Työntekijät, joita ilmankin firmat pyörisi?
Mikä on sinun näkemyksesi asiasta?
Minkälaisissa tehtävissä toimivat ihmiset ovat mielestäsi firmoissa ns. turhia, eli kaikki pyörisi kyllä mainiosti ilman heitäkin? Nimikkeitä ja tehtäväsisältöjä, jotka koet jonninjoutavina? Perustele myös, niin saadaan parempi keskustelu.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Konsultit.
Mitkä konsultit sinulla on tässä erityisesti mielessä? Itse ostan asiantuntemusta palveluna kahteen eri tarkoitukseen konsulteilta. Käytän työaikani oman ydintyöni tekemiseen ja maksan konsultille asiantuntemuksesta tuloksineen niissä asioissa, jotka eivät onnistu laadukkaasti organisaation omin resurssein.
Okei. Ja tämä tarkoittaa konkreettisesti mitä? Mitä sä niiltä ostat? Huom. konkreettisesti?
Vaikkapa koodausta.
Ja rekrytointia. Keskityn mieluummin omaan työhöni kuin satojen työhakemusten käsittelyyn ja johonkin ihmisten osaamisen analyysiin. Mulla ei ole aikaa ja intressiä muuhun kuin lopuksi tavata pari hyvää ehdokasta ja palkata siitä joku. Hyvin on toiminut ja ollaan saatu hyviä työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Konsultit.
Ei kaikki mutta suurinosa on valitettavasti turhia. Tarpeellisia sillon jos tuottavat lisäarvoa asiakasyritykseen mutta usein ei tule kuin kuluja. Ja esimerkiksi voisi laittaa vaikka postin nimenvaihtofiasko. Vai onko jollain parempaa tietoa että tekikö muu kuin konsulttitoimisto tuolla tiliä, toki teipparit ym ilmeenmuutokseen liittyvät. Ja vielä tuplasti kun palattiin tuttuun nimen takaisin.
Eiköhän Postin nimenvaihdosta vastannut jokin mainostoimisto tai brändäystoimisto, ei konsulttitoimisto. Konsulttitoimistot myyvät asiantuntijatyötä, jos nyt et sitä sattunut tietämään. Sellainen hienompi versio Varamiespalvelusta.
Eikö toi mene juuri tuohon määritelmään, mainos/brändäystoisto myy juuri sen alan erikoisosamista. Ja idea on lähtenyt todennäköisesti liikkeelle liikkeenjohdon konsultilta että saadaan kansainvälisempi yrityskuva ja euroja lissää. Mainostoimistot eivät kyllä halua mainostaa itseään konsulttitoimistona koska pienemmssä yrityksissä sillä on vähän arveluttava maine.
Ei. Mainostoimisto myy palvelua, tuskin sieltä on lähetetty ukko kiinteään kk-hintaan Postin tiloihin istuskelemaan Postin organisaatioon.
Ei konsultin tarvitse käyttää kuin x-määrä aikaa viikossa asiakkaan palvelemiseen. Eikä tarvitse olla siellä asiakkaan tiloissa.
Vierailija kirjoitti:
Osastonsihteerit sairaalassa. Valittavia ämmiä jotka on mestareita delegoimaan omat työnsä hoitavalle henkilökunnalle.
Just. Oletteko esimiehille kertoneet tästä? Meillä kyllä sihteerit hoitaa oman duuninsa työajan puitteissa eikä delegoi mitään. Sitten, kun he lähtevät ja viikonloppuisin, kun eivät ole paikalla, niin kyllä meillä moni hoitaja on sormi suussa, jos tulee jotain yllättäviä lähetteitä jonnekin tai pitäisi jotain skannata tai faksata esimerkiksi... Myös monien tutkimusten tilaaminen voi olla haastavaa. Ei kyllä ilman sihteereitä pärjätä tai sitten meillä on vain erityisen hyvät ja ahkerat sihteerit. T. Sh
Vierailija kirjoitti:
Siivooja, jokainen varmaan osaa omat jälkensä siivota.
Ei varmaan ihan mutta siivousrobotteja on eli esimerkiksi käytävien ja aulatilojen imuroinnin ja moppauksen pystyy automatisoimaan joten siivoustyötä voi vähentää. Tietysti jos työtä muuten vähän ja siivoustyötä vähän niin siivoojat kannattaa irtisanoa ja sisällyttää se siivousrobottien ylläpito ja paikkojen järjestely henkilöstölle tai vaikka sihteerille. Sihteerihän yleensä pitää paikat järjestyksessä ja ostaa siivouspalvelut ja -laitteet.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi työpaikalla joku kalliilla rahalla palkattu tunneilmastokouluttaja (teen tehdastyötä). Koneet seisoi monta tuntia ja koulutuksen anti oli luokkaa "muista hymyillä ja tervehtiä työkaveria niin kaikilla on kivaa".
Tuo on niiiin totta. Firman hengen luojia ovat yrityksen omistajat, johto, henkilöstö- ja markkinointipuoli, joiden pitää omilla toimillaan luoda yrityksen toiminta- ja henkikulttuuria. Hr-asioista vastaavien pitää osata myös alan lainsäädäntö, tyky-asiat, työterveyshuollon järjestäminen, palkkahallinto ja palkkajärjestelmät sekä palkkausjärjestelmät, koulutusasiat sekä strateginen henkilöstöjohtaminen. Pelkkä mukavien puhuminen hr-ammattilaisena aika turhaa. Työterveys- ja työyhteisöpsykologit sitten asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pupukurssien vetäjät ja TE-toimiston väki. Samoin kansanedustajista voi ottaa puolet pois ja avustajia eivät tarvitse. Ennen pärjättiin oikein hyvin ilman.
Kansanedustajista voidaan toki ottaa puolet pois, mutta se tarkoittaa että kukaan Vaasa-Tampere-linjan pohjoispuolella asuva ei saa enää omaa ääntään kuuluviin eduskuntaan koska alueellinen edustus kutistuu yhden tai maksimissaan kahden edustajan varaan.
Avustajiakaan ei tarvittaisi niin paljon jos ihmiset ymmärtäisivät äänestää asioista jotain ymmärtäviä ihmisiä sinne eduskuntaan, mutta nyt meillä on ministerinä mm. lähihoitaja jonka työkokemus on pääosin mäkkärin kassalta niin eihän tuollaisen tolvanan hoidettavaksi voi mitään uskoa. Äänestäkää hyvät ihmiset valtionhallinnon asiantuntijoita valtionhallinnon asiantuntijatehtäviin eikä mitään hiton julkkistyrkkyjä ja perämettästä revittyjä juoppolalleja niin ei tarvi niitä hiton avustajia raahata sinne armeijakunnallista asioita hoitamaan.
"Mää taidan tosiaan äänestää sitä, kun sillä on niin nätti hymy ja se on täältä päin", totesi vanhempi rouvasleidi eduskuntavaalien 1999 äänestyspaikan jonossa ystävättärelleen.
Tuplafail. Hän oli hetkeä aikaisemmin kertonut kuka on ykkösehdokkaansa ja ennen kaikkea, ykkösehdokas oli kyllä suht taitava naispoliitikko mutta asiaosaaminen todella heikkoa. Mikä kävikin sitten tuon kauden jälkeen selväksi julkisuudessa eikä uusinut enää koskaan paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Johdon assistentti. Täysin turha työ jos johtajat varaisivat itse matkansa ja tekisivät kokouskutsunsa.
Sehän oliskin firman kannalta hiton kannattavaa että johto käyttäisi aikansa kokoustarjoiluiden järkkäilyyn.
Ylin johto.
Voisivat tehdä yhden päivän viikossa, tai vähemmän töitä ja homma pyörisi hyvin. Säästyisi rutkasti firman rahaa, kun ylin johto olisi vain silloin töissä, kun heitä oikeasti tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Konsultit.
Mitkä konsultit sinulla on tässä erityisesti mielessä? Itse ostan asiantuntemusta palveluna kahteen eri tarkoitukseen konsulteilta. Käytän työaikani oman ydintyöni tekemiseen ja maksan konsultille asiantuntemuksesta tuloksineen niissä asioissa, jotka eivät onnistu laadukkaasti organisaation omin resurssein.
Sama, meillä ollut ostopalveluita muutamalta konsultilta ja ovat olleet erinomaisia hankintoja. Ei millään muulla tavalla oltaisi saatu vastaavas erityisasiantuntemusta käyttöön yksittäisiin haastaviin projekteihin.
Vierailija kirjoitti:
Ylin johto.
Voisivat tehdä yhden päivän viikossa, tai vähemmän töitä ja homma pyörisi hyvin. Säästyisi rutkasti firman rahaa, kun ylin johto olisi vain silloin töissä, kun heitä oikeasti tarvitsee.
Meillä ainakin ylin johto on tosi kriittisessä asemassa ja oltaisiin hukassa ilman heidän kokopäiväistä työpanosta.
Aika moni näistä vastauksista vaikuttaa siltä että vastaajat ei ole ihan perillä siitä mitä kaikkea johonkin tehtävään sisältyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HR-ihmiset ja vielä kun niitä pitää olla niin monta. Palkanlaskennat yms rutiinit on kuitenkin ulkoistettu.
HR-ihminen tässä. Se mun tekemä työ ei välttämättä näy sinne työntekijälle, mutta näkyisi kyllä, jos en olisi tekemässä. Tehtäväni on huolehtia, että koko sinun työsuhteesi sujuu lakien ja työehtosopimusten mukaisissa merkeissä, olipa kyse rekrytoinnista, työsopimusasioista, vuosilomista jne. Lisäksi huolehdin, että saat tarvittaessa kaiken tuen työssä hyvin voidaksesi ja työssä kehittyäksesi. Olen myös vahvasti mukana muutostilanteissa vaikuttamassa niiden kulkuun. Suurin osa ajastani menee työntekijöiden ja esimiesten neuvontaan työsuhdeasioissa. Viimeksi huolehdin yt-prosessin lainmukaisuudesta
ja siihen liittyvästä huolenpidosta myös jälkeenpäin. Asiat olisivat aika villillä tolalla, jos johdolla ja esimiehillä ei olisi keneltä kysyä päivittäin neuvoja työsuhdeasioissa.
No ei kyllä näy minun elämässäni millään tavalla. Liiton kanssa olen joutunut hoitamaan monet asiat, kun työantajapuoli huijaa joka asiassa. Mitään tukea ei saa missään vaiheessa keneltäkään. Työntekijöistä on vain riesaa yrityksille.
T. eri
Monissa firmoissa on liikaa näitä esimiehen esimiehiä ja kaikkia yliyli-ihmisiä. Korkea palkka ja ilman heitäkin varmasti homma pyörisi. Jotain johtajien ystäviä, joita on ollut vaan pakko tunkea jonnekin johtoportaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole korvaamaton,
laita sormesi vesilasiin ja ota pois, jos jää kolo sitten olet korvaamaton.Mikä tämän hokemisen pointti on?
Olen samaa mieltä siitä, että kukaan ei ole korvaamaton, mutta vertaus on omituinen. Sama kuin miesten ja naisten "avain ja lukko" -vertaus, ei liity kohteeseensa oikeastaan millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HR-ihmiset ja vielä kun niitä pitää olla niin monta. Palkanlaskennat yms rutiinit on kuitenkin ulkoistettu.
HR-ihminen tässä. Se mun tekemä työ ei välttämättä näy sinne työntekijälle, mutta näkyisi kyllä, jos en olisi tekemässä. Tehtäväni on huolehtia, että koko sinun työsuhteesi sujuu lakien ja työehtosopimusten mukaisissa merkeissä, olipa kyse rekrytoinnista, työsopimusasioista, vuosilomista jne. Lisäksi huolehdin, että saat tarvittaessa kaiken tuen työssä hyvin voidaksesi ja työssä kehittyäksesi. Olen myös vahvasti mukana muutostilanteissa vaikuttamassa niiden kulkuun. Suurin osa ajastani menee työntekijöiden ja esimiesten neuvontaan työsuhdeasioissa. Viimeksi huolehdin yt-prosessin lainmukaisuudesta
ja siihen liittyvästä huolenpidosta myös jälkeenpäin. Asiat olisivat aika villillä tolalla, jos johdolla ja esimiehillä ei olisi keneltä kysyä päivittäin neuvoja työsuhdeasioissa.
Kiva kun itse arvostat työtäsi, mutta ainakin meillä HR-ihmiset ovat sitä huuhaa-porukkaa, jotka rahtaavat paikalle mitä kummallisempia luennoitsijoita kuvitellen että kaikkia muitakin kiinnostaa kuunnella niitä, koska he itse tykkäävät. Mitään valtaa ei HR-ihmisillä edes ole vaikuttaa työolosuhteisiin, kyllä ne on ne pomot kun ne asiat hoitaa. HR-ihmiset yrittävät tasapäistää kaikki työntekijät, vaikka työtehtävätkin ovat jo erilaisia ja ihmisten tarpeet on erilaiset. Työsuhdeasioista on ihan turha heiltä kysyä, se on luottamusmiehet mitkä tuntevat tessin. Ainoa neuvo hr-ihmisiltä on ongelmiin, että ota yhteys työterveyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja siihen liittyvästä huolenpidosta myös jälkeenpäin. Asiat olisivat aika villillä tolalla, jos johdolla ja esimiehillä ei olisi keneltä kysyä päivittäin neuvoja työsuhdeasioissa.No ei kyllä näy minun elämässäni millään tavalla. Liiton kanssa olen joutunut hoitamaan monet asiat, kun työantajapuoli huijaa joka asiassa. Mitään tukea ei saa missään vaiheessa keneltäkään. Työntekijöistä on vain riesaa yrityksille.
T. eri
HR:n ongelma on siinä, että se on työnantajan puolella, ei koskaan työntekijän. Luottamusmiehet taas ovat työntekijän puolella.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Nämä HR-”asiantuntijat” työllistävät esimiehiä ja muuta organisaatiota
monessa firmassa valtavasti kehittelemällä kaiken maailman tarpeettomia selvityksiä, raportteja ja kehityshankkeita, joista ei ole mitään hyötyä, mutta joiden toteuttamiseen kuluu oikeaa työtä tekevältä henkilöstöltä suuret määrät aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Näistä tiivistettynä: kaikki toisten tekemä työ on turhaa, oma työ on huisin tärkeetä!
Vai miten on?
Ei. Minäkin pistin tänne muiden töitä, mutta ei se tarkoita, että oma työ on huisin tärkeetä. Voin aivan hyvin kertoa, että oma työ on ollut aika lailla Bullshit-työtä. Kerran olin kesätyössä autonkuljettajana. Se oli ihan täysin turhaa luksus-ajelua. Olen myös koodannut sitä ja tätä, joka ei-alaa tuntevalle lienee tärkeää, mutta alan tuntevalle aivan kukkua.
Ilmeisesti suuren osan Suomen väestöstä pitää väittää jopa anonyyminä, että se oma työ on huisin tärkeetä. Minusta aika kummallista, kun muun tiedon mukaan 40 prossaa töistä on Bullshit-työtä.
Itse olin 3 kk konsulttina tässä firmassa kunnes sisäistivät minut palkkalistoilleen. Vaikka olinkin palkattu teknisen puolen hommiin, yksi ensimmäisiä tekojani oli virtaviivaistaa täysin hunningolla ollut kallis ja kömpelö/sekainen kaluston/komponenttien hankintaprosessi. Sanotaan nyt näin, että sen jälkeen ei ole ollut päällekkäisiä/viivästyneitä tilauksia ja jopa nörteinkin koodaaja jaksaa vaivaitua pysähtyä kirjoittamaan muutaman kentän tilausrivin jos tarvitsee jotain laitetta.