Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysykää romanikulttuurista ja -tavoista

Romni
29.04.2020 |

Meistä on todella paljon stereotypioita ja väärinkäsityksiä ja ajattelin että voisin yrittää selittää ja oikaista. :) mielestäni on tärkeää että meidän ja teidän välillä olisi enemmän ymmärrystä toisiamme kohtaan.

Vähän minusta, eli olen nuori nainen, käytän perinneasua ja opiskelen. Välillä teen pätkätöitä.

Pyydän asiallisuutta ja kaikista asioista en voi puhua siveyssyistä!

Kommentit (1623)

Vierailija
21/1623 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi inhoatte/halveksutte valkoisia?

Myönnän että osa tekee näin. Luulen että kyseessä on opittu huono asenne vanhemmilta, kun vanhemmat ovat saaneet huonoa kohtelua osakseen niin opettavat sen lapsille. Osa ajattelee että valkolaiset ovat "likaisia" eli eivät noudata puhtaustapojamme, jolloin on saatettu karttaa ja kieltäytyä kättelemästä. Siksi osa, kuten minä, ei edes ota valkolaisen käärimää tupakkaa koska se on koskenut sen suuhun.

Itselläni on aika monta kaveria valkolaisista ja kohtaan heidät ihmisinä, en "valkolaisina".

Ristiriitaisia lauseita.

Suu on symbolisesti puhdas ja jos se menee likaiseksi, ei ole takaisinpaluuta. Jos mennään tiukkaa linjaa niin törkysuinen ei saa edes juoda vieraspaikan kupeista, koska nekin menee likaiseksi. Me ollaan aika tarkkoja hygieniasta etten ottaisi edes toisen mustalaisen käärimää....

Vierailija
22/1623 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanotte että kunnioitatte vanhempia ihmisiä, miksi se ei koske valtaväestöä?

Kyllä se koskee, mutta monet ovat huonokäytöksisiä.

Nämä valepoliisit on järjestään romanitaustaisia jotka vanhuksia huijaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/1623 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myönnän että osa tekee näin. Luulen että kyseessä on opittu huono asenne vanhemmilta, kun vanhemmat ovat saaneet huonoa kohtelua osakseen niin opettavat sen lapsille. Osa ajattelee että valkolaiset ovat "likaisia" eli eivät noudata puhtaustapojamme, jolloin on saatettu karttaa ja kieltäytyä kättelemästä. Siksi osa, kuten minä, ei edes ota valkolaisen käärimää tupakkaa koska se on koskenut sen suuhun.

Itselläni on aika monta kaveria valkolaisista ja kohtaan heidät ihmisinä, en "valkolaisina".

Näinkin sellaisen dokumentin, jossa mustalaismies orjuutti vaimoaan ja käski aina vain puunaamaan uudelleen samat kohdat. Että sellaisia tapoja.

Ei suinkaan tarkoita että kaikki tekisivät noin...en tiedä mikä siinä on että koko ryhmä toimii samalla tavalla jos joku on kuullut/nähnyt yksilön tekevän jotain :D en minäkään yleistä suomalaisia.

Vierailija
24/1623 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin teidän talous perustuu? Naapurin romaniperhe asustaa omakotitalossa mutta mitään työtä tai virallista yritystoimintaa ei ole havaittavissa. Mitään ruumiillista pihatyötä eivät tee, joku tekee ne aina heidän puolestaan.

Tuo nyt oli yksittäinen esimerkki mutta talous ihmetyttää muissakin tapauksissa. Vaatteet ja autot eivät ole halvimmasta päästä, iPhone käytössä ja ostoksissa ei käytetä juurikaan halvimman etsimistä.

Tehdään kauppaa esim. vaatekankaista ja monet käy ulkomailla niitä hakemassa ja myyvät Suomessa. Miehet myy autoja ja muuta sälää. Keskenään sitten myymme kodinkalustoa jne. halvemmalla...ollaan vähän ulkokultaisia. Päällepäin varmaan näytetään h836yvätuloisilta mutta eipä sitä rahaa ole.

Säästäähän siinä kun verot 0%.

Vierailija
25/1623 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, ei ne stereotypiat ole tyhjästä syntynyt. Elämänkokemus on lisäksi opettanut, että ne pitää varsin hyvin paikkansa.

Oletko koskaan ajatellut että stereotypiat perustuvat rasismiin eikä faktoihin?

-eri

Vierailija
26/1623 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vieroksutte töitä?

Kannustinloukku ja laiskuus. Toisaalta on meitäkin jotka tekee työtä mutta sitä saa etsimällä etsiä...puhelimessa kaikki on hyvin mutta paikan päällä kasvoista näki ettei minua haluta. Enpä päässytkään. Ensimmäinen ja viimeinen kerta perinneasussa työhaastattelussa.

Vierailija
27/1623 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikseivät romanit voi opetella käyttäytymään yleisten normien mukaisesti, vaan huutavat aina isoon ääneen julkisilla paikoilla ja vetävät yleensä kauheaa showta?

Tätä olin tulossa kysymään, mutta parikin ehti ensin 😂 Onko tuolle jokin kulttuurinen peruste?

Vierailija
28/1623 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että romanit suojaa eniten itseään maskilla ja hanskoilla nyt epidemian aikana, pelkäättekö kuolemaa enemmän kun kaaleet?

Täällä joku toinen aikaisemmin jo kysyikin tuota kunnioitatteko vain romanivanhuksia kun täällä Pohjanmaalla ainakin vanhuksia käy ryöstelemässä romani porukat eli miten on?

*kaajeet

Me ollaan todella tarkkoja hygieniasta ja siitä meidän puhtaustavat juontuukin, piti selvitä kulkutaudeista. Me varauduttiin jo ennen hallituksen rajoitteita.

Meidän pitäisi kunnioittaa kaikkia itseämme vanhempia mutta huonokäytöksisiä on. Kyllä me tuollainen toiminta tuomitaan, en itse kulje narkkaajien ja muiden kanssa jossa varastelua ynnä muuta ihannoitaisi...

Vierailija
29/1623 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, ei ne stereotypiat ole tyhjästä syntynyt. Elämänkokemus on lisäksi opettanut, että ne pitää varsin hyvin paikkansa.

-eri

Joo, kunnes näen omin silmin.

Vierailija
30/1623 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin ihan asiallisen vastauksen siihen, miksi käyttäydytte niin töykeästi ja röyhkeästi. Pari harvinaista tapausta tiedän, jotka ovat asiallisia ja heillä on käytöstavat siitä huolimatta, että käyttävätkin kansallispukua eli ovat ihan näkyvästi romaneja. (Toinen näistä naisista on kerrotalonaapurini. Todella mukava ja asiallinen nainen.)

Meidän työpaikalla on kaksi romaninaista töissä. Eivät koskaan tervehdi, vaikka heitä tervehtisi. Ovat aina naama nurin päin, ja töykeitä. Jos esim. siivooja on käytävällä tyhjentämässä roskakoria, niin ei voi sanoa "anteeksi, kipitän tästä ohi" vaan viiletetään ohi siivoojaa tönäisten. Tai kuka tahansa ei-romani joka siinä on. Miksi ei voida odottaa hetkeä tai nätisti sanoa "menisin ohi", kuten muut tekevät? Jos esim. pitää päästä jostain ovesta, niin miksi ei voi sanoa "Pääseekö välistä" vaan röyhkeästi tönitään muita edestä pois?

Kaupassa ei voida sanoa "Ottaisin niitä omenoita" kun joku muukin on omenoita ottamassa niin se toinen tajuaisi väistää. Sekä miehet että naiset osaavat sen röyhkeän tönimisen taidon kaupassa. Jonossa etuillaan, työntekijöille huudellaan että nyt minä tarvitsen palvelua. Ei voida odottaa, että joku työntekijä saa edellisen asiakkaan palveltua ja voisi sitten palvella seuraavaa. Etuillaan ja käyttäydytään röyhkeästi. Myös kassajonossa etullaan ja huudellaan työntekijöille.

Ja kaupan eteen (tai mihin tahansa) parkkeerataan auto ihan oven eteen, vaikka siihen ei saa parkkeerata. Autot pitää laittaa parkkipaikalle. Mutta miksi romanit jättävät autonsa ihan oven eteen? Jopa porukalla? Täällä ainakin saattaa nuoret romanimiehet parkkeerata autonsa ihan kaupan oven eteen (useampi auto) ja sitten jäädä siihen hengaamaan, juttelemaan ja tupakoimaan. Siis tien tukkeeksi. Miksi? Kerrostaloni oven edessä on myös usein auto ihan oven edessä, vaikka siihen ei saa pysäköidä. Ja joka kerta kun olen nähnyt jonkun menevän autoon tai poistuvan autosta, kyseessä on ollut romani. Täällä on ihan maksuttomat vierasparkkipaikatkin ja paikkoja on runsaasti, kyllä sinne mahtuu auton laittamaan eikä kävelymatkaa ovelle ole montaa metriä. Miksi se auto pitää jättää oven eteen?

Ja miksi uhkailette viattomia sivullisia? Joskus olin kaverini kanssa kahvilla, ja terassilla jotkut romanit uhkailivat jotain miestä. Lähdimme pois, ja toinen noista romanimiehistä tuli uhkailemaan kaveriani, ettei hän saa kertoa kenellekään mitä juuri näki ja kuuli. Ja kun illalla menimme pubiin yhdelle, nuo romanimiehet olivat sielläkin, ja toinen heistä tuli taas uhkailemaan kaveriani, ettei hän saa kertoa kenellekään siitä, mitä päivemmällä näki ja kuuli. Minua he eivät jostain syystä uhkailleet, kai siksi että olen nainen? Näin ja kuulin kuitenkin nuo tilanteet vierestä.

Kun niin moni romani käyttäytyy rumasti, niin ei ihme että teihin suhtaudutaan negatiivisesti. Mikä siis on syynä siihen, että ette käyttäydy asiallisesti ja anna itsestänne hyvää kuvaa? Miksi haluatte antaa itsestänne huonon kuvan ja sitten syyttää muita syrjinnästä?

Tuohon uhkailujuttuun voin sanoa sen, että jos se asia leviäisi paikkakunnan muiden romanien korviin niin noille kaveruksille tulisi sanomista. Saattavat olla ulkopaikkakuntalaisia joilla ei ole asiaa sinne.

Voin taata että ne jotka käyttäytyvät teitä kohtaan huonosti, ovat sitä meidänkin kanssa. Meidän piireissä on tosi paljon akkailua, juonittelua, selkäänpuukotusta ja juoruilua. Osataan mustalaisten tavat mutta peruskäytöstavat ihan olemattomat. Kai sitä ajatellaan että heitä tuomitaan romaneina eikä ihmisinä, ja porukoissa liikkuminen vähentää sitä oman vastuun määrää. Sitä toivoisikin että osattaisiin peruskohteliaisuus niin huomaisivat että heitäkin kohdellaan paremmin vastavuoroisesti....

Huono kasvatus, välinpitämättömyys ja vahva elämänkoulu. En minäkään mikään pyhimys ole mutta pyrin olemaan normaali ja täysipäinen. Välillä saattaa porukassa ääni nousta eikä sitä itse huomaa.

Kaupan eteen ja kummiin paikkoihin saatetaan pysäköidä sen takia ettei hameet mene likaisiksi, joskus ne autojenvälit on liian pieniä. Pitäisi silti osata ne liikennesäännöt.. :/

Vierailija
31/1623 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ristiriitaisia lauseita.

Suu on symbolisesti puhdas ja jos se menee likaiseksi, ei ole takaisinpaluuta. Jos mennään tiukkaa linjaa niin törkysuinen ei saa edes juoda vieraspaikan kupeista, koska nekin menee likaiseksi. Me ollaan aika tarkkoja hygieniasta etten ottaisi edes toisen mustalaisen käärimää....

Mun isoäiti oli romanisukua ja karkasi kotoaan ja nai isoisäni (ei romani). Silloin isoisän suku katkaisi välit heihin (ja myös pariskunnan lapsiin ja meihin lapsenlapsiin). Isoäiti ei siis elänyt romanitapojen mukaan eikä paljoa puhunut taustoistaan.

Isoäidillä oli lasikaapissa hieno ja kallis kahviastiasto. Lapsena ihailin sitä ja sain katsoa niitä. Isoäiti kehui ettei koskaan tarjoaisi niistä kenellekään vieraille, ei vaikka tasavallan presidentti tulisi käymään :) Nyt ymmärrän että taustalla saattoi olla nuo puhtauskäsitykset.

Vierailija
32/1623 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Tukholmassa. Mietin, että kun olette niin tarkkoja tämän puhtauden kanssa niin miten täällä on suomalaisten korona kuolemissa suurin osa mustalaisia? Tapaatteko sukulaisia niin paljon ja piut paut välitätte käsienpesusta?

Tukholman asioista en tiedä mutta eikö siellä somaleilla ole se korona levinnyt? En ole kuullut koronaan kuolleista mustalaisista.

Käsiä pestään kyllä mutta osalle tekee tiukkaa olla ramppaamatta kylässä.

Vierailija
33/1623 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka iso ongelma huumeiden käyttö on romanien keskuudessa?

Olen pari kertaa nähnyt läheltä postin jonossa, että viinalle haisemattomat naiset olivat kyllä melko sekaisin levottomina ja pupillit suurena. Onneksi sentään kuskina ollut nuorempi mies näytti olevan OK.

Vierailija
34/1623 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikseivät romanit voi opetella käyttäytymään yleisten normien mukaisesti, vaan huutavat aina isoon ääneen julkisilla paikoilla ja vetävät yleensä kauheaa showta?

Taitaa olla vaan meidän tavat, että puhutaan kovaa ja ollaan suurieleisiä. Osa puhuu aina kovaa, osa ei. On niitä ujon puoleisiakin mutta porukoissa nousee ääni kun se on opittu tapa puhua ja jos joku puhuu päälle, niin usein taidetaan vaan kälättää kovempaa :D

Vierailija
35/1623 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten musikaalisuus onko kuinka yleistä?

On todella yleistä. Meillä on omia perinnekappaleita ja yleistä ajanvietettä on laulaa karaokea, kuunnella iskelmää ja tangoa jne. ja osa soittaa soittimia. Itselläni on aika huono lauluääni niin olen tyytynyt kuuntelijaksi :D

Vierailija
36/1623 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Joo, kunnes näen omin silmin.

Juu, varmasti olet nähnyt omin silmin kaikki 15 000 romania Suomessa ja kaikki 12 miljoonaa maailmassa :)

Et todellakaan yleistä muutamasta, ethän?

Vierailija
37/1623 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin ihan asiallisen vastauksen siihen, miksi käyttäydytte niin töykeästi ja röyhkeästi. Pari harvinaista tapausta tiedän, jotka ovat asiallisia ja heillä on käytöstavat siitä huolimatta, että käyttävätkin kansallispukua eli ovat ihan näkyvästi romaneja. (Toinen näistä naisista on kerrotalonaapurini. Todella mukava ja asiallinen nainen.)

Meidän työpaikalla on kaksi romaninaista töissä. Eivät koskaan tervehdi, vaikka heitä tervehtisi. Ovat aina naama nurin päin, ja töykeitä. Jos esim. siivooja on käytävällä tyhjentämässä roskakoria, niin ei voi sanoa "anteeksi, kipitän tästä ohi" vaan viiletetään ohi siivoojaa tönäisten. Tai kuka tahansa ei-romani joka siinä on. Miksi ei voida odottaa hetkeä tai nätisti sanoa "menisin ohi", kuten muut tekevät? Jos esim. pitää päästä jostain ovesta, niin miksi ei voi sanoa "Pääseekö välistä" vaan röyhkeästi tönitään muita edestä pois?

Kaupassa ei voida sanoa "Ottaisin niitä omenoita" kun joku muukin on omenoita ottamassa niin se toinen tajuaisi väistää. Sekä miehet että naiset osaavat sen röyhkeän tönimisen taidon kaupassa. Jonossa etuillaan, työntekijöille huudellaan että nyt minä tarvitsen palvelua. Ei voida odottaa, että joku työntekijä saa edellisen asiakkaan palveltua ja voisi sitten palvella seuraavaa. Etuillaan ja käyttäydytään röyhkeästi. Myös kassajonossa etullaan ja huudellaan työntekijöille.

Ja kaupan eteen (tai mihin tahansa) parkkeerataan auto ihan oven eteen, vaikka siihen ei saa parkkeerata. Autot pitää laittaa parkkipaikalle. Mutta miksi romanit jättävät autonsa ihan oven eteen? Jopa porukalla? Täällä ainakin saattaa nuoret romanimiehet parkkeerata autonsa ihan kaupan oven eteen (useampi auto) ja sitten jäädä siihen hengaamaan, juttelemaan ja tupakoimaan. Siis tien tukkeeksi. Miksi? Kerrostaloni oven edessä on myös usein auto ihan oven edessä, vaikka siihen ei saa pysäköidä. Ja joka kerta kun olen nähnyt jonkun menevän autoon tai poistuvan autosta, kyseessä on ollut romani. Täällä on ihan maksuttomat vierasparkkipaikatkin ja paikkoja on runsaasti, kyllä sinne mahtuu auton laittamaan eikä kävelymatkaa ovelle ole montaa metriä. Miksi se auto pitää jättää oven eteen?

Ja miksi uhkailette viattomia sivullisia? Joskus olin kaverini kanssa kahvilla, ja terassilla jotkut romanit uhkailivat jotain miestä. Lähdimme pois, ja toinen noista romanimiehistä tuli uhkailemaan kaveriani, ettei hän saa kertoa kenellekään mitä juuri näki ja kuuli. Ja kun illalla menimme pubiin yhdelle, nuo romanimiehet olivat sielläkin, ja toinen heistä tuli taas uhkailemaan kaveriani, ettei hän saa kertoa kenellekään siitä, mitä päivemmällä näki ja kuuli. Minua he eivät jostain syystä uhkailleet, kai siksi että olen nainen? Näin ja kuulin kuitenkin nuo tilanteet vierestä.

Kun niin moni romani käyttäytyy rumasti, niin ei ihme että teihin suhtaudutaan negatiivisesti. Mikä siis on syynä siihen, että ette käyttäydy asiallisesti ja anna itsestänne hyvää kuvaa? Miksi haluatte antaa itsestänne huonon kuvan ja sitten syyttää muita syrjinnästä?

Tuohon uhkailujuttuun voin sanoa sen, että jos se asia leviäisi paikkakunnan muiden romanien korviin niin noille kaveruksille tulisi sanomista. Saattavat olla ulkopaikkakuntalaisia joilla ei ole asiaa sinne.

Voin taata että ne jotka käyttäytyvät teitä kohtaan huonosti, ovat sitä meidänkin kanssa. Meidän piireissä on tosi paljon akkailua, juonittelua, selkäänpuukotusta ja juoruilua. Osataan mustalaisten tavat mutta peruskäytöstavat ihan olemattomat. Kai sitä ajatellaan että heitä tuomitaan romaneina eikä ihmisinä, ja porukoissa liikkuminen vähentää sitä oman vastuun määrää. Sitä toivoisikin että osattaisiin peruskohteliaisuus niin huomaisivat että heitäkin kohdellaan paremmin vastavuoroisesti....

Huono kasvatus, välinpitämättömyys ja vahva elämänkoulu. En minäkään mikään pyhimys ole mutta pyrin olemaan normaali ja täysipäinen. Välillä saattaa porukassa ääni nousta eikä sitä itse huomaa.

Kaupan eteen ja kummiin paikkoihin saatetaan pysäköidä sen takia ettei hameet mene likaisiksi, joskus ne autojenvälit on liian pieniä. Pitäisi silti osata ne liikennesäännöt.. :/

Miten romaniMIESTEN hameet voivat sotkeentua, kun he parkkeeraavat autonsa aina oven eteen? Eiväthän miehet käytä hameita. Ja meillä on parkkipaikallakin niin paljon tilaa, ettei sekään ole mikään selitys.

Vierailija
38/1623 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romanit eivät pukeudu kansanpukuihin esim. Iso-Britanniassa ja Irlannissa. Mihin tämä maamme versio romanikulttuurin vaatetuksesta perustuu?

Et kai vaan sekoita Brittein saarten kiertolaisia romaneihin?

Vierailija
39/1623 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi toljotatte minua ja kyyläätte perääni? En ole teikäläisiä vaikka minulla tumma tukka onkin.

Katsotaan, oletko "meikäläisiä". Nimittäin jos joku meistä on julkisella paikalla sopimattomissa vaatteissa niin silloin tulee sanomista ja vanhemmat saavat hävetä silmät päästään.

Ei se ihmeellisempiä tarkoita.

Vierailija
40/1623 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romni kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten romaniMIESTEN hameet voivat sotkeentua, kun he parkkeeraavat autonsa aina oven eteen? Eiväthän miehet käytä hameita. Ja meillä on parkkipaikallakin niin paljon tilaa, ettei sekään ole mikään selitys.

Välinpitämättömyys ja kätevyys. Monet tutut tekevät näin ikävä kyllä...kai se on sitäkin kun kaikki muutkin tekee eikä koskaan tule sanomista niin sitä jatketaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan