Kysykää romanikulttuurista ja -tavoista
Meistä on todella paljon stereotypioita ja väärinkäsityksiä ja ajattelin että voisin yrittää selittää ja oikaista. :) mielestäni on tärkeää että meidän ja teidän välillä olisi enemmän ymmärrystä toisiamme kohtaan.
Vähän minusta, eli olen nuori nainen, käytän perinneasua ja opiskelen. Välillä teen pätkätöitä.
Pyydän asiallisuutta ja kaikista asioista en voi puhua siveyssyistä!
Kommentit (1621)
Romni kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Romni kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista mietin, että mitenkähän vaikuttaa yksilöihin tuo valinnanvapauden puuttuminen niin monessa asiassa? Olisivatko romanit onnellisempia, jos jokaista asiaa ei olisi niin tiukasti määritelty että miten saa ja miten ei saa toimia vaan yksilöllä olisi yhteisön luottamus siihen, että he osaavat tehdä itsenäisesti oikeita valintoja ilman sääntöjäkin? Itse ainakin kokisin äärimmäisen ahdistavana sen, jos jokin edustamani yhteisö ei luottaisi yhtään omaan harkintakykyyni vaan määräisi pukeutumiseni, käytökseni ja asenteeni tietynlaisiksi ottamatta huomioon omia mieltymyksiäni ja näkemyksiäni. Tokihan valkolaistenkin tapakulttuurissa on monia paheksuttavina tai kiellettyinä pidettyjä asioita, mutta omaan elämäänsä liittyvät asiat sentään saa yleensä itse päättää.
Tää on vaikea asia. Periaatteessa sisäkuri kasvattaa meistä kunniallisia, mutta sitten osa alkaa pikkutarkoiksi nipottajiksi ja puhuvat selän takana kaikkea ja kuinka oltaisiin muka tehty jotain. Musta olisi mukava jos olisi tuo yhteisön luottamus eikä kaikki vahtaisi toisia. Toisaalta olisi harmi jos tuon vapauden myötä ihmiset unohtaisi tavat ja olisivat vaikka missä rääsyissä ja aukoisivat päätä vanhemmille..
Toisaalta sisäkurin löystyminen voisi kasvattaa yksilöiden moraalia sen sijaan, että ulkoistettaisiin moraalikäsitykset täysin yhteisön määriteltäviksi niin kuin nykyinen käytäntö tekee. Uskon, että monelle romanille olisi ihan hyväkin joutua miettimään tekojaan siltä kannalta, mikä on järkevää, hyödyllistä tai moraalisesti oikein sen sijaan, että päätöksenteossa ainoa kriteeri olisi se, onko teko yhteisön hyväksymä vai ei. Tarkoitan, että se laittaisi yhteisönne ihmiset miettimään, miksi tekevät tai jättävät tekemättä asioita sen sijaan, että automaattisesti pohjaisivat valintansa ainoastaan kulttuurin sääntöihin tai kieltoihin.
Totta. Nykyään joutuu miettimään että mitä muut ajattelee ja se oma kunnia on hajautettu koko suvulle ja varmaan koiran kummin kaimallekin. Ideaali tilannehan tuo olisi mutta vähän on sellainen kutina että moraalit löystyisi ja pahasti kun kukaan ei tule sanomaan asiasta tai jos hierarkiaa ei olisi. Tää on sellaista "naapurustovahti" hommaa...
Vähän kaksipiippuinen juttu, veikkaan että jos tiukat säännöt poistuisivat niin se polaroisi vahvasti yhteisöä, osalla varmasti moraali löystyisi ainakin aluksi, mutta toisaalta osa alkaisi tukeutua omaan moraaliinsa ja siten parantaisi omaa harkinta- ja päätöksentekokykyään. Toivon kuitenkin, että samoin kuin muussakin yhteiskunnassa uusien sukupolvien kasvaessa niin myös romanikulttuurissa mentäisiin liberaalimpaan suuntaan mutta sen verran hitaalla tahdilla, ettei se aiheuttaisi ylimääräisiä ongelmia yhteisön sisällä. Pienikin muutos on hyvästä, kunhan se on oikeaan suuntaan. Pienentäisi kuilua romanien ja valkolaisten välillä ja auttaisi kumpaakin osapuolta ymmärtämään toisiaan, kun kulttuurit eivät olisi niin kaukana toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiva ketju! Olen jo pitempään ihmetellyt, että kun hameen kanssa on pakko olla korkokengät, niin miksi ne kengät aina näyttää siltä että on hankalat kävellä ja huonot jalassa? Sellaisia muovisen näköisiä klenkkoja. Esim liukuportaissa ihmettelin edessä olevien naisten kenkiä.
Tajusin juuri että minulla taitaa olla tuollaisia kenkiä :D itse ostin sen takia koska ne on tällä hetkellä muotia, saa halvalla (20-30€) ja kivan näköiset. Eli aika pinnalliset syyt. Pistokkaat on kyllä pahimmat, jalat menee hajalla sen hameen painon kanssa! Monet meistä omistaa myös "tossut" eli leveät kiilakorot.
Siunausta sulle Romni ja kiitos, että jaksat vastailla!
On romanikulttuuri hiukan muuttunut. Nuoret protestoivat jo vastaan näitä kaikkia säännöksiä. Ehkä parin sukupolven päästä tavat ovat alkaneet muuttua.
Nykyään kun nuoret naisetkin menevät töihin. Tunnen heitä esim. lähihoitajina. Ja en ole kuullut kenenkään vaativan, että saisi olla töissä se paksu hame päällä. Ihan on työnantajan pusero ja housut. Ja töitä tekevät ihan samalla tavalla, kuin muutkin.
Minulle sattui nuorena tyttönä hämmentävä juttu. Vanhempi romaninainen oli samassa sairaalahuoneessa ja hän sen muutaman päivän jankkasi koko ajan, että kyllä romani romanin tuntee, sie tyttö oot kuule romanisukua. Äitis on käyny vieraissa, koska kyllä romani romanin tuntee.
Ihan olen kyllä jotain savolais-karjalalaista sukua alunperin. Joten ei pitäisi romaniverta olla suvussa tippaakaan, ellei nyt sitten muinaisina aikoina ole joku isoisoisoisoäiti hairahtunut
Miten avioeroihin suhtaudutaan? Noudatatteko siinä Raamatun opetuksia vai onko jotain omia käytänteitä?
Missä keittiön tekstiilit pestään? Tiskialtaassako vai onko niille oma pesuvati? Mitä tekstiilejä keittiössä saa olla? Jostain kuulin, että yleensä romanikeittiöissä ei olisi astiapyyhettä.
Romni kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä modernimpiakin romaninuoria on, kuin ap. Tuttavani kyllä pukeutuu perinnehameeseen, mutta on sanonut, että jos uudelleen saisi päättää, ei pukeutuisi. Koska ei silloin tajunnut, että kun valinnan tekee, sitä pitää noudattaa koko loppuelämä. Että olisi voinut valita vapaasti myös sen, ettei pukeudu hameeseen.
Tai ehkä hänen perheensä on modernimpi. En tiedä, kuinka yleistä tuo valinnanvapaus on.
Fiksu, nuori nainen ja vakituisessa työpaikassa. Kokee perinteisen vaatetuksen riesaksi, mutta koska perinteet ovat niin tiukat, ei uskalla luopua siitä. Koska ne "jonkun" keksimät säännöt ovat sellaisia ja niiden mukaan pitää elää, ettei yhteisö hylkää.
On itse miettinyt juuri tuota, että yhteisöhän on kuin jokin uskontokultti, missä hylätään, ellei toimi niin kuin ne "jotkut" on keksineet
Ehkä hän uskaltaa juuri siksi kyseenalaistaa, koska juuri hänen perheensä on modernimpi. Liekö sitten kovinkaan yleistä tämä kriittisyys muiden nuorten keskuudessa.Itse saa päättää laittaako kamppeet, mutta niitä ei saa ottaa pois häpäisemättä itseään ja vanhimpiaan. Itsekin tiedän muutaman netin välityksellä jotka katuvat, elämästä tuli vaikeaa monilta osin. Kauhistuttaa kun joskus jopa 15-vuotiaat kiskovat hameet päälleen tajuamatta että niitä ei voi ottaa pois...
Tiedän useammankin romaninaisen, joka on ensin pukenut pitkät hameet ja sittemmin luopunut niistä. Ovat aivan väleissä perheensä ja sukunsa kanssa, ei mitään ongelmaa.
Olen valkolainen itse.
Käytetäänkö kaikissa asunnon huoneissa samaa moppia vai onko esim. keittiössä oma moppinsa? Saako samalla imurilla imuroida sekä keittiön että makuuhuoneen?
Mitenkäs se väistämissääntö menee? Millä perusteilla suku voi kieltää toista sukua asettumasta samaan kaupunkiin, onko tästä selkeät kriteerit? Voiko toinen suku kieltäytyä noudattamasta sääntöä ja mitä tapahtuu, jos kieltäytyy? Entä kuinka iso tuo alue voi olla, johon toisilla ei ole asiaa, koskeeko se esim vain yhtä kaupunkia vai voiko kattaa koko maakunnan tai isomman alueen? Käsittääkseni liittyi johonkin sellaiseen, että jos jonkun suvun jäsen tappanut toisen suvun jäsenen tai suvuilla muuta keskinäistä riitaa?
Miten mahdutte istumaan ison hameen kanssa lentokoneessa jos mukana on muita romaneja?
Ehkäisyn käyttö on ilmeisesti hyväksyttyä?
Käytätkö isoa hametta myös kotona perheen kesken?
Voitteko harrastaa seksiä jos lapset ovat kotona? Entä vessassa käynnit jos muu perhe on kotona?
Hei arvon Romni !
Olen pitkän uran järjestyksenvalvojana tehnyt mies.
Mistä johtuu, että lähes aina,(vähintään 9kertaa/10:sta) kun romaneita saapuu ravintolaan on tiedossa ongelmia?
He tappelevat, varastelevat, sikailevat tai vähintään pyrkivät tekemään jotain noista.
Olen niin halunnut aina uskoa ihmiseen ja suhtautua romaneihin ennakkoluulottomasti ja yhtä monta kertaa saanut pettyä.
En voi uskoa, että ravintoloissa ja baareissa käyvät vain ne kaikista tyhmimmät ja mädimmät yksilöt kyseisestä kansanryhmästä.
Täytyy siinä jotain perää olla mitä mustalaisista puhutaan, niin monesti olen tämän itse omin silmin aitiopaikalta todennut,ikäväkseni.
Hameella varastaminen siis rikkoo puhtaussääntöjä ja siksi pitäisi hävetä.
Näin valkolaisena varastaminen on rikos. Rikosta olisi syytä hävetä.
Teissä romaneissa joskus ärsyttää jatkuva uhriutuminen ja rasismilla syyttely vaikka olisi syytä katsoa peiliin.
Vaikka siinä pyykinpesussa onkin tarkat sääntönsä, niin eihän niitä vajaita pyykkikoneellisia tule, jos on mahdollista kerätä ensin likapyykkikoriin vaatteita odottamaan pesua eikä pestä esimerkiksi vain kahta vaatetta kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Romni kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin ihan asiallisen vastauksen siihen, miksi käyttäydytte niin töykeästi ja röyhkeästi. Pari harvinaista tapausta tiedän, jotka ovat asiallisia ja heillä on käytöstavat siitä huolimatta, että käyttävätkin kansallispukua eli ovat ihan näkyvästi romaneja. (Toinen näistä naisista on kerrotalonaapurini. Todella mukava ja asiallinen nainen.)
Meidän työpaikalla on kaksi romaninaista töissä. Eivät koskaan tervehdi, vaikka heitä tervehtisi. Ovat aina naama nurin päin, ja töykeitä. Jos esim. siivooja on käytävällä tyhjentämässä roskakoria, niin ei voi sanoa "anteeksi, kipitän tästä ohi" vaan viiletetään ohi siivoojaa tönäisten. Tai kuka tahansa ei-romani joka siinä on. Miksi ei voida odottaa hetkeä tai nätisti sanoa "menisin ohi", kuten muut tekevät? Jos esim. pitää päästä jostain ovesta, niin miksi ei voi sanoa "Pääseekö välistä" vaan röyhkeästi tönitään muita edestä pois?
Kaupassa ei voida sanoa "Ottaisin niitä omenoita" kun joku muukin on omenoita ottamassa niin se toinen tajuaisi väistää. Sekä miehet että naiset osaavat sen röyhkeän tönimisen taidon kaupassa. Jonossa etuillaan, työntekijöille huudellaan että nyt minä tarvitsen palvelua. Ei voida odottaa, että joku työntekijä saa edellisen asiakkaan palveltua ja voisi sitten palvella seuraavaa. Etuillaan ja käyttäydytään röyhkeästi. Myös kassajonossa etullaan ja huudellaan työntekijöille.
Ja kaupan eteen (tai mihin tahansa) parkkeerataan auto ihan oven eteen, vaikka siihen ei saa parkkeerata. Autot pitää laittaa parkkipaikalle. Mutta miksi romanit jättävät autonsa ihan oven eteen? Jopa porukalla? Täällä ainakin saattaa nuoret romanimiehet parkkeerata autonsa ihan kaupan oven eteen (useampi auto) ja sitten jäädä siihen hengaamaan, juttelemaan ja tupakoimaan. Siis tien tukkeeksi. Miksi? Kerrostaloni oven edessä on myös usein auto ihan oven edessä, vaikka siihen ei saa pysäköidä. Ja joka kerta kun olen nähnyt jonkun menevän autoon tai poistuvan autosta, kyseessä on ollut romani. Täällä on ihan maksuttomat vierasparkkipaikatkin ja paikkoja on runsaasti, kyllä sinne mahtuu auton laittamaan eikä kävelymatkaa ovelle ole montaa metriä. Miksi se auto pitää jättää oven eteen?
Ja miksi uhkailette viattomia sivullisia? Joskus olin kaverini kanssa kahvilla, ja terassilla jotkut romanit uhkailivat jotain miestä. Lähdimme pois, ja toinen noista romanimiehistä tuli uhkailemaan kaveriani, ettei hän saa kertoa kenellekään mitä juuri näki ja kuuli. Ja kun illalla menimme pubiin yhdelle, nuo romanimiehet olivat sielläkin, ja toinen heistä tuli taas uhkailemaan kaveriani, ettei hän saa kertoa kenellekään siitä, mitä päivemmällä näki ja kuuli. Minua he eivät jostain syystä uhkailleet, kai siksi että olen nainen? Näin ja kuulin kuitenkin nuo tilanteet vierestä.
Kun niin moni romani käyttäytyy rumasti, niin ei ihme että teihin suhtaudutaan negatiivisesti. Mikä siis on syynä siihen, että ette käyttäydy asiallisesti ja anna itsestänne hyvää kuvaa? Miksi haluatte antaa itsestänne huonon kuvan ja sitten syyttää muita syrjinnästä?
Tuohon uhkailujuttuun voin sanoa sen, että jos se asia leviäisi paikkakunnan muiden romanien korviin niin noille kaveruksille tulisi sanomista. Saattavat olla ulkopaikkakuntalaisia joilla ei ole asiaa sinne.
Voin taata että ne jotka käyttäytyvät teitä kohtaan huonosti, ovat sitä meidänkin kanssa. Meidän piireissä on tosi paljon akkailua, juonittelua, selkäänpuukotusta ja juoruilua. Osataan mustalaisten tavat mutta peruskäytöstavat ihan olemattomat. Kai sitä ajatellaan että heitä tuomitaan romaneina eikä ihmisinä, ja porukoissa liikkuminen vähentää sitä oman vastuun määrää. Sitä toivoisikin että osattaisiin peruskohteliaisuus niin huomaisivat että heitäkin kohdellaan paremmin vastavuoroisesti....Huono kasvatus, välinpitämättömyys ja vahva elämänkoulu. En minäkään mikään pyhimys ole mutta pyrin olemaan normaali ja täysipäinen. Välillä saattaa porukassa ääni nousta eikä sitä itse huomaa.
Kaupan eteen ja kummiin paikkoihin saatetaan pysäköidä sen takia ettei hameet mene likaisiksi, joskus ne autojenvälit on liian pieniä. Pitäisi silti osata ne liikennesäännöt.. :/
Enpä ole yhdenkään romaniMIEHEN nähnyt vielä tähän päivään mennessä käyttävän hametta! :D
Ja pääsääntöisesti ne ovat miehiä, jotka autonsa ihan oven eteen parkkeeraavat. Ja jäävät siihen autoineen hengaamaan autojensa viereen jopa NOJAILLEN autoihinsa. Eipä siinä paljon puhtaudesta välitetä, eikä kyllä yhdelläkään romaniMIEHELLÄ hame sotkeennu. Tuo autojen parkkeeraaminen tien tukkeeksi on siis vain kiusantekoa ja sääntöjen rikkomista.Vai onko kyse sittenkin siitä, että kun on hame täynnä varastettua tavaraa, niin pääsee nopeammin autoon ja karkuun? Olen omin silmin nähnyt, kun romaninainen on tunkenut tavaraa hameensa alle.
Kyllä ne röijyjeenot (=MIEHET) hametta käyttää.
Kertoisitko enemmän tämänhetkisistä nuorten ja nuorten romaniaikuisten trendeistä meikissä, vaatteissa, asusteissa, hiuksissa ja entä miehillä? Suuret, näyttävät kultaiset korut ovat tuttuja, mutta onko jotain erilaista? Olisi kiva saada katsaus nuoren romaninaisen muotikulttuuriin.
https://areena.yle.fi/1-4361208
"Rony Nyman 22, on helsinkiläinen järjestyksenvalvoja, joka valittiin tänä vuonna Securitas Events oy –turvallisuuspalveluyrityksen yhdeksi Vuoden työntekijä –palkinnon saajaksi. Laaja työyhteisö äänestää keskuudestaan vuosittain ansioituneita työntekijöitä ja tänä vuonna Rony vastaanotti arvostetun kunniakirjan. Nuori mies on saanut toimia sekä perustehtävissä järjestyksenvalvojana että myös esimiestehtävissä. Jännittävää hänen mielestään on työn vaihtelevuus. Jokainen päivä on erilainen, hän saa kohdata ihmisiä ja olla oma itsensä. Rony haluaa kannustaa nuoria tekemään töitä unelmien saavuttamiseksi. Toimittajana on Miriam Schwartz."
https://areena.yle.fi/1-50177183
"Etelä-Pohjanmaan alueella toimii lukuisia romanitaustaisia vartijoita. Toimittaja Jaakko Laakso ryhtyi selvittämään, mikä on saanut näin monet romanimiehet innostumaan turvallisuusalalle. Romano miritsin jaksossa kuullaan turvallisuusalan koulutuksesta, työstä ja esimerkiksi siitä, millaisia ominaisuuksia on hyvällä vartijalla. Aiheesta kertovat alan ammattilaiset Petri Kuusisto, Rainer Salojensaari ja Markus Kuusisto."
Mulla on ollut sote-alalla romaninainen työkaverina (hänellä vakituinen työpaikka) ja vain positiivista sanottavaa hänestä.
Romni kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Romanit eivät pukeudu kansanpukuihin esim. Iso-Britanniassa ja Irlannissa. Mihin tämä maamme versio romanikulttuurin vaatetuksesta perustuu?
Heh, ne on ihan kiertolaisia eivätkä romaneja. Ei mitään tekemistä meidän kanssa :) mutta totta on että muualla maailmassa tällaista pukua ei näy. Jokaisella heimolla on oma vaatetus ja tämä sattuu olemaan meidän.
Aina on ollut samat pääpiirteet; pitkä hame ja peittävä vaatetus. 1900-luvulla sitten hameen helmaan laitettiin pieni samettikaistale, joka nousi ja nousi muodin mukana. Nyt enää 15-20cm kankaasta ei ole samettia. Pitsiä ollaan aina nyplätty ja sillä on kaksi funktiota, se koristaa sekä peittää muotoja.
Jostakin luin että vasta 1950 luvulla teillä on tullut muotiin tuo todella paksu ja painava samettihame eli miksi teillä ei naisten muoti voi muuttua? Esim siten, että hame kevenisi eli vähemmän painavaa samettikangasta vaikka vain puolet? Olisi kantamista jo siinäkin. Miksikähän muuten aina vain naisilla on kulttuuurista riippumatta nämä epämukavat hurtuukit ja hunnut ym? Miehet eivät sellaisia suostuisi käyttämään. Eikö työssä käyntikin olisi paljon helpompaa, jos naisten hame ei olisi niin jumalattoman massiivinen?
Romanit ja painonhallinta, monilla ongelmaa, mutta onko se kulttuuria vai jotain muuta?
Nuorilla romaninaisilla on tekoripsiäkin, riippuu varmaan paikkakunnasta. Meikki on yleensä hillityn kaunis.