IL: Takuusäätiön toimitusjohtaja Juha Pantzar kertoo yleisenä nyrkkisääntönä olevan, että jokaisella suomalaisella tulisi olla noin kahden kuukauden nettotuloja(keskimäärin noin 5000e) vastaava rahasumma säästössä yllättäviä tilanteita varten
Myös OP:n varallisuudenhoitoasiakkaista vastaava johtaja Kai Kalajainen kertoo, että jokaisella olisi hyvä olla säästössä 2-3 kuukauden nettopalkan verran(keskimäärin n. 7500e).
Onko sinulla tämän verran sukanvarressa?
Kommentit (228)
Siis nekin joilla jo tutkinto. Eli kannattaa yrittää korottaa . Muutenhan ei niitä noteerata kellä jo on tutkinto mitä tulee todistuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti tulee itku tällaisista. Koko aikuisikäni olen tehnyt töitä, on kaksi korkeakoulututkintoa ja yli 2500 nettopalkka kuulostaa utopialta. Juu, kyllä olen kateellinen p*ska, anteeksi siitä.
Olen usein ihmetellyt, eikö ihmiset tai siis naiset, olenkaan ottaa selvä mitä on joku alan palkkataso ennen kuin ryhtyy opiskelemaan siihen? Ja sitten jälkikäteen itketään kun palkka on pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä pitäisi olla myös osakkeita, pari huvilaa ja purjeveneitä yms. tavaraa, jota voi rahapulassa myydä.
Tuollaisten lausontojen määkijät ovat todella kaukana pienipalkkaisten pätkätyöläiseten arjesta.
Kommentoin osakkeiden ja osakerahastojen osalta, koska ne sopii myös osaksi pienituloisten varakassaa.
Täysin kuluttoman indeksirahastosäästämisen voi aloittaa 15 euron panoksella (Nordnet Indeksirahasto Suomi) ja halpoihin indeksirahastoihin pääsee käsiksi vaivaisella kympillä (useimmat Seligsonin rahastot). Osakkeita voi puolestaan ostaa vaikka yksitellen, koska esim. Nordeassa ostoille ja myynneille on 1 % kulukatto ja säilytys on ilmaista jos tekee edes yhden oston tai myynnin kvartaaleittain. Halvimmat osakkeet ei maksa euroakaan, joten alkuun pääsee todellakin pikkurahalla.
Tässä tulee monella ongelmaksi myös se ettei osata ostaa.
Monella ihmisellä on vaikeuksia osata hoitaa edes laskunmaksu itse, niin saati vaativammat pankkiasiat.Eikä kaikilla oikeasti ole varaa. Monikin yrittää säästää, mutta ne säästöön kertyneet pienet rahat menee heti kun tulee pieni takaisku ja joutuu vaikka ostamaan uuden pyykkikoneen tai jääkaapin.
Kymppitonnin palkasta on paljon paljon helpompi säästää kahden kuukauden netto kuin alle kahden tonnin palkasta. Pienessä palkassa kaikki varat menee jokapäiväiseen elämiseen, eikä säästöön jää mitään.
Kyllä jää, jos laittaa palkasta heti 10 tai 15% säästöön tilille, johon ei helposti kosketa. Jos nettotulo on vaikka 2000€, niin säästötilille lähtee automaattisesti vaikka 200 tai 300€. Silloin käytössä on 1700-1800 euroa ja sillä siisti. Vuodessa kertyy ihan itsestään 2400 tai 3600 euroa.
Mihin te sen rahan saatte kulumaan? Olen opiskelija, joka ei ole ollut kunnon vakitöissä kertaakaan. Kesätöitä on tullut muutamana kesänä tehtyä ja yläasteella jaoin vuoden ajan lehtiä kahdesti viikossa. En myöskään ole saanut merkittäviä lahjoja tai perintöä. Nyt 22 vuotiaana minulla on kuitenkin jo muutaman kymppitonnin omaisuus. Eikä tilanteeni ole mielestäni edes erityisen hyvä.
Tässä pari juttua, jotka suosittelen lukaisemaan.
https://www.menaiset.fi/artikkeli/ihmiset-ja-ilmiot/tyo-ja-raha/kotiait…
https://opiskelijansijoituksett.blogspot.com/2017/05/lahtokohdat-taloud…
Tässä 21-v nuorukainen, jolla jo yli sadantuhannen varallisuus, vaikka lähtöisin suht. tavanomaisista oloista ja elänyt suht. tavanomaisesti. Tämä tosin saanut vanhemmiltaan jo hyvän pesämunan "18-vuotta täyttäessäni varallisuutta minulle oli kertynyt 19 865€ pankin käyttötilille ja minulla oli tämän lisäksi, vanhempieni ansiosta 25 000€:n pesämuna. Eli yhteensä 44 865€. Tästä voin kiittää vanhempiani, heidän ja omaa säästäväistä elämäntapaa. Näillä lähtökohdilla lähdin kohti taloudellista riippumattomuutta :)"
Toimeentulotuesta ei pysty säästämään. Ei se ole edes tarkoitettu säästettäväksi vaan käytettäväksi välttämättömään. Tätä kaikki kirjoittajat eivät tiedä tai ymmärrä.
Minulla ei ole koskaan ennen ollut, kun olin pätkätyöläinen. Velkaa sen sijaan milloin enemmän, milloin vähemmän.
Vasta nyt eläkeiän kynnyksellä on pikkuisen "arkkurahaa", kun en ole reissannut työn perässä ja olen ollut pitempään samassa paikassa. Ennen sitä olin niin pitkään työmarkkinatuella, että kulutustaso väheni, mutta ei kuitenkaan tullut välttämättömiä hankintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. - Ja huomaan eläväni jossain omassa kuplassani kun tuntuu näin tulorajoitteisena opiskelijana suurelta tuo 2-3 kuukauden keskimääräinen nettopalkka 7500€, vaikka hyvin tiedän samalle, että eihän se sitä oikeasti ole heille, joilla on sellainen ylellisyys kuin pysyvä työsuhde ja mahdollisuus tehdä "täydet tunnit" eikä osa-aikasena / nollauntisopparilla tms.
No huh, pysyvä työsuhde, täydet tunnit (ylityöt kielletty) ja 2n kk nettopalkkani on noin 2800 maksimissaan.
Mistä löytyy noin matalapalkkatyö? Eikö vaihtamalla paranee? (Myönnän ei ole varmasti helppo juuri nyt, mutta esimerkiksi viime syksyllä)
Vierailija kirjoitti:
Mihin te sen rahan saatte kulumaan? Olen opiskelija, joka ei ole ollut kunnon vakitöissä kertaakaan. Kesätöitä on tullut muutamana kesänä tehtyä ja yläasteella jaoin vuoden ajan lehtiä kahdesti viikossa. En myöskään ole saanut merkittäviä lahjoja tai perintöä. Nyt 22 vuotiaana minulla on kuitenkin jo muutaman kymppitonnin omaisuus. Eikä tilanteeni ole mielestäni edes erityisen hyvä.
Tässä 21-v nuorukainen, jolla jo yli sadantuhannen varallisuus, vaikka lähtöisin suht. tavanomaisista oloista ja elänyt suht. tavanomaisesti. Tämä tosin saanut vanhemmiltaan jo hyvän pesämunan "18-vuotta täyttäessäni varallisuutta minulle oli kertynyt 19 865€ pankin käyttötilille ja minulla oli tämän lisäksi, vanhempieni ansiosta 25 000€:n pesämuna. Eli yhteensä 44 865€. Tästä voin kiittää vanhempiani, heidän ja omaa säästäväistä elämäntapaa. Näillä lähtökohdilla lähdin kohti taloudellista riippumattomuutta :)"
Tätä se yhteiskunnan eriaervoisuus tekee. Toisilla on jo kotoa lähtiessä kymmeniä tuhansia pesämunaa, toisilla taas perinteiseen tapaan sata metriä etumatkaa.
Kun oman elämän aloittaa sillä, että ottaa opintolaina välttämättömään elämiseen ja oman kodin hankintoihin, monella 22-vuotiaalla on enemmän velkaa kuin mitä koskaan enää elämässään tulee olemaan.
Pienituloiset rahat menevät todella välttämättömään. Vielä pahemmaksi tilanne menee, jos tulee ottaneeksi velkaa liikaa. Jos pikkuisenkin rahaa kertyy, se menee saman tien johonkin sellaiseen,johon ei aiemmin ollut varaa: ajokorttiin, matkaan (joka köyhillä suuntautuu omien vanhempien luo), jonkun vaatteen ostamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. - Ja huomaan eläväni jossain omassa kuplassani kun tuntuu näin tulorajoitteisena opiskelijana suurelta tuo 2-3 kuukauden keskimääräinen nettopalkka 7500€, vaikka hyvin tiedän samalle, että eihän se sitä oikeasti ole heille, joilla on sellainen ylellisyys kuin pysyvä työsuhde ja mahdollisuus tehdä "täydet tunnit" eikä osa-aikasena / nollauntisopparilla tms.
No huh, pysyvä työsuhde, täydet tunnit (ylityöt kielletty) ja 2n kk nettopalkkani on noin 2800 maksimissaan.
Mistä löytyy noin matalapalkkatyö? Eikö vaihtamalla paranee? (Myönnän ei ole varmasti helppo juuri nyt, mutta esimerkiksi viime syksyllä)
Onko tuo sinusta hämmästyttävän matala palkka? Mitä sinä itse teet työksesi?
Vaihtamalla ei parane, sillä joka joissakin korkeakoulututkintoa vaativissa paikoissa tuo on normipalkka, kun ei tule mitään lisiä vaan on virkatyöaika.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä Pantzar olettaa että kaikilla on nettopalkka 2500e? Onkohan se koskaan kuullut matalapalkka-alasta?
Vauva palstalla tyhmyys tiivistyy. Esimerkkinä keskiverto palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti tulee itku tällaisista. Koko aikuisikäni olen tehnyt töitä, on kaksi korkeakoulututkintoa ja yli 2500 nettopalkka kuulostaa utopialta. Juu, kyllä olen kateellinen p*ska, anteeksi siitä.
Olen usein ihmetellyt, eikö ihmiset tai siis naiset, olenkaan ottaa selvä mitä on joku alan palkkataso ennen kuin ryhtyy opiskelemaan siihen? Ja sitten jälkikäteen itketään kun palkka on pieni.
Omalla alallani keskimääräinen palkka 2 vuotta valmistumisen jälkeen on yli 4 000 €/kk ja nousee siitä ajan myötä. Ongelma vaan on, että jos ei puolen vuoden sisällä valmistumisesta pääse koulutustaan vastaaviin töihin, jää junasta pois ja myöhemmin on tosi vaikea päästä enää mukaan. Niinpä mäkin olen tilanteessa, jossa ei oikein auta kuin tyytyä parin tonnin kuukausipalkkaan. Haen toki parempiakin paikkoja, mutta ne menee vastavalmistuneille ja niille joiden CV on parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä otin selvää ja hain sekä lääketieteelliseen että oikeustieteelliseen. En päässy kumpaankaan. Jos olisin tällä koulutuksella hyvää palkkaa havitellut, olisin lähtenyt ajamaan isoa konetta vuorotyöhön miesvaltaisella alalla. Se ei kuitenkaan muista syistä olisi onnistunut.
Laitoin jo kesäansioista vähintään 10 prosenttia heti säästötilille palkkapäivänä. Silloin se oli vain kymppejä. Näin olen kerryttänyt puskuria huomaamatta. Tuota rahaa ei ole siis ollutkaan käytössä, koska se on automaattisesti siirtynyt joka kuukausi samalla hetkellä, kun palkka on tilille tullut.
Suosittelen muillekin.
Tällä hetkellä yhteisellä tilillä on n. 2,5kk molempien nettopalkka kun just maksettiin ylimääräinen 5000e asuntolainaa pois. Toisaalta lainanoton yhteydessä sovittuja lyhennysvapaita ei ole käytetty ollenkaan, eli sellaisen käyttöön ottamalla tulee 900e/kk kevennystä jos on tarvis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo sinusta hämmästyttävän matala palkka? Mitä sinä itse teet työksesi?
Vaihtamalla ei parane, sillä joka joissakin korkeakoulututkintoa vaativissa paikoissa tuo on normipalkka, kun ei tule mitään lisiä vaan on virkatyöaika.
Ehkä ymmärsin sinua väärin "2n kk nettopalkkani". Luin tuo siten että olisi ollut kahden kuukauden nettopalkka. Jolloin se on matala. Jos on yhden kuukauden niin sitten tilanne on toinen.
Itsellä yliopisto tutkinto tekniikan alalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä pitäisi olla myös osakkeita, pari huvilaa ja purjeveneitä yms. tavaraa, jota voi rahapulassa myydä.
Tuollaisten lausontojen määkijät ovat todella kaukana pienipalkkaisten pätkätyöläiseten arjesta.
Kommentoin osakkeiden ja osakerahastojen osalta, koska ne sopii myös osaksi pienituloisten varakassaa.
Täysin kuluttoman indeksirahastosäästämisen voi aloittaa 15 euron panoksella (Nordnet Indeksirahasto Suomi) ja halpoihin indeksirahastoihin pääsee käsiksi vaivaisella kympillä (useimmat Seligsonin rahastot). Osakkeita voi puolestaan ostaa vaikka yksitellen, koska esim. Nordeassa ostoille ja myynneille on 1 % kulukatto ja säilytys on ilmaista jos tekee edes yhden oston tai myynnin kvartaaleittain. Halvimmat osakkeet ei maksa euroakaan, joten alkuun pääsee todellakin pikkurahalla.
Monella ihmisellä on vaikeuksia osata hoitaa edes laskunmaksu itse, niin saati vaativammat pankkiasiat.
Osakkeiden ostaminen ei ole yhtään sen vaativampi operaatio kuin sen laskun maksu verkkopankissa.
Jos ei ole imbesilli niin pitäisi oppia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä se yhteiskunnan eriaervoisuus tekee. Toisilla on jo kotoa lähtiessä kymmeniä tuhansia pesämunaa, toisilla taas perinteiseen tapaan sata metriä etumatkaa.
Kun oman elämän aloittaa sillä, että ottaa opintolaina välttämättömään elämiseen ja oman kodin hankintoihin, monella 22-vuotiaalla on enemmän velkaa kuin mitä koskaan enää elämässään tulee olemaan.
Pienituloiset rahat menevät todella välttämättömään. Vielä pahemmaksi tilanne menee, jos tulee ottaneeksi velkaa liikaa. Jos pikkuisenkin rahaa kertyy, se menee saman tien johonkin sellaiseen,johon ei aiemmin ollut varaa: ajokorttiin, matkaan (joka köyhillä suuntautuu omien vanhempien luo), jonkun vaatteen ostamiseen.
Jokaisella on oikeus säästää. Jokaisella on oikeus käyttää rahansa niin kuin haluaa. Tavallisesti jo tuhlatut rahat ovat vaikeat säästää. Ja ennen kaikkea. Suomessa jo ollut yli 40 vuotta mahdollista hanki just sellainen tutkinto mihin oma mielenkiinto ja kyvyt riittää.
Valintoja valintoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella ihmisellä on vaikeuksia osata hoitaa edes laskunmaksu itse, niin saati vaativammat pankkiasiat.Eikä kaikilla oikeasti ole varaa. Monikin yrittää säästää, mutta ne säästöön kertyneet pienet rahat menee heti kun tulee pieni takaisku ja joutuu vaikka ostamaan uuden pyykkikoneen tai jääkaapin.
Kymppitonnin palkasta on paljon paljon helpompi säästää kahden kuukauden netto kuin alle kahden tonnin palkasta. Pienessä palkassa kaikki varat menee jokapäiväiseen elämiseen, eikä säästöön jää mitään.
Meidän perheen tämän vuoden kulut ovat olleet keskimäärin 1828,06 €/kk. Emme ole pihistelleet ja itseasiassa tuossa on jo autojen koko vuoden vakuutusmaksut ja verot maksettuna. Kyllä pienemmilläkin tuloilla säästäisi. Kahdella 1000 euron nettotulonsaajallakin melkein 200 euroa/kk saisi säästöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oma ala valitaan (ensimmäisen kerran) 15-19-vuotiaana, jolloin kahden tonnin palkka voi kuulostaa hulppealta, ja jos ei lähipiirissä ole ollut talousvaikeuksista kärsiviä tai matalapalkkaisia niin mielikuva on helposti että kaikilla aikuisilla on reippaasti rahaa. Lisäksi tuollaisen teini-ikäisen arvomaailma ja ennakointikyky ei vielä käsitä asuntolainaa, kolmea elätettävää lasta ja rintasyöpää.
Itse elin lapsuuteni "varakkaissa piireissä" jossa pidettiin rahvaanomaisena puhua palkasta tai rahasta ylipäätään, en esim. koskaan saanut tietää vanhempieni palkkaa ja he aina vähättelivät taloudellista tilannettaan. Kun 18-vuotiaana hain opiskelemaan sairaanhoitajaksi, en todellakaan ajatellut palkkaa, kun mielikuvani oli että kaikki työssäkäyvät pärjää mainiosti.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuesta ei pysty säästämään. Ei se ole edes tarkoitettu säästettäväksi vaan käytettäväksi välttämättömään. Tätä kaikki kirjoittajat eivät tiedä tai ymmärrä.
Minulla ei ole koskaan ennen ollut, kun olin pätkätyöläinen. Velkaa sen sijaan milloin enemmän, milloin vähemmän.
Vasta nyt eläkeiän kynnyksellä on pikkuisen "arkkurahaa", kun en ole reissannut työn perässä ja olen ollut pitempään samassa paikassa. Ennen sitä olin niin pitkään työmarkkinatuella, että kulutustaso väheni, mutta ei kuitenkaan tullut välttämättömiä hankintoja.
Toimeentulotukea ei olekaan tarkoitettu ensisijaiseksi tueksi vaan viimeinen hätävara. Tätä vielä useampi ei tunnu ymmärtävän. Ihmisellä on itsellään ensisijainen velvollisuus (taitaa olla outo sana, googleta) elättää itsensä.
Poikkeustilanne niin tänä vuonna siitä olisi ollut hyötyä jos olisi korottanut .