Meinaatko laittaa lapsesi kouluun kahdeksi viikoksi?
Mä edelleen pohdin sitä onko se hyvä juttu, varsinkin kun meillä ei lapsilla ole ns. "hätää". Meillä ruoka, rytmit, puhtaat vaatteet, yhdessä tekeminen, rakkaus yms. Ymmärrän kyllä että näiden lasten, kenellä ei asiat ole näin, menevät sinne kouluun edes käväisemään etteivät jää ihan yksin.
Olen vähän kahden vaiheilla,ja kiinnostaisi tietää mitä muiden vanhempien päässä liikkuu tämän asian tiimoilta, ja miten aiotte toimia?
Kommentit (254)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä laitan. Minusta tuntuu että pelot ovat ottaneet nyt liikaa valtaa ja ihmiset ovat unohtaneet, että se on valtaosalle lievä tauti. Ja varsinkin lapsille aika harmiton. Varsinkaan jos perheestä kukaan ei ole riskiryhmää, ei minusta kannata panikoida. Ja muistaa, että tämä homma ei ole ihan heti ohi.
Minä en pelkää. Ei ole pelosta kyse, vaan miten toimia ja mitkä mahdolliset seuraukset on. Jos esim. minä ja mieheni sairastutaan, ei ole ketään hoitamassa lapsia.
Ap
Hienoa, että ap pohdit asiaa eri kanteilta. Olen itse opettaja, ja minulla on kolme alakouluikäistä lasta. En pelkää hiukkaakaan, että kahdessa viikossa jäisi jotain oppimatta. Sen sijaan mietin, olisiko lapsille henkisesti tärkeää saada pari viikkoa normaalimpaa arkea? Toisaalta lapsilla on kotona myös hyvä olla ja seuraa toisistaan. Lapseni ovat olleet pääsääntöisesti hyvällä mielellä.
Itselläni ei ole todistettua perussairautta, mutta jotain kummallista kyllä on, sillä olen jo kahdesti joutunut influenssan takia sairaalahoitoon (ensimmäisen kerran jälkeen olen kyllä ottanut rokotteen joka vuosi, mutta valitettavasti ei aina ole kovin tehokas). Siksi korona siis hieman pelottaa.
Tällä hetkellä olemme mieheni kanssa sillä kannalla, että anomme lapsille vapaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin myös kaivannut asiallista keskustelua perusteluineen.
Itse en ole vielä päättänyt. Meillä miehen kanssa todennäköisesti oli tai on korona. Pahin vaihe sairaudesta meni sinä aikana kun ei testattu "lieväoireisia". (Oikeasti oireet ei ole lieviä vaikka ei joutuisi sairaalaan, ikinä edes influenssan ja keuhkokuumeen aikana ollut niin heikossa kunnossa). Testiin pääsin viiden viikon sairastamisen jälkeen kun testausta lisättiin. Mies oli silloin jo parantunut niin ei testattu. Oli negatiivinen, mutta siinä vaiheessa oireet jo lieviä. Ja testin luotettavuus on mitä on vaikka olisi kunnolla oireet päällä.
En siis pelkää niinkään että meille tulisi tauti, vaan että lapset oireettomia kantajia ja tartuttavat koulussa muita.
Näkeekö sillä vasta-aine testillä, että onko sairastanut jo? En ole asiaan sen enemmän perehtynyt, muistin mukaan sen pystyi sillä varmistamaan.
Ap
Siitäkin ollut ristiriitaista tietoa miten varma on. Ja missä vaiheessa vasta-aineita alkaa kehittymään mitattavia määriä. Ajattelin työterveyslääkäriltä kysyä millä prosentilla testi toimii, itse se pitää maksaa niin jonkinlaisen varmuuden testin luotettavuudesta halun.
En aio laittaa. Hain lomaa. Jos ei saada, ollaan pois joko luvatta tai kotiopetuksessa.
Tottakai olisi kiva, että tilanne olisi normaali ja voisi jatkaa elämää ja mennä kouluun. Mutta riskit ovat liian suuret. Olen vastuussa lapseni hyvinvoinnista ja siinä roolissa kieltäydyn vaarantamasta lapseni terveyttä ja elämää. Haluan myös säästää hänet siltä tuskalta, että menettäisi minut noin nuorella iällä.
Syksyllä pitää katsoa uudestaan mikä tilanne silloin on. Jos ovat tosissaan vaikka sen jäljitysstrategian kanssa, niin tilanne voi olla paljon parempi. Nyt on ihan julkisesti sanottu, että tauti pitäisi saada leviämään ja pitäisi aloittaa lapsista ja nuorista.
Kesäksi ajattelin sopia 1-2 kaverin kanssa, että pääsisi näkemään ja leikkimään.
Vierailija kirjoitti:
Hyvillä mielin menee lapsi kouluun ja kesällä rippileirille jos se järjestetään.
Hiukka on itsekästä pitää lasta neljän seinän sisällä sen takia että pelkää omaa sairastumistaan.
Lapsen sairastuminenhan ei ole käytännössä relevantti riski.
No hiukan olen saattanut tässä syöpähoitojen aikana muuttua itsekkääksi juu, mutta minusta ei ole itsekästä toivoa, että lapsella olisi äiti myös tulevaisuudessa.
Ei korona ole mihinkään katoamassa. Lukuvuosista tulee lyhyitä, jos joka vuosi lukuvuotta rajoittaa koronan välttely. Koronan välttely kuolemanpelossa taasen on lähinnä kummallista, kun koronaan kuolleisuudessa on prosentin kymmenyksen tai parin kolmen kymmenyksen ero kausi-influenssakuolleisuuteen. Mitään rationaalista perustetta yleiseen koronatartunnan välttelyyn ei ole. Etenkään kun vieläpä valta-osalla – lapsilla ja nuorilla etenkin – tauti on vähäoireinen tai oireeton, niin kukaan ei edes tiedä kuinka moni taudin on jo potenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvillä mielin menee lapsi kouluun ja kesällä rippileirille jos se järjestetään.
Hiukka on itsekästä pitää lasta neljän seinän sisällä sen takia että pelkää omaa sairastumistaan.
Lapsen sairastuminenhan ei ole käytännössä relevantti riski.
No hiukan olen saattanut tässä syöpähoitojen aikana muuttua itsekkääksi juu, mutta minusta ei ole itsekästä toivoa, että lapsella olisi äiti myös tulevaisuudessa.
Ajattelin samaa. Vanhemman sairastumisella ja mahdollisella kuolemalla on isot vaikutukset lapseen. Sairastumisen kohdalla on aiheellista kysyä, että kuka arjen hoitaa ja kuolemasta tuleekin jo elikäiset arvet.
Siihen verrattuna pari viikkoa pois koulusta on vaan se pienempi paha.
Vierailija kirjoitti:
Olisi myös kiva kuulla oikeasti opettajien mielipiteitä asiaan. Heiltäkään ei paljoa olla kyselty, että haluaako riskeerata oman terveytensä?
Ap
Opettajan mielipide:
En todellakaan ole valmis riskeeraamaan omaa enkä oppilaiden terveyttä. THL:n ohjeisiin ei voi luottaa, ovat olleet tähänkin asti väärässä lähes joka asiassa.
Mitään hyötyä tästä 2 viikon väkisin väännetystä lähiopetuskokeilusta ei ole oppimiselle. Päin vastoin, tässä oppimisen edellytykset ovat huonommat kuin mitä ne ovat etäopetuksessa olleet. Mites esim. riskiryhmäläisten oikeus opetukseen, kun kouluun ei voi tulla ja etäopetus kiellettiin?
Koulujen avaamisen tavoitteena on ainoastaan saada korona leviämään. Omatuntoni ei salli olla mukana tällaisessa. Vaihtoehtoja ovat siis:
1. hallitus tulee järkiinsä ja päätös perutaan
2. OAJ menee lakkoon (mihin en usko)
3. palkaton vapaa (joiden myöntäminen varmaankin kielletään)
4. irtisanoutuminen (määräaikaisena ei kai ole mahdollista)
5. menen töihin ja keskityn vain itseni ja oppilaiden hengissä pitämiseen, muuhun ei aika ja energia tässä tilanteessa riitä
Oma ja kollegojen motivaatio on nyt tämän järjettömän päätöksen ja aiemman pompottelun takia aika vähissä, ja moni alkaa olla burn outin partaalla, vaikka vuoden kiireisimmät pari viikkoa ovat vasta edessä. Itse en lähettäisi lapsiani hermoraunioina olevien opettajien huomaan hakemaan kesäksi koronavirusta turhan takia.
Koulujen avaaminen tulee enemmän tai vähemmän lisäämään tartuntoja, vaikka THL nyt muuta väittää. Samalla viruksen tukahduttaminen vaikeutuu ja epidemia pitkittyy aivan turhaan.
T. aineenopettaja pk-seudulta, oppilaita 20 eri luokalta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi myös kiva kuulla oikeasti opettajien mielipiteitä asiaan. Heiltäkään ei paljoa olla kyselty, että haluaako riskeerata oman terveytensä?
Ap
Opettajan mielipide:
En todellakaan ole valmis riskeeraamaan omaa enkä oppilaiden terveyttä. THL:n ohjeisiin ei voi luottaa, ovat olleet tähänkin asti väärässä lähes joka asiassa.
Mitään hyötyä tästä 2 viikon väkisin väännetystä lähiopetuskokeilusta ei ole oppimiselle. Päin vastoin, tässä oppimisen edellytykset ovat huonommat kuin mitä ne ovat etäopetuksessa olleet. Mites esim. riskiryhmäläisten oikeus opetukseen, kun kouluun ei voi tulla ja etäopetus kiellettiin?
Koulujen avaamisen tavoitteena on ainoastaan saada korona leviämään. Omatuntoni ei salli olla mukana tällaisessa. Vaihtoehtoja ovat siis:
1. hallitus tulee järkiinsä ja päätös perutaan
2. OAJ menee lakkoon (mihin en usko)
3. palkaton vapaa (joiden myöntäminen varmaankin kielletään)
4. irtisanoutuminen (määräaikaisena ei kai ole mahdollista)
5. menen töihin ja keskityn vain itseni ja oppilaiden hengissä pitämiseen, muuhun ei aika ja energia tässä tilanteessa riitäOma ja kollegojen motivaatio on nyt tämän järjettömän päätöksen ja aiemman pompottelun takia aika vähissä, ja moni alkaa olla burn outin partaalla, vaikka vuoden kiireisimmät pari viikkoa ovat vasta edessä. Itse en lähettäisi lapsiani hermoraunioina olevien opettajien huomaan hakemaan kesäksi koronavirusta turhan takia.
Koulujen avaaminen tulee enemmän tai vähemmän lisäämään tartuntoja, vaikka THL nyt muuta väittää. Samalla viruksen tukahduttaminen vaikeutuu ja epidemia pitkittyy aivan turhaan.
T. aineenopettaja pk-seudulta, oppilaita 20 eri luokalta
Sinulla on myös mahdollisuus sairaslomaan.
Lapset menevät kouluun. Luotan viranomaisten päätökseen ja sillä mennään. Vaikka lukuvuoden viimeiset viikot ovat yleensä laskettelua kesälomalle, minusta on hyvä että lukuvuosi suljetaan koulu-koulussa. Odotan että koulussa löydetään ratkaisuja haasteisiin esim osittaiset koulupäivät vuoroissa. Ymmärrettävää että koulussa ei pysty samaan etäisyyteen lähikontakteissa, riittää että yritetään. Koulukaan ei pysty mahdottomaan! Uskon myös siihen että vanhemmat eivät laita sairaita tai puolikuntoisia lapsia kouluun, mikä muutos aikaisempaan.
Miksi opettajat sotkevat kikynsä tähän ketjuun ja moittivat hoitajia?
Aihe on ihan toinen.
En laita.
Anoin jo ihan tavallista lomaa lapselle vikaksi 2 viikoksi ja rehtori myönsi sen.
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella saisin sairaslomaa? Kaikki riskiryhmään kuuluvatkaan eivät saa. Ehkä jollain mielenterveyssyyllä sitten, mutta toivottavasti siihen asti ei joudu...
Meillä tuli wilmassa viesti jossa sanottiin että kotiin jäänti ei ole vaihtoehto jos on joku syy se pitää anoa erikseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella saisin sairaslomaa? Kaikki riskiryhmään kuuluvatkaan eivät saa. Ehkä jollain mielenterveyssyyllä sitten, mutta toivottavasti siihen asti ei joudu...
Mielenterveyssyistä. Kuten itsekin sanoit, monet keikkuvat jo burnoutin partaalla. Normioloissakin kehoittaisin slomalle jo siinä vaiheessa eikä vasta siellä partaan toisella puolella. Palautuminen sieltä on nimittäin pitkä tie.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä en näe syytä ettei menisi. Todettuja tartuntoja kotiseudullamme on toistaiseksi hyvin vähän. Seuraan tilannetta ja mikäli koronatilanne muuttuisi merkittävästi huonompaan, miettisin asiaa uudestaan.
Työskentelen terveydenhuollossa, joten pidän itseäni suurempana mahdollisena tartuntariskinä perheelleni kuin koulua.
Täysin eriasia jossain landella kuin Turku, Tampere ja Hki.
Lapset menee kouluun. Asiantuntijat ovat arvioineet sen turvalliseksi ja luotan siihen. Myös muualla maailmassa rajoitusten poistaminen on aloitettu kouluista.
Tilanne ei ole syksyllä ohi. Tuskin on vuoteen tai vuosiin. Tautitilanne on Suomessa nyt kokonaisuudessaan hyvä, juuri nyt ei ole aihetta jatkaa koulurajoitusta. Siihen palataan, jos tilanne sitä vaatii.
Koronaviirukset ovat levinneet kaikkialle ja ne ovat täällä jäädäkseen. Kun niiden kanssa joutuu tekemisiin jo lapsena, päsee vastustuskyky kehittymään. En halua, että lapseni joutuisi kohtaamaan tämän mikrobityypin ensimmäisen kerran vasta vanhana, kun riski saada vakava tautimuoto on huomattavasti suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai menee kouluun. Jos eristäydytään puoli vuotta tai vieläkin pidempään meillä on koronaa vielä vuosien päästä täällä.
Miten ihmeessä tämä liittyy asiaan?
Ilmeisesti hän ajattelee sairastuttaa lapsensa ja itsensä koronaan ja luottaa saavansa näin immuniteetin. Josta tosin ei ole mitään näyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi opettajat sotkevat kikynsä tähän ketjuun ja moittivat hoitajia?
Aihe on ihan toinen.
Hox hox! Jos luit koko ketjun, tiedät varmaan että minä pyysin myös opettajilta mielipiteitä.
Kiitos opettajat vastauksistanne! Myös tuo on huolta aiheuttava aihe, että teiltä vain odotetaan että toimitte. Myös teidän terveytenne on tässä vaakalaudalla. Nostan hattua jokaiselle opettajalle tässä tilanteessa, ruusuja ansaitsette!
Ap
Höpö höpö sinä nuori koulunkäynnin "ohjaaja" Hyvät, että olet edes koulun käynyt. Rehtoreista on kokemusta, etteivät he otaa mitään vastuuta, kun tulee "tiukka paikka". Opettajat, keittiöhenkilökunta, sihteeri, siivouspalvelu, koulun vahtimestari ja tietenkin koulun terveydenhuolto, jos on paikalla, kuljetusten logistiikka.
Kyllä rehtorit huolehtii tästä?????????
Kysyn vaan, miten voit olla noin tietämätön koko koulun toiminnasta?
Koulua mainitsemasta rehtori käytti omiin tarkoituksiin varoja, jotka käytti juopotteluun ja ystävien matkoihin.........jne. Joten elkäämme luottako sokeasti näihin rehtoreihin. Joissakin voi asua se ahneus!!