Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvissyöjätyttöystäväni yrittää käännyttää minuakin kasvissyöjäksi

Vierailija
02.05.2020 |

Enpä olisi uskonut, että tästä voi näin iso ongelma tulla. Mutta ei tuota jatkuvaa tuputtamista ja asiasta vaivihkaa paasaamista jaksa. Olen yrittänyt sanoa, että minun ruokavalioni on minun ja sinun on sinun, mutta aina jotenkin kautta rantain hän saa puhuttua eläinten kärsimyksestä ja lihan terveyshaitoista syyllistävään sävyyn. Enkä minä edes niin paljon lihaa syö, ettemmekö me samoja ruokia voisi syödä, eli ei käytännössä pitäisi haitata hänen elämäänsä mitenkään. Onko muilla kokemusta vastaavasta? Miten teillä ratkaistiin tämä tilanne? Tuliko molemmista lopulta kasvissyöjiä?

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kasvissyöjät olisivat oikeasti kiinnostuneita eläinten hyvinvoinnista niin ne menisivät sinne maatilalle hoitamaan niitä eläimiä. On helpompi villasukat jalassa, lattemuki kädessä viisastella.

Miten luulet tämän niinkuin käytännössä toimivan? Täysin alalle kouluttamaton villasukka-lattemuki-kasvissyöjä vain pelmahtaa tehotuotantotilalle ja sanoo että tulin nyt laittamaan teillä paikat kuntoon?

Muutosta saadaan aikaan paremmin esimerkiksi puhumalla aiheesta erilaisilla foorumeilla, jotta saadaan enemmän ja enemmän ihmisiä kyseenalaistamaan omia lihavia elintapojaan, minkä johdosta syntyy julkista painetta kohdella eläimiä säällisemmin.

Itse asiassa kaikki tähänkin ketjuun osallistuneet lihansyöjät ovat omalta osaltaan pitäneet aihetta pinnalla ja herättäneet lisää keskustelua, joten kiitos myös teille :) Ette ehkä siihen pyrkineet, mutta väliäkö tuolla :D

Vierailija
82/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kasvissyöjät olisivat oikeasti kiinnostuneita eläinten hyvinvoinnista niin ne menisivät sinne maatilalle hoitamaan niitä eläimiä. On helpompi villasukat jalassa, lattemuki kädessä viisastella.

Miksi ihmeessä menisin? Ihan absurdia, että minun, joka vastustaa koko tätä toimintaa pitäisi olla tekemässä työtä vihaamani alan hyväksi. Voitte väittää, että suomessa eläimet voivat hyvin muuta diibadaabaa, mutta se ei poista sitä asiaa, että eläimet lopulta tapetaan, vieläpä hyvin nuorina kun niillä olisi monia vuosia vielä edessä. Tappaminen on minusta väärin kun pystyy elämään väkivallattomastikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvissyöjien ongelma on että eivät koskaan ole käyneet suomalaisella lihatilalla ja eivät tiedä mitään nykyisestä lihatuotannosta. Maailmankuva ja euforia on saatu toisen tai kolmannen lähteen kautta.

Oletko sinä käynyt? Oletko koskaan nähnyt videomateriaalia suomalaisilta teurastamoilta ja maatiloilta? Minä olen. Aika karua nähtävää. Ei todellakaan vastaa sitä yleistä luuloa, että Suomessa olisi asiat paremmin. Silti syön lihaa.

-sekasyöjä

Toiset tekevät johtopäätöksensä videoita katsomalla, toiset ottavat asioista selvää.

Jos menee maatilalle vierailemaan, niin tottakai siellä on kaikki luurangot lakaistu nurkkiin ja näytetään paikat just sellaisina kuin halutaan ne nähtävän.

Vierailija
84/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiilusilmäiset paasaajat ja syyllistäjät ovat ihan oma ihmisryhmänsä. Heille on turha puhua järkeä.

Oli sitten kyseessä uskonto, Fit Linen tapaiset huijaukset, aatesyöminen tai politiikka, niin tämä kyseinen ihmistyyppi aina jotenkin ajautuu näihin ja pilaa muiden harrastajien maineen.

Vierailija
85/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten luulet tämän niinkuin käytännössä toimivan? Täysin alalle kouluttamaton villasukka-lattemuki-kasvissyöjä vain pelmahtaa tehotuotantotilalle ja sanoo että tulin nyt laittamaan teillä paikat kuntoon?

Muutosta saadaan aikaan paremmin esimerkiksi puhumalla aiheesta erilaisilla foorumeilla, jotta saadaan enemmän ja enemmän ihmisiä kyseenalaistamaan omia lihavia elintapojaan, minkä johdosta syntyy julkista painetta kohdella eläimiä säällisemmin.

Itse asiassa kaikki tähänkin ketjuun osallistuneet lihansyöjät ovat omalta osaltaan pitäneet aihetta pinnalla ja herättäneet lisää keskustelua, joten kiitos myös teille :) Ette ehkä siihen pyrkineet, mutta väliäkö tuolla :D

Jaa, kyllä ainakin kirkon lähetystyöntekijät menevät etulinjaan parantamaan maailmaa.

Muutosta ei todellakaan maailmassa saada aikaiseksi puhumalla vaan tekemällä.

Vierailija
86/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvissyöjien ongelma on että eivät koskaan ole käyneet suomalaisella lihatilalla ja eivät tiedä mitään nykyisestä lihatuotannosta. Maailmankuva ja euforia on saatu toisen tai kolmannen lähteen kautta.

Oletko sinä käynyt? Oletko koskaan nähnyt videomateriaalia suomalaisilta teurastamoilta ja maatiloilta? Minä olen. Aika karua nähtävää. Ei todellakaan vastaa sitä yleistä luuloa, että Suomessa olisi asiat paremmin. Silti syön lihaa.

-sekasyöjä

Toiset tekevät johtopäätöksensä videoita katsomalla, toiset ottavat asioista selvää.

Jos menee maatilalle vierailemaan, niin tottakai siellä on kaikki luurangot lakaistu nurkkiin ja näytetään paikat just sellaisina kuin halutaan ne nähtävän.

Maatiloille ei nykyisin mennä noin vain vierailemaan. Mutta ajattelen samoin kuin joku tuossa edellä: hienoa, että te lihansyöjät piditte tätäkin ketjua näin pitkään ylhäällä. Tässä on jälleen ollut loistava tilaisuus informoida ihmisiä siitä, mitä tehotuotanto eläinten kannalta tarkoittaa. Lisää tällaisia ketjuja! Itse en nyt ehtinyt osallistua, mutta joskus toiste mielelläni kerron lisää mm. maidontuotannosta ja siitä, miksi se on minusta jopa julmempaa kuin lihantuotanto (pähkinänkuoressa: sika ei joudu kärsimään vuottakaan, lehmä 3-4 vuotta).

Vierailija
87/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän kasvissyöjät sanoisivat niille veteraaneille, jotka sota-aikana söivät kaatuneita hevosia. Suomessa puhuttaisiin nyt venäjää, jos oltaisiin syöty hangelta käpyjä.

Tähän voisi joku vegaani vastata.

Vierailija
88/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-sekasyöjä

Milloin viimeksi kävit esimerkiksi suomalaisella maitotilalla? Ja ihan vain tiedoksesi että sinne pääsee käymään jos vain tahtoo.

Vierailija
89/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-sekasyöjä

Maatiloille ei nykyisin mennä noin vain vierailemaan. Mutta ajattelen samoin kuin joku tuossa edellä: hienoa, että te lihansyöjät piditte tätäkin ketjua näin pitkään ylhäällä. Tässä on jälleen ollut loistava tilaisuus informoida ihmisiä siitä, mitä tehotuotanto eläinten kannalta tarkoittaa. Lisää tällaisia ketjuja! Itse en nyt ehtinyt osallistua, mutta joskus toiste mielelläni kerron lisää mm. maidontuotannosta ja siitä, miksi se on minusta jopa julmempaa kuin lihantuotanto (pähkinänkuoressa: sika ei joudu kärsimään vuottakaan, lehmä 3-4 vuotta).

Kerro ihmeessä siitä maidontuotannosta lisää.

Vierailija
90/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän kasvissyöjät sanoisivat niille veteraaneille, jotka sota-aikana söivät kaatuneita hevosia. Suomessa puhuttaisiin nyt venäjää, jos oltaisiin syöty hangelta käpyjä.

Tähän voisi joku vegaani vastata.

=D Mihinkä tässä halutaan vastaus. Miten minun elämääni 2000-luvulla liikuttaa mitä joku sotilas söi 40-luvulla. Menneet ovat menneitä ja maailma on erilainen nyt ja olosuhteet kasvissyönnille Suomessa ovat kaikille mahdolliset.

Vierailija
91/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, kyllä ainakin kirkon lähetystyöntekijät menevät etulinjaan parantamaan maailmaa.

Muutosta ei todellakaan maailmassa saada aikaiseksi puhumalla vaan tekemällä.

Edelleen kaipaisin niitä konkreettisia toimenpide-ehdotuksia. Otetaan mukaan pino eläinten hyvinvointia käsitteleviä kirjoja ja mennään lukemaan niistä hartaaseen sävyyn pätkiä maajusseille vai miten tuo lähetystyöntekijä-vertaus pitäisi tulkita?

Ja kyllähän eläintensuojelijat tekevät paljon. Jatkuvasti on erilaisia tempauksia ja kiinnitetään huomiota havaittuihin epäkohtiin. Ja jos menee kauppaan, niin hyllyt ovat täynnä erilaisia maidon- ja lihankorvikkeita, härkistä ja muuta sellaista. Ei niitä ruoantuottajat ole hyvää hyvyyttään tai ihmiskokeeksi sinne laittaneet, vaan koska niille on arvioitu olevan menekkiä sellaisten ihmisten keskuudessa, jotka eivät ainakaan joka aterialla halua syödä lihaa. Eli koska ihmiset ovat toivoneet sellaisia ja koska ihmiset ostavat sellaisia. Ihmiset osaavat toivoa sellaisia ja osaavat etsiä niitä kaupasta, koska asiasta puhutaan ja ihmisten tietoisuus on lisääntynyt.

Tottakai voisi tehdä vieläkin enemmän, mutta esimerkkinä käyttämäsi kirkon ja yksittäisten luonnonsuojeilijoiden keskinäinen järjestäytyminen ja rahoitus ovat vähän eri asteella.

Vierailija
92/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-sekasyöjä

Mikä on oikea määrä ihmisiä kärsimään siitä että maidontuotanto lopetettaisiin maailmasta?

Vierailija
93/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kasvissyöjänä olin alussa mieheni lihansyöntiä kohtaan aika ehdoton. Löysimme yhteisymmärryksen, kun mies kertoi että ei vaan yhtäkkiä pysty muuttamaan ruokavaliotaan toisenlaiseksi, eikä täysin kasvissyöjä halua ollakaan.

Keskustelemalla pääsimme yhteisymmärrykseen. Yhdessä teemme kasvisruokaa, mutta ulkona mies voi syödä lihaa vaikka seurassanikin. Kun olen poissa kotoa, sillon tekee liharuokiakin. Ymmärtää, että minua ällöttää lihan haju. Hänellä on myös omia lisuke ruokia, joita ei tarvitse lämmittää.

Yritä saada tyttöystävälle kokemus, että haluat hänen kanssaan syödä yhdessä kasvisruokaa, kun se on hänelle tärkeää. Kerro että muutokset tapahtuvat pienin askelin. Ei kenestäkään tule kasvissyöjää yhdessä yössä. Itse kasvissyöjänä nyt 7 vuotta, mutta sitä ennen lisäsin kuukausittain pikkuhiljaa kasvisruuan määrää, jolloin oli helppoa mukautua uuteen ruokavalioon. Tämän kun muistin itse, auttoi se ymmärtämään omaa miestä.

Vierailija
94/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-sekasyöjä

Kerro ihmeessä siitä maidontuotannosta lisää.

https://animalia.fi/tuotantoelaimet/lypsylehmat/

"Lypsylehmät päätyvät nykyisin teurastettavaksi keskimäärin 5-vuotiaina, vain kahden poikimisen jälkeen. Nauta voi elää jopa parikymmentä vuotta ja lehmää voidaan pitää täysikasvuisena vasta noin 4 vuoden iässä."

"Lypsylehmät eivät yleensä saa hoitaa omia jälkeläisiään, vaan emo ja vasikka erotetaan heti tai viimeistään pari vuorokautta poikimisen jälkeen. Sekä emä että vasikka kärsivät erottamisesta: emällä on synnytyksen jälkeen voimakas tarve hoitaa vasikkaansa ja vasikalla puolestaan tarve imeä emäänsä ja olla sen seurassa."

"Vasikat nupoutetaan nykyisin hyvin yleisesti, eli niiltä poistetaan sarven aiheet polttamalla. Nupoutus on vasikalle kivulias ja toteutukseltaan hankala toimenpide, joka aiheuttaa vasikalle kaksi kolmannen asteen palovammaa. Eläinsuojelusäädösten mukaan sen saa kuitenkin tehdä pätevä henkilö alle neljän viikon ikäiselle vasikalle ilman kivunlievitystä."

"Lehmien koon kasvaessa jalostuksen myötä parret ovat monissa navetoissa jääneet liian lyhyiksi, jolloin lehmät seisovat ajoittain takajalat lantakourussa, makaaminen on epämukavaa ja lehmät likaantuvat. Liian lyhyet parret myös altistavat utare- ja sorkkavaurioille. Pakollinen toimettomuus aiheuttaa parteen kytketyille lehmille stressiä, joka oireilee esimerkiksi kaavamaisena kielenpyöritysliikkeenä."

Siinä alkajaisiksi. Ja jos lähde ei miellytä niin muitakin löytyy.

Vierailija
95/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvissyöjä, mutta en koskaan puhu kenellekään tuollaisia juttuja. Eivät ne mene perille kuitenkaan. Mieluummin näytän vain sitä paljon puhuttua esimerkkiä.

Vierailija
96/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovinpa oli vanhentunutta ja virheellistä tietoa tuossa Animalian linkissä.

T. maitotilan emäntä

Vierailija
97/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi ihmeessä menisin? Ihan absurdia, että minun, joka vastustaa koko tätä toimintaa pitäisi olla tekemässä työtä vihaamani alan hyväksi"

- sitten olet kuitenkin tietävinään miten asiat tiloilla ovat vaikka et ole asioihin edes koskaan oikeasti tutustunut.

98/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun opiskeluryhmässä yksi arjensankari joka myös yrittää tuputtaa hänen mielestä terveellisempiä ruokia, mutta on sitten tod näköisesti kuolemassa keuhkosyöpään ennen aikojaa kun palaa varmaan aski päivässä tupakkia hänellä, minä sit veetuilen siitä hänelle takasin ainakun ottaa ruokailut aiheeksi.

Minä oon taas absolutisti ja savuton, veikkaan että elän reilusti häntä pidempään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän