Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvissyöjätyttöystäväni yrittää käännyttää minuakin kasvissyöjäksi

Vierailija
02.05.2020 |

Enpä olisi uskonut, että tästä voi näin iso ongelma tulla. Mutta ei tuota jatkuvaa tuputtamista ja asiasta vaivihkaa paasaamista jaksa. Olen yrittänyt sanoa, että minun ruokavalioni on minun ja sinun on sinun, mutta aina jotenkin kautta rantain hän saa puhuttua eläinten kärsimyksestä ja lihan terveyshaitoista syyllistävään sävyyn. Enkä minä edes niin paljon lihaa syö, ettemmekö me samoja ruokia voisi syödä, eli ei käytännössä pitäisi haitata hänen elämäänsä mitenkään. Onko muilla kokemusta vastaavasta? Miten teillä ratkaistiin tämä tilanne? Tuliko molemmista lopulta kasvissyöjiä?

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä ei edelleenkään sanota, että tyttöystävä olisi haukkunut ap:ta huonommaksi ihmiseksi. Puhe on ollut vain eläinten kärsimyksistä ja lihan terveyshaitoista. Ap kokee keskustelun sävyn syyllistäväksi, mutta meistä kumpikaan ei voi tietää, onko se vain ap:n korvien välissä vai ei.

Eli toisin sanoen meidän ero on se että sinä et usko AP:n kertomusta ja olet automaattisesti hänen puolisonsa puolella koska hän sattuu olemaan vegaani. Joten en ihmettele yhtään miksi yrität valkopestä alkuperäistä tekstiä niin että se "syyllistävä sävy"-maininta ei muka olisi siellä olemassa. Olet hyvin epärehellinen ihminen, todennäköisesti paasaaja ja syyllistäjä itsekin kun syyllistäjää puolustelet ja hyssyttelet.

Kerro ihmeessä miten saarnaat toiselle syyllistämättä tätä tai ehdottamatta että kohde on huono ihminen kun tekee asiat toisin kuin sinä. Anna palaa esimerkki.

Ero meidän välillämme on se, että uskon ap:n esittämät faktuaaliset väitteet (keskusteluja on käyty liittyen eläinten kärsimykseen jne.), mutta en ota kantaa suuntaan tai toiseen niihin liittyviin tunnetulkintoihin (ap:n kokema syyllistävyys). Jotka taas sinä tunnut ottavan annettuina ja värität vielä lisää (tyttäystävä haukkunut ap:ta huonoksi ihmiseksi).

Ap:n tyttöystävä on kasvissyöjä, ei vegaani. Niissä on ero.

Itse olen myös sekasyöjä, jos sillä on mitään väliä. En ole automaattisesti ap:n tyttöystävän puolella tai yritä valkopestä. Ap:n tyttöystävä ei ole täällä esittämässä omaa kantaansa asioihin, joten en pidä siitä, että hänet esitetään jonkun sortin noita-akkana, joka päivät pitkät haukkuu ap:ta huonoksi ihmiseksi.

Mutta oikein kiva kuulla luonneanalyysisi minusta :/

Voisinhan minäkin tässä huvikseni alkaa miettiä, millainen sinä oikein olet ihmisenä, kun tämä keskustelu tuntuu niin menevän sinulla tunteisiin. Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa?

En saarnaa ihmisille. Minulle on pienenä saarnattu erinäisistä aiheista, inhosin sitä, enkä halua kuluttaa loppuelämääni saarnaten tai saarnan vastaanottajana. En vietä aikaani sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat aivan eri aaltopituisuuksilla kanssani tai keskustele heidän kanssaan sellaisista asioista, joista olemme syvästi erimielisiä.

Mutta jos nyt jonkun esimerkin välttämättä haluat, niin sanotaan vaikka luomutuotteiden ostaminen. Minä ostan lähinnä vain sellaisia, mutta vanhempani eivät. Olen joskus tullut heille maininneeksi, että ostan yleensä luomua, koska se maistuu minusta paremmalle ja saan siitä paremman omantunnon. Jos vanhempani kokevat tuon satunnaisen maininnan syyllistämiseksi, niin aikamoisia yliherkkiä lumihiutaleita ovat, jos heille ei saa edes omista ostoperiaatteistani mainita ilman että alkaa itku ja parku. He eivät ymmärtääkseni ole kokeneet sitä syyllistämiseksi, onneksi.

Vierailija
62/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvissyöjät voisivat kertoa miten lihantuotantoa parannettaisiin että eläimet eivät heidän mielestään kärsisi?

Yksinkertaista. Niin, että kukaan ei syö lihaa ja näin ollen eläimiäkään ei tarvitse pitää keskitysleireillä ja sitten tappaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vegaani. Se on filosofia, eikä vaan ruokavalio. Siinä missä suurin osa näkee makkaran, minä nään ruumiin. Ehkä teidän olisi parempi vaan erota, jos arvomaailmanne ovat noin erilaiset.

Vierailija
64/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kokemusta. Oma puolisoni on sen verran jämäkkä, ettei hän olisi edes alkanut kuunnella tuollaista, mutta enpä ole koskaan yrittänytkään. Minä teen meillä molempien ruoatkin, vaikka itse olen vegaani ja hän sekasyöjä.

Kerro tytöllesi, että kyseessä on henkilökohtainen valinta ja jos hän haluaa kanssasi olla, hänen on se hyväksyttävä.

Tää on sellainen asia, mitä mä en ikinä ole ymmärtänyt. Miten ihmeessä joku jaksaa ja viitsii tehdä käytännössä täysin turhan asian takia kahdet ruoat? Ymmärrän jos on allergioita, mutta jos joku ei voi kotona syödä toisen tekemää ruokaa, kun siinä ei ole lihaa, niin kyllä se on ihan voivoi.

Ja olen itse sekasyöjä, mutta jos joku tekisi mulle valmiit kasvisruoat, niin en todella kehtaisi nillittää, että mulle pitää tehdä eri ruoat...

Vierailija
65/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvissyöjät voisivat kertoa miten lihantuotantoa parannettaisiin että eläimet eivät heidän mielestään kärsisi?

Itse ostan lähinnä vain riistaa ja merikalaa, koska siinä eläimet ovat saaneet viettää normaalin ja lajityypillisen elämän.

Itse en välitä tuollaisesta. Ei ihmisetkään saa viettää normaalia ja lajityypillistä elämää vaan joutuvat puurtamaan töissä yms.

Mikään muu laji ei kuitenkaan ole pakottanut ihmistä siihen. Eivät lehmät tai siat ole asioita tällaisiksi järjestäneet vaan ihminen ihan itse.

Eli kun he eivät puutu meidän asioihimme, mikä oikeus meillä on puuttua heidän?

Vierailija
66/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kokemusta. Oma puolisoni on sen verran jämäkkä, ettei hän olisi edes alkanut kuunnella tuollaista, mutta enpä ole koskaan yrittänytkään. Minä teen meillä molempien ruoatkin, vaikka itse olen vegaani ja hän sekasyöjä.

Kerro tytöllesi, että kyseessä on henkilökohtainen valinta ja jos hän haluaa kanssasi olla, hänen on se hyväksyttävä.

Tää on sellainen asia, mitä mä en ikinä ole ymmärtänyt. Miten ihmeessä joku jaksaa ja viitsii tehdä käytännössä täysin turhan asian takia kahdet ruoat? Ymmärrän jos on allergioita, mutta jos joku ei voi kotona syödä toisen tekemää ruokaa, kun siinä ei ole lihaa, niin kyllä se on ihan voivoi.

Ja olen itse sekasyöjä, mutta jos joku tekisi mulle valmiit kasvisruoat, niin en todella kehtaisi nillittää, että mulle pitää tehdä eri ruoat...

Ei puolisoni nillitä, ihan vapaaehtoisesti hänenkin ruokansa teen. Hän on sanonut hyvin selvästi, että saan tehdä ne halutessani mutta hän ei sitä edellytä. Kalaa, lihaa, maitotuotteita ja kananmunaa hän haluaa kuitenkin syödä, joten joka tapauksessa osittain eri ruokia söisimme.

Vierailija
67/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vegaani. Se on filosofia, eikä vaan ruokavalio. Siinä missä suurin osa näkee makkaran, minä nään ruumiin. Ehkä teidän olisi parempi vaan erota, jos arvomaailmanne ovat noin erilaiset.

Tässä nähdään se itsekkyys ja uskonto mikä kasvissyöjillä on.

uskonnon (tai elämänkatsomuksen) minäkin näen, mutta mikä tuossa kertoo itsekkyydestä? Ja puhe tässä lienee veganismista, ei kasvissyönnistä.

Vierailija
68/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjien ongelma on että eivät koskaan ole käyneet suomalaisella lihatilalla ja eivät tiedä mitään nykyisestä lihatuotannosta. Maailmankuva ja euforia on saatu toisen tai kolmannen lähteen kautta.

Vierailija
69/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään ei pitäisi yrittää muuttaa toista erilaiseksi kuin hän on.

Mun mies yrittää muuttaa ulkonäköäni ja saada mut golfaamaan, vaikka en todellakaan halua.

Vierailija
70/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvissyöjien ongelma on että eivät koskaan ole käyneet suomalaisella lihatilalla ja eivät tiedä mitään nykyisestä lihatuotannosta. Maailmankuva ja euforia on saatu toisen tai kolmannen lähteen kautta.

Luuletko, että lihansyöjät ovat sitten täysin ajan tasalla lihatuotannon realiteeteista?

Itse veikkaisin, että jos keskimääräinen jauhelihapaketin ostaja jotain miettii aiheeseen liittyen, niin vanhoja Suomi-filmejä, joissa lehmät onnellisesti ammuvat keskipäivän auringossa mutustellen samalla mitä herkullisimpia ruohonpätkiä.

Vierailija
71/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko sinä käynyt? Oletko koskaan nähnyt videomateriaalia suomalaisilta teurastamoilta ja maatiloilta? Minä olen. Aika karua nähtävää. Ei todellakaan vastaa sitä yleistä luuloa, että Suomessa olisi asiat paremmin. Silti syön lihaa.

-sekasyöjä

Vierailija
72/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän kasvissyöjät sanoisivat niille veteraaneille, jotka sota-aikana söivät kaatuneita hevosia. Suomessa puhuttaisiin nyt venäjää, jos oltaisiin syöty hangelta käpyjä.

Vierailija
73/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ihmisiä, jotka yrittävät tuputtaa omia mielipiteitään ja tapojaan toisille. Luulisi kaikilla aikuisilla olevan sen verran elämänkokemusta, että tajuaisivat miten toivotonta sellainen on. Ehkä kerran voi kertoa oman näkemyksensä jostain asiasta, mutta sen jälkeen ei tarvitse jankuttaa sitä samaa uudestaan ja uudestaan ikään kuin pitäisi toista kuurona.

Provoketjuhan tämä on, vegevihaajan vol MXCVIII. Vai oletko nähnyt ap:n palaavan kommentoimaan asiallisesti jotain, kysymään jotain tai ylipäänsä olevan dialogissa? En minäkään.

Kyllä, olen nähnyt ap:n vastaavan asiallisesti.

Vierailija
74/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se jännä kun vihanneksia voidaan tehotuottaa mutta eläimiä ei. Ja mitä ylipäätään on tehotuotanto?

Onhan myös vihannesten tehotuotannon yhteydessä puhuttu esim. hyönteismyrkyistä kriittiseen sävyyn, koska näillä vaikuttaisi olevan vaikutusta luontoon laajemminkin.

Etkö sitten näe mitään eroa vihannesten ja eläinten välillä esimerkiksi kyvyssä tuntea iloa tai pelkoa?

Tehotuotannosta löytyi nopeasti googlaamalla tällainen artikkeli:

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001700798.html

Pari pätkää, jos et jaksa avata linkkiä:

"Yksi julmimman kohtalon saaneista eläimistä ovat kanat. Kanojen geenien, ravinnon ja ympäristön muokkaamisen ansiosta broilerien keskipaino kasvoi 1935–1995 peräti 65 prosenttia, mutta samaan aikaan kana saatiin kasvatettua yhä nopeammin myyntikelpoiseksi, ja sen ravinnontarve saatiin supistumaan 60 prosenttia.

Jonathan Safran Foer vertaa: "Tämän muutoksen mullistavuuden tajuaa kuvittelemalla lasta, joka kasvaa yli 130 kiloa kymmenessä vuodessa syömällä pelkkiä myslipatukoita ja vitamiinipillereitä".

Kanat elivät aikoinaan 15–20 vuotta, mutta teollisuus on luonut lihantuotantoa varten broilerikanan, joka on kuusiviikkoisena valmis tapettavaksi. Itse asiassa broilerit on pakko tappaa näin nuorina, koska geneettiset muutokset johtavat tuhoisiin sairauksiin kanan eläessä pidempään."

"* Parin päivän iässä possujen saparot ja hampaat leikataan (ilman puudutusta), jotta stressaantuneet siat eivät purisi ja söisi toisiaan.

* 90 prosenttia urospossuista kastroidaan (kivekset revitään irti) muutaman päivän ikäisenä ilman kivunlievitystä – koska yhdysvaltalaiskuluttajat pitävät kastroitujen eläinten mausta.

* Suurin osa emakoista suljetaan tiineysajaksi eli 16 viikoksi niin pieniin häkkeihin, että ne eivät mahdu kääntymään.

* Possujen vieroituksen (noin 2 viikkoa) jälkeen emakolle annetaan hormonipiikki, jolla se saadaan kiimaan ja keinosiemennettäväksi uudelleen kolmessa viikossa.

* Useimmat siat joutuvat makaamaan omissa ulosteissaan.

* Possuille annettava kiinteä ravinto on usein teurastamojen sivutuotteena syntyvää kuivattua veriplasmaa, joka lihottaa possuja ja vaurioittaa niiden ruuansulatuselimiä.

* Liian hitaasti kasvavat, "rääpäleiksi nimitettävät" possut ovat tehosikaloillle ongelma; niitä otetaan takajaloista kiinni ja tapetaan iskemällä betonilattiaan."

"Foerin mukaan ihmiset eivät voi enää vedota tietämättömyyteen – ainoastaan välinpitämättömyyteen.

– Me olemme niitä, joilta tullaan oikeutetusti kysymään: Mitä te teitte saatuanne tietää totuuden eläinten syömisestä?"

Entäs porkkanoiden harvennus?

Vierailija
75/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sinä käynyt? Oletko koskaan nähnyt videomateriaalia suomalaisilta teurastamoilta ja maatiloilta? Minä olen. Aika karua nähtävää. Ei todellakaan vastaa sitä yleistä luuloa, että Suomessa olisi asiat paremmin. Silti syön lihaa.

-sekasyöjä

Olen käynyt ja monesti. Suomalainen lihantuotanto ei häpeä yhtään kansainvälisesti.

Vierailija
76/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-sekasyöjä

Toiset tekevät johtopäätöksensä videoita katsomalla, toiset ottavat asioista selvää.

Vierailija
77/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjät ovat vaatimassa kasvisruokaa päiväkoteihin, kouluihin, varuskuntiin, sairaaloihin, työpaikoille.

Julistakoon uskontoaan kotonaan, mutta olisivat puuttumatta ravintosuosituksiin.

Vierailija
78/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kasvissyöjät olisivat oikeasti kiinnostuneita eläinten hyvinvoinnista niin ne menisivät sinne maatilalle hoitamaan niitä eläimiä. On helpompi villasukat jalassa, lattemuki kädessä viisastella.

Vierailija
79/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä käännyttää tyttöystäväsi lihansyöjäksi, hypnotisoi hänet. Kerro ettei saa seksiä jollei syö hampurilaista pihvillä ja ryynimakkaralla.

Vierailija
80/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kasvissyöjät olisivat oikeasti kiinnostuneita eläinten hyvinvoinnista niin ne menisivät sinne maatilalle hoitamaan niitä eläimiä. On helpompi villasukat jalassa, lattemuki kädessä viisastella.

Voi perhana olen lihansyöjä jolla on lattemuki kädessäj villasukat jalassa 😶

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan