Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työntekijät, joita ilmankin firmat pyörisi?

Vierailija
28.04.2020 |

Mikä on sinun näkemyksesi asiasta?
Minkälaisissa tehtävissä toimivat ihmiset ovat mielestäsi firmoissa ns. turhia, eli kaikki pyörisi kyllä mainiosti ilman heitäkin? Nimikkeitä ja tehtäväsisältöjä, jotka koet jonninjoutavina? Perustele myös, niin saadaan parempi keskustelu.

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testaajat ja laadunvalvonta.

Vierailija
22/78 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

HR-ihmiset ja vielä kun niitä pitää olla niin monta. Palkanlaskennat yms rutiinit on kuitenkin ulkoistettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Konsultit.

Mitkä konsultit sinulla on tässä erityisesti mielessä? Itse ostan asiantuntemusta palveluna kahteen eri tarkoitukseen konsulteilta. Käytän työaikani oman ydintyöni tekemiseen ja maksan konsultille asiantuntemuksesta tuloksineen niissä asioissa, jotka eivät onnistu laadukkaasti organisaation omin resurssein.

Okei. Ja tämä tarkoittaa konkreettisesti mitä? Mitä sä niiltä ostat? Huom. konkreettisesti?

Vierailija
24/78 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko HR. Kustannuserä josta ei ole oparatiivisessa toiminnassa mitään hyötyä mutta joka yritysten tehottomuutta.

Vierailija
25/78 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konsulentit. Osaan mä sen leipäpaketin ostaa ilman konsulentin noloa patsastelua siellä kaupan leipäosastolla. 

Vierailija
26/78 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivooja, jokainen varmaan osaa omat jälkensä siivota.

Osa ei osaa. Sen lisäksi kukaan ei halua siivota yhteisiä tiloja kuten esimerkiksi tehdassaleja tai hypermarketteja. Pienissä toimistoissa keittiötkin jäisivät siivoamatta vaikka laitettaisiin kiertävät vuorot.

Ei se firma silti konkurssiin ajaudu ilman siivoojaa.

Vierailija
27/78 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole korvaamaton,

laita sormesi vesilasiin ja ota pois, jos jää kolo sitten olet korvaamaton.

Kenen toimenkuvana on tehdä koloja vesilasiin? Ei meidän firmassa ainakaan ole mitään tarvetta tuollaiselle kaverille. Baaritemppuna ehkä ihan hauska mutta vaikea kuvitella että joku siitä palkkaa maksaisi.

Taidat olla tarpeeton kun tuota et ymmärtänyt

Ei voi mitään.

Sen verran tarpeellinen että 15 vuoteen ei ole tarvinut työtä itse hakea vaan joka paikkaan on pyydetty. No osaan minä toki tuonkin tempun tehdä, ei siihen tarvita kuin alijäähtynyttä vettä ja sopivan likainen sormi mutta edelleen väitän että kukaan ei siitä minulle suostuisi maksamaan sen enempää kuin mitä nyt tienaan.

Mutta kerro nyt että miksi mielestäsi ihminen joka tekee koloja vesilaseihin olisi korvaamaton?

Ja monikin on korvaamaton. Jo ihan määritelmällisesti jokainen toiminimiyrittäjä on yritykselleen korvaamaton, sillä sitä yritystä ei faktisesti voi olla ilman sitä yrittäjää. Samoin käytännössä jokaisesta PK-yrityksestä löytyy ne "primus motorit" joiden osaamisen ja tietotaidon varassa koko firma käytännössä on.

Oikeastaan vain joissain jättimäisissä kansainvälisissä listatuissa suuryrityksissä joiden perustajat eivät enää ole toiminnassa mukana voidaan alkaa sanomaan että kukaan ei ole korvaamaton. Ja siitäkin voidaan olla perustellusti eri mieltä. Esim. Steve Jobs oli 90-luvun Applelle täysin korvaamaton. Vaikka Applen silloinen johto hankkiutuikin hänestä näyttävästi eroon niin kas vain joutuivat lakki kourassa konkurssikypsänä velkapommina palaamaan hänen luokseen anelemaan häntä takaisin. Ja loppu onkin historiaa. Samoin Bill Gates oli Microsoftille täysin korvaamaton. Hänhän yritti astua syrjään jo aikoja sitten, mutta joutui tekemään comebackin kun Pallomeri meinasi tehdä mikkikselle samat mitä E-Flop Nokialle.

Vierailija
28/78 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johdon assistentti. Täysin turha työ jos johtajat varaisivat itse matkansa ja tekisivät kokouskutsunsa.

Sen assarin tuntitaksa on aika lailla pienempi kuin johtajan. Siksi se tekee tuota.

Vierailija
29/78 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa ei osaa. Sen lisäksi kukaan ei halua siivota yhteisiä tiloja kuten esimerkiksi tehdassaleja tai hypermarketteja. Pienissä toimistoissa keittiötkin jäisivät siivoamatta vaikka laitettaisiin kiertävät vuorot.

Siisteys vaikuttaa ihmisten tyytyväisyyteen ja sitä kautta myös tuottavuuteen.

Jos on likaista ja haisee pahalta, ihmiset ovat pahalla tuulella.

Ja jos tulee vieraita, antaa todella paskan kuvan firmasta jos kahvihuoneen pöytä on törkyinen ja pölyjä joka paikassa.

Eli ei ehkä konkkaan mennä, mutta ei hyvinkään mene.

Vierailija
30/78 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oikeasti naiivia väittää, että ihmiset siivoaisivat itse jos ei siivoojaa olisi.

Ensinnäkin pitäisi olla tarkat siivousvuorot, kuka siivoaa minäkin päivänä.

Toiseksi siivooja joutuisi jäämään ylitöihin, koska toimistosiivous tehdään klo 16 jälkeen.

Kolmanneksi jos siitä ei maksettaisi, ei sitä kukaan suostuisi tekemäänkään.

Ja se hinta olisi todennäköisesti suurempi kuin tavallisen siivoojan hinta, kun kaikki konsultit ilmoittaisivat että mun tuntitaksani on sitten 50 euroa.

Vierailija
31/78 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Konsultit.

Mitkä konsultit sinulla on tässä erityisesti mielessä? Itse ostan asiantuntemusta palveluna kahteen eri tarkoitukseen konsulteilta. Käytän työaikani oman ydintyöni tekemiseen ja maksan konsultille asiantuntemuksesta tuloksineen niissä asioissa, jotka eivät onnistu laadukkaasti organisaation omin resurssein.

Okei. Ja tämä tarkoittaa konkreettisesti mitä? Mitä sä niiltä ostat? Huom. konkreettisesti?

Vaikkapa koodausta.

Vierailija
32/78 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos tulee vieraita, antaa todella paskan kuvan firmasta jos kahvihuoneen pöytä on törkyinen ja pölyjä joka paikassa.

Niin jokainen voi tehdä sen viihtyvyyden eteen itse jotain.

Vierailija
33/78 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi työpaikalla joku kalliilla rahalla palkattu tunneilmastokouluttaja (teen tehdastyötä). Koneet seisoi monta tuntia ja koulutuksen anti oli luokkaa "muista hymyillä ja tervehtiä työkaveria niin kaikilla on kivaa".

Vierailija
34/78 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin voi, mutta kaikki se tekeminen on pois siitä tekemisestä mistä se firma sille tekijälle palkkaa maksaa. Enkä usko että "meillä muuten jokainen siivoaa itse työpisteensä" on mikään valtava rekryvaltti kilpailluilla työmarkkinoilla.

Vierailija
35/78 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HR-ihmiset ja vielä kun niitä pitää olla niin monta. Palkanlaskennat yms rutiinit on kuitenkin ulkoistettu.

Ei pidä paikkaansa. Tälläkin viikolla olen noin 20 viestiä laittanut HR:ään ja miettinyt, miten ehtivät kaikki hoitamaan kun viestejä tulee monilta muiltakin. Varsinkin nyt, kun koronatilanne aiheuttaa ylimääräistä päänvaivaa ja järjestelyitä (lomautukset jne.). T. Pikkupomo

Vierailija
36/78 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole korvaamaton,

laita sormesi vesilasiin ja ota pois, jos jää kolo sitten olet korvaamaton.

Kenen toimenkuvana on tehdä koloja vesilasiin? Ei meidän firmassa ainakaan ole mitään tarvetta tuollaiselle kaverille. Baaritemppuna ehkä ihan hauska mutta vaikea kuvitella että joku siitä palkkaa maksaisi.

Taidat olla tarpeeton kun tuota et ymmärtänyt

Ei voi mitään.

Sen verran tarpeellinen että 15 vuoteen ei ole tarvinut työtä itse hakea vaan joka paikkaan on pyydetty. No osaan minä toki tuonkin tempun tehdä, ei siihen tarvita kuin alijäähtynyttä vettä ja sopivan likainen sormi mutta edelleen väitän että kukaan ei siitä minulle suostuisi maksamaan sen enempää kuin mitä nyt tienaan.

Mutta kerro nyt että miksi mielestäsi ihminen joka tekee koloja vesilaseihin olisi korvaamaton?

Ja monikin on korvaamaton. Jo ihan määritelmällisesti jokainen toiminimiyrittäjä on yritykselleen korvaamaton, sillä sitä yritystä ei faktisesti voi olla ilman sitä yrittäjää. Samoin käytännössä jokaisesta PK-yrityksestä löytyy ne "primus motorit" joiden osaamisen ja tietotaidon varassa koko firma käytännössä on.

Oikeastaan vain joissain jättimäisissä kansainvälisissä listatuissa suuryrityksissä joiden perustajat eivät enää ole toiminnassa mukana voidaan alkaa sanomaan että kukaan ei ole korvaamaton. Ja siitäkin voidaan olla perustellusti eri mieltä. Esim. Steve Jobs oli 90-luvun Applelle täysin korvaamaton. Vaikka Applen silloinen johto hankkiutuikin hänestä näyttävästi eroon niin kas vain joutuivat lakki kourassa konkurssikypsänä velkapommina palaamaan hänen luokseen anelemaan häntä takaisin. Ja loppu onkin historiaa. Samoin Bill Gates oli Microsoftille täysin korvaamaton. Hänhän yritti astua syrjään jo aikoja sitten, mutta joutui tekemään comebackin kun Pallomeri meinasi tehdä mikkikselle samat mitä E-Flop Nokialle.

😏 jäit jumiin sinne vesilasiin, relaa vähän.

Vierailija
37/78 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konsultit.

Ei kaikki mutta suurinosa on valitettavasti turhia. Tarpeellisia sillon jos tuottavat lisäarvoa asiakasyritykseen mutta usein ei tule kuin kuluja. Ja esimerkiksi voisi laittaa vaikka postin nimenvaihtofiasko. Vai onko jollain parempaa tietoa että tekikö muu kuin konsulttitoimisto tuolla tiliä, toki teipparit ym ilmeenmuutokseen liittyvät. Ja vielä tuplasti kun palattiin tuttuun nimen takaisin.

Vierailija
38/78 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soveltuvuusarviotestaajat. Olin juuri yhdessä. Palikkatestit tein vasurilla ja psykologin haastattelussa heitin läppää. Raportissa vahvuuksiksi ja heikkouksiksi oli kirjattu samat asiat jotka kerroin. Hukkaan mennyttä aikaa ja rahaa.

Itse jos joutuisin näillä papereilla rekrytoimaan niin vaatisin päästä haastattelemaan henkilön itse.

Vierailija
39/78 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin voi, mutta kaikki se tekeminen on pois siitä tekemisestä mistä se firma sille tekijälle palkkaa maksaa. Enkä usko että "meillä muuten jokainen siivoaa itse työpisteensä" on mikään valtava rekryvaltti kilpailluilla työmarkkinoilla.

Silti ilmankin pärjää jos jostain täytyisi alkaa karsimaan

Vierailija
40/78 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johdon assistentti. Täysin turha työ jos johtajat varaisivat itse matkansa ja tekisivät kokouskutsunsa.

Ei se kyllä ison firman johtajille ole. Niillä on kalenterit niin täynnä kaikkea, etteivät itse työtään ehtisi tekemään. Ja ei, en ole minkään sortin assistentti.

Saamattomuutta, laiskuutta ja mukavuudenhalua. Mistään muusta ei ole kysymys.