Mitä tarkoittaa "tilsi"?
Ohjeessa sanottiin että "Keitä hernekeitto, TILSI lihapullat hernekeiton joukkoon ja mausta oman maun mukaan" Onko tuossa kirjoitusvirhe eli pitäisi olla "tilli lihapullat" ja niitähän mulla ei nyt ole vaan ihan tavallisia jalostajan tölkkipullia. Voin kuivattua tilliäkin lisätä, mutta kuulostaa oudolta yhdistelmältä.
Olen siis tekemässä tuunattua hernaria korona varaston ruoista.
Kommentit (63)
Teinille maailmassa on monta ihmeellistä asiaa. Sanavarasto on pelottavan suppea.
Tilsimisen kaikki aikuiset tietää. Ei kai esim. keitettyjen pottujen käsittelylle edes ole muuta sanaa.
Tympii kyllä ruokareseptien snobbailusanat, voisihan ne sanoa Suomeksikin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tiedät mitä tehdä, jos satut joskus ostamaan juustopaketin, jonka päällä lukee ohje "tilsit."
Tai perunalastuja, joiden pussissa lukee turkulaisittain "pan suola". Tai mehua, jonka etiketissä kukee "ravistettava omaskakas".
Vierailija kirjoitti:
Tilsimisen kaikki aikuiset tietää. Ei kai esim. keitettyjen pottujen käsittelylle edes ole muuta sanaa.
Ei tiedä. Törmäsin sanaan ensimmäisen kerran tässä ketjussa. Olen vieläpä opiskellut suomen kieltä ja kotimaista kirjallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tiedä. Törmäsin sanaan ensimmäisen kerran tässä ketjussa. Olen vieläpä opiskellut suomen kieltä ja kotimaista kirjallisuutta.
Minäkin olen nelikymppinen ja opin tältä palstalta puolisen vuotta sitten mitä on tilsiminen. Tästä ketjusta tulee mieleen se aloitus, jossa asiakas oli suuttunut kun aloittaja ei tiennyt mikä on vanna. Suomen kielessä on valtavasti murresanoja, ei kukaan voi tuntea niitä kaikkia. Kyllä minustakin esimerkiksi TASSI on ihan normaali sana, mutta olen tavannut monta muualta Suomesta kotoisin olevaa ihmistä, jotka ovat kuulleet sen ensimmäisen kerran minun käyttämänäni.
Miten voi olla netissä, jos ei osaa käyttää hakukonetta? Laitoin Googleen haun 'tilsiä' (ilman hipsuja). Ensimmäinen tulos Wikisanakirja:
"Verbi
tilsiä (61) (taivutus)
(murteellinen) soseuttaa, muhentaa; painella
Pottuvoi on sellaista, että tilsii potut lautaselle ja laittaa voita."
Vierailija kirjoitti:
Ei tiedä. Olen yli 60 v. ja nyt kuulin ensimmäistä kertaa. Meillä muusataan haarukalla.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä aspergerit on syytä pitää poissa keittiöstä. Ahdistuvat vain siellä.
tillshit
Eli ole harvinainen sana, tätähän kysyttiin jo aiemmin muutama kuukausi sitten Ärsyttävin murresana -ketjussa:
https://www.vauva.fi/comment/41888125#comment-41888125
ja
https://www.vauva.fi/comment/41888434#comment-41888434
Etymologisen sanakirjan mukaan tilsiä näyttäisi tuossa hienoksi survomisen merkityksessä olevan nimenomaan savo-karjalaisuus, kuten ensimmäinen kommentoija tuokin esiin.
*kuukausi sitten, ei muutama kuukausi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin Googleen haun 'tilsiä' (ilman hipsuja)
HIPSUT olen myös oppinut tältä palstalta! Kuulostaa aina yhtä hauskalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoin Googleen haun 'tilsiä' (ilman hipsuja)
HIPSUT olen myös oppinut tältä palstalta! Kuulostaa aina yhtä hauskalta.
Joo, on se hauskempi vaihtoehto kuin se, että käyttää lainausmerkistä nimitystä heittomerkki. Heittomerkkihän on eri merkk' kuin "lainausmerkki".
Siis taas joku oululaisten_persjalkaisten_ämmien_sana.
Tiedättekö te_vitun_lestadiolaiset sitten minkälainen ihminen on sukkela? Eikä ole nopea!
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö te_vitun_lestadiolaiset sitten minkälainen ihminen on sukkela? Eikä ole nopea!
Olematta lesta, ehdotan yleiskielen sanaa: eloisa.
"Rakas päiväkirja, tänään minä opin taas uutta."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole opiskellut.
Minä olen.
Tuommoisia ihme sanoja ei saisi olla olemassa.
Aika jännä jos jossain ohjeessa on tuollainen murresana mukana... Enpä ois itsekään tiennyt mitä tuo tarkoittaa.
Tilsiminen on murretta, ei yleiskielistä sanastoa. Mutta eipä tämän nykyään pitäisi olla ongelma, kun lähes kaikille murresanoillekin löytyy selitykset netistä.