Koulukiusattujen onnenpotku : koronakaranteeni ja etäopetus
Saivat koulukiusatut hengähtää piinastaan koronasta johtuvan karanteenin ja etäopetuksen ajan --ja sitten alkaa kesäloma.
Takuulla moni oppilas ympäri suomen kokee syvää helpotusta kun jokapäiväinen kouluahdistus ja salattu paniikki puuttuu. Yhtäkiä onkin useita päiviä jolloin kukaan ei hauku tai kiusaa tai pistä matalaksi.
Opettajatkin voivat NYT miettiä ja keksiä keinoja etäopetuksen aikana tunnistaa ja auttaa kiusattuja oppilaitaan jotka ovat koko vuoden kärsineet hiljaa.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Yläasteella oli joskus tuollainen kysely 30 vuotta sitten. Vastasin kaikkiin ei kiusata. Tosiasiassa minua kiusattiin laajasti ja ihan julkisesti, niin että opettajatkin näkivät. Siihen piti vieläpä vastata omalla nimellä jostain kumman syystä. Luultavasti saamani stipendi vain 8,5 keskiarvolla oli palkinto siitä, että annoin asian olla. Olin toki matikassa hyvä, mutta se oli yleisstipendi.
Juuri näin. Ei kiusattu yleensä myönnä, että häntä kiusataan, koska kiusatuksi tuleminen on suuri häpeä. Kiusattu syyttää siitä itseään. Miksi minä olen niin tyhmä/ruma/hölmö/nolo, että minua kiusataan? Noin minä ajattelin. Kiusaaminen on sitä, että joku laitetaan julmasti hierarkian alapäähän, eikä kiusaaja ole mikään uhri, vaan henkilö jolla on paljon valtaa.
Tätä eivät tajua kuin ne, jotka ovat joutuneet kiusatuiksi. Ja olettaisin, että opettajiksi eivät päädy ne, joilla on traumaattisia kokemuksia peruskoulusta. Itseäni ei saisi enää lähellekään peruskouluympäristöä edes maksamalla, iskee sellaiset traumat sieltä päälle, vaikka nykyään pärjään jo elämässäni ihan hyvin.
Toivon, että epäopiskelun myötä kaikille oppilaille tarjotaan enemmän mahdollisuuksia jutella opettajan kanssa yksityisesti ja opettajat tajuavat lukea tilanteen rivien välistä. Sitä on kovasti kiitelty, että nyt riittää aikaa myös niille oppilaille, jotka muuten unohtuvat kun normaalisti pari villiä tapausta vie kaiken huomion luokassa.
Vierailija kirjoitti:
Koulupsykologi täällä. Olen ap:n kanssa aika samoilla linjoilla. Uskon, että varmasti on tietty osa oppilaita, joille etäkoulu on parempi ratkaisu. Ei välttämättä tarvitse olla edes koulukiusattu, vaan sellainen kiltti ja tunnollinen oppilas, joka haluaisi kunnolla paneutua kouluun ja opiskeluun, mutta ei sosiaalisen paineen vuoksi uskalla. Esim. yläasteen pojissa on yllättävän paljon sellaisia, jotka haluaisivat opiskella mutta kavereiden takia täytyy esittää muuta mitä on.
Toivon, että tämän etäkoulun jälkeen saadaan tästä kansallisella tasolla pysyvä ratkaisu. Eli ei siis niin, että oma ope opettaa sekä etänä että livenä luokassa vaan jotenkin etäopetus olisi keskitetysti hoidettu. Samalla opiskelijoille voitaisiin tarjota huomattavasti laajempia kurssimahdollisuuksia mitä nyt. Esimerkiksi Lapin koulut voisivat tarjota kaikille halukkaille vaikka saamen kielen kursseja yläasteen valinnaiskursseiksi, kun taas Helsingistä voitaisiin tarjota latinaa tai muita harvinaisia kieliä. Samalla tavoin myös muita kohdennettuja kursseja siten, että vaikka valinnaiset opinnot voisi korvata lähiopintojen sijaan etänä.
Toisaalta en täysin varauksetta kannata sitä, että yhä useampi tekisi koko peruskoulunsa etänä. Silloin ne joilla on jo valmiiksi heikot sosiaaliset taidot, eivät saisi mahdollisuutta sosiaalisten taitojen harjoitteluun oikeassa elämässä. Lisäksi on hyvä muistaa, että koulukiusaaminen on jo nyt paljolti siirtynyt sosiaaliseen mediaan ja nettiin, joten etäkoulu ei pystyisi ratkaisemaan netissä tapahtuvaa kiusaamista, mikä voi olla ihan yhtä julmaa mitä perinteinen koulukiusaaminenkin. Tietyllä tavalla vielä julmempaakin, sillä somekiusaaminen tapahtuu myös vapaa-ajalla ja tulee puhelimen välityksellä lapsen tai nuoren kotiin.
Kirjoitit kyllä kiinnostavaa ja asiallista juttua aiheesta.
Koronakriisi realisoi meille ihan sen nyt käytännössä miten koulutyötä voisi etänä suorittaa ja millaisin suorittein opintosuunnitelmassa menestyksekkäästi /vähemmän menestyksekkäästi edetä. Millaisia asioita on otettava huomioon jne.
Opetuksen sisällön monipuolistamisesta olen samalla kannalla, se lisäisi erilaista osaamista ja erityisosaamista eri osaamisalueittain (esim saamenkielen osaajat, jne ).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnellut niitä harvoja etätunteja joita opettaja pitänyt. Kamala akka haukkuu oppilaittaan koko ajan eikä yhtään kannustavaa sanaa kenellekään.
Lapseni sanonut että aika harva niihin enää osallistuu ja itsekin annoin luvan viimeisen jälkeen ettei enää tarvitse tuollaista kuunnella.
Se kiusaaja ei aina ole toinen oppilas.Kypsymättömimmät opet kasaa oikein kunnolla etätehtäviä oppilaille jotka tarvitsevat tehtävissään vanhemman ohjausta ja ope perää niistä suoritumista pikaisella ajanjaksolla, jossa ei ole mitenkään otettu huomioon että vanhemmatkin tekevät päivät (etä tai lähi)töitään.
Opettaja näkee siis vain oman työpanoksensa tärkeänä stressaten koko perhettä siellä taustalla nipottaen hopi-hopi-viestittelyin.
Opettaja kuulemma valittaa sen ainoan tunnin aikana jona yhteydessä oppilaisiin kun nämä kuittaa liian myöhään tehtävät tehdyiksi. Mitään ohjetta ei ole tullut koska se pitäisi tehdä.
Toivon että hän laittaisi siitä wilma-viestie jotta minä voisin laittaa hänelle viestin että lapseni saa opetusta vain iltaisin kun tulemme töistä joten hän kuittaa tehtävät vasta sen jälkeen. Tähän viestiin voisin vastaanottajaksi laittaa myös rehtorin.
Lapselleni olen sanonut ettei tarvitse opettajan valittamista kuunnella, jos hänellä ei ole mitään asiaa laita ääni pois ja jatka tehtävien tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kiusaaminen jatkuu.
Tässä huomaa : ei oikeasti opettajia jaksa kiiinnostaa?
Palkkoihin kommentoidaan ja työmäärään tai opejen työttömyyteen , mutta koulukiusaus.....
Eipä paljoa napeksi.
i
MInä olen yläkoulun opettaja ja myönnän, että olen aivan kädetön kiusaamisen kanssa. En voi tietää koska jotakuta kiusataan. Kaverukset saattavat naljailla toisillensa hyvinkin ronskisti. Kun taas jotakuta kiusataan kun hänet vaikka äänestetään luokan luottamusoppilaaksi. Tiedän, ja kuulen että tunnilla viittaajia kiusataan. Hikke-huudot voi kieltää, entäs "kannustukseksi" sanotut "Hyvä Kalle!" -jutut tai ivallisen hiljaisuuden. Kiellänkö sen, että kukaan muu ei koskaan viittaa paitsi tämä yksi?
Ja sitten kun kiusaaminen on ilmeistä ja raakaa, eikä enää tulkinnanvaraista, niin koko luokka kiusaa, usein jopa koko koulu. Yhtä vihataan, koska hän on erilainen kuin muut tai on "tehnyt jotain" mistä ansaitsee kaikkien mielestä vihat niskoihinsa. kilteinkään nössö ei halua tehdä hänen kanssaan ryhmätöitä. Jos pakotetaan, niin seurauksena on erittäin kiusallinen vierekkäin istuminen puhumatta mitään ja se ei-kiusattu tekee koko homman yksin (jos on se kiltti ja tunnollinen, jos ei ole niin kukaan ei tee).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkoihin kommentoidaan ja työmäärään tai opejen työttömyyteen , mutta koulukiusaus.....
Eipä paljoa napeksi.
i
MInä olen yläkoulun opettaja ja myönnän, että olen aivan kädetön kiusaamisen kanssa. En voi tietää koska jotakuta kiusataan. Kaverukset saattavat naljailla toisillensa hyvinkin ronskisti. Kun taas jotakuta kiusataan kun hänet vaikka äänestetään luokan luottamusoppilaaksi. Tiedän, ja kuulen että tunnilla viittaajia kiusataan. Hikke-huudot voi kieltää, entäs "kannustukseksi" sanotut "Hyvä Kalle!" -jutut tai ivallisen hiljaisuuden. Kiellänkö sen, että kukaan muu ei koskaan viittaa paitsi tämä yksi?
Ja sitten kun kiusaaminen on ilmeistä ja raakaa, eikä enää tulkinnanvaraista, niin koko luokka kiusaa, usein jopa koko koulu. Yhtä vihataan, koska hän on erilainen kuin muut tai on "tehnyt jotain" mistä ansaitsee kaikkien mielestä vihat niskoihinsa. kilteinkään nössö ei halua tehdä hänen kanssaan ryhmätöitä. Jos pakotetaan, niin seurauksena on erittäin kiusallinen vierekkäin istuminen puhumatta mitään ja se ei-kiusattu tekee koko homman yksin (jos on se kiltti ja tunnollinen, jos ei ole niin kukaan ei tee).
Se, joka ei muka tunnista kiusaamista on yleensä itse kiusaaja. Asenteestasi kertoo, että kuvailet oppilaitasi nössöiksi. Vastenmielistä.
Vierailij
</p>
<p>. . ..etäopiskelun myötä kaikille oppilaille tarjotaan enemmän mahdollisuuksia jutella opettajan kanssa yksityisesti,
</p>
<p>ja opettajat tajuavat lukea tilanteen rivien välistä.
</p>
<p>Sitä on kovasti kiitelty, että nyt riittää aikaa myös niille oppilaille, jotka muuten unohtuvat kun normaalisti pari villiä tapausta vie kaiken huomion luokassa. [/quote kirjoitti:Erinomainen pointti.
Vierailija kirjoitti:
Turhempiakin etätehtäviä annetaan.
Laittakaa nyt niitä kyselyjä "oletko kiusannut", "kiusataanko sinua", "mitä teet jos näet että jotain kiusataan". "miltä kiusatusta tuntuu", "oletko nähnyt että jotain on kiusattu joskus", "mikä on kiusaamista" <------kysymykset voi ottaa suoraan tuosta.
Käyvät oppilaat sitten vanhempiensa kanssa läpi näitä kysymyksiä ja joutuvat ajattelemaan kiusaamista.
Tehkää opettajat tämä nyt kun teillä on tilaisuus ja kiusattu oppilas on "turvassa" kotonaan joten uskaltaa ehkä avautua.
Viitseliäisyyttä ja fiksuutta sekä välittämistä tämä opettajalta toki vaatii. Mutta voi pelastaa jonkun oppilaan mielenterveyden, tulevaisuuden ja menestymisen opinnoissa.
Samalla opettaja voi testata luotetaanko häneen aidosti opilaiden taholta ja kerrotaan asioita.
Kiitos .
Kiitos ohjeistuksesta, mutta teen näitä kyselyitä pitkin vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä paljoa napeksi.
i
MInä olen yläkoulun opettaja ja myönnän, että olen aivan kädetön kiusaamisen kanssa.
En voi tietää koska jotakuta kiusataan. Kaverukset saattavat naljailla toisillensa hyvinkin ronskisti. Kun taas jotakuta kiusataan kun hänet vaikka äänestetään luokan luottamusoppilaaksi. Tiedän, ja kuulen että tunnilla viittaajia kiusataan. Hikke-huudot voi kieltää, entäs "kannustukseksi" sanotut "Hyvä Kalle!" -jutut tai ivallisen hiljaisuuden. Kiellänkö sen, että kukaan muu ei koskaan viittaa paitsi tämä yksi?
Ja sitten kun kiusaaminen on ilmeistä ja raakaa, eikä enää tulkinnanvaraista, niin koko luokka kiusaa, usein jopa koko koulu. Yhtä vihataan, koska hän on erilainen kuin muut tai on "tehnyt jotain" mistä ansaitsee kaikkien mielestä vihat niskoihinsa. kilteinkään nössö ei halua tehdä hänen kanssaan ryhmätöitä. Jos pakotetaan, niin seurauksena on erittäin kiusallinen vierekkäin istuminen puhumatta mitään . . ."
Siis mitä ihmettä minä luin?
Onko jossain koulussa vain 1 opettaja ilman muita opettajia tai rehtoria joiden kanssa keskustella säännöllisesti esim koulun koulukiusattujen asemasta ja tarkistaa tilanne?
Kun koululta menee maine menee siinä opettavilta henkilöiltä myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa nyt niitä kyselyjä "oletko kiusannut", "kiusataanko sinua", "mitä teet jos näet että jotain kiusataan". "miltä kiusatusta tuntuu", "oletko nähnyt että jotain on kiusattu joskus", "mikä on kiusaamista" <------kysymykset voi ottaa suoraan tuosta.
Käyvät oppilaat sitten vanhempiensa kanssa läpi näitä kysymyksiä ja joutuvat ajattelemaan kiusaamista.
Tehkää opettajat tämä nyt kun teillä on tilaisuus ja kiusattu oppilas on "turvassa" kotonaan joten uskaltaa ehkä avautua.
Viitseliäisyyttä ja fiksuutta sekä välittämistä tämä opettajalta toki vaatii. Mutta voi pelastaa jonkun oppilaan mielenterveyden, tulevaisuuden ja menestymisen opinnoissa.
Samalla opettaja voi testata luotetaanko häneen aidosti opilaiden taholta ja kerrotaan asioita.
Kiitos .
Avaatko meille tarkemmin.
Kuinka usein ja millaisin sisällöin? Kuinka toteutat kyselyn ja millaisia tuloksia olet saanut?
Voivat muutkin vaihtaa ajatuksia, kun laajennat keskustelua kokemuksistasi noiden pitkin vuotta tekemiesi kyselyidesi pohjalta.
Jos koulut avataan, itsemurhariski kasvaa taas.
Faith kirjoitti:
Kyllä. Tämä jakso voi auttaa monia lapsia ja nuoria mielenterveydellisesti. Jos kiusattujen lasten vanhemmat tukevat lasta ja tekevät etäjaksosta muutenkin hyvän kokemuksen (kotona vallitsee hyvä tunnelma), tällä poikkeusjaksolla voi olla hyvä vaikutus lapsen persoonallisuuden ja itsetunnon kehittymiselle. Lapsi saa olla rennosti oma itsensä ja saa palautetta ihmisiltä, jotka rakastavat häntä.
Tavallisessa koulussahan kiusattu lapsi saa koko ajan yhteisöltä sellaista palautetta, ettei kelpaa ja on huonompi kuin muut. Lapsi voi joko ottaa sen kaiken vastaan tai sitten sulkea tietoisuutensa siltä, lamaantua ja toimia koulussa kuin robotti. Molemmat vaikuttavat persoonallisuuden kehittymiseen.
Tässä poikkeusjaksossa on sekin hyvä puoli, että kukaan ei voi mennä kouluun eikä oikein tavata kavereitakaan. Kiusatun ei siis tarvitse ajatella jäävänsä paitsi mistään.
Lapsi kehittyy niin nopeaa vauhtia, että muutama kuukausikin voi olla kriittinen. Tämä jakso voi siis auttaa monia!
Joka ikinen kirjoittamasi lause oli kyllä täyttä asiaa.
Loistava kommentti tähän aiheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä paljoa napeksi.
i
MInä olen yläkoulun opettaja ja myönnän, että olen aivan kädetön kiusaamisen kanssa.
En voi tietää koska jotakuta kiusataan. Kaverukset saattavat naljailla toisillensa hyvinkin ronskisti. Kun taas jotakuta kiusataan kun hänet vaikka äänestetään luokan luottamusoppilaaksi. Tiedän, ja kuulen että tunnilla viittaajia kiusataan. Hikke-huudot voi kieltää, entäs "kannustukseksi" sanotut "Hyvä Kalle!" -jutut tai ivallisen hiljaisuuden. Kiellänkö sen, että kukaan muu ei koskaan viittaa paitsi tämä yksi?
Ja sitten kun kiusaaminen on ilmeistä ja raakaa, eikä enää tulkinnanvaraista, niin koko luokka kiusaa, usein jopa koko koulu. Yhtä vihataan, koska hän on erilainen kuin muut tai on "tehnyt jotain" mistä ansaitsee kaikkien mielestä vihat niskoihinsa. kilteinkään nössö ei halua tehdä hänen kanssaan ryhmätöitä. Jos pakotetaan, niin seurauksena on erittäin kiusallinen vierekkäin istuminen puhumatta mitään . . ."
Onko jossain koulussa vain 1 opettaja ilman muita opettajia tai rehtoria joiden kanssa keskustella säännöllisesti esim koulun koulukiusattujen asemasta ja tarkistaa tilanne?
No eihän oppilaista edes saisi keskustella opettajien kesken, jos ei ole kirjallista lupaa oppilaan huoltajilta. Laitonta.
Vierailija kirjoitti:
Jos koulut avataan, itsemurhariski kasvaa taas.
Koulujen suljettuna pitäminen ei välttämättä ratkaise itsemurhariski-asiaa.
Vika on kiusaamisen hoitoon/ sen napakkaan puuttumiseen suhtautumisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä paljoa napeksi.
i
Lähiopetusta perustellaan usein sillä, että oppilaat oppivat sosiaalisia taitoja.
Käytännössä ne sosiaaliset taidot ovat yhtä kärpästen herraa.
Kiusaajat oppivat, että kiusaamalla ja alistamalla he saavat valtaa.
Kiusatut oppivat, että he ovat huonoja eikä heistä ole mihinkään.
Tavikset oppivat katsomaan muualla ja mielistelemään kiusaajaa.Koulussa pitäisi opettaa sosiaalisia taitoja. Se voisi olla vaikka ihan oma oppiaineensa.
Olisi koronakaranteeni ollut kyllä taivaan lahja minullekin varsinkin ala-asteen lopulla, jolloin kiusaamisesta johtuva stressi vei yöuneni ja pudotti keskiarvoni kutosen puolelle. Se, että olisin yhtenä vuonna saanut olla turvassa kiusaamiselta ja syrjinnältä maaliskuusta elokuuhun, olisi ollut aivan uskomattoman hienoa.
En tiedä, miten minun aikanani etäopetus olisi onnistunut, mutta nyt, kun netin välityksellä sekin on naurettavan helppoa, niin olisi hienoa, jos mahdollisuus etätöihin pysyisi koronan jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä paljoa napeksi.
i
Se, joka ei muka tunnista kiusaamista on yleensä itse kiusaaja. Asenteestasi kertoo, että kuvailet oppilaitasi nössöiksi. Vastenmielistä.
YYh. Ainoat ihmiset, joita pidän todella vastenmielisinä, ovat kaltaisesi. Onneksi tuollaiset ääliöt ovat yleensä aikuisia, eikä nuoria, joita tarvii nähdä joka viikko. Voisinhan minä nähdäkin kiusaamisen, jos tuntisin ne oppilaat ja viettäisin aikaa heidän kanssaan. Mutta minulla on 500 oppilasta, en muista edes kaikkien nimiä. Luokassa suurin osa ei ikinä puhu eikä pukahda. Nössöksi en naamatusten ketään nimitä, mutta en nössö ole koskaan opettajan kannalta huono. Nössöt ovat helppoja, niitä jotka tottelevat ja tekevät mitä sanotaan. Nössö ei uskalla sanoa ääneen että ei halua ottaa sitä kaikkien vihaamaa henkilöä parikseen. Toisaalta voidaan tietysti tulkita, että nyt opettaja kiusaa sitä kilttiä lapsiparkaa, kun pakottaa ottamaan vastenmielisen työparin. Mutta mitäs sitten sen alkuperäisen kiusatun tilanteelle tehtäisiin?
Juu, en osaa enkä ymmärrä. Tyhmä opettaja.
Minua oksettaa se, että median vasemmistotoimittajat itkee nyt jatkuvasti onnettomien lasten kohtaloa, koska Marin ja kumppanit tulee lähipäivinä ilmoittamaan, että koulut avataan. Taustalla on se, että nyt halutaankin tartuttaa tautia kesäksi perheisiin ja opettajiin. Kun on tätä koronastrategiaa muutettu, että vaarallinen tauti täytyy sada nyt perheille, vaikka niin moni kuuluu riskiryhmään ja tauti on raskas lukuisille terveillekin. Kun katson omaa perhettäni ja kaikkia tuntemiani perheitä, niin etäkoulu on sujunut loistavasti. On oma rauha tehdä asioita ja nuoret ja lapset saavat tehdä työnsä loppuun. Ei ole koulukiusaamista, syrjimistä. Lähes kaikissa perheissä on kaksi lasta tai enemmän, jolloin kavereita on omasta takaa ja lapsilla on vähintään toinen vanhempi. Lapset ja nuoret tehneet myös upean digiloikan. Paljon on tehty töitä myös ja opittu. Toki on lapsia, joilla menee huonosti, meni jo ennen koronaa. Heitä pitää auttaa. Mutta kaksi viikkoa toukokuussa ei heidän tilannetta muuta. En halua, että perheestäni kukaan kuolee Koronan vuoksi tai kenenkään muunkaan perheestä. Se on vakava ja varteenotettava vaihtoehto, kun nyt jeesustellaan, että lapsilla on niin vaikeaa. Valtaosalla menee erittäin hyvin ammattilaisten eli opettajien mukaan. Ja tämähän on nyt myös tutkittu Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos .
Ole hyvä vaan. Miten hyödynnät lukuisia kyselyitäsi käytännössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos .
miten nuo tekemäsi kyselyt helpottaa konkreettisesti sen kiusatun oloa?
"Aina on etsitty vikaa kiusatuista, mutta tämä nettikiusaaminen osoittaa sen, että vika on vain kiusaajassa.
Hän ei pysty olemaan ilman kiusaamista.
Siksi kiusaamistilanteet pitäisi hoitaa eri tavalla kuin nykyään.
Kiusaajille pitäisi tarjota paremmin apua. Heidät tulisi ohjata pakolliseen psykiatriseen hoitoon. Ja jos se ei auta, niin sitten psykiattiselle osastolle 1-2 viikoksi, jotta sadaan parempi ymmärrystä siitä millaista apua hän tarvitsee.
Tämä keino toimisi oikeasti.
Kyllä kiusaaminen loppuu kunhan vaan kiusaajalle tarjotaan riittävän paljon tukitoimia.
Jos kiusaaja vaan jaksetaan toimittaja hoitoon aina kun hän alkaa kiusaamaan, niin kyllä hänet jossain vaiheessa saadaan hoidettua kuntoon.[/quote]
Asia on juuri näin.
Kiusaamisesta tehdään silloin täysin mahdotonta ja kiusaajan on opeteltava ulos silloin siitä.
Suoraan avun piiriin ja hoitoon vaikka osastolle riittäväksi aikaa .
Kiusaaminen on vakava asia. Se on rikos.