Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Takuusäätiön toimitusjohtaja Juha Pantzar kertoo yleisenä nyrkkisääntönä olevan, että jokaisella suomalaisella tulisi olla noin kahden kuukauden nettotuloja(keskimäärin noin 5000e) vastaava rahasumma säästössä yllättäviä tilanteita varten

Vierailija
02.05.2020 |

Myös OP:n varallisuudenhoitoasiakkaista vastaava johtaja Kai Kalajainen kertoo, että jokaisella olisi hyvä olla säästössä 2-3 kuukauden nettopalkan verran(keskimäärin n. 7500e).
Onko sinulla tämän verran sukanvarressa?

Kommentit (228)

Vierailija
181/228 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin te sen rahan saatte kulumaan? Olen opiskelija, joka ei ole ollut kunnon vakitöissä kertaakaan. Kesätöitä on tullut muutamana kesänä tehtyä ja yläasteella jaoin vuoden ajan lehtiä kahdesti viikossa. En myöskään ole saanut merkittäviä lahjoja tai perintöä. Nyt 22 vuotiaana minulla on kuitenkin jo muutaman kymppitonnin omaisuus. Eikä tilanteeni ole mielestäni edes erityisen hyvä.

Tässä pari juttua, jotka suosittelen lukaisemaan.

https://www.menaiset.fi/artikkeli/ihmiset-ja-ilmiot/tyo-ja-raha/kotiait…

https://opiskelijansijoituksett.blogspot.com/2017/05/lahtokohdat-taloud…

Tässä 21-v nuorukainen, jolla jo yli sadantuhannen varallisuus, vaikka lähtöisin suht. tavanomaisista oloista ja elänyt suht. tavanomaisesti. Tämä tosin saanut vanhemmiltaan jo hyvän pesämunan "18-vuotta täyttäessäni varallisuutta minulle oli kertynyt 19 865€ pankin käyttötilille ja minulla oli tämän lisäksi, vanhempieni ansiosta 25 000€:n pesämuna. Eli yhteensä 44 865€. Tästä voin kiittää vanhempiani, heidän ja omaa säästäväistä elämäntapaa. Näillä lähtökohdilla lähdin kohti taloudellista riippumattomuutta :)"

Tätä se yhteiskunnan eriaervoisuus tekee. Toisilla on jo kotoa lähtiessä kymmeniä tuhansia pesämunaa, toisilla taas perinteiseen tapaan sata metriä etumatkaa.

Kun oman elämän aloittaa sillä, että ottaa opintolaina välttämättömään elämiseen ja oman kodin hankintoihin, monella 22-vuotiaalla on enemmän velkaa kuin mitä koskaan enää elämässään tulee olemaan.

Pienituloiset rahat menevät todella välttämättömään.  Vielä pahemmaksi tilanne menee, jos tulee ottaneeksi velkaa liikaa. Jos pikkuisenkin rahaa kertyy, se menee saman tien johonkin sellaiseen,johon ei aiemmin ollut varaa: ajokorttiin, matkaan (joka köyhillä suuntautuu omien vanhempien luo), jonkun vaatteen ostamiseen.

Joo, mutta tuolla onkin yli satatuhatta. Minulla reilu kolmekymmentätuhatta, vaikka en ole saanut mitään pesämunaa pl. omat säästöni kesätöistä jne. Kyllä se on vain nuo talouden hallinnan taidot mitkä ratkaisee. Nostan kaiken opintolainan sijoituksiin, mutta itseasiassa minulle jää sijoituksiin ihan opintotuesta. Ajokorttia ei minulla ole. Auto ei minulle tarpeen nyt, joten olen lykännyt hankintaa kun törkykalliiksi tulee, vaikka tunnen auton puutteen rajoittavan vapautta. Olen käynyt vain kerran ulkomailla ja sen lapsena. Matka kyllä lähivuosille suunnitelmissa(Saksa, Itävalta, Italia, Slovenia, Kroatia). Onnibussilta saa menopaluun satojen kilometrien päähän kutakuinkin parillakympillä, kun ostaa liput hyvissä ajoin. Viime vuonna ostin kahdet kengät ja yhdet verryttelyhousut (50 + 45 + 12 €). Sitä edellisenä kirpputorin kassipäiviltä (täyteen sullottu kassi vitosella) 7 paitaa, takin kolmet farkut. Jos tuossa vähän esimerkkejä.

Vierailija
182/228 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti tulee itku tällaisista. Koko aikuisikäni olen tehnyt töitä, on kaksi korkeakoulututkintoa ja yli 2500 nettopalkka kuulostaa utopialta. Juu, kyllä olen kateellinen p*ska, anteeksi siitä. 

Olen usein ihmetellyt, eikö ihmiset tai siis naiset, olenkaan ottaa selvä mitä on joku alan palkkataso ennen kuin ryhtyy opiskelemaan siihen? Ja sitten jälkikäteen itketään kun palkka on pieni.

Se oma ala valitaan (ensimmäisen kerran) 15-19-vuotiaana, jolloin kahden tonnin palkka voi kuulostaa hulppealta, ja jos ei lähipiirissä ole ollut talousvaikeuksista kärsiviä tai matalapalkkaisia niin mielikuva on helposti että kaikilla aikuisilla on reippaasti rahaa. Lisäksi tuollaisen teini-ikäisen arvomaailma ja ennakointikyky ei vielä käsitä asuntolainaa, kolmea elätettävää lasta ja rintasyöpää.

Itse elin lapsuuteni "varakkaissa piireissä" jossa pidettiin rahvaanomaisena puhua palkasta tai rahasta ylipäätään, en esim. koskaan saanut tietää vanhempieni palkkaa ja he aina vähättelivät taloudellista tilannettaan. Kun 18-vuotiaana hain opiskelemaan sairaanhoitajaksi, en todellakaan ajatellut palkkaa, kun mielikuvani oli että kaikki työssäkäyvät pärjää mainiosti.

Ja sitten vielä jotkut haluu että 16v annetaan äänioikeus.

Sinänsä sääli että palkka keskustelut perheissä on niin tabu ja sama koskee koulun opinto-ohjauksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/228 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oln perheenä tilillä heti nostettavissa 3kk nettotulot eli 15000€.

"Meillä"? Tarkoitit varmaan että miehelläsi, koska hänhän ne rahat taloon kantaa. Tai joku sukulaisesi.

Säästötili on molempien nimellä. En osaa tarkkaan sanoa, kuinka suuri osa on kertynyt minun ja kuinka suuri osa miehen ansiosta. Oma nettopalkkani on tällä hetkellä hieman suurempi (2700€), mutta mies on ollut työssä kauemmin. Minä siis olen FM ja mies "duunari".

Tuo sukulaisuusheitto tavallaan pitää paikkansa, sillä meistä kumpikin on saanut pieniä summia sukulaisilta esim. ennakkoperintönä, ja osa on laitettu säästöön.

En kyllä tiedä, miksi vastasin tähän... :)

Vierailija
184/228 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti tulee itku tällaisista. Koko aikuisikäni olen tehnyt töitä, on kaksi korkeakoulututkintoa ja yli 2500 nettopalkka kuulostaa utopialta. Juu, kyllä olen kateellinen p*ska, anteeksi siitä. 

Olen usein ihmetellyt, eikö ihmiset tai siis naiset, olenkaan ottaa selvä mitä on joku alan palkkataso ennen kuin ryhtyy opiskelemaan siihen? Ja sitten jälkikäteen itketään kun palkka on pieni.

Kyllä otin selvää ja hain sekä lääketieteelliseen että oikeustieteelliseen. En päässy kumpaankaan. Jos olisin tällä koulutuksella hyvää palkkaa havitellut, olisin lähtenyt ajamaan isoa konetta vuorotyöhön miesvaltaisella alalla. Se ei kuitenkaan muista syistä olisi onnistunut.

Eli palkkasi on yhdistelmä siitä mihin kyvyt on riittäneet sekä mielenkiintoon (tai toisella sanalla oma priorisointi)

Eli kaikki kunnossa.

Vierailija
185/228 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin te sen rahan saatte kulumaan? Olen opiskelija, joka ei ole ollut kunnon vakitöissä kertaakaan. Kesätöitä on tullut muutamana kesänä tehtyä ja yläasteella jaoin vuoden ajan lehtiä kahdesti viikossa. En myöskään ole saanut merkittäviä lahjoja tai perintöä. Nyt 22 vuotiaana minulla on kuitenkin jo muutaman kymppitonnin omaisuus. Eikä tilanteeni ole mielestäni edes erityisen hyvä.

Tässä 21-v nuorukainen, jolla jo yli sadantuhannen varallisuus, vaikka lähtöisin suht. tavanomaisista oloista ja elänyt suht. tavanomaisesti. Tämä tosin saanut vanhemmiltaan jo hyvän pesämunan "18-vuotta täyttäessäni varallisuutta minulle oli kertynyt 19 865€ pankin käyttötilille ja minulla oli tämän lisäksi, vanhempieni ansiosta 25 000€:n pesämuna. Eli yhteensä 44 865€. Tästä voin kiittää vanhempiani, heidän ja omaa säästäväistä elämäntapaa. Näillä lähtökohdilla lähdin kohti taloudellista riippumattomuutta :)"

Tätä se yhteiskunnan eriaervoisuus tekee. Toisilla on jo kotoa lähtiessä kymmeniä tuhansia pesämunaa, toisilla taas perinteiseen tapaan sata metriä etumatkaa.

Kun oman elämän aloittaa sillä, että ottaa opintolaina välttämättömään elämiseen ja oman kodin hankintoihin, monella 22-vuotiaalla on enemmän velkaa kuin mitä koskaan enää elämässään tulee olemaan.

Pienituloiset rahat menevät todella välttämättömään.  Vielä pahemmaksi tilanne menee, jos tulee ottaneeksi velkaa liikaa. Jos pikkuisenkin rahaa kertyy, se menee saman tien johonkin sellaiseen,johon ei aiemmin ollut varaa: ajokorttiin, matkaan (joka köyhillä suuntautuu omien vanhempien luo), jonkun vaatteen ostamiseen.

Minulla ei ollut kotoa lähtiessä yhtään rahaa, olen ollut pitkään huonopalkkaisissa töissä, silti minun varallisuuteni on tällä hetkellä yli puoli miljoona, josta reilu osuus sijoituksissa. Perintöjä en ole saanut. valintoja, valintoja. Haluaako sitä "arjen luksusta" tai "ainoaa hupia" (alkoholi ja tupakka) nyt vai haluaako että tulevaisuudessa (10-20 vuoden päästä) on ihan mukavat tulot jo pelkistä pääomista.... 

Vierailija
186/228 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki lähtökohdat vaikuttavat, mutta jos tyytyy opiskeluaikana kohtuulliseen elämään, tilanne ei ole lainkaan niin synkkä kuin mitä kuvailit.

Oma tyttäreni opiskelee DI:ksi Otaniemessä. Hän asuu Teekkarikylässä ensin soluasunnossa, nykyisin yksiössä. Käytännössä jokainen halukas opiskelija saa sieltä solukämpän ensimmäisen opiskeluvuoden aikana, vaikkakaan ei välttämättä heti aluksi.

Vuokra on 420 eur / kk, johon saa Kelan asumistukea 328 eur / kk. Lisäksi tyttäreni saa opintotukea 250 eur / kk ja opintolainaa 650 eur / kk. Kun hän maksaa vuokran ja käyttää sen lisäksi muuhun elämiseen 400 eur / kk, jää joka kuukausi vielä säästöön / sijoitettavaksi 400 euroa kuukaudessa. Opintojen alussa hän käytti muutaman satasen huonekalujen ym. tarpeellisten asioiden ostamiseen.

Kesäisin tyttäreni on töissä. Niistä rahoista osa menee säästöön ja osa pieneen huvitteluun, esim. matkustamiseen.

Tällä tavalla saa viiden vuoden opintojen aikana kerrytettyä jo merkittävät säästöt ASP-tilille tai sijoituksiin. Toki valmistuessa on sitten myös opintolainaa, mutta toisaalta Kela maksaa niistä pous 6200 euroa, jos on valmistunut ajoissa.

Vierailija
187/228 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On mutta ei sukanvarressa. Kannattaa olla vaikka osakkeissa tai rahastoissa niin normaalituurilla tuottaa hieman. Toki tässä vasta laski.

Ei ei ei. Puskurirahoja ei ikinä mihinkään rahastoihin tai osakkeisiin! Osakkeisiin ja rahastoihin sijoitetaan ainostaan niitä rahoja joita et aio hetkeen käyttää. Onko mitään tyhmempää kuin nostaa tappiollisesta rahastosta rahaa, eikä hätätapauksessa niitä rahoja oteta osakkeista tai rahastoista saa hetkessä. Ihmiset ei ymmärrä kyllä taloudenpidosta yhtään mitään. Taloustiedon pitäisi olla pakollinen aine koulussa.

Onhan se totta, että suomalaisten ongelma on nimenomaan tuo kädestä suuhun eläminen, mutta ennen kuin alat haukkumaan olemattomasta talousosaamisesta, niin muista, että jokaisen pitää tehdä ratkaisunsa omista lähtökohdistaan. Pienituloisilla ymmärrän, että heille varmaan tuo 3kk nettopalkka (sellainen 3000 euroa) on ihan hyvä neuvo. Jos tulot ovat kuitenkin keskituloa tai paremmat, niin parempi neuvo on säätää kulutus sellaiseksi, ettei ihan joka kuukausi tarvitse niihin säästöihin koskea. Silloin riittää pienempikin (edelleen juurikin tuo max. 3000 euroa) puskuriksi. Lisäksi normaalitilanteessa jää rahaa yli sijoitettavaksi.

Omat nettotuloni ovat hieman reilut 4000 euroa, enkä vain "raaski" pitää yli 12 000 euroa tilillä.

Kun tulot olivat pienemmät (ja korot korkeammat) jaksoin jopa käyttää lyhyen koron rahastoa "tilinä" ja pitkän koron rahastoa puskurina. Siltikään en ole yli 20 vuoden aikana kertaakaan joutunut turvautumaan tuohon puskurirahastoon! (sitä ennen sitä ei ollut, jos joku miettii)

Luulen, että hyvin monella säännöllisistä tuloista nautti alla on sama tilanne. Jos tulot vaihtelevat, on tilanne tietysti toinen. Ehkä silloin itsekin miettisin portfolioni uudestaan.

Nyt kuitenkin se ylimääräinen kymppitonni on mielestäni ihan oikeassa paikassa.

Eli yhteenvetona, yllättäviin menoihin ja/tai tulojen putoamiseen on kaikkien syytä varautua, mutta jokainen tekee sen omalla tavallaan.

Vierailija
188/228 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on säästössä yhden kuukauden palkka, eli vähän päälle tonni. Kesäkuun lopulla olisi tarkoitus olla säästössä 2000e.

Vierailija
189/228 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo 5000 - 7500 €:kin onaika vähän. Ajattelen sitä kuuluisaa Murphyn lakia eli kunalkaa tulla ongelmia, niin niitä tulee sitten useita peräkkäin. Esimerkki kotitaloudesta: Ensin hajoaa pyykkikone,sitten jääkaappi-pakastin ja pian hella ja kaiken kukkuraksi vilä tiskarikin. Aivan halvimpia, saatikäytettyjä ei kannata ostaa, sillä pian ollaan taas lähtöruudussa.

Se 5000-7500 euroa on kyllä syytä olla ja enemmänkin, mutta missä se on eri asia.

Itse en pitäisi sitä tilillä.

Vierailija
190/228 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulot 1100e ja miehellä 1200e. Säästössä nyt 500e. Edelliset säästöt 6000e meni uusiin ikkunoihin.

Vierailija
191/228 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisähuomio aloitukseen: Se vararahasto kannattaa pitää käteisenä. Jos joudut kuseen ja putoat KELA:n toimeentulotuelle niin kela haluaa nähdä koko varallisuutesi pankkitileiltä. Silloin KELA voi päättää että sinulla on liikaa rahaa ja että et tarvitse tukea. Jolloin rahat on pakko ajaa nollille ja sen alapuolellekin eli voi tulla maksuhäiriö ja mennä luottotiedot.

TT-tuen varassa ollut neuvoo: Jos näyttää pahalta niin muutamaa kuukautta ennen pohjakosketusta pitää rahat olla käteisenä.

"Kela voi päättää, että sinulla on liikaa rahaa etkä tarvitse tukea..."

No mutta kun se on totuus!!!!!!!!

Vierailija
192/228 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se oma ala valitaan (ensimmäisen kerran) 15-19-vuotiaana, jolloin kahden tonnin palkka voi kuulostaa hulppealta, ja jos ei lähipiirissä ole ollut talousvaikeuksista kärsiviä tai matalapalkkaisia niin mielikuva on helposti että kaikilla aikuisilla on reippaasti rahaa. Lisäksi tuollaisen teini-ikäisen arvomaailma ja ennakointikyky ei vielä käsitä asuntolainaa, kolmea elätettävää lasta ja rintasyöpää.

Itse elin lapsuuteni "varakkaissa piireissä" jossa pidettiin rahvaanomaisena puhua palkasta tai rahasta ylipäätään, en esim. koskaan saanut tietää vanhempieni palkkaa ja he aina vähättelivät taloudellista tilannettaan. Kun 18-vuotiaana hain opiskelemaan sairaanhoitajaksi, en todellakaan ajatellut palkkaa, kun mielikuvani oli että kaikki työssäkäyvät pärjää mainiosti.

Jos olet elänyt "varakkaissa piireissä" ehkä sinulla on hieman vääristynyt kuva siitä, mitä "mainiosti pärjääminen" on. Sairaanhoitajan palkalla nimittäin tulee kyllä toimeen, ihan hyvinkin, kysy vaikka lähihoitajalta.

Vierailija
193/228 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden kuukauden palkkani on siinä 2000 ja 3000 euron välillä, pienipalkkainen ala ja vaihtelevat tunnit.

Ei ole säästössä senkään vertaa, kuten ehkä arvata saattaa.

Vierailija
194/228 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä niin. Matalapalkka-aloilla työskentelevillä tällaista mahdollisuutta ei ole olemassakaan - ei edes vaikka kitkuttelisivat nälkärajalla vuosikausia (ja mitä elämää se nyt enää on edes?)

Vierailija
195/228 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä niin. Matalapalkka-aloilla työskentelevillä tällaista mahdollisuutta ei ole olemassakaan - ei edes vaikka kitkuttelisivat nälkärajalla vuosikausia (ja mitä elämää se nyt enää on edes?)

Kyllä on. Ihan helposti pystyy pienistäkin tuloista säästämään ja sijoittamaan halutessaan. Minäkin olen pystynyt. Ja todella hyvältä tuntui ne ensimmäiset osingot kun tippuivat tilille. 

Vierailija
196/228 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on. Ihan helposti pystyy pienistäkin tuloista säästämään ja sijoittamaan halutessaan. Minäkin olen pystynyt. Ja todella hyvältä tuntui ne ensimmäiset osingot kun tippuivat tilille. 

Niin varmaan. Ei kuitenkaan ihan jokainen omaa tietotaitoa miten tehdä sijoituksia jostain hassuista satasista joita pystyvät vuodessa jättämään sivuun, ja jotka kasvavat muutamassa vuodessa tuollaiseen 7500 euron kokoluokkaan. Itse asiassa hyvin harva omaa tällaista tietotaitoa, nimittäin jos useampi omaisi niin se varmasti myös näkyisi ihmisten elintasossakin. Suoraan sanottuna itselläkään ei ole hajuakaan miten kasvattaisin pottini noihin mittoihin tuollaisista lähtökohdista, ainakaan laillisesti.

Vierailija
197/228 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin varmaan. Ei kuitenkaan ihan jokainen omaa tietotaitoa miten tehdä sijoituksia jostain hassuista satasista joita pystyvät vuodessa jättämään sivuun, ja jotka kasvavat muutamassa vuodessa tuollaiseen 7500 euron kokoluokkaan. Itse asiassa hyvin harva omaa tällaista tietotaitoa, nimittäin jos useampi omaisi niin se varmasti myös näkyisi ihmisten elintasossakin. Suoraan sanottuna itselläkään ei ole hajuakaan miten kasvattaisin pottini noihin mittoihin tuollaisista lähtökohdista, ainakaan laillisesti.

Minulla meni tuollaisen vajaan 8000 euron osakesalkun keräämiseen 11 kuukautta. 

Vierailija
198/228 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hyvät sinulle, mestari. Miten yleistä kuvittelet olevan, että joku keskivertojamppa osaisi keinotella osakekaupoilla parilla huntilla 8000 euroon tuossa ajassa? Eikö tuollaisessa pidä olla jo tuuriakin matkassa hemmetisti? Ja edelleen, ei joku normijamppa tajua osakemarkkinoista yhtään mitään edes lukiopohjalta, saatika että sitten omaisi tietotaitoa jolla osaisi sitten mitenkään keinotella omaisuuksia. Aika haihattelua kuvitella että kaikki pystyisivät samaan.

Vierailija
199/228 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hyvät sinulle, mestari. Miten yleistä kuvittelet olevan, että joku keskivertojamppa osaisi keinotella osakekaupoilla parilla huntilla 8000 euroon tuossa ajassa? Eikö tuollaisessa pidä olla jo tuuriakin matkassa hemmetisti? Ja edelleen, ei joku normijamppa tajua osakemarkkinoista yhtään mitään edes lukiopohjalta, saatika että sitten omaisi tietotaitoa jolla osaisi sitten mitenkään keinotella omaisuuksia. Aika haihattelua kuvitella että kaikki pystyisivät samaan.

Ei kyse ole mistään KEINOTTELUSTA ja pelaamisesta, vaan määrätietoisesta säästämisestä osakkeisiin ja osinkojen takaisinsijoittamista. Jo tuossa 11 kuukaudessa ehtii muutamat osingotkin laittaa takaisin tuottamaan. 

Vierailija
200/228 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyse ole mistään KEINOTTELUSTA ja pelaamisesta, vaan määrätietoisesta säästämisestä osakkeisiin ja osinkojen takaisinsijoittamista. Jo tuossa 11 kuukaudessa ehtii muutamat osingotkin laittaa takaisin tuottamaan. 

Ei ole kokemusta eikä tietämystä. Sellaista ei opetettu missään niistä kouluissa, joita olen käynyt. Mutta luuletko tosiaan ettei suurin osa suomalaisista käyttäisi tuollaista takuuvarman nopeasti kasvavan sijoittamisen optiota jos sellainen olisi heidän käytettävissään? Itsellekin kelpaisi sellainen elämäntyyli ettei olisi väliä mitä höpönhöpön-minimipalkkaduunia painaisi näön vuoksi kun se oikea raha sataisi takuuvarmasti osakkeista. Varmaan aika monelle muullekin varmaan kelpaisi sellaiset 8000e ylimääräistä joka vuosi, vai mitäs luulet?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi