Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvissyöjätyttöystäväni yrittää käännyttää minuakin kasvissyöjäksi

Vierailija
02.05.2020 |

Enpä olisi uskonut, että tästä voi näin iso ongelma tulla. Mutta ei tuota jatkuvaa tuputtamista ja asiasta vaivihkaa paasaamista jaksa. Olen yrittänyt sanoa, että minun ruokavalioni on minun ja sinun on sinun, mutta aina jotenkin kautta rantain hän saa puhuttua eläinten kärsimyksestä ja lihan terveyshaitoista syyllistävään sävyyn. Enkä minä edes niin paljon lihaa syö, ettemmekö me samoja ruokia voisi syödä, eli ei käytännössä pitäisi haitata hänen elämäänsä mitenkään. Onko muilla kokemusta vastaavasta? Miten teillä ratkaistiin tämä tilanne? Tuliko molemmista lopulta kasvissyöjiä?

Kommentit (98)

Vierailija
41/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä kasvissyöjät ovat fanaattisia ja kiusaavat lihansyöjiä -ketjuja tuntuu syntyvän säännöllisesti. Lihansyöjä ilmeisesti ärsyyntyy kasvissyöjistä. Kenties omatunto kolkuttaa ja siksi pitää käydä eläimiä kunnioittavan kimppuun

Näitä fanaattisia ahdasmielisiä kasvissyöjiä ikävä kyllä on olemassa. Siksi siitä on niin paljon ketjujakin. Suurin osa on varmaan ihan tervejärkisiä ja hyvätapaisia, mutta ei kaikki.

Vierailija
42/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en hakkaa lapsia enkä naisia, mutta en myöskään vauhkoa ja julista tätä aatetta niin kuin kasvissyöjät tekevät.

Luuletko että yrittäisit puhua muita kannallesi, jos valtaosa muista ihmisistä hakkaisi lapsia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjien tulisi keskittyä ruoantuotannon alkupään kehittämiseen eikä syyllistää ja jeesustella siitä mitä ihmisillä on lautasella.

Vierailija
44/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet tasan varma ettei vegaanina eläminen kiinnosta niin on parempi lähteä nyt kuin vuoden päästä kun vihaat tyttöystäväsi naamaakin.

Tai testaa ja tekee selväksi että siinä asiassa ei muuta periaatteitaan. Tuo priima sisäfileen kotiin, paistaa ja sitten hymyssä suin syö menemään tyttöystävän naaman edessä.

Koska esim. politiikka perhe-elämässä on useimmiten hyvin toissijainen asia tilastojenkin mukaan. Omat vanhemmat ja sisarukset ovat hyvin vanhoillisia ja äänestää Keskustaa siinä missä minä äänestän Piraattipuoluetta. Mutta ei sellaisesta mitään välirikkoa tule koska perhe on perhe. Joskus ruokapöydässä haukumme toinen toisemme idiooteiksi jos tulee puheenaiheeksi mutta siinä se.

Tuo ehdottamasi lihansyönti on ihan vain pahanilkisyyttä ja tarkoitettu aiheuttamaan mielipahaa. Kukaan säällinen luonne ei loukkaa tahallaan rakastamaansa ihmistä.

Poliittiset mielipiteet on hieman eri asia kuin tällaiset elämäntapafilosofiat. Eihän jonkun tietyn puolueen äänestäminen näy välttämättä mitenkään arjessa, mutta erilaiset ruokavaliot näkyvät joka aterialla.

Ehkä jotain samaa kuin uskonnoissa. Yhdessäolo voi olla ihan harmonista niin kauan kuin ollaan kahdestaan vaikka toinen uskoo taivaaseen ja toinen ei, mutta ongelmia saattaa ilmetä siinä vaiheessa jos tehdään lapsia ja kumpikin haluaa kasvattaa jälkikasvunsa oman elämänkatsomuksensa mukaisesti.

Eli heti kun erot jotenkin konkretisoituvat arjessa, ristiriitaisia näkemyksiltä ei voi enää sulkea silmiään.

Vierailija
45/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ehdottamasi lihansyönti on ihan vain pahanilkisyyttä ja tarkoitettu aiheuttamaan mielipahaa. Kukaan säällinen luonne ei loukkaa tahallaan rakastamaansa ihmistä.

Mielestäsi jatkuva paasaaminen ja toisen haukkuminen pahaksi tai huonommaksi ihmiseksi ei sitten mielestäsi ole pahanilkisyyttä?

Vierailija
46/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäsi jatkuva paasaaminen ja toisen haukkuminen pahaksi tai huonommaksi ihmiseksi ei sitten mielestäsi ole pahanilkisyyttä?

Ap sanoi aloitusviestissään, että hänen tyttöystävänsä on vain puhunut eläinten kärsimystä ja lihansyönnin aiheuttamia terveyshaittoja vastaan. Molemmat kertovat mielestäni välittämisestä (sekä eläinten että ap:n hyvinvoinnista).

Mistä keksit haukkumisen pahaksi tai huonommaksi ihmiseksi?

Vierailija
47/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjät voisivat kertoa miten lihantuotantoa parannettaisiin että eläimet eivät heidän mielestään kärsisi?

Vierailija
48/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap sanoi aloitusviestissään, että hänen tyttöystävänsä on vain puhunut eläinten kärsimystä ja lihansyönnin aiheuttamia terveyshaittoja vastaan. Molemmat kertovat mielestäni välittämisestä (sekä eläinten että ap:n hyvinvoinnista).

Hienosti luet kuin piru raamattua. Tässä lainaus AP:n viestistä:

"Mutta ei tuota jatkuvaa tuputtamista ja asiasta vaivihkaa paasaamista jaksa. Olen yrittänyt sanoa, että minun ruokavalioni on minun ja sinun on sinun, mutta aina jotenkin kautta rantain hän saa puhuttua eläinten kärsimyksestä ja lihan terveyshaitoista syyllistävään sävyyn."

Nyt kysymys kuuluu, onko sinun kohdallasi kyseessä lukutaidottomuus, vai valehtelitko tahallasi? Jos jälkimmäinen, miksi valehtelit tahallasi?

Vierailija
49/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On monenlaisia kasvissyöjiä. Jotkut ovat hyvin tietoisia arvoistaan, esim. siitä, että eivät halua olla osallisena eläinten tehotuotannossa.  Tai eivät hyväksy eläinten tappamista.  Jotkut ovat ihan terveyssyistä kasvissyöjiä, ja näille on varmaan helpompi seurustella lihansyöjien kanssa.

Itse olen ollut kasvissyöjä 40 vuotta, samoin aikuiset lapseni ovat eriasteisia kasvissyöjiä, yksi syö myös kalaa.

Tytär seurusteli muutaman vuoden sekasyöjän kanssa,  ja koki esimerkiksi hajupuolen hieman vastenmielisenä. Jos ei ole eläessään syönyt lihaa tai makkaraa, se helposti ällöttää, jak kasvisyöjien nenään käristetty liha haisee hirveältä.

Suhde loppui  monestakin syystä, minusta poika oli kiva tyyppi mutta ehkä vähän liian huithapeli tyttöni makuun esim. raha-asioissa, mikä voi olla vielä hankalampaa kuin erilaiset dieetit. :) Nyt tytär asuu yhdessä Tinderistä pyydystämänsä kasvissyöjän kanssa, ja kokee ruoka-asiat helpommiksi.

Toisaalta työkaveri elää perheessä, jossa mies ja poika ovat sekasyöjiä, itse hän on lakto-ovo-vegetaristi, eli syö maitoa ja munia.  Ja hyvin menee. Mutta vaimo ei  paasaa.

Vierailija
50/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvissyöjät voisivat kertoa miten lihantuotantoa parannettaisiin että eläimet eivät heidän mielestään kärsisi?

En ole kasvissyöjä, mutta ihan heti tulee mieleen, että tehotuotanto nollille ja karjaa kasvatettaisiin ainoastaan pienemmillä tiloilla, jossa mahdollisuus ulkoiluun ja muutenkin viettää lajityypillistä elämää sen sijaan että oltaisiin vuoden ympäri ahtaasti sisällä.

Tuo tietysti tarkoittaisi, että lihaa tuotettaisiin vähemmän ja sen hinta nousisi, mutta ei ihminen ole biologisena olentona sopeutunut mässyttämään lihaa ja lihajalosteita sellaiseen tahtiin mitä länsimaissa nykyään vedetään. Pienemmät määrät tekisivät ihmeitä monen terveydelle.

Itse ostan lähinnä vain riistaa ja merikalaa, koska siinä eläimet ovat saaneet viettää normaalin ja lajityypillisen elämän.

Vierailija
51/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama tilanne käänteisenä. Olen kasvissyöjä, mieheni sekasyöjä. Suhteen alussa tämä ei ollut miehelle ongelma, minullekin oli aivan sama mitä hän söi. Pikkuhiljaa hän alkoi kuitenkin vaivihkaa vihjailemaan "söisit edes kalaa, vähän maista, se tekee hyvää!", kieltäydyin. Lopulta kehkeytyi isoja riitoja aiheesta ja mies perusteli huolensa siihen että kärsin sitten tulevaisuudessa puutostiloista/hän kärsii kun sairastun/tulevat lapsemme kärsivät ... lumipallo vyöryi, muutenkin lopulta elin hänen mielestään "väärin".

Erohan siitä tuli, ei vain sovittu yhteen enää tuossa vaiheessa.

Vierailija
52/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mutta ei tuota jatkuvaa tuputtamista ja asiasta vaivihkaa paasaamista jaksa. Olen yrittänyt sanoa, että minun ruokavalioni on minun ja sinun on sinun, mutta aina jotenkin kautta rantain hän saa puhuttua eläinten kärsimyksestä ja lihan terveyshaitoista syyllistävään sävyyn."

Nyt kysymys kuuluu, onko sinun kohdallasi kyseessä lukutaidottomuus, vai valehtelitko tahallasi? Jos jälkimmäinen, miksi valehtelit tahallasi?

Siinä ei edelleenkään sanota, että tyttöystävä olisi haukkunut ap:ta huonommaksi ihmiseksi. Puhe on ollut vain eläinten kärsimyksistä ja lihan terveyshaitoista. Ap kokee keskustelun sävyn syyllistäväksi, mutta meistä kumpikaan ei voi tietää, onko se vain ap:n korvien välissä vai ei.

Tuputtamisesta en ole puhunut mitään.

Kysyn siis takaisin, etä onko sinun kohdallasi kyseessä lukutaidottomuus, tarinan tahaton värittäminen vai tahallinen valehtelu? Kun kerta tälle linjalle nyt halusit lähteä

Vierailija
53/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä ei edelleenkään sanota, että tyttöystävä olisi haukkunut ap:ta huonommaksi ihmiseksi. Puhe on ollut vain eläinten kärsimyksistä ja lihan terveyshaitoista. Ap kokee keskustelun sävyn syyllistäväksi, mutta meistä kumpikaan ei voi tietää, onko se vain ap:n korvien välissä vai ei.

Tuputtamisesta en ole puhunut mitään.

Kysyn siis takaisin, etä onko sinun kohdallasi kyseessä lukutaidottomuus, tarinan tahaton värittäminen vai tahallinen valehtelu? Kun kerta tälle linjalle nyt halusit lähteä

Vierailija
54/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli toisin sanoen meidän ero on se että sinä et usko AP:n kertomusta ja olet automaattisesti hänen puolisonsa puolella koska hän sattuu olemaan vegaani. Joten en ihmettele yhtään miksi yrität valkopestä alkuperäistä tekstiä niin että se "syyllistävä sävy"-maininta ei muka olisi siellä olemassa. Olet hyvin epärehellinen ihminen, todennäköisesti paasaaja ja syyllistäjä itsekin kun syyllistäjää puolustelet ja hyssyttelet.

Kerro ihmeessä miten saarnaat toiselle syyllistämättä tätä tai ehdottamatta että kohde on huono ihminen kun tekee asiat toisin kuin sinä. Anna palaa esimerkki.

Vierailija
55/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ostan lähinnä vain riistaa ja merikalaa, koska siinä eläimet ovat saaneet viettää normaalin ja lajityypillisen elämän.

Itse en välitä tuollaisesta. Ei ihmisetkään saa viettää normaalia ja lajityypillistä elämää vaan joutuvat puurtamaan töissä yms.

Vierailija
56/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eksä syytti käännyttämisestä kun en suostunut ostamaan ja tekemään erikseen hänelle liharuokia :,D ”kun nyt on sitten pakko syödä tätä kasvisruokaa...”

Vierailija
57/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se jännä kun vihanneksia voidaan tehotuottaa mutta eläimiä ei. Ja mitä ylipäätään on tehotuotanto?

Vierailija
58/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme meininkiä, en ymmärrä. Vaimoni on kasvissyöjä, mutta ei meillä ole ollut puheita siitä, että "eettinen valintani" syödä lihaa olisi jotenkin kynnyskysymys suhteessamme.  Aika idioottimaista yrittää painostaa puolisoa oman ajatusmallin suntaan poliittisesti, kulttuurisesti tai kulinaristisesti. Ainakaan aikuisen ihmisen käyttäytymisestä ei ole tuossa kyse.

Vierailija
59/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli pari vuotta sitten sama ongelma pikkusiskon kanssa! Taustaa siis sen verran että meiän vanhemmat on ollu kasvissyöjiä parikymppisistä asti ja luonnollisesti siihen meiät kasvatettiin (isä vegaani äiti lakto-ovo-pesco). Saatiin ite valita kuitenki ja sisko pääty sit syömään lapsena lihaa esim isovanhempien kanssa ja äiti osti joskus sille esm. valmislihapullia. Mä söin ”lihasta” vaan kalaa lapsena ja teininä. No sit ku mun sisko tuli teini-ikään nii se lopetti lihansyönnin ja alko kiihkovegaaniksi. Mä taas näihin aikoihin olin alkanu poikaystävän myötä syömään myös kanaa mistä sisko nosti kauheen mekkalan. Myös kala ja maitotuotteet oli saatanasta. Tilanne eskaloitu ku oltii mökillä ja mun sisko alko haukkuu mun ruokavaliota ihan kunnolla. Mulla on sh tausta nii tuntu aika pahalta ja meinasin jo lähtee sieltä kotii mut meiän äiti sai tilanteen rauhotettua. No sen jälkee ei oo onneks paasannu ainakaan mulle 🤷🏼‍♀️

Ite oon sitä mieltä että vegaanius on hyvä juttu mutta siitä koko ajan paasaaminen ja syyllistäminen lihan tms syönnistä ei. Loppupeleissä jokanen on ite vastuussa siitä mitä syö. Lisäski jos koko ajan paasaa ja syyllistää nii siitä voi tulla vastareaktio eikä ainakaa halua syödä vegetuotteita. Mä ainaki syön nykyää paljon mielummin myös niitä vegaanisia juttuja ku ei tarvi kuulla saarnausta koko ajan :D

Vierailija
60/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kasvissyöjä ja ikinä voisi kuvitella olevani puuttumassa toisten syömisiin. Ala-arvoista tuollainen mielestäni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän