Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysykää romanikulttuurista ja -tavoista

Romni
29.04.2020 |

Meistä on todella paljon stereotypioita ja väärinkäsityksiä ja ajattelin että voisin yrittää selittää ja oikaista. :) mielestäni on tärkeää että meidän ja teidän välillä olisi enemmän ymmärrystä toisiamme kohtaan.

Vähän minusta, eli olen nuori nainen, käytän perinneasua ja opiskelen. Välillä teen pätkätöitä.

Pyydän asiallisuutta ja kaikista asioista en voi puhua siveyssyistä!

Kommentit (1621)

Vierailija
161/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos asiallisista vastauksista sulle, vaikka jotkut kysymykset ja kommentit olis joutanu roskakoriin. Toivon sulle kaikkea hyvää elämässäsi.

Kiitos, ihana kuulla! Vähän harmittaa kun luullaan että tietäisin mitä muiden päässä pörrää, yritän antaa vastauksia eikä nekään kelpaa. No, ei voi muuta kuin yrittää :) jumalan siunausta

Vierailija
162/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moniko sukulaisistasi on ollut vankilassa? Itse tunnen joitakin romanisukuja, ja vaikka ovatkin verrattain sieltä rauhallisemmasta päästä niin ainakin n 50% miehistä on istunut jossain kohtaa elämässään kongeilla.

No lähisuvusta 3. Liittynyt välienselvittelyyn ja alkoholilla saattanut olla osuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos valitsee alun perin olla käyttämättä perinneasua, niin voiko myöhemmin siirtyä hameisiin jos tulee katumapäälle? Toisin päin ei onnistu, olen ymmärtänyt tästä ketjusta.

Kiitos kun vastailet näihin, tosi mielenkiintoista kuulla teidän kulttuurista! Siunausta ja kaikkea hyvää sinulle.

Vierailija
164/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä olen miettinyt:

Katselevatko romanimiehet ns. tavallisia naisia? ja onko esim. minihameet naisella heistä liian paljastavia tai mitä mieltä yleisesti ollaan?

Mitä mieltä olette jos ei romaanilla on korvarenkaat?

Miten suhtaudutte koiriin?

Millainen on teidän yleinen kauneuskäsite?

Millainen sisustus kotonanne on? vai onko ihan tavallinen?

Onko teillä jotain perinneruokia?

Vietättekö joulua?

Suututteko jos sanon vahingossa mustalaiseksi?

Miksi et vastannut yhteenkään mun kysymyksistä :/?

Vierailija
165/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romanit saavat kestää paljon stereotypioita ja suoranaista ala-arvoista herjaa, vaikka käyttäytyisivät asiallisesti. Se on tietenkin ikävää, sillä tunnen itsekin monia hyväkäytöksisiä ja mukavia romaniperheitä. Täälläkin monesta kommentista paistaa selkeä halveksunta. Minulla on myös paljon kokemuksia romaneista varastamassa kaupasta, mutta moni ei ymmärrä, että nämä tapaukset on usein muutenkin alamaailmassa kiinni: käyttävät huumeita esimerkiksi. 

Jos valkolainen vierailee vanhemman romanihenkilön kodissa, niin onko soveliasta istua mihin vain, vai onko parempi kysyä?

Kiitos ymmärryksestä :) ja valkolaiselta ei oleteta mitään sääntöjen tuntemista, koska ne ei teitä koske. En suosittele vanhemman ihmisen viereen istumista, mutta kysy ystävällisesti jos ei näytä löytyvän istumispaikkaa. Muuten vaan ihan normaalisti.

Vierailija
166/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö koe koskaan millään tavalla hankalana, että kulttuurisi takia sinun on joissakin tilanteissa toimittava maalaisjärjen ja normaalin logiikan vastaisesti ja korvattava ne vanhoilla tavoilla ja uskomuksilla, jotka voivat hankaloittaa normaalin arjen sujumista? Muutkin kulttuurit muuttuvat vähitellen ympäröivän maailman muuttuessa, mutta romaanikulttuuri ei ilmeisesti ota huomioon sitä, että elämme nykyään täysin erilaisessa maailmassa kuin silloin, jolloin säännöt on laadittu?

Joskus onhan se vaikeaa. Uskon ettei kulttuuri ole muuttunut, koska emme koe olevamme vahvasti osa suomalaista yhteisöä ja täten menemme omia polkuja pitkin. Suomalaiset naiset pukeutuivat myös pitkiin hameisiin ennen, mutta muoti muuttui.

Tarkoitin lähinnä sellaisia asioita, jotka eivät niinkään ole sidoksissa suomalaiseen kulttuuriin vaan ihan siihen, miten asiat on helpointa, järkevintä ja sujuvinta hoitaa. Esimerkiksi tuo pyykin peseminen, eihän miesten ja naisten vaatteiden peseminen samassa koneessa ole mikään suomalaisen kulttuurin erityispiirre vaan käsittääkseni ihan yleinen käytäntö ainakin länsimaissa. Jos pesee miesten ja naisten pyykit erikseen niin toiminta ei pohjaudu mihinkään rationaalisesti perusteltavaan seikkaan vaan pelkästään taikauskon kaltaiseen vanhaan perinteeseen. Ymmärrän perinteiden arvon kulttuurissa, mutta kyllähän muissakin kulttuureissa sellaiset tavat ja perinteet, jotka eivät enää toimi yhteiskunnan muututtua, ovat muuttuneet tai jääneet kokonaan pois. Jos romaneista enemmistö tahtoisi muuttaa jotain vanhaa ja hankalaksi havaittua perinnettä (esim tuota pyykinpesuun liittyvää), niin miten silloin toimittaisiin? Onko teillä joku toimielin, joka tarvittaessa päättää siitä mitä perinteitä ylläpidetään ja mistä mahdollisesti luovutaan?

No nyt en kyllä osaa vastata. Pyykinpesun muutos samalla hajottaisi niin paljon rakenteita, että olisi varmasti suurta eripuraa meidän kesken. Symbolinen puhtaus on niin iso asia että se on linkitettynä tapoihin, jolloin sen poisvieminen romuttaisi koko systeemin. Silloin kokonaisesta ihmisestä voitaisiin leimata likainen ja välinpitämätön...

Onko suomalaisessa romanikulttuurissa yhtään sellaista ennakkotapausta, että jostain tavasta tai perinteestä on luovuttu, kun sen on katsottu olevan käytännön kannalta hankala ja tarpeeton?

On. Perhekunnittain joustetaan ja riippuu asuinalueesta. Esimerkiksi joillekin isot hameet seurustelusuhteessa niin ylitsepääsemätön juttu, että koko suku vaatii valkolaisnaista laittamaan hameet. Mutta sitten esim. helsingissä ajatellaan että hameet valkolaisen päällä on loukkaavaa.

Onko ilmassa mitään merkkejä siitä, että romanikulttuuri olisi millään tavalla menossa liberaalimpaan suuntaan ja mahdollisesti joidenkin sääntöjen, kieltojen ja suositusten suhteen voitaisiin jossakin vaiheessa siirtyä siihen, että luovuttaisiin ihan vaan oman arjen helpottamiseksi edes kaikista ristiriitaisimmista ja eniten arkea hankaloittavista perinteistä? Vai onko liian iso kynnys laittaa käytännöllisyys, helppous ja maalaisjärjen mukainen toiminta symbolisten, hankalien ja käytäntöä haittaavien perinteiden edelle?

Hyvä kysymys! Tässä on kahta koulukuntaa, liberaalit ja konservatiivit (:D). Liberaalit on usein suurissa kaupungeissa ja etelässä, konservatiivit maalla ja pohjoisessa. On esimerkiksi keskusteltu pitäisikö meidän luopua hameesta, käyttää vain juhlassa vai käyttää tyttöjen normaalia, mustaa hametta. On esimerkiksi yksi ompelija joka tekee mustia kevyitä hameita vanhuksille, mutta ne ei ole samettia. Nykyään tuosta vaatetuksesta nuoriso on alkanut luopua, varsinkin nuoret miehet mutta naisten puku on säilyttänyt suosion.

Kyllä sitä varsinkin akkojen keskuudessa puhutaan että pitäisikö jotain muuttaa mutta koskaan se muutos tai jousto ei koske kaikkia romaneja, vaan perhettä tai perhekuntaa. Itse kuulun näihin vanhoillisiin, olen kotoisin pohjoisesta mutta muutin etelään.

Tulipas mieleen yksi! Asun ehdottomuudesta on luovuttu. Eli nykyään saadaan käydä töissä työpuvussa eikä se ole yhtään paha.

Hienoa, että edes jossain määrin kultturinne joustaa. Ymmärrän pukeutumisen ja puhtauden tärkeyden ja keskeisyyden kulttuurissanne, mutta esimerkiksi sellaisten sääntöjen että kuka saa asua kenenkin yläpuolella poistuminen olisi käytännön kannalta teillekin helpompaa. Mielestäni keskeisempää ikäihmisten kunnioituksessa on se, kuinka heitä kohtaan käyttäydytään eikä se, asutaanko heidän ala- vai yläkerrassaan. Helpompihan se olisi saada muuttaessa uusi asunto, jos ei tarvisi sulkea osaa mahdollisista vaihtoehdoista pois vain sen takia, että saman talon toinen romaniperhe sattuu asumaan väärässä kerroksessa.

Esimerkiksi tuo vapaus käyttää töissä työvaatteita parantaa varmasti mahdollisuuksianne työelämässä, ja jos vähitellen vastaavia muutoksia olisi havaittavissa muissakin asioissa edes osan romaniväestöstä keskuudessa, se helpottaisi huomattavasti niin teidän kuin meidän valkolaistenkin elämää ja yhteistä kanssakäymistä sekä varmasti jossain määrin, joskin hitaasti, muuttaisi ennakkoluuloja ja stereotypioita romaneista. En missään nimessä tarkoita, että kaikista perinteistä kannattaisikaan luopua, mutta joidenkin asioiden kohdalla olisi suotavaa miettiä asioita myös käytännön eikä pelkästään perinteiden kannalta.

Vierailija
167/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitävätkö jotkut romanit kuulumistaan romaneihin vammana? Juuri tänään näin kun 3 kansallispukuista naista könysi invalidipaikalla olleeseen autoonsa jossa ei ollut näkyvillä invalidipysäköintilupaa.

Vierailija
168/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä esim. lähihoitajan työtä tekevät romanit pitävät töissä hoitajan vaatteita. (Sosiaalialalla on myös sellaisia lähihoitajan töitä, joita voi tehdä omissa vaatteissaan, myös romanipuvussa.)

Vierailija
169/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä olen miettinyt:

Katselevatko romanimiehet ns. tavallisia naisia? ja onko esim. minihameet naisella heistä liian paljastavia tai mitä mieltä yleisesti ollaan?

Mitä mieltä olette jos ei romaanilla on korvarenkaat?

Miten suhtaudutte koiriin?

Millainen on teidän yleinen kauneuskäsite?

Millainen sisustus kotonanne on? vai onko ihan tavallinen?

Onko teillä jotain perinneruokia?

Vietättekö joulua?

Suututteko jos sanon vahingossa mustalaiseksi?

Miksi et vastannut yhteenkään mun kysymyksistä :/?

Luulin vastanneeni, anteeksi! Netti on vähän huono ja välillä katkaisee kun lähetän kommenttia.

Kyllä miehet valtaväestön naisia katselee ja usein vikittelevät, kun romaninaista ei kehtaa koska me ei sellaisia suhteita oikein voida harrastella. On toki niitäkin jotka ovat tosissaan :) minihame on aika räikeä, en tiedä mitä he ajattelevat mutta mielestäni valtaväestön naiset saavat pukeutua miten heistä hyvältä tuntuu.

Kummallisen näköistä ja muut romanit saattavat tulla kysymään kenen sukua olet.

Koira on symbolisesti likainen, mutta joillain on niitä lemmikkinä. Mun lapsuudenkodissa oli koiria.

Tummahko/oliivi iho, kyömy ja siro nenä, eloisat ja silmät, jalot piirteet, tumma ja kiiltävä tukka. Naisilla saa olla lihaa luiden ympärillä, jopa suositeltavaa :)

Monet tykkää ikean kalusteista, valkoisesta ja rokokokoosta. Tärkeää on siisteys ja tyylikkyys.

Ei ole perinneruokia

Vietetään joulua isolla porukalla :)

Ei suututa, se on normaali sana. Eri asia jos sitä käyttää loukatakseen. Virallisissa yhteyksissä ja vanhemman ihmisen kanssa puhuisin mieluummin romaneista.

Vierailija
170/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitakin vuosikymmeniä sitten meikkaamista pidettiin romanien keskuudessa häpeällisenä. Nykyään varmaan suuri osa alle 40-vuotiaista romaninaisista meikkaa ainakin jonkin verran...

Vierailija
171/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos valitsee alun perin olla käyttämättä perinneasua, niin voiko myöhemmin siirtyä hameisiin jos tulee katumapäälle? Toisin päin ei onnistu, olen ymmärtänyt tästä ketjusta.

Kiitos kun vastailet näihin, tosi mielenkiintoista kuulla teidän kulttuurista! Siunausta ja kaikkea hyvää sinulle.

Kiitos ja hyvä että edes jotkut saivat uutta näkökulmaa meidän elämään :)

Perinnepuku laitetaan päälle 16-20 vuotiaana ja perhe on jo perustettu ennen kuin ollaan 25 vuotta, eli hame on jo kehissä sen takia. En ole koskaan kuullut että kukaan laittaisi myöhemmällä iällä, mutta en usko että sitä pidettäisiin pahana. Ehkä vähän hassuna ja jotkut saattaisivat juoruta, mutta vanhemmalla naisella on myös enemmän arvovaltaa että eipä minulla olisi nokan koputtamista :D

Vierailija
172/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi toljotatte minua ja kyyläätte perääni? En ole teikäläisiä vaikka minulla tumma tukka onkin.

Katsotaan, oletko "meikäläisiä". Nimittäin jos joku meistä on julkisella paikalla sopimattomissa vaatteissa niin silloin tulee sanomista ja vanhemmat saavat hävetä silmät päästään.

Ei se ihmeellisempiä tarkoita.

Mitä ne sopimattomat vaatteet ovat? Itse asuin useita vuosia uskovaisen romaniperheen naapurina ja hyvät naapurit olivatkin. Heillä kävi paljon vieraina muita romaneja ja pukeutuminen oli aika kirjavaa. Tämä perhe ja useimmat vieraatkin pukeutuivat perinteisesti, mutta osa aivan samoin kuin valkolaisetkin. Olivat siis varmasti romaneita.

Kävin tuo perheen äidin kanssa silloin tällöin uimassa ja hänen uima-asunaan oli bikinien alaosa ja pitkähihainen aluspaita. En koskaan tullut kysyneeksi miksi juuri käsivarsien paljastaminen oli sopimatonta, mutta ei säärten. Kysynkin nyt sinulta.

Vierailija
173/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joitakin vuosikymmeniä sitten meikkaamista pidettiin romanien keskuudessa häpeällisenä. Nykyään varmaan suuri osa alle 40-vuotiaista romaninaisista meikkaa ainakin jonkin verran...

Luonnollista meikkiä suositaan, ei esimerkiksi luomiväriä tai tekoripsiä. Kulmakarvat ja huulet varmaan ehostetuimmat?

Vierailija
174/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva ketju! Olen jo pitempään ihmetellyt, että kun hameen kanssa on pakko olla korkokengät, niin miksi ne kengät aina näyttää siltä että on hankalat kävellä ja huonot jalassa? Sellaisia muovisen näköisiä klenkkoja. Esim liukuportaissa ihmettelin edessä olevien naisten kenkiä.

Vierailija
175/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä todella kiinnostava ketju ja tosi asiallinen ap! Kiitos, jatka samaan malliin :)

Vierailija
176/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä 1990-luvulla oli melko harvinaista, että romanilapset menivät päiväkotiin. Nykyään moni romanilapsi menee päiväkotiin. Siellä saa valmiuksia koulunkäyntiin ja tutustuu valtaväestön kulttuuriin ja mahdollisesti muihinkin kulttureihin, ellei lapsen omassa lähipiirissä ole jo valmiiksi ei-romaneita kavereita. Eli tässä päiväkotiasiassakin romanikulttuuri on mennyt eteenpäin.

Vierailija
177/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän yhteisöllisyys on ihanaa! Oma perhe on etäinen ja yksin olen saanut pärjätä koko ikäni. Muutaman kerran olen ollut tilanteissa, joissa jostain asiasta tiedotetaan sukulaisia ja välitetään aidosti mitä toiselle on tapahtunut. Samoin ollaan ylpeitä jos joku on saavuttanut jotain hienoa. Tämä on kulttuurinne hienoja puolia!

Vierailija
178/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi toljotatte minua ja kyyläätte perääni? En ole teikäläisiä vaikka minulla tumma tukka onkin.

Katsotaan, oletko "meikäläisiä". Nimittäin jos joku meistä on julkisella paikalla sopimattomissa vaatteissa niin silloin tulee sanomista ja vanhemmat saavat hävetä silmät päästään.

Ei se ihmeellisempiä tarkoita.

Mitä ne sopimattomat vaatteet ovat? Itse asuin useita vuosia uskovaisen romaniperheen naapurina ja hyvät naapurit olivatkin. Heillä kävi paljon vieraina muita romaneja ja pukeutuminen oli aika kirjavaa. Tämä perhe ja useimmat vieraatkin pukeutuivat perinteisesti, mutta osa aivan samoin kuin valkolaisetkin. Olivat siis varmasti romaneita.

Kävin tuo perheen äidin kanssa silloin tällöin uimassa ja hänen uima-asunaan oli bikinien alaosa ja pitkähihainen aluspaita. En koskaan tullut kysyneeksi miksi juuri käsivarsien paljastaminen oli sopimatonta, mutta ei säärten. Kysynkin nyt sinulta.

Tiukat farkut, topit ja rintavaon näkyminen jne.

Voisin itsekin kuvitella tekeväni tuollaisen uima-asukompromissin, perinteisesti käsivarsia ei suo näyttää ja ainakin henk. koht yläruumis tuntuu intiimimmältä ja on enemmän katseltavaa. Yläruumis on myös puhdas, alaruumis ei.

Vierailija
179/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä tullut selväksi jo miten suhtaudutte muihin ja vielä kehtaatte rutista että teitä ei hyväksytä.

Vierailija
180/1621 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teidän yhteisöllisyys on ihanaa! Oma perhe on etäinen ja yksin olen saanut pärjätä koko ikäni. Muutaman kerran olen ollut tilanteissa, joissa jostain asiasta tiedotetaan sukulaisia ja välitetään aidosti mitä toiselle on tapahtunut. Samoin ollaan ylpeitä jos joku on saavuttanut jotain hienoa. Tämä on kulttuurinne hienoja puolia!

Yhteisö ja oma suku on aina ollut turvaverkko :) perheen käsitys on laajempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi