Amis/Amk-tasoisia ammatteja joissa palkka alkaen 3000e/kk?
Mitä ammatteja on, joissa palkka olis vähintään 3000 euroa kuukaudessa päivätyöstä? Amk:ssä paljon aloja, joissa palkka esim valmistuttua 2500e/kk, ja se ei mua kiinnosta, ku etsin isompi palkkaista alaa.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Kuka rinnastaa ammattiopiston ja ammattikorkeakoulun? Ihan eri määrä opintoja vaaditaan peruskoulun jälkeen ennen kuin saa tutkintopaperit käteensä.
No jos nyt on jo toisen asteen hakukelpoinen tutkinto olemassa, niin rehellisesti esimerkiksi merkonomi ja tradenomiopintojen sisällöinen vaatimustaso ei juuri poikkea toisistaan. Toinen vain ajallisesti kestää vähän kauemmin. Ja tradenomit eivät todellakaan pääsääntöisesti tienaa 3000 euroa kuussa.
No mulla on hyvät kädentaidot (kaikki käytännönläheisyys yms kuten kokkaaminen, oon näppärä esim. askartelemaan, mutta ei oo kiinnostusta asioiden korjaamiseen-eli ei sähkömieheks tai muut ns. miesten jutut), mulla on paljon ideoita, mulla on hyvä ihmistuntemus/empaattinen olen, mulla on visuaalista silmää, jne.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon nyt sosiaali-alalla, mutta tää matala palkka ei oo mun juttu. Siks etin uutta alaa jossa palkka väh. 3000e kuussa. En elä 2000 eurolla kuussa.
No jatka opintoja eteenpäin? Eikö yliopiston käynyt sossu tienaa päälle 3000€/kk? Ei ole helppo sisätyö vaan rankkaa, mutta palkka parempi.
Miks tulee silti vaikutelma, että haluaisit vaan isomman palkan, mutta yhtään mitään et olis valmis tekemään sen eteen?
Se oma kiinnostus, minkä joku mainitsi, on tosiaan tärkeää. Ei kukaan jaksa edes rahan vuoksi intoilla sellaisesta, mikä ei kiinnosta. Oma kiinnostus ja intohimo auttaa siihen, että jaksaa tehdä kovasti hommia. Se hyvä palkka tulee sitten ajan kanssa vähän niin kuin sivutuotteena.
Vierailija kirjoitti:
Aina täällä tuputetaan tätä koodaria. En jaksaisi sellaista työtä hetkeäkään.
Ap, älä valitse työtä pelkän palkan takia vaan KIINNOSTUKSESI perusteella. Mikä sua kiinnostaa? Mitä voisit kuvitella jaksavasi tehdä läpi työelämän?
Jos perustelut ammatinvalintaan on nuokin, mitä tässä ketjussa, eikä aloituksessa muuta lisätietoa ole, insinööri nyt vaan osuu tuohon kuvaukseen. Vasta myöhemmin AP avasi lisätoiveita. Ehkäpä siksi sitä insinööriä ollaan tuputtamassa.
Kyllä minäkin voisin pelkän palkan perusteella alkaa koodaamaan, todellisuudessa en itse työtä kestäisi, mutta on heitäkin, ketkä tekevät mitä vaan, kun tarpeeksi maksetaan.
Ei taida jäädä vaihtoehtoja, metsätalousinsinööri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon nyt sosiaali-alalla, mutta tää matala palkka ei oo mun juttu. Siks etin uutta alaa jossa palkka väh. 3000e kuussa. En elä 2000 eurolla kuussa.
No jatka opintoja eteenpäin? Eikö yliopiston käynyt sossu tienaa päälle 3000€/kk? Ei ole helppo sisätyö vaan rankkaa, mutta palkka parempi.
Miks tulee silti vaikutelma, että haluaisit vaan isomman palkan, mutta yhtään mitään et olis valmis tekemään sen eteen?
Se oma kiinnostus, minkä joku mainitsi, on tosiaan tärkeää. Ei kukaan jaksa edes rahan vuoksi intoilla sellaisesta, mikä ei kiinnosta. Oma kiinnostus ja intohimo auttaa siihen, että jaksaa tehdä kovasti hommia. Se hyvä palkka tulee sitten ajan kanssa vähän niin kuin sivutuotteena.
Sosiaalityön opinnot on pitkät eivätkä tarpeeksi valmista työelämään. Sosionomeista usein niin teoreettiset opinnot tuntuu vähän liioittelulta. Eikä monella ole rahaa opiskella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noilla lähtökohdilla insinööri- tai tradenomiopintoihin.
Mistä lähtien tradenomit ovat alkaneet tienata 3000€/kk??
Minä valmistuin tradenomiksi 2014 ja 2016 sain palkkaa 3200€/kk (nyt 4247€/kk). Johdon sihteeri, 7,21t/pv, liukuva työaika 7:00-18:00,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä valmistuin tradenomiksi 2014 ja 2016 sain palkkaa 3200€/kk (nyt 4247€/kk). Johdon sihteeri, 7,21t/pv, liukuva työaika 7:00-18:00,
Tämä kertoo kaiken olennaisen tradenomien ymmäryksestä. Tottakai yhden ihmisen palkka ilmentää kaikkia tradenomeja. Pääsääntöisesti tradenomit eivät työllisty kovin vaativiin tai erityisen hyväpalkkaisiin tehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
Lentäjillä on kova palkka, kahden vuoden koulutuksella. Ja työ on vain kulkuneuvon ohjaamista, josta suurin osa tapahtuu automaatiolla. Eniten kai se on nykyään sitä, että lentäjä on vastuussa koneesta ja vahtii, että kaikki pelittää kuten kuuluu.
Sama junankuljettajilla, heilläkin on kuulemani mukaan muhkeat palkat. Mutta kumma kyllä junankuljettaksi ei ilmeisesti voi opiskella missään koulussa, vaan VR kouluttaa niitä jotenkin itse? Salamyhkäistä hommaa, kun joskus yritin etsiä tietoa.
Veturinkuljettaja Santeri ajoi kiskoilla makaavan nuoren miehen päälle kaksi vuotta sitten — "Minua auttoi se, että puhuin ja puhuin"
Veturinkuljettajien työn suurimpana varjopuolena on se, kun ihmiset jäävät tahallaan junien alle. Santeri, 33, toivoo, että sellaista ei tapahdu hänen urallaan enää toista kertaa.
VR: Lähes jokainen veturinkuljettaja kohtaa omalla urallaan tällaisen tapauksen
https://lansi-savo.fi/uutiset/lahella/1818469e-8a99-417e-b57f-1b97ae3d9…
Hätäkeskuspäivystäjä. Vuorotyötä, liksa 3500e/kk
Muistan kuulleeni että vr kouluttaa veturimiehet, kesto 9 kk. Palkka kuukaudessa?
Mä tienaan tradenomina 3800e/kk toimistohommissa. En kyllä pidä tätä palkkaa mitenkään erityisen hyvänä, samaan aikaan valmistuneet esim rahoituksen maisterit tienaa tuplasti ton. Harkitsen jatko-opintoja jossain vaiheessa.
Opiskele sairaanhoitajaksi, erikoistu anestesiaan, susta siis tulee anestesiahoitaja. Mene töihin Yhdysvaltoihin tms yksityiseen sairaalaan. Mahtava palkka. Työoloista en mitään tiedä.
No, en tiedä pääsetkö Suomesta Yhdysvaltoihin noihin töihin. Dubaihin tai Norjaan varmaan pääset, niissäkin palkka paljon parempi kuin Suomessa.
Aivan älyttömän iso ero hoitajan työssä, työoloissa ja palkassa riippuen siitä erikoistuuko vaikkapa anestesiaan vai geriatriaan, ja meneekö töihin yksityiselle vai julkiselle, jne. Valtaosaa hoitajien töistä en suosittelisi kenellekään.
Teen maalaushommia omalla toiminimellä. Palkka helposti yli 3000€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä valmistuin tradenomiksi 2012 kurssin priimuksella keskiarvolla 4,7 ja jo vuonna 2018 sain työpaikan, johon pääsee ilman koulutusta, kunhan on ajokortti. Ilman ylitöitä palkka jää alle 2500€. Mulla on työkaverina myös yksi IT-tadenomi, joka ei myöskään koskaan onnistunut pääsemään oman alan töihin.
No olen tradenomi ja kyllä meidän koulutusta tuntemani porukka on vähintään muutamassa vuodessa päässyt yli kolmen tonnin esim. viestintä- ja markkinointihommissa.
Toisaalta yhdessä isossa media- ja mainospuljussa oli kaikille harjoittelun jälkeen aloituspalkka vaivaiset 2600 e, sekä tradeille että KTM:lle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aika moni trade pärjää ja on esim. markkinointikoordinaattori tai rekrykonsultti tyyppisissä pesteissä. Ei sitä niin helpolla päälliköksi tai johtajaksi pääse, mutta kyllä peruspuurtajina on toimistoissa paljon tradeja jollain 3100 e palkoilla.
Tuntui, että osaa kanssatradeopiskelijaa ei kiinnostanut pätkäämään opinnot tai hyvän harkkapaikan saanti, kun taas toiset ottivat opinnot tosissaan. Voitte arvata, kumpi poppoo päätyi kassalle töihin.
Toki kaikki riippuu myös koulusta, osa aika kuraa.