Rivitalo kaikista vähiten halutuin asumismuoto?
Rivitaloa pidetään huonoimpana asumismuotona. Miksi?
Kommentit (222)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalosta rivitaloon vaihtaminen olisi ihan ok. Kerrostalossa on kuin olisi kanahäkissä.
Rivitalossa on kuin minkkihäkissä
Kerrostalosss on kuin kerroskanalassa.
Omakotitalossa on kuin koirankopissa.
Vaihdettii okt tilavaan rivaripäätyyn,iso oma piha. Tää on ihan parasta, okt oli raskas hoidettava, koko ajan sai rempata jotain nurkkaa pihasta puhumattakaan.
Kulut tippui huomattavasti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle se olis paras: taloyhtiö huolehtii tärkeimmistä rempoista, pieni oma piha ja isompi taloyhtiön piha. Ihmisiä ympärillä.
Käytännössä sinä huolehdit niistä rempoista ja olet vähän väliä myös niitä maksamassa. Naapurit on turhankin tuttavallisia.
Onnea jatkoon.Kerrostalossako joku muu maksaa remontit? Kerro heti lisää, haluan muutaman sellaisen asunnon ostaa, tuli just isänperinnöt.
Tolloko sinä olet.
Jos omistat asunnon, tottakai maksat itse, ihan sama mikä asumismuotosi on. Mistä kaltaisiasi ääliöitä sikiää? Tollo!
Olitko kauankin suljetulla, kun olet taas palannut trollaamaan? On nimittäin pitkä aika, kun viimeksi olen kirjoituksiisi törmännyt.
Koko aiemman elämäni kerrostalossa asuneena, voin sanoa että nyt rivari on aika kiva. Ei ole kuin kaksi seinänaapuria. Ennen niitä oli 5.
Ketään ei ole alakerrassa valittamassa kun lapset tömistelee ja heittelee tavaroita. Voin myös kasvattaa pienellä pihallani jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikkeustilan aikana rivitalo. Kerrostaloissa ei yleensä ole omia saunoja ja nyt taloyhtiön saunat on suljettu.
Aikamoinen löytöretkeilijä saa olla jos meinaa löytää saunattoman kerrostaloasunnon. Se on tungettu joka ikiseen asuntoon vaikka olisi mikä 30 neliön koppi.
Olen asunut kahdeksassa kerrostaloasunnossa, joista yhdessä oli sauna.
Riippuu onko huoltoyhtiötä vai ei. Jos ei ole niin huonon nakin sattuessa kolailet parkkipaikkaa puhtaaksi 20 asteen pakkasessa aamukuudelta.
Vierailija kirjoitti:
Rivitalo on kaikista hankalin asumismuoto, koska siinä on pihatöitä ja remontteja, mutta erilaisesta ikärakenteesta ym. johtuen voi olla todella vaikea sopia asioiden hoitamisesta. Esimerkiksi lumityöt yksi haluaa ulkoistaa, joku kitsauttaan tehdä itse, kolmas vaatii lumityöt tehtäviksi tiettyyn kellonaikaan ja tietyllä tavalla. Mistä tahansa saa riidan aikaiseksi.
Meillä ei ole koskaan ollut mitään epäselvyyttä siitä, että huoltoyhtiö tekee pihatyöt. Muistutin vuonna 2003 tosiasioista: talkoot on talkoot, eivät pakolliset, joten en osallistu, eipä tullut asiasta kiustaa. Piha aurataan aamulla, jolle se ei sovi voi muuttaa pois. Remontit pitää tehdä jotta sijoituksen arvo ja asumismukavuus säilyvät. Minun koti on minun, siellä en kokouksia pidä enkä naapureita kutsu. Pihalla moikataan ja joskus jopa jutellaan. Harvoin kyllä ketään tuossa etupihalla näkyy, kenenkään yksityispihalle en näe, eikä kiinnostakaan. Meillä pieni taloyhyiö, ei ole tarvinnut kinata.
Kerrostaloon minua ei saa rahallakaan. Se ei ole ihmiselle sopivaa asumista.
Asun pienkerrostalossa, joss on piha käytössä. Saan olla ihan rauhassa, kun ei ole seinänaapureita.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu onko huoltoyhtiötä vai ei. Jos ei ole niin huonon nakin sattuessa kolailet parkkipaikkaa puhtaaksi 20 asteen pakkasessa aamukuudelta.
Ei lumia kukaan tule puolestasi kerrostalon alaoven edestäkään tai parkkipaikalta kolaamaan, jos yhtiönne on unohtanut palkata huoltoyhtiön...
vihon viimeinen asumis muoto. ei sitä "pihaa" voi käyttää idiootti naapurit grillaa tai ajaa nurmikkoa jatkuvaa neuvomista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikkeustilan aikana rivitalo. Kerrostaloissa ei yleensä ole omia saunoja ja nyt taloyhtiön saunat on suljettu.
Aikamoinen löytöretkeilijä saa olla jos meinaa löytää saunattoman kerrostaloasunnon. Se on tungettu joka ikiseen asuntoon vaikka olisi mikä 30 neliön koppi.
Uudemmissa kerrostaloasunnoissa ei enää kaikissa ole saunaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rivitalo on kaikista hankalin asumismuoto, koska siinä on pihatöitä ja remontteja, mutta erilaisesta ikärakenteesta ym. johtuen voi olla todella vaikea sopia asioiden hoitamisesta. Esimerkiksi lumityöt yksi haluaa ulkoistaa, joku kitsauttaan tehdä itse, kolmas vaatii lumityöt tehtäviksi tiettyyn kellonaikaan ja tietyllä tavalla. Mistä tahansa saa riidan aikaiseksi.
Täsmälleen sama pätee kerrostaloon. Rivitalossa lisäksi saa tai joutuu halutessaan kerran viikossa ajaa sen pienen oman nurmikkolänttinsä, jos ei laita koko pihaa terassiksi. Kuka hullu muuttaisi huoltoyhtiöttömään rivitaloon tai kerrostaloon? Jos haluaa tehdä kaiken itse, valinta on omakotitalo. Kerrostalossa ei oikein ole kuin huonoja puolia.
Kerrostaloissa on useampi jakamassa kuluja, eikä menoja oteta yhtä henkilökohtaisesti kuin viiden kämpän rivarissa.
Itse asuisin ehdottomasti mieluiten omakotitalossa, mutta kerros- ja rivitalon välillä (kummastakin kokemusta) valitsen kerrostalon milloin vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle se olis paras: taloyhtiö huolehtii tärkeimmistä rempoista, pieni oma piha ja isompi taloyhtiön piha. Ihmisiä ympärillä.
Käytännössä sinä huolehdit niistä rempoista ja olet vähän väliä myös niitä maksamassa. Naapurit on turhankin tuttavallisia.
Onnea jatkoon.Kerrostalossako joku muu maksaa remontit? Kerro heti lisää, haluan muutaman sellaisen asunnon ostaa, tuli just isänperinnöt.
Tolloko sinä olet.
Jos omistat asunnon, tottakai maksat itse, ihan sama mikä asumismuotosi on. Mistä kaltaisiasi ääliöitä sikiää? Tollo!Olitko kauankin suljetulla, kun olet taas palannut trollaamaan? On nimittäin pitkä aika, kun viimeksi olen kirjoituksiisi törmännyt.
Sinä olet suljetulla vissiin vieläkin? Vietiinkö sinulta laite pois, vai etkö muuten vaan osaa vastata? Kerto nyt, missä asumismuodossa joku ulkopuolinen msksaa remontit? Tollo!
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täsmälleen sama pätee kerrostaloon. Rivitalossa lisäksi saa tai joutuu halutessaan kerran viikossa ajaa sen pienen oman nurmikkolänttinsä, jos ei laita koko pihaa terassiksi. Kuka hullu muuttaisi huoltoyhtiöttömään rivitaloon tai kerrostaloon? Jos haluaa tehdä kaiken itse, valinta on omakotitalo. Kerrostalossa ei oikein ole kuin huonoja puolia.
Kerrostaloissa on useampi jakamassa kuluja, eikä menoja oteta yhtä henkilökohtaisesti kuin viiden kämpän rivarissa.
Itse asuisin ehdottomasti mieluiten omakotitalossa, mutta kerros- ja rivitalon välillä (kummastakin kokemusta) valitsen kerrostalon milloin vain.
Köyhille tietenkin sopiikin parhaiten kerrostalo tai kommunalka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole tainnut asua koskaan vanhemmissa kerrostaloissa. Ei niissä missään mitään saunaa ole. Uusimpiin rakennetaan, mutta ei niihinkään kaikkiin ole rakennettu. Tiedän, kun kaveri tuollaisen uuden kämpän ilman saunaa osti. Itselleni saunaton asunto tosin ei olisi vaihtoehto. Kuten pihakin pitää löytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lumia kukaan tule puolestasi kerrostalon alaoven edestäkään tai parkkipaikalta kolaamaan, jos yhtiönne on unohtanut palkata huoltoyhtiön...
Kaikkialla ei ole "täyspäistä" huoltoyhtiötä vaan juurikin kolaukset yms hoidetaan kiertävänä asukkaiden kesken. Voi jopa olla, että "huoltoyhtiö" on jokin talon asukas, joka hoitaa sitten nämä asuntoihin liittyvät korjaukset. Se on säästöä.
Vierailija kirjoitti:
Rivitalo kaikista paras. Mieluummin omalla takapihalla kuin parvekkeella.
Kun siellä saisikin olla rauhassa.
Ok korkeat aidat, mutta AINA kun naapuri on pihalla niin tulee selittämään jotain! Ottaa tuolin että näkee pihalle. Monesti sitten hänen mieskin tulee siihen, on 190cm pitkä joten yltää kurkkimaan. Ei muuten, mutta kun pieni lapsi on päiväunilla, niin olisi ihana rauhassa tehdä puutarhhommia jne, omassa hiljaisuudessa, ilman rintsikoita, ilman naapurin miestä näkemässä.
Joskus ihana istua kylmön siiderin kanssa pihalla, ilman että raivoraitis naapurin äiti kurkkii ja kommentoi.
Ja nehän juttelee niin kauan että menen sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri eläkkeelle jääneenä ex-isännöitsijänä täytyy kyllä sanoa, että höpö höpö.
Kun nyt nostit viiden kämpän rivarit, niin ne yleensä on huollisimmin hoidetut. Kerrostaloasuja jo lähtökohtaisesti on useimmiten hälläväliätyyppi. Kerrostaloissa tapellaan saunavuoroista, pesutuvasta, parveketupakoinnista, melusta, hajuista rappukäytäsässä, vessan ja suihkunkäytöstä yöllä, lista on loputon.
Kuten kommenteistakin voi nähdä, niin ei pidetä rivaria todellakaan huonoimpana vaihtoehtona. Enemmänkin kyse varmaan siitä että porukka on pakkautunut kaupunkeihin asumaan, jossa arvostetaan sijaintia keskustojen lähellä, ja keskustoihin pystytetään käytännössä pelkästään kerrostaloja koska säästäähän se tilaa kun pakataan ihmiset päällekkäisiin koppeihin asumaan. Jos hinta ja saatavuus olisi enemmän tasapainossa noiden asumismuotojen välillä, niin luultavasti useimmat valitsisi rivarin, onhan ne paljon lapsi ja lemmikki ystävällisiämpikin.