IL: Takuusäätiön toimitusjohtaja Juha Pantzar kertoo yleisenä nyrkkisääntönä olevan, että jokaisella suomalaisella tulisi olla noin kahden kuukauden nettotuloja(keskimäärin noin 5000e) vastaava rahasumma säästössä yllättäviä tilanteita varten
Myös OP:n varallisuudenhoitoasiakkaista vastaava johtaja Kai Kalajainen kertoo, että jokaisella olisi hyvä olla säästössä 2-3 kuukauden nettopalkan verran(keskimäärin n. 7500e).
Onko sinulla tämän verran sukanvarressa?
Kommentit (228)
Rahaa osakkeissa reilut 500 000 euroa, säästetty sekä pienestä palkasta (alle 2000) että suuresta (yli 6000). Säästämisen määrään palkan suuruus luonnollisesti vaikuttaa, mutta säästäminen on ensisijaisesti päätös menojen budjetoinnista. Suurikin palkka on erittäin helppo tuhlata ja pienestäkin palkasta on helppo säästää, jos von sovittaa menot tuloja pienemmäksi.
Suhteellisen pienituloisena tein tietoisen päätöksen, että harrastukseni ovat käytännössä ilmaisia (lukeminen, lenkkeily, jooga yms), parempituloisena päätin jatkaa samalla linjalla, vaikka varaa olisikin ollut kalliimpaa elämäntapaan.
Jos on paljon säästöjä niin itse ainakin sijoittaisin osan kultaan, tarvikkeisiin ja omaan taloon, että on millä mällätä siinäkin tapauksessa, että tapahtuu jotain katastrofaalista ja raha on enää pelkkiä numeroita tilillä.
Kiva ajatus, joka kuitnekaan ei ole käytännössä mahdollista. Jos jatkuvasti pitää olla 5000e ylimääräistä, niin vaikeudesta riippuen tulee säästössä olla oikeasti paljon enemmän, koska jos minulla nyt on 5000 ja sattuu jotain joka vaatii tuosta 4000, niin tämän jälkeenhän minulla on enää 1000 säästössä, joka taas on liian vähän. Ehkä aloitus olikin tarkoituksella kompa? Vai meinataanko tässä että kun on mennyt yllättävään menoon 4000, niin yllättävät menot, vaikeat ajat, ja onnettumuus/sairaus pysyttelee kyllä pois siihen asti että on taas se 5000 sukanvarressa?
Vierailija kirjoitti:
Jos on pienipalkkainen duunari joka saa esim. tt-tukea, niin ei edes *saa* pitää noin isoja säästöjä tai kaikki otetaan pois seuraavista tuista.
Paitsi jos säilyttää niitä "laittomasti" käteisenä.
Kuinka moni työssäkäyvä saa oikeasti toimeentulotukea?
Ja joo, on sukanvarressa. Tunnen kuitenkin myös hyvätuloisia joilla kaikki menee mitä tulee.
Löytyy per henkilö. Lisää saa kotiuttamalla rahastoja.
Opiskelen uuteen ammattiin kuntoutustuella, jota saan noin 660€ kk. Helpostihan tuosta summasta säästää tonnin, ellei jopa parikin :D Hyviä säästökohteita ovat mm. asumiskulut (kuka edes haluaa asua talossa), syömättömyys (ei ihmiset oikeasti ruokaa tarvitse elääkseen), koska olen asunnoton, ei tarvitse myöskään maksaa laskuja! Koulumatkoissa säästää suuret summat, kun nukkuu oppilaitoksen röökikatoksessa. Vaatteet voi tehdä itse vaikka lehdistä ja pihkasta :)
Nyt kaikki yhdessä säästämään!
Siellä taas elämästä mitään ymmärtämättömät neuvoo kansaa.
Suomessa nyt vaan suurin osa jengistä elää pienellä palkalla ja siten ovat oikeutettu tukiin. Ei sitä 1500 euron nettopalkasta säästellä. Mieluusti mä omilla säästöilläni eläisin, ettei tarvis tapella tukiviidakon kanssa joka perhanan kuukausi.
Kyllä tuommoiset kahden kolmen kuukauden nettosäästöt ovat ylemmän keskiluokan ja siitä ylöspäin etuuksia.
Naurattaa alkoi, että jos mä saisin säästettyä parin kolmen kuukauden palkan verran, niin oltais vasta puolessa välissä näiden herrojen palkkoja. :D Tekis varmaan ihan hyvää noillekin joskus testata tätä tavallisen suomalaisen arkea.
Minulla on nyt osakkeissa 150 000. Tilillä on ehkä 3 viikon palkkaa vastaava summa tällä hetkellä. Ensi viikon jälkeen ei sitäkään kun taas kuukausiostojen aika. Huomenna tulee 250 euroa osinkoja, jotka menevät samalla takaisin sijoituksiin.