Matkailu ei palaa vuosikausiin ennalleen maailmassa!
Hyvä niin luonnon kannalta. Lentoyhtiöiden konkurssit ja koneiston ajaminen alas vaikuttavat todella pitkään. Eläkeikäisiä on valtavia määriä: juuri nämä ryhmät ovat koronan riskiryhmää ja heidän osaltaan matkailu jää kokonaan väliin seuraavina vuosina. Menetykset ovat satoja miljardeja maailmantasolla. Mutta näin se vain yksi tauti iski matkailun suonen rikki.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen täysin eri mieltä. Rajoitukset ei ole loputtomiin, se ei vaan ole mahdollista. Heti kun rajoituksia aletaan purkaa, matkustelu lähtee vähitellen kasvuun, todennäköisesti kasvaa entisestään. Matkustelu ei lopu koskaan ikinä enää mihinkään. Ilmailuala on elävä ala ja tulee tällaisia isoja alamäkiä, mutta aina niistä noustaan.
Esim Lufthansa, yksi suurimmista lentoyhtiöistä, harkitsee konkurssihakemusta. Jos tuo menee nurin, niin en tiedä mikä lentoyhtiö voisi pysyä. Uusia yhtiöitä ei niin vaan synny jos alalle jää olo, että koska vaan voi tulla uusi virus. Koneet ostetaan velkarahalla, eikä näihin saa silloin rahoitusta.
Kova kysyntä (mahd monivuotisen) kriisin jälkeen synnyttää uusia yhtiöitä tai herättää jo kuopattuja henkiin.
Onko se kysyntä kova, kun poistetaan joukosta eläkeläiset jotka ei uskalla matkustaa ja työttömäksi jääneet, jotka ei pysty matkustamaan. Osa toki rällää niin kuin ennenkin, mutta melko moni ei. Lisäksi yritykset on oppineet tekemään etänä kokoukset ja palaverit, ne vähentää matkustelua työn puitteissa.
Saahan sitä haluta lähteä täältä ympäri maailmaa, mutta jos ne ei ota vastaan, niin turha lähteä! Saahan sitä kiukutella ja saada itkupitkuraivareita, kun ei pääse kanarialle ryyppäämään.
Ennalleen ei tarvitsisikaan palata. Kyllä tuntui hullulta maksaa junalipuista Hki-Jkl-Hki 125€, kun tuttavan Malagan lennot maksoi vähemmän.
Suomalaisena minua ei haittaisi rajatarkastuksien takaisintulo. Olen elänyt ja matkustanut aikana, jolloin passeja leimattiin ja tietyt leimat piti ottaa eri paperille, jos mieli sen jälkeen vielä matkustaa.
Seuraan tilannetta ja matkustan heti kun voin. Lento jonnekin manner-Euroopan puolelle ja siitä sitten jonnekin, missä on hyvä tilanne. Matkailu on maailmantaloudellisesti tärkeä bisnes ja mielelläni tuen sitä mahdollisimman suorasti eli käyttämällä paikallisia palveluita.
Huonoa tässä on, että jos ei palaudu niin monessa maassa talous menee entistä pahemmin nuri. Suomessa Lappi kärsii varmasti eniten ja kreikassa on lukuisia paikkoja jotka ovat muutenkin jo köyhiä ja elävät turismilla. Toivottavasti matkailu saadaan palautettua nopeasti kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuudesta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Minä lähden heti reissuun kun se sallitaan ja on tarpeeksi turvallista. Niin lähtee moni muukin.
Nii-i. Kyllä teitä urpoja tähän maahan mahtuu. Ostakaa pässit pelkkä menolippu huitsin nevadaan.
Mikä matkailussa ärsyttää niin paljon, että pitää ryhtyä nimittelemään? Eihän sinun tarvitse, jos et halua tai pysty.
Ei ärsytä vaan vituttaa. Mikä siinä on, että pitää lennellä ympäriinsä?! Älä edes vastaa.
Tämä lentämisen vihaaminen on merkillistä. Kuitenkin maailman datacenterit saastuttavat paljon enemmän kuin lentäminen ja sinäkin tyytyväisenä käytät dataa, sometat, vauvapalstailet, lataat elokuvia, katsot Netflixiä jne...
Minun puolestani matkustelu saa vähentyä kolmasosaan entisestä, ellei loppua kokonaan. Tarpeellisia ovat vain työmatkat, opiskelijavaihto sekä kehitysapu.
Vierailija kirjoitti:
Minun puolestani matkustelu saa vähentyä kolmasosaan entisestä, ellei loppua kokonaan. Tarpeellisia ovat vain työmatkat, opiskelijavaihto sekä kehitysapu.
Eipä sinulta tulla mitään kysymään.
Itse olen miettinyt että sijoittaisin junaliikenteeseen. Euroopan eri maiden välisiä junareittejä on jo ennen tätä yritetty ympäristösyistä puskettua paremmin toimiviksi. Ruotsista suunnitellaan suoria junareittejä pitkälle keski-Eurooppaan. Luulen että tämä on tulevaisuutta. En vain tiedä mikä olisi sellainen euroopassa toimiva matkustajaliikenteeseen hyvin satsaava junayhtiö.
Vierailija kirjoitti:
Huonoa tässä on, että jos ei palaudu niin monessa maassa talous menee entistä pahemmin nuri. Suomessa Lappi kärsii varmasti eniten ja kreikassa on lukuisia paikkoja jotka ovat muutenkin jo köyhiä ja elävät turismilla. Toivottavasti matkailu saadaan palautettua nopeasti kuntoon.
Niin se vain on. Sen kanssa pitää oppia elämään! Minkä takia kaiken pitäisi palautua ennalleen? On keksittävä muita tapoja elättää itsensä kuin palvella toiselta puolelta maailmaa tulevia töllistelijlitä ja rannoilla makaajia.
Olen tutustunut oman lempparikohteeni uutistarjontaan. Kyllä siellä avoinna turisteille aiotaan olla kesällä.
Teen matkavarauksen "näillä näppäimillä"...
Uskon myös, että kerrankin väkeä on vähemmän kuin yleensä Välimerellä. Ihanaa saada käydä rauhassa haluamissaan paikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Teille maailmantuskaa kärsiville nuorille naisille naureskeltiin jo 80-luvulla. Maailma ja ihmiset muuttuvat näköjään aika hitaasti.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä kuvittelette niiden maiden joissa turismi on suurin elinkeino jatkossa sitten pysyvän pystyssä?
Tsunamin jälkeen ei mennyt pitkään kun kaikki pyöri kuten ennenkin. Vaikka luultiin, ettei kukaan sinne enää halua mennä.
Italiassa, Kreikassa ja vastaavissa maissa mitään muutakaan elinkeinoa ei näin äkkiä pysty miettimään mikä korvaisi matkailun tuoman rahavirran.
Ei ole metsiä, öljyä, suurimuotoista teollisuutta tms.
Mietipä ite mitä siellä työksesi tekisit?
Konkurssiin menneet lentoyhtiöt joku rahakas bisnestaho ostaa tai sitten aloittavat uudelleen, onhan näitä konkursseja nähty ja silti jatkavat taas.
Hotellit samoin. Ihmisten matkustus ja halu siihen ei tähän lopu, toivottavasti ja luultavasti myös Suomessa matkustelu jatkuu normaalina hetken päästä. Kun paikat avataan.
Niin se maailma vaan pyörii. Onneksi.
Maailma ei toimi noin päin että minä sanon mitä minä haluaisin tehdä, vaikkapa myydä rihkamaa turisteille, ja sitten maailma sopeutuu siihen minun haluuni myydä rihkamaa turisteille. Turistit tulee jos tulee, jos ei tule niin sitten on vaan pakko keksiä jotain muuta. Järjestys nyt vain on tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se vain on. Sen kanssa pitää oppia elämään! Minkä takia kaiken pitäisi palautua ennalleen? On keksittävä muita tapoja elättää itsensä kuin palvella toiselta puolelta maailmaa tulevia töllistelijlitä ja rannoilla makaajia.
Millä ihmeellä sitten Lapissa elät tänä päivänä jos et turisteilla? Omavaraiseksi kaikki ja loput etelään ja kaupungit autioiksi kun töitä ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä ihmeellä sitten Lapissa elät tänä päivänä jos et turisteilla? Omavaraiseksi kaikki ja loput etelään ja kaupungit autioiksi kun töitä ei ole?
No et välttämättä millään, mutta ei auta itku markkinoilla. Ei ne turistit sillä tule että sinä kiukuttelet Lapissa että en voi tehdä mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Milloin Suomen rajat avataan? Pääsisi käymään Ruotsissa.
Miksi alapeukutatte? Koulutkin avataan. Odotan innolla rajan avaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen täysin eri mieltä. Rajoitukset ei ole loputtomiin, se ei vaan ole mahdollista. Heti kun rajoituksia aletaan purkaa, matkustelu lähtee vähitellen kasvuun, todennäköisesti kasvaa entisestään. Matkustelu ei lopu koskaan ikinä enää mihinkään. Ilmailuala on elävä ala ja tulee tällaisia isoja alamäkiä, mutta aina niistä noustaan.
Esim Lufthansa, yksi suurimmista lentoyhtiöistä, harkitsee konkurssihakemusta. Jos tuo menee nurin, niin en tiedä mikä lentoyhtiö voisi pysyä. Uusia yhtiöitä ei niin vaan synny jos alalle jää olo, että koska vaan voi tulla uusi virus. Koneet ostetaan velkarahalla, eikä näihin saa silloin rahoitusta.
Kova kysyntä (mahd monivuotisen) kriisin jälkeen synnyttää uusia yhtiöitä tai herättää jo kuopattuja henkiin.
Onko se kysyntä kova, kun poistetaan joukosta eläkeläiset jotka ei uskalla matkustaa ja työttömäksi jääneet, jotka ei pysty matkustamaan. Osa toki rällää niin kuin ennenkin, mutta melko moni ei. Lisäksi yritykset on oppineet tekemään etänä kokoukset ja palaverit, ne vähentää matkustelua työn puitteissa.
Veikkaan , että kysyntä tulee olemaan kova, eikä kyse rälläämisestä.
Jos eläkeläisiä ei jollain Suomen lailla pystytä estämään, niin matkustavat jatkossa kuten ennenkin. Ja tuskin tämänkaltaista lakia on olemassa. Harvat heistä jatkossa elävät pelossa ja poteroituvat. Päinvastoin, kun elinvuosia on edessä paljon vähemmän kuin takana, niin miksi eivät niistä jäljelläolevista nauttisi niin kuin parhaaksi katsovat.
Ja hyvä niin, heillä on usein myös halua maksaa muistakin palveluista. Talous lähtee toimimaan. Ja Suomi siinä samalla.
Ette te kotiinne linnoittautuvat tätä Suomea pystyssä pidä, vaan ne, jotka normalisoivat elämän niin paljon ja pian kuin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan , että kysyntä tulee olemaan kova, eikä kyse rälläämisestä.
Toivon että olet oikeassa. Ei minullakaan mikään hinku ole elää tätä dystopiaa, vaikka olenkin pessimisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuudesta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Minä lähden heti reissuun kun se sallitaan ja on tarpeeksi turvallista. Niin lähtee moni muukin.
Nii-i. Kyllä teitä urpoja tähän maahan mahtuu. Ostakaa pässit pelkkä menolippu huitsin nevadaan.
Mikä matkailussa ärsyttää niin paljon, että pitää ryhtyä nimittelemään? Eihän sinun tarvitse, jos et halua tai pysty.
Ei ärsytä vaan vituttaa. Mikä siinä on, että pitää lennellä ympäriinsä?! Älä edes vastaa.
Tämä lentämisen vihaaminen on merkillistä. Kuitenkin maailman datacenterit saastuttavat paljon enemmän kuin lentäminen ja sinäkin tyytyväisenä käytät dataa, sometat, vauvapalstailet, lataat elokuvia, katsot Netflixiä jne...
Lentäminen on helppo syntipukki. Asiassa piilee myös kateutta ja vahingoniloa.
Kyllä matkailun palautumiseen menee oma aikansa, lentoja on paljon vähemmän. Moni ihminen ei uskalla matkustaa ja näinollen koneita nousee ilmaan vähemmän, kun kysyntää ei ole. Ja kun koneita on ilmassa vähän, liput ovat kalliita. Se ei sinänsä haittaa, matkustan mielelläni vähän kalliimmin, jos matkustaminen on väljempää.
Espanja ennustaa seuraavan vuoden turismin olevan v. 1978 tasolla. Maa ei myöskään avaa rajojaan turismille ennen lokakuuta, joten Espanjan kesäloman voi unohtaa. Ikävä kyllä meillä on lomakoti siellä, mutta ei sitä nyt auta itkeä, tilanne on, mikä on, ja onneksi meillä on siellä ihmiset, jotka huolehtivat sekä talosta että puutarhasta säännöllisesti. Mutta heti, kun Espanja päästää turistit maahan syksyn mittaan, lähdetään.