Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Matkailu ei palaa vuosikausiin ennalleen maailmassa!

Vierailija
02.05.2020 |

Hyvä niin luonnon kannalta. Lentoyhtiöiden konkurssit ja koneiston ajaminen alas vaikuttavat todella pitkään. Eläkeikäisiä on valtavia määriä: juuri nämä ryhmät ovat koronan riskiryhmää ja heidän osaltaan matkailu jää kokonaan väliin seuraavina vuosina. Menetykset ovat satoja miljardeja maailmantasolla. Mutta näin se vain yksi tauti iski matkailun suonen rikki.

Kommentit (108)

Vierailija
61/108 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä kuvittelette niiden maiden joissa turismi on suurin elinkeino jatkossa sitten pysyvän pystyssä?

Tsunamin jälkeen ei mennyt pitkään kun kaikki pyöri kuten ennenkin. Vaikka luultiin, ettei kukaan sinne enää halua mennä.

Italiassa, Kreikassa ja vastaavissa maissa mitään muutakaan elinkeinoa ei näin äkkiä pysty miettimään mikä korvaisi matkailun tuoman rahavirran.

Ei ole metsiä, öljyä, suurimuotoista teollisuutta tms.

Mietipä ite mitä siellä työksesi tekisit?

Konkurssiin menneet lentoyhtiöt joku rahakas bisnestaho ostaa tai sitten aloittavat uudelleen, onhan näitä konkursseja nähty ja silti jatkavat taas.

Hotellit samoin. Ihmisten matkustus ja halu siihen ei tähän lopu, toivottavasti ja luultavasti myös Suomessa matkustelu jatkuu normaalina hetken päästä. Kun paikat avataan.

Niin se maailma vaan pyörii. Onneksi.

Maailma ei toimi noin päin että minä sanon mitä minä haluaisin tehdä, vaikkapa myydä rihkamaa turisteille, ja sitten maailma sopeutuu siihen minun haluuni myydä rihkamaa turisteille. Turistit tulee jos tulee, jos ei tule niin sitten on vaan pakko keksiä jotain muuta. Järjestys nyt vain on tämä.

No sanopas mitä "jotain muuta" ne keksivät esimerkiksi Kanarian Saarilla?

Helpommin sanottu kuin tehty.

Vierailija
62/108 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä kuvittelette niiden maiden joissa turismi on suurin elinkeino jatkossa sitten pysyvän pystyssä?

Tsunamin jälkeen ei mennyt pitkään kun kaikki pyöri kuten ennenkin. Vaikka luultiin, ettei kukaan sinne enää halua mennä.

Italiassa, Kreikassa ja vastaavissa maissa mitään muutakaan elinkeinoa ei näin äkkiä pysty miettimään mikä korvaisi matkailun tuoman rahavirran.

Konkurssiin menneet lentoyhtiöt joku rahakas bisnestaho ostaa tai sitten aloittavat uudelleen, onhan näitä konkursseja nähty ja silti jatkavat taas.

Hotellit samoin. Ihmisten matkustus ja halu osiihen ei tähän lopu, toivottavasti ja luultavasti myös Suomessa matkustelu jatkuu normaalina hetken päästä. Kun paikat avataan.

Maailma ei toimi noin päin että minä sanon mitä minä haluaisin tehdä, vaikkapa myydä rihkamaa turisteille, ja sitten maailma sopeutuu siihen minun haluuni myydä rihkamaa turisteille. Turistit tulee jos tulee, jos ei tule niin sitten on vaan pakko keksiä jotain muuta. Järjestys nyt vain on tämä.

Näin on, ja Välimeren kohteet ovat juurikin niitä, joihin ihmiset haluavat jatkossakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/108 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunneli Tallinnaan alkaa tuntua ihan hyvältä idealta. Olisi ihan loistavaa jos Euroopan sisälle kehitettäisi kattava luotijunaverkosto. 

Vierailija
64/108 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonoa tässä on, että jos ei palaudu niin monessa maassa talous menee entistä pahemmin nuri. Suomessa Lappi kärsii varmasti eniten ja kreikassa on lukuisia paikkoja jotka ovat muutenkin jo köyhiä ja elävät turismilla. Toivottavasti matkailu saadaan palautettua nopeasti kuntoon.

Niin se vain on. Sen kanssa pitää oppia elämään! Minkä takia kaiken pitäisi palautua ennalleen? On keksittävä muita tapoja elättää itsensä kuin palvella toiselta puolelta maailmaa tulevia töllistelijlitä ja rannoilla makaajia.

Millä ihmeellä sitten Lapissa elät tänä päivänä jos et turisteilla? Omavaraiseksi kaikki ja loput etelään ja kaupungit autioiksi kun töitä ei ole?

No et välttämättä millään, mutta ei auta itku markkinoilla. Ei ne turistit sillä tule että sinä kiukuttelet Lapissa että en voi tehdä mitään muuta.

Eli mielestäsi on paras siis aiheuttaa rapistuvan autiokyliä, tyhjiä hiihtokeskuksia ja työttömiä? Mielumin minä ottaisin kyllä takaisin elävöityneen matkailun, ne rahat mitkä mahdollistaa porukan työllistämisen, elämänsä heidän kotiseudullaan ja pitää yllä Lapin avulla kuvaa Suomesta.

Vierailija
65/108 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hotellit samoin. Ihmisten matkustus ja halu siihen ei tähän lopu, toivottavasti ja luultavasti myös Suomessa matkustelu jatkuu normaalina hetken päästä. Kun paikat avataan.

Vaikka eivät keksisi mitään, niin se ei vaikuta tähän asiaan. Ymmärrätkö? Turistit tulee tai on tulematta, ihan riippumatta siitä keksiikö kanarialaiset muuta tekemistä.

Vierailija
66/108 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonoa tässä on, että jos ei palaudu niin monessa maassa talous menee entistä pahemmin nuri. Suomessa Lappi kärsii varmasti eniten ja kreikassa on lukuisia paikkoja jotka ovat muutenkin jo köyhiä ja elävät turismilla. Toivottavasti matkailu saadaan palautettua nopeasti kuntoon.

Niin se vain on. Sen kanssa pitää oppia elämään! Minkä takia kaiken pitäisi palautua ennalleen? On keksittävä muita tapoja elättää itsensä kuin palvella toiselta puolelta maailmaa tulevia töllistelijlitä ja rannoilla makaajia.

Millä ihmeellä sitten Lapissa elät tänä päivänä jos et turisteilla? Omavaraiseksi kaikki ja loput etelään ja kaupungit autioiksi kun töitä ei ole?

No et välttämättä millään, mutta ei auta itku markkinoilla. Ei ne turistit sillä tule että sinä kiukuttelet Lapissa että en voi tehdä mitään muuta.

Eli mielestäsi on paras siis aiheuttaa rapistuvan autiokyliä, tyhjiä hiihtokeskuksia ja työttömiä? Mielumin minä ottaisin kyllä takaisin elävöityneen matkailun, ne rahat mitkä mahdollistaa porukan työllistämisen, elämänsä heidän kotiseudullaan ja pitää yllä Lapin avulla kuvaa Suomesta.

Ei riitä rautalanka nyt tämän vääntämiseen. Minäkin ottaisin mielellään ne turistit. Ne ei silti välttämättä tule.

Vierailija
67/108 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullua, miten ihmiset oikeasti kuvittelevat, että korona muuttaa heidän haaveensa todeksi. Moni ilmastoöyhöttäjä tuntuu ihan tosissaan uskovan, ettei matkailu palaudu rajojen avauduttua. 

Vierailija
68/108 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmat vahingoniloiset ja kateelliset täällä ovat ne, jotka eivät jostain syystä itse koskaan matkusta minnekään. Jo ennen koronaa.

Tai yleensä käytä matkailualan palveluja.

Heillä on nyt pakonomainen tarve selittää, että nyt kyllä on asia niin, että ei kyllä kukaabn matkustele pitkään aikaa mihinkään tai vielä parempi kuin ei enää ikinä.

Sitä kyllä ihmettelen mitä ihmeen iloa siitä itselleen saa. Tai ei edes iloa vaan katkeruutta.

Ihmettelen kyllä montaa muutakin tämän koronan myötä tullutta asiaa, eipä siinä.

Vierailija
69/108 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunneli Tallinnaan alkaa tuntua ihan hyvältä idealta. Olisi ihan loistavaa jos Euroopan sisälle kehitettäisi kattava luotijunaverkosto. 

Onko sinulla mitään ymmärrystä, mitä sellainen maksaisi? Käy joskus Japanissa ja matkusta luotijunalla. Nopeaa on, mutta monin verroin kalliimpaa kuin lentäminen.

Vierailija
70/108 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin Suomen rajat avataan? Pääsisi käymään Ruotsissa.

Miksi alapeukutatte? Koulutkin avataan. Odotan innolla rajan avaamista.

Nuuska lopussa?

Vierailija
71/108 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tällaista se elämä tulee olemaan hiilineutraalissa maailmassa. Ei matkusteta, ei liikuta, ei kuluteta.

Vierailija
72/108 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka eivät keksisi mitään, niin se ei vaikuta tähän asiaan. Ymmärrätkö? Turistit tulee tai on tulematta, ihan riippumatta siitä keksiikö kanarialaiset muuta tekemistä.

Kyllä, mutta sinulta jää huomaamatta se tärkein: matkakohteisiin HALUTAAN mennä. Turistimäärässä voi olla notkahdus, mutta se korjaantuu.

Aikanäyttää, miten rakenteita muutetaan, mutta se ei vie ihmisten matkustushalua pois.

Vierailija
73/108 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieletön halpaturismi saa loppuakin ja palataan takaisin aikoihin, jolloin lentäminen oli oikeasti kallista. Sen arvo kasvaa silloin ja muuttuu kestävämmälle pohjalle.

Vierailija
74/108 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimmat vahingoniloiset ja kateelliset täällä ovat ne, jotka eivät jostain syystä itse koskaan matkusta minnekään. Jo ennen koronaa.

Heillä on nyt pakonomainen tarve selittää, että nyt kyllä on asia niin, että ei kyllä kukaabn matkustele pitkään aikaa mihinkään tai vielä parempi kuin ei enää ikinä.

Sitä kyllä ihmettelen mitä ihmeen iloa siitä itselleen saa. Tai ei edes iloa vaan katkeruutta.

Ihmettelen kyllä montaa muutakin tämän koronan myötä tullutta asiaa, eipä siinä.

Olen onnekseni saanut matkustaa melko paljon. En silti odota että maailma on pandemian jälkeen heti ennallaan. Ja varsinkaan matkustelu. Kyllä, se toipuu, mutta missä ajassa, en osaa sanoa. Luen joka päivä lehdistä miten eri lentoyhtiöt, jotka ovat käytännössä olleet aina, suunnittelevat konkurssihakemuksia. Näillä on niin isot juoksevat kulut, että ne ei selviä tästä. Uusia yrityksiä tulee sitten tilalle, mutta millä vauhdilla ja millä hinnoilla, se on arvoitus.

Minä tykkään matkustelusta. Ei minulla ole mitään sitä vastaan.

Vierailija
75/108 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen täysin eri mieltä. Rajoitukset ei ole loputtomiin, se ei vaan ole mahdollista. Heti kun rajoituksia aletaan purkaa, matkustelu lähtee vähitellen kasvuun, todennäköisesti kasvaa entisestään. Matkustelu ei lopu koskaan ikinä enää mihinkään. Ilmailuala on elävä ala ja tulee tällaisia isoja alamäkiä, mutta aina niistä noustaan.

Esim Lufthansa, yksi suurimmista lentoyhtiöistä, harkitsee konkurssihakemusta. Jos tuo menee nurin, niin en tiedä mikä lentoyhtiö voisi pysyä. Uusia yhtiöitä ei niin vaan synny jos alalle jää olo, että koska vaan voi tulla uusi virus. Koneet ostetaan velkarahalla, eikä näihin saa silloin rahoitusta.

Kova kysyntä (mahd monivuotisen) kriisin jälkeen synnyttää uusia yhtiöitä tai herättää jo kuopattuja henkiin.

Onko se kysyntä kova, kun poistetaan joukosta eläkeläiset jotka ei uskalla matkustaa ja työttömäksi jääneet, jotka ei pysty matkustamaan. Osa toki rällää niin kuin ennenkin, mutta melko moni ei. Lisäksi yritykset on oppineet tekemään etänä kokoukset ja palaverit, ne vähentää matkustelua työn puitteissa.

Etätyötä nyt vielä hetken aikaa hehkutetaan. Mutta palataan pikkuhiljaa entiseen käytäntöön. Myös etäkokoukset alkavat kyllästyttää. Työn puitteissa myös matkustellaan.

Pieni osa jää jatkossa käytäntöön. Suurin osa palaa entiseen.

Vierailija
76/108 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, mutta sinulta jää huomaamatta se tärkein: matkakohteisiin HALUTAAN mennä. Turistimäärässä voi olla notkahdus, mutta se korjaantuu.

Aikanäyttää, miten rakenteita muutetaan, mutta se ei vie ihmisten matkustushalua pois.

Ei se minulta jäänyt pois vaan sinulta. Sinun mielestäsi ihmisten pitää saada elantonsa turismista, vaikka turistit ei tulisikaan. Eihän se niin mene. Jos ei ole turisteja, niin ei siitä voi saada elantoa vaikka olisi kuinka hyvä syy. Minä toivon että turismi elpyy, ihan niin kuin sinäkin, mutta tiedostan myös sen että se elpyy vain jos ihmisillä on halua ja mahdollisuus matkustaa, ei siksi että kanarialla joku sandaalikauppias ei keksi itselleen mitään muutakaan työtä.

Vierailija
77/108 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jepjep.

Vierailija
78/108 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen onnekseni saanut matkustaa melko paljon. En silti odota että maailma on pandemian jälkeen heti ennallaan. Ja varsinkaan matkustelu. Kyllä, se toipuu, mutta missä ajassa, en osaa sanoa. Luen joka päivä lehdistä miten eri lentoyhtiöt, jotka ovat käytännössä olleet aina, suunnittelevat konkurssihakemuksia. Näillä on niin isot juoksevat kulut, että ne ei selviä tästä. Uusia yrityksiä tulee sitten tilalle, mutta millä vauhdilla ja millä hinnoilla, se on arvoitus.

Tätä asiaa selitettiin jo parissa vastauksessa aiemminkin. Mitä sinä luulet niille konkurssiin menneiden yhtiöiden koneille tapahtuvan?

Vierailija
79/108 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koskaan lakkaa ihmettelemästä tätä ihmisten halua työntää pää pensaaseen ongelmien edessä. Minäkin toivon että turismi elpyy. Ei se silti estä minua miettimästä alan ongelmia.

Vierailija
80/108 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan kysyn kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä asiaa selitettiin jo parissa vastauksessa aiemminkin. Mitä sinä luulet niille konkurssiin menneiden yhtiöiden koneille tapahtuvan?

Saapa nähdä. Ei niitä ihan ilmaiseksi ilmaan saada. Lentoyhtiön pitäminen kannattavana liiketoimintana ei ole ihan helppoa.