Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvissyöjätyttöystäväni yrittää käännyttää minuakin kasvissyöjäksi

Vierailija
02.05.2020 |

Enpä olisi uskonut, että tästä voi näin iso ongelma tulla. Mutta ei tuota jatkuvaa tuputtamista ja asiasta vaivihkaa paasaamista jaksa. Olen yrittänyt sanoa, että minun ruokavalioni on minun ja sinun on sinun, mutta aina jotenkin kautta rantain hän saa puhuttua eläinten kärsimyksestä ja lihan terveyshaitoista syyllistävään sävyyn. Enkä minä edes niin paljon lihaa syö, ettemmekö me samoja ruokia voisi syödä, eli ei käytännössä pitäisi haitata hänen elämäänsä mitenkään. Onko muilla kokemusta vastaavasta? Miten teillä ratkaistiin tämä tilanne? Tuliko molemmista lopulta kasvissyöjiä?

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuule, pidä vain puolesi. Jos "kääntyy"kasvissyöjäksi vastoin omaa tahtoa, jonkun toisen käskemänä, on korkea aika ottaa oma elämä omiin käsiin. Jos kuuntelet myötämielisenä, voi syntyä vaikutelma, että olet kiinnostunut.

Vierailija
22/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin vielä ymmärrän että puolison alkoholin käyttöön puututaan, mutta retiisien pakkosyöttöä en ymmärrä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on syvemmällä. Kasvissyöjät pitävät itseään parempana ihmisenä kuin lihansyöjät tai sekasyöjät. Heidän ihmisarvonsa ei ole yhtään sen isompi kasvissyönnin myötä.

Tämän huomaa jo pelkästään miten paljon julkisuudessa ihmiset korostavat kasvinsyöntiä. Ajatellaan olevan parempia ihmisiä kuin muut.

Kyllähän kasvissyöjät ovatkin parempia ihmisiä kuin muut siinä mielessä, että he eivät aiheuta elintavoillaan eläimille niin paljon kärsimystä kuin lihansyöjät.

Kaikki ihmiset ovat syntyessään yhtä arvokkaita, mutta jokainen meistä voi tehdä elämässään valintoja, jotka tekevät meistä joko parempia tai huonompia ihmisiä. Esimerkiksi ihmiset jotka auttavat muita ovat parempia kuin ihmiset jotka kohtelevat muita huonosti.

Vierailija
24/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut kasvissyöjä yli 15 vuotta ja aina seurustellut vain lihaa syövien miesten kanssa. Ikinä ei ole kummankaan ruokavalio muodostunut toiselle ongelmaksi. Sen verran rajoitan nykyistä poikaystävääni, että hän ei saa paistaa pekonia tai jauhelihaa MINUN luonani (kotonaan tehköön mitä lystää), koska se raadon haju jää leijumaan pariksi päiväksi, vaikka miten tuulettaisi.

Vierailija
25/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kasvissyöjät ovat fanaattisia ja kiusaavat lihansyöjiä -ketjuja tuntuu syntyvän säännöllisesti. Lihansyöjä ilmeisesti ärsyyntyy kasvissyöjistä. Kenties omatunto kolkuttaa ja siksi pitää käydä eläimiä kunnioittavan kimppuun

Vierailija
26/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuputtamista ei kenenkään pitäisi joutua kokemaan, mutta oletko varma, että tyttöystäväsi puheet eläinten kärsimyksestä ja lihan terveyshaitoista on oikeasti tarkoitettu sinun käännyttämiseesi? Tyttöystävääsi tottakai mietityttävät tuollaiset kysymykset - ei hän muuten olisi kasvissyöjäksi ryhtynyt - ja onhan se ihan luonnollista, että kumppanin kanssa juttelee tärkeiksi kokemistaan asioista.

Sen tarkemmin tilannetta tuntematta, minusta on ihan mahdollista, että tyttöystäväsi puhuu noista asioista ihan neutraalisti koska ne kiinnostavat häntä, mutta sinä vain tulkitset ne syyllistäväksi paasaukseksi, koska mahdollisesti tunnet hiukan huonoa omaatuntoa lihansyönnistäsi?

Itse en ole kasvissyöjä, mutta vaikea minunkaan on puolustella lihan tehotuotantoa ja kyllä se aina vähän kirpaisee, jos ostan lihaa jonka alkuperän eettisyydestä en ole varma.

Joo, olen minä varma, kun ne asiasta yleisellä tasolla keskustelemiset lopuksi usein kääntyvät henkilökohtaiselle tasolle.

Ap

Jos hän ei usko, että et halua käydä samaa keskustelua kerta toisensa jälkeen, ei paljon muita vaihtoehtoja ole kuin todeta, että ette sovi yhteen.

Nr 1

Vierailija
27/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on syvemmällä. Kasvissyöjät pitävät itseään parempana ihmisenä kuin lihansyöjät tai sekasyöjät. Heidän ihmisarvonsa ei ole yhtään sen isompi kasvissyönnin myötä.

Tämän huomaa jo pelkästään miten paljon julkisuudessa ihmiset korostavat kasvinsyöntiä. Ajatellaan olevan parempia ihmisiä kuin muut.

Kyllähän kasvissyöjät ovatkin parempia ihmisiä kuin muut siinä mielessä, että he eivät aiheuta elintavoillaan eläimille niin paljon kärsimystä kuin lihansyöjät.

Kaikki ihmiset ovat syntyessään yhtä arvokkaita, mutta jokainen meistä voi tehdä elämässään valintoja, jotka tekevät meistä joko parempia tai huonompia ihmisiä. Esimerkiksi ihmiset jotka auttavat muita ovat parempia kuin ihmiset jotka kohtelevat muita huonosti.

Yksikään eläin ei ole lautasellani kärsinyt. Jos ne kärsii niin alkutuotannossa tai teollisuudessa, ei minun lautasellani.

Vierailija
28/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on valinta, joka jokaisen on tehtävä itse. Toinen ei voi olla siihen syynä ja hänen pitäisi tämä ymmärtää, että vaikuttaa voi vain omiin valintoihinsa. Jos hän ei tätä hyväksy, mitä tuosta voi tulla?

Vierailija
29/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro sille että ihminenkin on eläin ja että hän kärsii koska tyttöystäväsi ei anna syödä lajityypillistä ruokaa.

Vierailija
30/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kuule, pidä vain puolesi. Jos "kääntyy"kasvissyöjäksi vastoin omaa tahtoa, jonkun toisen käskemänä, on korkea aika ottaa oma elämä omiin käsiin. Jos kuuntelet myötämielisenä, voi syntyä vaikutelma, että olet kiinnostunut.

Kyllä me olemme asiasta keskustelleet, ja hän tietää kantani, joten sinänsä ei pitäisi tulla yllätyksenä. Pidän ylipäätään asioista keskustelemisesta, mutta nimenomaan yleisellä tasolla, ei henkilökohtaisella. Enkä haluaisi siihenkään lähteä, että alan puolustelemaan lihansyöntiäni, koska minusta sille ei pitäisi olla tarvetta.

Ap

Vierailija
31/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lihassa ole juuri vitamiineja.

Tuoreessa aidossa prosessoimassa lihassa on erittäin paljon vitamiineja ja elimistölle ja aivoille tärkeitä asioita. Ihmisen ruokavalion perusta on rasva, proteiini ja sitten vasta hiilihydraatit 5%.

Vierailija
32/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo älä siihen vegaanimeemiin vaan mene. Yhden asian niistä turbovegaaneista olen huomannut. Nimittäin huumorin puutteen. Varsinkin niillä jotka ovat olleet kymmeniä vuosia vegaanina. Kaikki on niin totista.

Loppuuhan siinä huumori kun aina on nälkä ja silti pitää paasata miten hyvä ihminen on itse ja miten oma elämäntapa on ainoa oikea

Et sitten yhtään syyllisty tällä kommentillasi samaan?

Vierailija
33/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä me olemme asiasta keskustelleet, ja hän tietää kantani, joten sinänsä ei pitäisi tulla yllätyksenä. Pidän ylipäätään asioista keskustelemisesta, mutta nimenomaan yleisellä tasolla, ei henkilökohtaisella. Enkä haluaisi siihenkään lähteä, että alan puolustelemaan lihansyöntiäni, koska minusta sille ei pitäisi olla tarvetta.

Ap

Jos olette asiasta keskustelleet, niin sen pitää riittää. Voit aivan hyvin todeta tytöllesi ystävällisesti mutta assertiivisesti, että "Tämä keskustelu on jo käyty, arvostan mielipidettäsi, mutta minä aion jatkossakin toimia omien periaatteideni mukaisesti. Toivottavasti se ei muodostu esteeksi parisuhteellemme, mutta jos ruokavalioni on sinulle kynnyskysymys, niin hyväksyn senkin ja toivotan hyvää jatkoa."

Vierailija
34/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vegaani. Sanoisin että parempi erota jos häiritsee ja tämä koskee molempia. Suuret erot arvomaailmassa eivät lupaa koskaan hyvää parisuhteessa, oli ne arvot sitten mitä vaan. Mitä kauemmin olette yhdessä, sen enemmän jompaa kumpaa alkaa k-rpiä toisen naama. Alussa erilaisuutta katselee ihastuksen linssien läpi ja ajattelee että eihän tämä nyt mitään. Kun ihastus lakastuu (minkä se aina tekee) ne asiat alkaa kummasti v-tuttaa. Jokaisessa parisuhteessa on haasteita koska kaks ihmistä ei voi olla koskaan täysin samanlaisia ja toisen ajatuksia ei voi lukea. Jos pohjalla on vielä hyvin erilainen arvomaailma on edessä täysi helvetti jonka voi välttää kun eroaa nyt ja etsii paremmin itselleen sopivan kumppanin. 

Ei kannata yrittää väkisin työntää nelikulmaista palikkaa pyöreään reikään, niin sanoakseni. 

On tutkittu asia että tärkeimpiä asioita parisuhteen jatkuvuuden kannalta on yhteinen arvomaailma.

Tyttöystäväsi myös elää siinä harhassa että saisi sinut pikkuhiljaa muutettua omalle kannalleen. Ei se ole ollenkaan harvinaista että  nainen on jonkun miehen kanssa jossa näkee "pieniä vikoja" ja alkaa sitten näitä parantelemaan. Tiedän tapauksia jossa mies on viety heti seurustelun alettua vaatekauppaan ja parturiin että saadaan ulkonäkö kondikseen. Jotkut miehet on myös taipuvaisia samaan. Jos olet tasan varma ettei vegaanina eläminen kiinnosta niin on parempi lähteä nyt kuin vuoden päästä kun vihaat tyttöystäväsi naamaakin.

Vierailija
35/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lihassa ole juuri vitamiineja.

Tuoreessa aidossa prosessoimassa lihassa on erittäin paljon vitamiineja ja elimistölle ja aivoille tärkeitä asioita. Ihmisen ruokavalion perusta on rasva, proteiini ja sitten vasta hiilihydraatit 5%.

Että väsyttää nähdä tätä harhaista roskaa joka paikassa. Hiilihydraatit on elimistön ensisijainen energianlähde, piste. Jos haluaa tuntea olonsa surkeaksi niin siitä vaan, elä rasvalla ja proteiinilla, omasipa on asia, mutta jumaliste lopettakaa tämä tiedemiehinä esiintyminen.

Aivan samanlaisia sekopäitä kuin litteään maahan uskovat tai rokotusten kieltäjät.

Vierailija
36/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet tasan varma ettei vegaanina eläminen kiinnosta niin on parempi lähteä nyt kuin vuoden päästä kun vihaat tyttöystäväsi naamaakin.

Tai testaa ja tekee selväksi että siinä asiassa ei muuta periaatteitaan. Tuo priima sisäfileen kotiin, paistaa ja sitten hymyssä suin syö menemään tyttöystävän naaman edessä.

Koska esim. politiikka perhe-elämässä on useimmiten hyvin toissijainen asia tilastojenkin mukaan. Omat vanhemmat ja sisarukset ovat hyvin vanhoillisia ja äänestää Keskustaa siinä missä minä äänestän Piraattipuoluetta. Mutta ei sellaisesta mitään välirikkoa tule koska perhe on perhe. Joskus ruokapöydässä haukumme toinen toisemme idiooteiksi jos tulee puheenaiheeksi mutta siinä se.

Vierailija
37/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöystäväsi vaikuttaa luonneongelmaiselta. Hänellä on vaikeuksia hyväksyä muiden ihmisten valinnat ja ihmisten erilaisuus. Tuo ei jää vain ruokavalioon. Hän haluaa kontrolloida sinua ja päättää, miten elät. Et kelpaa hänelle sellaisena kuin olet. Tuo ihmistyyppi on hyvin tuttu. Tiedät varmaan itsekin, ettei teillä ole onnellista tulevaisuutta.

Vierailija
38/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nalkuttava tuputtaja on yksinkertaisesti turn-off. Olipa aihe mikä tahansa ja ihmissuhteen laatu.

Vierailija
39/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse voisi kuvitella että ongelmia tulisi käytännössä jos vaimo olisi vegaani. Koska kasvisruoka on sanalla sanoen mautonta ilman kunnon mausteita ja taas oma vatsa ei niitä juuri siedä, jo pelkkä mustapippuri pistää juoksemaan vessaan. Ainakin omat vegaanikaverit vihaa pistää ruokaa jos käyn heillä vierailemassa koska heidän maukkaat reseptit saa minut sitten istumaan pytyllä koko loppuillan.

Vierailija
40/98 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää hommaa tuollainen yritys käännyttää omaan ruokavalioonsa, jos toinen ei sitä halua. Minä olen ollut monta vuotta vegaani ja mieheni on sekasyöjä, eikä kumpikaan ole tuputtanut toiselle vegaaniruokaa tai eläinperäisiä tuotteita, enkä koe erillisiä ruokavalioita millään lailla ongelmaksi. Jos kumppani haluaa syödä lihaa niin siinäpähän syö, kunhan minun ei tarvitse syödä tai maksaa sitä. Toki olen suositellut miehelleni hyviä vegaaniruokia positiiviseen sävyyn ja hän on niitä ruokavalioonsa ottanut syöden varsin usein myös kasvisruokaa. Mutta ei tulisi mieleenkään alkaa paasaamaan, kuinka hänen grillimakkaransa ja juustonsa takia eläimiä kuolee ja luontoa tuhoutuu yms. Jos ehdotan hänelle (tai jollekin ystävistäni) kasvisruokia, en yritä käännyttää henkilöä vegaaniksi vaan puhtaasti innostaa kokeilemaan uusia makuja, halvempia tuotteita tai muuta vastaavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi