Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rivitalo kaikista vähiten halutuin asumismuoto?

Vierailija
27.04.2020 |

Rivitaloa pidetään huonoimpana asumismuotona. Miksi?

Kommentit (222)

Vierailija
21/222 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on täysin sijainnista riippuvaa!

Pk-seudulla ja varmaan muissakin isoissa kaupungeissa rivari on keskiluokkainen, vähän parempi tapa asua. Omakotitaloja ei riitä kaikille ja ovat minitonttinsa kanssa hinta-laatusuhteeltaan vähän huono asumismuoto, ja niin kallista, että ei ole läheskään kaikkien ulottuvilla.

Maalla taas rivari tyypillinen kaupungin vuokratalomuoto. Omistusasunnot ovat usein tosi vanhoja ja huonosti hoidettuja yhtiöitä. Omakotitaloja on tarjolla paljon enemmän, jopa aika halvallakin, joten lapsiperheet voivat asua niissä.

Vierailija
22/222 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu rivitalosta ja riippuu naapureista, kuinka kivaa tai kamalaa elämä on. Meillä on iso rivitaloyhtiö, jossa 56 asuntoa eli käytännössä asumisen helppouden kannalta tämä vastaa täysin kerrostalossa asumista. Jos ei itseä kiinnosta, mihinkään taloyhtiön asioihin tai päätöksentekoon ei ole pakko osallistua, mutta yhtiö hoitaa kaikki isot remontit ja talkkari tulee hätiin, jos on joku pienikin ongelma. Lisäksi meillä on isot, rauhalliset takapihat, joissa kunnon pensasaidat näkösuojina, ja kunnon kokoiset etupihat (tämä kun on vanhempi yhtiö, eikä näitä moderneja, jossa piha on tasan terassin kokoinen karsina ja etuovesta sisään tullaan suoraan yhteiseltä alueelta) eli omaa pihaa ja rauhaa on melkein saman verran kuin omakotitalossa (joihinkin uusimpiin verrattuna enemmänkin). Naapureistakin 95 % on onneksi kivoja ja fiksuja, joten ne pari sekopäistä naapurikyttääjääkin menee siinä, missä menisivät kerrostalossa tai sen omakotitalon lähinaapureinakin. Missään asumismuodossa et voi naapureitasi valita, joten siltä osin tarvitaan vain hyvää tuuria. Se, tykkääkö pihasta vai ei, kuinka paljon omaa rauhaa tarvitsee ja kuinka kovin kärsii siitä, kuuluuko naapurin puhe aidan takaa vai ei, riippuu sitten ihmisen luonteesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/222 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asuisin ennemmin kerrostalossa,kuin rivarissa(asuttiin joskus).Rivarissa ei ole minkäänlaista omaa rauhaa,pienet pihat,naapurin pää kokoajan aidan takana.

Pakko osallistua huoltotöihin ja typeriin talkoisiin.Sekä pakko maksaa osansa hankinnoista,vaikket niitä haluaisikaan.esim.meillä piti maksaa osansa helkkarin kalliista lappsetin liukumäestä,vaikkei meillä ollut lapsiakaan.

Itseasiassa luettelemasi asiat riippuvat enemmän taloyhtiöstä kuin talosta. Et välttämättä saa olla kerrostalossa rauhassa, hekin osaavat talkoilla jne. Ja toisaalta osassa rivitaloyhtiöistä (kuten meidän) huoltoyhtiö huolehtii käytännössä kaikesta.

Vierailija
24/222 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asuisin ennemmin kerrostalossa,kuin rivarissa(asuttiin joskus).Rivarissa ei ole minkäänlaista omaa rauhaa,pienet pihat,naapurin pää kokoajan aidan takana.

Pakko osallistua huoltotöihin ja typeriin talkoisiin.Sekä pakko maksaa osansa hankinnoista,vaikket niitä haluaisikaan.esim.meillä piti maksaa osansa helkkarin kalliista lappsetin liukumäestä,vaikkei meillä ollut lapsiakaan.

Joutuu niistä yhteishankinnoista kuten hiekkalaatikot ja keinut maksamaan kerrostalossakin.

Suomessa on joku sairas tarve matalille aidoille. Pitäisi olla parimetriset aidat kuten UK:ssa niin saisi olla pihallaan rauhassa.  Todella ärsyttävää jos tuurilla naapuri roikkuu jatkuvasti aidalla kyselemässä, neuvomassa tai kommentoimassa a i v a n   k a i  k k e a.

Vierailija
25/222 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikkeustilan aikana rivitalo.  Kerrostaloissa ei yleensä ole omia saunoja ja nyt taloyhtiön saunat on suljettu.

Monissa kerrostaloissa nimenomaan on saunat. Meilläkin on. Selaappas huviksesi myynti tai vuokrailmoituksia niin näet.

Vierailija
26/222 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä on okt ja kt kaikki huonot puolet samassa paketissa.

Kulunut virsi ilman mitään totuuspohjaa. Mitään omakotitalon huonoja puolia siinä ei ole (mikä edes on okt:n huono puoli?!). Piha ja rauha ovat lähes yhtä hyviä kuin kaupunkien pikkutonttien omakotitaloissa. Maaseudun talot tietenkin omaa luokkaansa.

Kerrostalon ainoa hyvä puoli eli jaettu huoltoyhtiö on myös rivitalossa. Kerrostalon rauhattomuutta ja pihattomuutta ei ole. Talkoisiin ei tarvitse osallistua yhtään enempää kuin kerrostalossakaan.

Vierailija
27/222 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle se olis paras: taloyhtiö huolehtii tärkeimmistä rempoista, pieni oma piha ja isompi taloyhtiön piha. Ihmisiä ympärillä.

Mikä taloyhtiö? Käytännössä olet itse mukana kaikissa rempoissa, pihatöissä ja milloin missäkin, paitsi tietysti jos olet vain vuokralainen. 

Vierailija
28/222 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä viihdyn kerrostalossa, en ole kiinnostunut pihasta, parveke riittää. Kaksio 60m2. Naapurit ovat hiljaisia ja sopivan näkymättömiä, tervehdin ja joskus jonkun kanssa vaihdan pari sanaa. Asun yksin eikä tarvitse hoitaa mitään huoltohommia.

Vierailija
29/222 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni hermo naapureihin rivitalossa, ei mitään yksityisyyttä. Muutettiin kerrostaloon, täällä saa olla rauhasss. Asunnossa tosi iso etelään avautuva parveke ja oma sauna.

Vierailija
30/222 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä rauhaa kerrostalossa on enemmän? Joka puolella on asunto. Rivitalossa korkeintaan kaksi naapuria. Kerrostalossa ei ole edes pihaa johon mennä rauhassa istuskelemaan, joten rivitalon pihan haukkuminen pieneksi on aika outoa. Huoltoyhtiö hoitaa huollot. Pakko ei ole kuin maksaa vastiketta. Samat lappsetit on kerrostaloissakin. Lisäksi pitää maksaa rappukäytävän lämmityksestä ja siivoamisesta.

Vierailija
31/222 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä viihdyn kerrostalossa, en ole kiinnostunut pihasta, parveke riittää. Kaksio 60m2. Naapurit ovat hiljaisia ja sopivan näkymättömiä, tervehdin ja joskus jonkun kanssa vaihdan pari sanaa. Asun yksin eikä tarvitse hoitaa mitään huoltohommia.

Vierailija
32/222 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivitalo on kaikista hankalin asumismuoto, koska siinä on pihatöitä ja remontteja, mutta erilaisesta ikärakenteesta ym. johtuen voi olla todella vaikea sopia asioiden hoitamisesta. Esimerkiksi lumityöt yksi haluaa ulkoistaa, joku kitsauttaan tehdä itse, kolmas vaatii lumityöt tehtäviksi tiettyyn kellonaikaan ja tietyllä tavalla. Mistä tahansa saa riidan aikaiseksi.

Vierailija
33/222 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä niin paljon mukavampaa (not) kerrostalossa kun ei ole parveketta ollenkaan tai sitten parvekkeet on vieri vieressä. Siinä se on mukava köllötellä. Rivarissa on sentään aidat välissä. Ihan samalla tavalla maksat ne helkatin liukumäet kerrostalossa yhtiövastikkeessa kuin mitä rivarissa.

Miksi kommentoit, kun et ole ikinä edes rivarissa asunut. Tiedän, ihmiset ovat kyllä keskimäärin aika tyhmiä.

Vierailija
34/222 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalosta rivitaloon vaihtaminen olisi ihan ok. Kerrostalossa on kuin olisi kanahäkissä.

Juuri muutin massiivisesta kerrostalosta uuteen ihanaan rivariin ja on niin paljon parempi olotila kaikin puolin - vaikka en olekaan erityisen sosialinen, mutta naapureista selviää ihan samalla tavalla moikkaamalla, kuten kerrostalossakin.

Vierailija
35/222 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätyasunnossa ei oo ku yks seinänaapuri. Kaikissa rivitaloasunnoissa ei oo saunaa, vaikka joku väitti niin. Mulla on asunto kahdessa kerroksessa, iso kolmio, mutta ei saunaa. Mutta iso piha mettään päin on lemmikeille kiva.

Vierailija
36/222 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostaloasunto ilman parveketta on häkkikanala. Kerrostaloasunto parvekkeella on virikehäkkikanala.

Rivitalo tai pienitonttinen okt on lattiakanala.

Omakotitalo maalla, isolla tontilla on luomukanala.

Vierailija
37/222 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle se olis paras: taloyhtiö huolehtii tärkeimmistä rempoista, pieni oma piha ja isompi taloyhtiön piha. Ihmisiä ympärillä.

Käytännössä sinä huolehdit niistä rempoista ja olet vähän väliä myös niitä maksamassa. Naapurit on turhankin tuttavallisia.

Onnea jatkoon.

Kerrostalossako joku muu maksaa remontit? Kerro heti lisää, haluan muutaman sellaisen asunnon ostaa, tuli just isänperinnöt.

Tolloko sinä olet.

Jos omistat asunnon, tottakai maksat itse, ihan sama mikä asumismuotosi on. Mistä kaltaisiasi ääliöitä sikiää? Tollo!

Vierailija
38/222 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rivitalo on kaikista hankalin asumismuoto, koska siinä on pihatöitä ja remontteja, mutta erilaisesta ikärakenteesta ym. johtuen voi olla todella vaikea sopia asioiden hoitamisesta. Esimerkiksi lumityöt yksi haluaa ulkoistaa, joku kitsauttaan tehdä itse, kolmas vaatii lumityöt tehtäviksi tiettyyn kellonaikaan ja tietyllä tavalla. Mistä tahansa saa riidan aikaiseksi.

Täsmälleen sama pätee kerrostaloon. Rivitalossa lisäksi saa tai joutuu halutessaan kerran viikossa ajaa sen pienen oman nurmikkolänttinsä, jos ei laita koko pihaa terassiksi. Kuka hullu muuttaisi huoltoyhtiöttömään rivitaloon tai kerrostaloon? Jos haluaa tehdä kaiken itse, valinta on omakotitalo. Kerrostalossa ei oikein ole kuin huonoja puolia.

Vierailija
39/222 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauhein on Paritalo

Uskon.

Vierailija
40/222 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kyllä niin paljon mukavampaa (not) kerrostalossa kun ei ole parveketta ollenkaan tai sitten parvekkeet on vieri vieressä. Siinä se on mukava köllötellä. Rivarissa on sentään aidat välissä. Ihan samalla tavalla maksat ne helkatin liukumäet kerrostalossa yhtiövastikkeessa kuin mitä rivarissa.

Miksi kommentoit, kun et ole ikinä edes rivarissa asunut. Tiedän, ihmiset ovat kyllä keskimäärin aika tyhmiä.

Saattaa tulla yllätyksenä, mutta kaikissa rivareissa pihat ei ole samanlaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi