentit (367)
Kasariklassikko, eli sisarukset Mari ja Ari. Voi miksi?
Vierailija kirjoitti:
Äitini ja hänen siskonsa: Emma, Emmi, Eevi , Eini, Maija ja Sirpa (nimet muutettu). . En tiedä loppuiko mummilta mielikuvitus mutta kuitenkin tuollainen on todella häiritsevää. Jos aletaan nimetä yhdellä kirjaimella niin pysytään siinä.
On parempi, että vaihtaa alkukirjainta, kuin että väkisin pysyy samassa kirjaimessa vaikka järkeäviä nimiä ei enää keksi. Ettei ole lopputuloksena Vilma, Virna, Vinna ja Vimpula. Vähän saman tyyppiseen sisarussarjaan olen törmännyt, tosin viimeisin ei ollut noin älytön, mutta silti vähän väkisin keksitty.
Eräs tuttavani oli nuorempani semmoinen boheemi hippi ja ekat lapset saivat nimet tyyliä Unikukka ja Peikko. Sitten iän myötä muuttui aikuismaisemmaksi ja tylsemmäksi ja pyöräytti vielä yhden lapsen josta tuli Lotta.
Vierailija kirjoitti:
Kasariklassikko, eli sisarukset Mari ja Ari. Voi miksi?
Tai Sari ja Ari!
Täysin suomalainen äiti sai täysin suomalaisen isän kanssa pellavapäiset kaksoset ja lapsille laitettiin nimet tyyliin Juan ja Ramon. En tajua.
Vierailija kirjoitti:
Joskus lapsena naapurissa asui perhe joiden lapset olivat Sari, Mari, Jari ja Ari. Jo silloin mietin miksi pitää antaa lähes sama nimi kaikille.
Vaatteiden nimikointi helppoa, kun ei tarvitse vaihtaa vaatteita seuraavalle kierrättäessä nimilappua, korjaa vain ekan kirjaimen. (Pro hankkisi lapset järjestyksessä Ari, Jari, Sari, Mari: Kolme ekaa saisi aina muokattua edellisestä nimestä, ja vasta Marin kohdalla tarvitsisi sulata yli eka kirjain.)
Vinkkinä muuten laiskoille vanhemmille: Kannattaa myös antaa lapsille lyhyt nimi. Päiväkotiuran aikana vaatteita nimikoidessa olen muutaman kerran miettinyt, että olisi pitänyt antaa lapselle nimeksi vaikka Ia eikä "Aleksandra". (Ei ole oikeasti tuo, mutta toinen yhtä pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Äitini ja hänen siskonsa: Emma, Emmi, Eevi , Eini, Maija ja Sirpa (nimet muutettu). . En tiedä loppuiko mummilta mielikuvitus mutta kuitenkin tuollainen on todella häiritsevää. Jos aletaan nimetä yhdellä kirjaimella niin pysytään siinä.
Meillä sama juttu suvussa. Kaikki kuusi muuta alkaa J:llä ja viimeinen on Liisa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus lapsena naapurissa asui perhe joiden lapset olivat Sari, Mari, Jari ja Ari. Jo silloin mietin miksi pitää antaa lähes sama nimi kaikille.
Vaatteiden nimikointi helppoa, kun ei tarvitse vaihtaa vaatteita seuraavalle kierrättäessä nimilappua, korjaa vain ekan kirjaimen. (Pro hankkisi lapset järjestyksessä Ari, Jari, Sari, Mari: Kolme ekaa saisi aina muokattua edellisestä nimestä, ja vasta Marin kohdalla tarvitsisi sulata yli eka kirjain.)
Vinkkinä muuten laiskoille vanhemmille: Kannattaa myös antaa lapsille lyhyt nimi. Päiväkotiuran aikana vaatteita nimikoidessa olen muutaman kerran miettinyt, että olisi pitänyt antaa lapselle nimeksi vaikka Ia eikä "Aleksandra". (Ei ole oikeasti tuo, mutta toinen yhtä pitkä.
Hahhah :D Minun kahdella lapsellani on samalla alkukirjaimella alkava nimi, joten olen ratkaissut nimikoinnin niin että kirjoitan kaikkiin "M. Meikäläinen" -> menee kummallekin lapselle!
T. Laiska äiti
Viivi, Vilma, Ville, Viljo, Vivi ja Emil. Kaksi viimeistä kyllä eri isän, mutta silti...
Vierailija kirjoitti:
Tunnen muutamia ihmisiä, joiden vanhemmilla ei ilmeisesti ole ollut mitään kielellistä tajua tai ymmärrystä sointumisesta tai tavuttamisesta. Sanna Salla. Sami Tomi. Eemeli Kaj. Sukunimineen kuulostavat vielä oudommilta.
Meidän lapsella eivät nimet soinnu toisiinsa yhtään, mutta kaikilla nimillä on merkityksensä miksi halusimme antaa juuri sen (mm. suvussa kulkeneita nimiä) ja myös nimien järjestyksellä on syynsä, vaikka joku taustaa tuntematon olisi laittanut ne eri järjestykseen. Koko rimpsuna nimeä sanotaan niin harvoin, että sen sointuvuus sai väistyä nimistä päätettäessä. En edes muista milloin olisin vauvaiän jälkeen sanonut lapseni koko nimeä ääneen.
Karalahti antoi kakaralleen nimeksi Jax :D Ymmärrän että voi olla suuri SOA fani mutta ehkä pikkuisen meni överiksi :D Vai meinaako että Jaxista tulee seuraava Canonballlin johtaja :)
Mummoni nimi oli Ellen Matilda. Kaunis nimi, ei siinä mitään, mutta kun hänen kaksi lapsena kuollutta isosiskoaan oli täysin saman nimiset. Ehkä tämä oli ihan normaali tapa aiemmin, mutta minua se jotenkin puistattaa.
Vierailija kirjoitti:
Karalahti antoi kakaralleen nimeksi Jax :D Ymmärrän että voi olla suuri SOA fani mutta ehkä pikkuisen meni överiksi :D Vai meinaako että Jaxista tulee seuraava Canonballlin johtaja :)
Minä olen jo tottunut nimeen. Sitäpaitsi makuja on monia ja on rumaa arvostella toisten nimivalintoja.
Vierailija kirjoitti:
Mummoni nimi oli Ellen Matilda. Kaunis nimi, ei siinä mitään, mutta kun hänen kaksi lapsena kuollutta isosiskoaan oli täysin saman nimiset. Ehkä tämä oli ihan normaali tapa aiemmin, mutta minua se jotenkin puistattaa.
Kiinnitin samaan huomiota yhdellä hautausmaalla. Kiven perustella perheen lapsi kuollut ja seuraava syntynyt vuoden sisällä, sama nimi annettu
Minä olen Pia ja siskoni Mia, usein lapsina jouduttiin kyselemään toisialtamme että kumpaa äiti huusi? Tajusi äippä tämän itsekin ja alkoi oikein tuohtuneena käyttää myös toisia nimiämme , siinä ei ollut erehtyisen varaa kun joko huudettiin MIA EVELIINA tai PIA MARIA! Onneksi nyt ei toiset nimet ole tyyliä Maria ja Sarita...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen jo tottunut nimeen. Sitäpaitsi makuja on monia ja on rumaa arvostella toisten nimivalintoja.
Itse nimi olis ok jos oltais vaikka Jenkeissä. Suomessa kuitenkin outo ja kertoo vain että iskän SOA-fanitus meni vähän överiksi, nimetä nyt lapsensa jonkun fiktiivisen rikollisjengi-johtajan mukaan...
Siskoksilla samalla tavulla alkavat nimet, tyyliin Melissa ja Melinda
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama juttu suvussa. Isoisoäitini on saanut nimensä kuolleen isosiskonsa mukaan. En tiedä, johtuiko käytännön syistä vai siitä että kuolleeseen lapseen tai nimeen oli niin kiinnytty.