Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Takuusäätiön toimitusjohtaja Juha Pantzar kertoo yleisenä nyrkkisääntönä olevan, että jokaisella suomalaisella tulisi olla noin kahden kuukauden nettotuloja(keskimäärin noin 5000e) vastaava rahasumma säästössä yllättäviä tilanteita varten

Vierailija
02.05.2020 |

Myös OP:n varallisuudenhoitoasiakkaista vastaava johtaja Kai Kalajainen kertoo, että jokaisella olisi hyvä olla säästössä 2-3 kuukauden nettopalkan verran(keskimäärin n. 7500e).
Onko sinulla tämän verran sukanvarressa?

Kommentit (228)

Vierailija
121/228 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuositulot on 5000 mulla.

Vierailija
122/228 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi lähestymistapa on pitää useamman vuoden nettotuloa osakkeissa, jolloin ne tuottavat osinkoina sen 1-2 kuukauden nettopalkan joka vuosi. Eli hankitaan useampia tulonlähteitä, pieniä tai isoja. Jos sitten tulee pientä epävarmuutta, siitä selviää pitämällä luottokorteissa tarpeeksi korkeaa luottorajaa ja käytetyn luoton normioloissa nollassa. Jos tulee isompaa epävarmuutta, osakkeita voi myydä tai, jos hinta ei miellytä, niitä vastaan saa lyhytaikaista lainaa helposti.

Olet kyllä höperö, jos luulet, että taviksella on useiden vuosien nettotulojen arvo pahan päivän varalle.

No minulle tulee sellaisen noin 7000 euroa vuodessa osinkoja. Ihan tavis olen. Ei todellakaan ole kuin puolen kuun rahat käteisenä. Miksi olisi yhtään enempää kun siinähän menettää pääomatuloja. Pääomatulot kasvavat kuukausittain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/228 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuon verran (7500€) puskuria, mutta se on minun puolen vuoden netto. Jotenkin loukkaava tuo lausunto.

Vierailija
124/228 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on hyvä hetki lopettaa kaikki kuluttaminen ja olla itsekäs ihan luvan kanssa.

Vierailija
125/228 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tästä asiasta ole toitotettu viime vuosina vaikka kuinka paljon? Ihan järkevältähän se kuulostaa ja kyllä löytyy tuon verran.

Vierailija
126/228 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut työkyvyttömyyseläkkeellä 22 vuotta 1100 € kuukaudessa.

Säästössä n. 128 000 ja omaisuutta

n. 700 000.

Pärjään tällä mainiosti loppu elämän.

M. 56

Buenos Aires

Vierailija
127/228 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. - Ja huomaan eläväni jossain omassa kuplassani kun tuntuu näin tulorajoitteisena opiskelijana suurelta tuo 2-3 kuukauden keskimääräinen nettopalkka 7500€, vaikka hyvin tiedän samalle, että eihän se sitä oikeasti ole heille, joilla on sellainen ylellisyys kuin pysyvä työsuhde ja mahdollisuus tehdä "täydet tunnit" eikä osa-aikasena / nollauntisopparilla tms.  

No huh, pysyvä työsuhde, täydet tunnit (ylityöt kielletty) ja 2n kk nettopalkkani on noin 2800 maksimissaan.

Vierailija
128/228 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pennin hyrrää enkä tuhlaile, mutta kun eläkkeestä jää asumisen ja sähkön jälkeen 170e niin säästä siitä sitten, kun syödä ja liikkuakin pitäisi.

Minulla ei ole kirjaimellisesti sentin pyörylää tilillä ennen maanantaita jolloin eläke tulee tilille.

Hanki hyvä ihminen lisätuloja, vaikka sitten pimeitä. Mitä ihmettä teet jos tulee tiukka tilanne?

Vierailija
129/228 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On mutta ei sukanvarressa. Kannattaa olla vaikka osakkeissa tai rahastoissa niin normaalituurilla tuottaa hieman. Toki tässä vasta laski.

Ei ei ei. Puskurirahoja ei ikinä mihinkään rahastoihin tai osakkeisiin! Osakkeisiin ja rahastoihin sijoitetaan ainostaan niitä rahoja joita et aio hetkeen käyttää. Onko mitään tyhmempää kuin nostaa tappiollisesta rahastosta rahaa, eikä hätätapauksessa niitä rahoja oteta osakkeista tai rahastoista saa hetkessä. Ihmiset ei ymmärrä kyllä taloudenpidosta yhtään mitään. Taloustiedon pitäisi olla pakollinen aine koulussa.

Joo. Ainakin Aktia-pankki sulki rahastot pahimman kriisin aikaan, arvojen määrittämiseksi, ei saanut ulos mitään hetkeen.

Vierailija
130/228 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On enemmänkin.

Vierailija
131/228 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi varmaan sitten muuttaa jonkun hellahuoneeseen asumaan, että saisi menoja pienemmiksi 🤔

Palkka n 1000e/kk ja kaksi työpaikkaa, joista olen lomautettuna.

Ei lapsia, koska ei ole varaa, ei autoa, ei tiskikonetta, ei telkkaria. Ei lemmikkejä. Ei salikorttia, ei pyörää. Tällä hetkellä matkustan pummilla julkisilla kauppaan, koska pitää säästää kuluissa.

Kasvatan itselleni ruokaa, on tomaatin, kurkun, sipulin yms taimia kesäksi. K-raudan taimien ostaminen tulee kalliiksi.

Mistä sitä vielä säästäisi?

Ehkäisyyn ei ole varaa, niinpä en tapaile miehiä ollenkaan. Juhlapäivät vietän yksin kotona: uusivuosi, Vappu, juhannus yms.

Haen koko ajan toisia töitä, mutta tässä tilanteessa se on vaikeaa. ”Mikset kouluttaudu?” Olen tradenomi ja luen lääkiksen pääsykokeisiin. Joissa muuten suurin osa otetaan todistuksilla sisään tänä vuonna. Minä en voi uusia yo-kokeita, koska on jo yksi korkeakoulututkinto.

Onko hyviä ideoita tarjota?

Vierailija
132/228 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On mutta ei sukanvarressa. Kannattaa olla vaikka osakkeissa tai rahastoissa niin normaalituurilla tuottaa hieman. Toki tässä vasta laski.

Ei ei ei. Puskurirahoja ei ikinä mihinkään rahastoihin tai osakkeisiin! Osakkeisiin ja rahastoihin sijoitetaan ainostaan niitä rahoja joita et aio hetkeen käyttää. Onko mitään tyhmempää kuin nostaa tappiollisesta rahastosta rahaa, eikä hätätapauksessa niitä rahoja oteta osakkeista tai rahastoista saa hetkessä. Ihmiset ei ymmärrä kyllä taloudenpidosta yhtään mitään. Taloustiedon pitäisi olla pakollinen aine koulussa.

Joo. Ainakin Aktia-pankki sulki rahastot pahimman kriisin aikaan, arvojen määrittämiseksi, ei saanut ulos mitään hetkeen.

Rahastot onkin eri asia. Normaalit osakkeet saa myytyä aina kun pörssi on auki.

Vierailija
133/228 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan 1700 e/kk. Säästössä 2000 e.

Vierailija
134/228 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Kela anna mulla olla noin paljon säästössä. 

Antaahan! Et tarvitse Kelalta lupaa säästämiseen!!

Elätät itsesi tietysti mieluummin kuin, että muut sen joutuvat tekemään.

Tuo asenne on täysin vinoutunut "Kela ei anna".

:(

Juurikin näin.

Vierailija
135/228 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on pienipalkkainen duunari joka saa esim. tt-tukea, niin ei edes *saa* pitää noin isoja säästöjä tai kaikki otetaan pois seuraavista tuista.

Paitsi jos säilyttää niitä "laittomasti" käteisenä.

Sitä tt-tulea ei pidä hakea, jos riittää tulot itsensä elättämiseen.

Uskomaton asenne taas "otetaan pois".

:(

Niin, mutta ymmärrä nyt mikä on systeemi, niitä säästöjä ei pysty pienituloinen millään keräämään kun se menee kulutukseen.

Otetaan tilanne, että on säästöjä vaikka 3000 euroa. Sitten jää työttömäksi tai sairastuu, muuten saisi heti toimeentulotukea, mutta ensin pitää kuluttaa ne säästöt. Eli toimeentulotuen saaminen siirtyy siihen saakka kun säästöt on mennyt elämiseen.

No, sitten voi hakea, mutta sen jälkeen ei saa olla enää ylimääräistä rahaa.

Oletetaan, että tämä sama ihminen saa töitä hetkeksi ja säästöön taas jotain. Työ loppuu, saisi tt-tukea, mutta ensin pitää kuluttaa ne säästöt. Jne. Loputon kierre. Ellei pääse siitä jollain tavalla pois.

Eli kyllä ne tavallaan otetaan pois, tässä nyt varmaan juuri tarkoitettiin, että ei pysty millään olemaan säästössä pahanpäivän varalle jos saa toimeentulotukea.

Ei tietysti pidäkään, mutta näin se menee käytännössä.

Samoin jos on ulosotossa, onko se nyt puolitoistakertainen suojaosuus saa olla tilillä. Ei pysty säästämään mitään tuhansia niin kauan kun on ulosotossa. Tai siis jos pystyy niin se otetaan ulosottoon samantien.

Sekin on tietysti oikein, että otetaan, mutta ei siis voi säästää myöskään pahanpäivänvaralle.

Myös veronpalautukset otetaan.

Kummassakaan tapauksessa ei voi parantaa taloustilannettaan ennenkuin pääsee pois tilanteesta pysyvästi.

Tuossahan se sairas asenne taas tuli... "saisi" toimeentulotukea. Ennemminkin tuon pitäisi olla että "onneksi on säästöjä niin ei joudu hakemaan toimeentulotukea"...

Vierailija
136/228 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi varmaan sitten muuttaa jonkun hellahuoneeseen asumaan, että saisi menoja pienemmiksi 🤔

Palkka n 1000e/kk ja kaksi työpaikkaa, joista olen lomautettuna.

Ei lapsia, koska ei ole varaa, ei autoa, ei tiskikonetta, ei telkkaria. Ei lemmikkejä. Ei salikorttia, ei pyörää. Tällä hetkellä matkustan pummilla julkisilla kauppaan, koska pitää säästää kuluissa.

Kasvatan itselleni ruokaa, on tomaatin, kurkun, sipulin yms taimia kesäksi. K-raudan taimien ostaminen tulee kalliiksi.

Mistä sitä vielä säästäisi?

Ehkäisyyn ei ole varaa, niinpä en tapaile miehiä ollenkaan. Juhlapäivät vietän yksin kotona: uusivuosi, Vappu, juhannus yms.

Haen koko ajan toisia töitä, mutta tässä tilanteessa se on vaikeaa. ”Mikset kouluttaudu?” Olen tradenomi ja luen lääkiksen pääsykokeisiin. Joissa muuten suurin osa otetaan todistuksilla sisään tänä vuonna. Minä en voi uusia yo-kokeita, koska on jo yksi korkeakoulututkinto.

Onko hyviä ideoita tarjota?

Korkeakoulututkinto ei vaikuta mitenkään siihen, saako yo-kokeet käydä uusimassa. Ennen niissä oli sellainen rajoitus, että hyväksytyn kokeen sai uusia kerran ja hylätyn kahdesti. Onkohan se rajoitus vieläkin voimassa? Mielestäni on väärin jos on, kun yo-todistuksen arvosanojen merkitys on lisääntynyt paljon aiemmasta.

Vierailija
137/228 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, mutta pienituloisena en haluaisi sitä puskuria käyttää, kun en tiedä, miten kauan kestää kerätä se takaisin ja miten kauan sitä nyt tarvitsee. Minulla on 12 000 sukanvarressa ja bruttotulot on 1800 euroa. Olen perustanut yrityksen puoli vuotta sitten ja palkkataso toivottavasti tästä jossain vaiheessa paranee, mutta tällä hetkellä pelottaa tulevaisuus sen verran, että olisin kauhuissani, jos säästössä olisi vain kahden kuukauden nettopalkka. Ystäväni putosi lomautuksen myötä täysin tulottomaksi ja on nyt käyttänyt kaikki säästönsä. Ihan hirveää katsoa vierestä hänen räpiköintiään, mutta samalla pelottaa, milloin itse joutuu samaan tilanteeseen, että mistään ei saa mitään. 

Vierailija
138/228 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä Pantzar olettaa että kaikilla on nettopalkka 2500e? Onkohan se koskaan kuullut matalapalkka-alasta?

Vierailija
139/228 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tämä Pantzar olettaa että kaikilla on nettopalkka 2500e? Onkohan se koskaan kuullut matalapalkka-alasta?

Tuolla luetunymmärtämisen tasolla ei ole mikään ihme, että palkkasi jää kauas keskiverosuomalaisen palkasta.

Vierailija
140/228 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on. Noin 20K ETF:ssä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi