Mitä jonkun toisen ihmisen ruuanlaittotapaa olet mielessäsi ihmetyellyt?
Minun kaveri ei laita keittoon (esim nakki tms) kokonaisia pippureita eikä ainoatakaan sipulia, ei kokonaisena tai pilkottuna. Kyllähän keittoliemeen kuuluu kokonaiset mauste- tai/ja mustapippurit makua antamaan. sekä sipuli.
Kommentit (2974)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekee ruskeaa kastiketta.
Mitenkäs teet jauhelihapihvit paistetulla sipulilla tai läskisoosin ilman ruskeaa kastiketta`?
Voin arvata että nykynaisena syöt itse pussikastikkeita ja purkkisalsaa.
Olen asunut omillani 9 vuotta ja en ole ikinä tehnyt tai syönyt kotona (tai muualla) jauhelihapihviä tai läskisoosia.
T. Nykynainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salaatin peseminen tiskialtaassa. Yök.
Vinkki: pese se tiskiallas ensin.(tai edes joskus)
Pesetkö pelkästään käsitiskiaineella altaan?
Jos pesee muilla aineilla niin elintarvikkeita ei saisi laittaa altaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekee ruskeaa kastiketta.
Mitenkäs teet jauhelihapihvit paistetulla sipulilla tai läskisoosin ilman ruskeaa kastiketta`?
Voin arvata että nykynaisena syöt itse pussikastikkeita ja purkkisalsaa.
Läskisoosia en syö enkä tee, mutta jauhelihapihvien kastikkeen teen tomaateista tai juustosta yleensä. Joskus myös kerma- tai smetanakastikkeen. Ruskeaa kastiketta en ole tehnyt kuin kerran kotitaloustunnilla, lapsuudenkodissanikaan sitä ei tehty.
Eli et edes osaa. Jauhelihapihvitkin otat varmaan HK:n paketista.
En ota, teen itse. En vain pidä ruskeasta kastikkeesta niin paljon, että tekisin. Mies tekee joskus ja silloin syön kiltisti. Ei se vaikealta näytä, joten enköhän osaisi, jos haluaisin osata.
Salaatti huuhdellaan lävikössä. Ei sitä tiskata. Ei nyt puhuta jauhenlihasta.
Kyllä muakin ällöttää jos altaan pohjassa pestään jotain salaattia. Harvoin se on riittävän puhdas tai ilman pesuainejäämiä.
Siis eikä ruskea kastike ole tyyliin jauhoja ja vettä? Millä perusteella se on maukasta?
Kysyn tosissani.
Vierailija kirjoitti:
Siis eikä ruskea kastike ole tyyliin jauhoja ja vettä? Millä perusteella se on maukasta?
Kysyn tosissani.
Kyllä se maustetaan myös.
Mieheni valittaa, kun keitän aina kauhaa ja paistan lastaa ruoan mukana. Eli minulla on varmaan tämä synti. Jätän aina puulastan pannun reunalle tai ruoan keskelle odottamaan, koska en viitsi liata lautasta sitä varten, että voin pitää kauhaa/lastaa hellan vierellä. Mies taas on opetettu siihen, että ruoanlaittovälineet laitetaan lautaselle hellan viereen, koulussa kuulemma opettaja tuli ja heitti kauhan lattialle, jos näki, että se jätettiin ruoan kanssa hellalle. Muovisten välineiden kanssa ymmärrän varovaisuuden, kun ne voivat sulaa, mutta siksi en niitä ostakaan.
Lapsuudenkodissani ei osata kokata lihaa. Vanhempani tuntuvat nauttivan kypsistä kengänpohjalihoista ja kuivaksi käntyksi paistuneesta lohesta, mutta itse olen aina pitänyt mehukkaammasta lihasta, ja muistan vieläkin, kun ensi kerran kaverin luona sain joskus yläasteella grillipihvejä, jotka oli sisältä jätetty raa'aksi. Oli muuten hyvää ja ei yhtään sitkeää ja kuivaa toisin kuin kotona laitettu. Pois muutettuani en ole kertaakaan syönyt lihaa vanhempieni tyylillä. Vieläkin oikein säälittää, kun vanhemmat ostavat kallista sisäfileetä vähillä rahoillaan ja käristävät sen sitten pannulla kuivaksi käppänäksi, mutta jos he siitä nauttivat...
Vierailija kirjoitti:
ei poista sormuksia laittaessaan ruokaa tai leipoessa, ei peitä hiuksia huivilla tai muulla päähineellä.
Kuka normaalisti kotona peittää?
t. Leipuri
Mieti, mitä kaikkea kaadat tiskialtaaseen. Haluaisitko syödä likaiselta lautaselta?
Vierailija kirjoitti:
Mieti, mitä kaikkea kaadat tiskialtaaseen. Haluaisitko syödä likaiselta lautaselta?
Mä en pese salaattia altaassa, mutta pesen siellä astioita ja esim. perunoita. Pesen altaan ennen noita toimenpiteitä. Pesen sen altaan yleensä päivittäin, joten ei se nyt kovin likainen ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salaatin peseminen tiskialtaassa. Yök.
Vinkki: pese se tiskiallas ensin.(tai edes joskus)
Salaatti huuhdotaan siivilässä.
Mun äidilläni on raivostuttava tapa, ei koskaan jaksa odottaa että paistinpannu kuumenisi kunnolla! Niinpä hänen "paistamansa" ruoat ei koskaan ole ruskistuneita vaan nesteessä kiehuneitä vaaleita lötköjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei poista sormuksia laittaessaan ruokaa tai leipoessa, ei peitä hiuksia huivilla tai muulla päähineellä.
Kuka normaalisti kotona peittää?
t. Leipuri
Minä peitän hiukset, kun alan leipoa. En halua hiuksia leipomusten sekaan. Sormukset ja kynsilakat pois, jos vaivaa käsin pullataikinaa. Ja kumihanskat, jos on käsissä haavoja.
Vierailija kirjoitti:
Kauhee tarve tehdä ihan kaikki air fryerissä ja kehua miten se on niin paljon parempaa kuin muuten tehtynä
Mikä ihmeen turhisvekotin on Air fryer? En ole koskaan kuullutkaan tollasesta.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän leivontaan liittyvä juttu mutta sydäntä särkee katsoa kun joku vaivalla vaahdottaa munat ja sokerin oikein kuohkeaksi ja vaaleaksi vaahdoksi.. Ja sitten lopuksi paukauttaa ne vatkaimen terät siihen kulhon laitaan niin että oikein näkee miten se vaahto säikähtää ja laskee :D
Ei tuo kyllä oikeasti vaikuta juuri mihinkään, jos vatkaa kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Huuhtelee keitetyn pastan kylmällä vedellä.
Tämä on kyllä käsittämätöntä, olen nähnyt, en muista missä.
😑
Vierailija kirjoitti:
Jauhelihan ruskistamatta jättäminen. Paistetaan sen verran että väri juuri ja juuri muuttuu punaisesta harmaaksi. Kun kaikki ne makuaineet syntyy lihaan vasta kun sitä kunnolla ruskistaa! Joskus joutunut syödä näiden kokkien luona jotka ei ruskista. Ällöttää se sitkeä ja mauton jauheliha ja saa vielä joka puraisulla jännittää onko sisältä raakaa.
Miehelläni on taipumusta samantyyppiseen toimintaan 😅 Paistaa kyllä kypsäksi, mutta laittaa jääkaappikylmän lihan kylmälle pannulle ja sitten levyn päälle. Ei hyvä. Mutta en ole viitsinyt alkaa neuvomaan, koska ei kestä minkäänlaista "kritiikkiä" 🙄
Paistetaan lihaa pannulla ruokaöljyssä, vaikka jääkaapissa on oikeaa voita.
Kyllä ne minustakin on oksettavia, vaikka isäni oli metsästäjä. Ja ainoa perheessämme, joka söi kieltä ja sisäelimiä. Hyi olkoon, vieläkin kuvottaa.