Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tarkoittaa "tilsi"?

Vierailija
29.04.2020 |

Ohjeessa sanottiin että "Keitä hernekeitto, TILSI lihapullat hernekeiton joukkoon ja mausta oman maun mukaan" Onko tuossa kirjoitusvirhe eli pitäisi olla "tilli lihapullat" ja niitähän mulla ei nyt ole vaan ihan tavallisia jalostajan tölkkipullia. Voin kuivattua tilliäkin lisätä, mutta kuulostaa oudolta yhdistelmältä.

Olen siis tekemässä tuunattua hernaria korona varaston ruoista.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin Suomea tuota sanaa käytetään?

Vierailija
42/63 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuommoisia ihme sanoja ei saisi olla olemassa.

Nopeasti ne Googlella selvittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilsimisen kaikki aikuiset tietää. Ei kai esim. keitettyjen pottujen käsittelylle edes ole muuta sanaa.

Tympii kyllä ruokareseptien snobbailusanat, voisihan ne sanoa Suomeksikin.

En tiennyt. Meillä päin ne litataha.

Vierailija
44/63 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilsimisen kaikki aikuiset tietää. Ei kai esim. keitettyjen pottujen käsittelylle edes ole muuta sanaa.

Tympii kyllä ruokareseptien snobbailusanat, voisihan ne sanoa Suomeksikin.

Ei tiedä. Törmäsin sanaan ensimmäisen kerran tässä ketjussa. Olen vieläpä opiskellut suomen kieltä ja kotimaista kirjallisuutta.

Et ole opiskellut.

Minä olen.

Perustele.

Vierailija
45/63 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vajakkiteini ylpeilee sillä että sanavarastonsa on 6 v tasolla. ;-(

Vierailija
46/63 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika jännä jos jossain ohjeessa on tuollainen murresana mukana... Enpä ois itsekään tiennyt mitä tuo tarkoittaa.

Olisiko joku sellainen sivusto, jonne ihmiset voi itse lähettää ohjeitaan?

Vierailija
47/63 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on esim resepti missä käsketään tilsiä munat 😭 Löytyy lopusta kohdasta tee näin.

https://www.is.fi/ruokala/art-2000005225087.html

Vierailija
48/63 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EIhän tämän näin kuulu mennä. Reseptin lukijan velvollisuus ei ole ottaa selvää sanojen tarkoituksesta, koska silloin on vaara että hän lisää sen sanavarastoonsa ja hämmentää jatkossa muita sitä käyttämällä. Reseptin kirjoittajan vastuulla on yksinkertaistaa ulosantinsa riittävän selkeäksi, että se on ymmärrettävissä ilman rasittavaa opiskelua!

Samaa sarjaa on sana ryöpätä. Eikö kyse kuitenkin ole sienien keittämisestä.

Ryöppääminen on eri asia kuin keittäminen. Keitettäessä keitetään, mutta ryöpätessä vain kiehautetaan eli annetaan kuumua kunnes alkaa kiehua.

Vierailija
49/63 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on esim resepti missä käsketään tilsiä munat 😭 Löytyy lopusta kohdasta tee näin.

https://www.is.fi/ruokala/art-2000005225087.html

EIIIIIH, kyllä tulee valkotakit paikalle jos joku ääneen sanoo tilsineensä munia kotona

Vierailija
50/63 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedättekö te_vitun_lestadiolaiset sitten minkälainen ihminen on sukkela? Eikä ole nopea!

Nokkela

Vierailija
51/63 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilsiä=lillustaa

Vierailija
52/63 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilsiä=lillustaa

lillustaa on hillojen eli lakkojen keräämistä eikä liity millään tavalla pottujen, munien tai lihapullien tilsimiseen.

Vierailija
53/63 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme sivua juttua eikä KUKAAN ole ihmetellyt miksi helvetissä hernariin muussataan lihapullaa :D

Vierailija
54/63 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt tiedät mitä tehdä, jos satut joskus ostamaan juustopaketin, jonka päällä lukee ohje "tilsit."

Painelet haarukalla muusiksi :D Tästähän tuli ihan fingerporismi.

Mikä on fingerporismi?

Vierailija
55/63 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme sivua juttua eikä KUKAAN ole ihmetellyt miksi helvetissä hernariin muussataan lihapullaa :D

Miksi ei, olen itsekin vaelluksella tehnyt noin. Enemmän energiaa, ei tarvitse lämmitellä molempia erikseen ja maistuukin hyvältä. Kokeile vaikka. Onhan oikeassa hernekeitossa nötköttiä seassa.

Vierailija
56/63 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei, olen itsekin vaelluksella tehnyt noin. Enemmän energiaa, ei tarvitse lämmitellä molempia erikseen ja maistuukin hyvältä. Kokeile vaikka. Onhan oikeassa hernekeitossa nötköttiä seassa.

Vierailija
57/63 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No oliskohan niin että siinä ei ole mitään outoa?

Vierailija
58/63 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin absurdia silti että tää on resepti. Kyllä mäkin vedän kylmää nakkia paketista mutta emmä siihen mitään kirjoitettua ohjetta tarvii.

Vierailija
59/63 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hernepullakeitto onkin yksi mun lemppareista! Voi laittaa sekaan sinappia sekä ketsuppia! Keititkö hernekeiton itse vai tuliko se tölkistä?

Vierailija
60/63 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hernepullakeitto onkin yksi mun lemppareista! Voi laittaa sekaan sinappia sekä ketsuppia! Keititkö hernekeiton itse vai tuliko se tölkistä?

Tölkki hernariaoli ja hyvää tuosta tuli, kun maustoin mustapippurilla ja chili jauheella. Sekaan tietty sinappia. Luin kaikkien ostamieni hernekeittopurkkien valmistusaineet ja ei niissä enää ole lihaa. Mielestäni ennen oli.

-AP-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi