Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulukiusattujen onnenpotku : koronakaranteeni ja etäopetus

Vierailija
26.04.2020 |

Saivat koulukiusatut hengähtää piinastaan koronasta johtuvan karanteenin ja etäopetuksen ajan --ja sitten alkaa kesäloma.
Takuulla moni oppilas ympäri suomen kokee syvää helpotusta kun jokapäiväinen kouluahdistus ja salattu paniikki puuttuu. Yhtäkiä onkin useita päiviä jolloin kukaan ei hauku tai kiusaa tai pistä matalaksi.
Opettajatkin voivat NYT miettiä ja keksiä keinoja etäopetuksen aikana tunnistaa ja auttaa kiusattuja oppilaitaan jotka ovat koko vuoden kärsineet hiljaa.

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesarissa oli juttua siitä että kiusaaminen on nyt siirtynyt nettiin.

Kiusaaja-raukat ovat niin sekaisin, että hädissään yrittävät nyt kiusata netissä kun livenä ei pysty.

Aina on etsitty vikaa kiusatuista, mutta tämä nettikiusaaminen osoittaa sen, että vika on vain kiusaajassa. Hän ei pysty olemaan ilman kiusaamista.

Siksi kiusaamistilanteet pitäisi hoitaa eri tavalla kuin nykyään. Kiusaajille pitäisi tarjota paremmin apua. Heidät tulisi ohjata pakolliseen psykiatriseen hoitoon. Ja jos se ei auta, niin sitten psykiattiselle osastolle 1-2 viikoksi, jotta sadaan parempi ymmärrystä siitä millaista apua hän tarvitsee.

Tämä keino toimisi oikeasti. Kyllä kiusaaminen loppuu kunhan vaan kiusaajalle tarjotaan riittävän paljon tukitoimia. Jos kiusaaja vaan jaksetaan toimittaja hoitoon aina kun hän alkaa kiusaamaan, niin kyllä hänet jossain vaiheessa saadaan hoidettua kuntoon.

Kiusaajien toimittaminen hoitoon antaisi muille työskentelyrauhan.

Se olisi ihan win-win-tilanne.

Koulu- ja työyhteisöt saisivat mahdollisuuden keskittyä työskentelemiseen,, ja kiusaajat saisivat tarvitsemaansa hoitoa.

Vierailija
22/83 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnellut niitä harvoja etätunteja joita opettaja pitänyt. Kamala akka haukkuu oppilaittaan koko ajan eikä yhtään kannustavaa sanaa kenellekään.

Lapseni sanonut että aika harva niihin enää osallistuu ja itsekin annoin luvan viimeisen jälkeen ettei enää tarvitse tuollaista kuunnella.

Se kiusaaja ei aina ole toinen oppilas.

Olen vaikka millä tavoin koittanut kannustaa ja parantaa lapseni itsetuntoa neljä vuotta. Hän vain uskoo että on tyhmä eikä osaa.

Nyt saanut kuulla miten opettaja puhuu lapsille ja ymmärtänyt että se on hän joka vetää vessanpöntöstä ponnisteluni auttaa lastani.

Heillä on kaksi puoli tuntista tiistaisin ja torstaisin videoyhteys opettajaan että voivat kysyä häneltä apua. En yhtään ihmettele ettei kukaan kysy mitään, jos uskaltaa sanoa jotain niin opettaja alkaa surkeaan sarkasmiin piilottaen ivaamaan.

Tuntuu että koko puolituntisen tarkoitus on vain että hän pääsee haukkumaan ja lyttäämään oppilaita.

Taidan itsekin sanoa lapselleni ettei enää niihin osallistu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meidän lasten luokkien kiusanhenget ovat varsin luovia etäkiusaamisessa. Erityisen hauskaa näyttää olevan vanhojen kuvien muokkaaminen ja typerien viestien lähettäminen suurelle porukalle. Ryhmätytö ovat erityisen käteviä. Näppärää esim. poistaa tai muuttaa koko ryhmätyö juuri ennen deadlinea. Uhkailun voi tietenkin toteuttaa etänä.

Ryhmätyö etänä on maailman hölmöin annettu etätyötehtävä. Kaikki tajuaa tämän !

"Pistetään niille joku ryhmätyö, ny ei jaksa"

Toki sitä voi puolustella vaikka bondaamisella tai ettei "vieraannu kouluympäristöstä tai ryhmädynamiikan vahvistamisella tai (lisää itse tähän sana).

Vierailija
24/83 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy näin äitinä ja itse koulukiussattuna sanoa, että jännä miten nämä kiusattujen puolustajat ovat itse kuitenkin näköjään kiusaajia mitä tulee opettajiin. Kaikki vaan niputetaan yhteen ja yksikään tämän maan opettaja ei ole heidän mielestään tehnyt koskaan mitään oikein. Katsokaapa peiliin ja huomaatte NYT miten helposti sinusta itsestäsi tuli oikea KIUSAAJA.

Vierailija
25/83 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai me nyt vihdoin ja viimein voidaan myöntää, että opettajat ovat yliarvostettuja ja ylipalkattuja lastenvahteja? OAJ jaksaa aina ruikuttaa. 

Veljeä kiusattiin sekä ala että yläasteella viittä vaille itsarin partaalle.  Läheltä piti, kertoi aikuisena. 

Armeijassa (miettikää oikeasti!) sai selkeästi itsetuntonsa ja itsekunnioituksensa takaisin kun vuosien piinan jälkeen oli eka paikka missä oli tasan tasa-arvoisessa asemassa muiden kanssa ja joukossa, jolloin puhkesi kukkaan ja alkoi sen jälkeen todellakin pärjätä elämässä.

En arvosta opettajia pätkääkään tästä syystä, että kiusaamiseen ei tartuta jatkuvasti ajankohtaisena asiana, nykyään toimitaan tyyliin siten, että joidenkin tv-stä tuttujen duudsonien "mä en kiusaa"-kampanja tilataan kouluun ja homma muka sillä taputeltu?

Naurattaa jos ei itkettäisi tämä touhu.

Kuitenkin kyseessä näin ensiarvoisen tärkeä asia.

Vierailija
26/83 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaaja-raukat ovat niin sekaisin, että hädissään yrittävät nyt kiusata netissä kun livenä ei pysty.

Aina on etsitty vikaa kiusatuista, mutta tämä nettikiusaaminen osoittaa sen, että vika on vain kiusaajassa. Hän ei pysty olemaan ilman kiusaamista.

Siksi kiusaamistilanteet pitäisi hoitaa eri tavalla kuin nykyään. Kiusaajille pitäisi tarjota paremmin apua. Heidät tulisi ohjata pakolliseen psykiatriseen hoitoon. Ja jos se ei auta, niin sitten psykiattiselle osastolle 1-2 viikoksi, jotta sadaan parempi ymmärrystä siitä millaista apua hän tarvitsee.

Tämä keino toimisi oikeasti. Kyllä kiusaaminen loppuu kunhan vaan kiusaajalle tarjotaan riittävän paljon tukitoimia. Jos kiusaaja vaan jaksetaan toimittaja hoitoon aina kun hän alkaa kiusaamaan, niin kyllä hänet jossain vaiheessa saadaan hoidettua kuntoon.

100% samaa mieltä.

Juuri näin.

Vierailija
27/83 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamen! Meillä on loppunut kasiluokkalaisen itsetuhoinen käyttäytyminen/puheet kokonaan etäopetuksessa.

Ei ole teidän lapsi ainoa jonka selittämättömät vatsakivut. kiukuttelut ja univaikeudet loppuivat mystisesti etäopetuksen myötä siihen paikkaan.

Kuinka paljon ovatkaan ehtineet kärsiä päivittäistä piinaa ja millä tasolla.

Vierailija
28/83 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamen! Meillä on loppunut kasiluokkalaisen itsetuhoinen käyttäytyminen/puheet kokonaan etäopetuksessa.

Sama. Lisäksi pääsimme eroon masennus ja ahdistuslääkityksistä.

Vierailija
29/83 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulupsykologi täällä. Olen ap:n kanssa aika samoilla linjoilla. Uskon, että varmasti on tietty osa oppilaita, joille etäkoulu on parempi ratkaisu. Ei välttämättä tarvitse olla edes koulukiusattu, vaan sellainen kiltti ja tunnollinen oppilas, joka haluaisi kunnolla paneutua kouluun ja opiskeluun, mutta ei sosiaalisen paineen vuoksi uskalla. Esim. yläasteen pojissa on yllättävän paljon sellaisia, jotka haluaisivat opiskella mutta kavereiden takia täytyy esittää muuta mitä on. 

Toivon, että tämän etäkoulun jälkeen saadaan tästä kansallisella tasolla pysyvä ratkaisu. Eli ei siis  niin, että oma ope opettaa sekä etänä että livenä luokassa vaan jotenkin etäopetus olisi keskitetysti hoidettu. Samalla opiskelijoille voitaisiin tarjota huomattavasti laajempia kurssimahdollisuuksia mitä nyt. Esimerkiksi Lapin koulut voisivat tarjota kaikille halukkaille vaikka saamen kielen kursseja yläasteen valinnaiskursseiksi, kun taas Helsingistä voitaisiin tarjota latinaa tai muita harvinaisia kieliä. Samalla tavoin myös muita kohdennettuja kursseja siten, että vaikka valinnaiset opinnot voisi korvata lähiopintojen sijaan etänä. 

Toisaalta en täysin varauksetta kannata sitä, että yhä useampi tekisi koko peruskoulunsa etänä. Silloin ne joilla on jo valmiiksi heikot sosiaaliset taidot, eivät saisi mahdollisuutta sosiaalisten taitojen harjoitteluun oikeassa elämässä. Lisäksi on hyvä muistaa, että koulukiusaaminen on jo nyt paljolti siirtynyt sosiaaliseen mediaan ja nettiin, joten etäkoulu ei pystyisi ratkaisemaan netissä tapahtuvaa kiusaamista, mikä voi olla ihan yhtä julmaa mitä perinteinen koulukiusaaminenkin. Tietyllä tavalla vielä julmempaakin, sillä somekiusaaminen tapahtuu myös vapaa-ajalla ja tulee puhelimen välityksellä lapsen tai nuoren kotiin. 

Vierailija
30/83 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnellut niitä harvoja etätunteja joita opettaja pitänyt. Kamala akka haukkuu oppilaittaan koko ajan eikä yhtään kannustavaa sanaa kenellekään.

Lapseni sanonut että aika harva niihin enää osallistuu ja itsekin annoin luvan viimeisen jälkeen ettei enää tarvitse tuollaista kuunnella.

Se kiusaaja ei aina ole toinen oppilas.

Ei järin fiksulta vaikuta sinun kielenkäyttö.

Vierailija
31/83 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollaan enemmän huolissaan niistä kiusaajista, joiden pitää päästä vielä kahdeksi viikoksi muita terrorisoimaan, kun äiti ja isi kaipaavat vähän omaa aikaa ennen kesälomaa.

Vierailija
32/83 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Tätä olen ajatellut. Heillä hengähdystauko saatanallisesti koulupäivästä

Vierailija
33/83 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut opet keskittyvät pätemään ja tärkeilemään tyyliin "tämä pitää sitten tehdä tai tuo " eivätkä todellisuudessa "näe"  saati tunnista (pahimmassa tapauksessa eivät välitä) aidosti oppilaastaan jos sitä oppilasta rääkätään. 

Ollaan päälle päsmäreitä ja minä tiedän-tyyppejä suoraan uunituoreena okl:stä jossa tokko montaa tuntia uhrataan siihen, kuinka jämäkästi tartutaan oppilaan rääkkäämisen niin että se loppuu kerrasta. Sieltä opettajankoulutuslaitoksesta tuutataan ulos kuin tehtaasta ihme kasvottomia wilmaviestien-näpyttelijöitä, jotka kyllä hallitsevat pedagogisen termistön, sekä opintosuunnitelman rungon ja sisällön ja tarvittaessa muistuttavat wilmaviestein  jos pyyhekumi tai lyijykynät ovat hukassa, mutta muuten ollaan neuvottomia vaikka lapsi nokan edessä kärsii selvästi koulukiusaamisesta.

Vierailija
34/83 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta.

Tätä olen ajatellut. Heillä hengähdystauko saatanallisesti koulupäivästä

Niin.

Voi jokainen tosiaan mielessään kuvitella miltä tuntuu yllättäin saada olla rauhassa henkisestä keskitysleiristä monta päivää peräkanaa.

35/83 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Tämä jakso voi auttaa monia lapsia ja nuoria mielenterveydellisesti. Jos kiusattujen lasten vanhemmat tukevat lasta ja tekevät etäjaksosta muutenkin hyvän kokemuksen (kotona vallitsee hyvä tunnelma), tällä poikkeusjaksolla voi olla hyvä vaikutus lapsen persoonallisuuden ja itsetunnon kehittymiselle. Lapsi saa olla rennosti oma itsensä ja saa palautetta ihmisiltä, jotka rakastavat häntä.

Tavallisessa koulussahan kiusattu lapsi saa koko ajan yhteisöltä sellaista palautetta, ettei kelpaa ja on huonompi kuin muut. Lapsi voi joko ottaa sen kaiken vastaan tai sitten sulkea tietoisuutensa siltä, lamaantua ja toimia koulussa kuin robotti. Molemmat vaikuttavat persoonallisuuden kehittymiseen.

Tässä poikkeusjaksossa on sekin hyvä puoli, että kukaan ei voi mennä kouluun eikä oikein tavata kavereitakaan. Kiusatun ei siis tarvitse ajatella jäävänsä paitsi mistään.

Lapsi kehittyy niin nopeaa vauhtia, että muutama kuukausikin voi olla kriittinen. Tämä jakso voi siis auttaa monia!

Vierailija
36/83 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meillä on loppunut kasiluokkalaisen itsetuhoinen käyttäytyminen/puheet kokonaan etäopetuksessa.[/quote]

"Sama. Lisäksi pääsimme eroon masennus ja ahdistuslääkityksistä.[/quote]

Kyllä vetää hiljaiseksi.

Kumman hiljaisia ovat myös yleensä niin kovin aktiivisesti opettajien palkkausta tai työttömyyttä koskeviin keskusteluihin osallistuvat opettajat. Eipä paljon kommentteja tule heiltä tähän.

Vierailija
37/83 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä muistui mieleen oma ysiluokan päätös. Olin tullut sinne kasilla muuton takia ja oikeastaan jäin heti yksin ja muut alkoivat kiusaamaan. Kahdeksas luokka vielä meni, mutta yhdeksäs oli todella paha ja ahdisti paljon mennä syksyllä kouluun. Selvisin jotenkin siitä vuodesta, vaikka arvosanat laskivat, kun en jaksanut enää tehdä niin työtä niiden eteen ja samalla olin kipeä todella paljon ja lähes koko kevät meni sairastaessa ja tämänkin takia jäin jälkeen. Kuitenkin opettaja varmasti näki sen, että olin ihan yksin ja sen kuinka muut kommentoivat jopa tunneilla kaikkea ikävää, mutta ei puuttunut siihen. Vasta viimeiseä koulupäivänä, kun olimme retkellä niin hän sanoi, että taisit olla aika yksinäinen ja alkoi selittää, että kun nämä oppilaat ovat tottunutt olemaan keskeneen niin pitkään, että kun uusi oppilas tulee niin ei ole ihme ettei pääse porukkaan. Itse en tiennyt mitä olisin sanonut ja moni oppilas vielä kuuli tämän kaiken ja häpesin itseäni todella paljon.

Oikeastaan ei silti yllätä se kaikki ja minulla on huonoja kokemuksia vielä lukiostakin. Opettaja nauroi minua, kun jännitin esiintymistä ja vapisin. Toinen kysyi nimeäni muiden kuullen, vaikka olin ollut siellä jo kaksi vuotta ja käynyt hänenkin tunneillaan jo lukuisia kertoja ja muutenkin pieni lukio. Yksi raivostui, kun olin kerran myöhässä ja alkoi sen jälkeen jotenkin kostaa minulle jotain ja kysyi esim niin vaikeita juttuja eräässä minulle vaikeassa aineessa, että sai koko ryhmän nauramaan minua, kun osannut vastata. Yhden tapa oli pistää yksi häirikkö aina viereeni istumaan hänen tunneillaan ja tämä sitten valitti, ettei tahtoisi istua siinä. Yksi opettaja raivostui, kun en tanssinut ja "kaikki muut osallistuvat" ( eihän se ollut totuus). Eräs antoi myös koko luokan nauraa minua, kun vastasin väärin ja vaikka tätä tapahtui usein niin ei koskaan sanonut mitään. Tämän kaiken jälkeen en ihmettele enää mitään.

Vierailija
38/83 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

". . .fiksut saa opiskelurauhan ja mahdollisuuden heitä parempaan tulevaisuuteen, nyt kun koulusta ei tarvitse ahdistua. Omaa lasta ei kiusata, mutta olen silti iloinen ettei olla liitytty Wappiin koska Helmiviestiä tulee että luokkien ryhmissä liikkuu ikävää materiaalia.

Opettajien kanssa pystyy kyllä sopimaan muista yhteydenpitokanavistakin."

Hyvä pointti.

Millaisia  yhteydenpitokanavia perheesi käyttää kouluun päin nyt karanteenin aikana? 

Vierailija
39/83 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Kaikki koulujen nyt kiusattuun kohdistuvat toimenpiteet täytyy kohdistaa kiusaajaan. Miksi tätä itsestäänselvyyttä ei haluta ymmärtää?

Vierailija
40/83 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

". . .Se kiusaaja ei aina ole toinen oppilas.[/quote]

Olen vaikka millä tavoin koittanut kannustaa ja parantaa lapseni itsetuntoa neljä vuotta.

Hän vain uskoo että on tyhmä eikä osaa.

Nyt saanut kuulla miten opettaja puhuu lapsille ja ymmärtänyt että se on hän joka vetää vessanpöntöstä ponnisteluni auttaa lastani.

Heillä on kaksi puoli tuntista tiistaisin ja torstaisin videoyhteys opettajaan että voivat kysyä häneltä apua.

En yhtään ihmettele ettei kukaan kysy mitään, jos uskaltaa sanoa jotain niin opettaja alkaa surkeaan sarkasmiin piilottaen ivaamaan.

Tuntuu että koko puolituntisen tarkoitus on vain että hän pääsee haukkumaan ja lyttäämään oppilaita."

Kaksi puolituntista henkistä pieksentää . Etänä.

Ettei vaan jää oppilas mistään paitsi tai tule katkoa "oppimiseen" ja muistuttamiseen siitä kuinka tyhmä ja riittämätön tämä on.

Ei ristus mitä touhua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme