Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi työvoimatoimiston asiakas, sain heti 2kk karenssin.

Vierailija
25.04.2020 |

Sain heti karenssin koska asuin muualla enkä ollut kotona lukemassa postia, johon oli tullut ilmoitus hakea tiettyä työpaikkaa. Hölmönä luulin että riittää, että itse haen töitä ja nyt olen 2kk tuloitta.

Kommentit (114)

Vierailija
41/114 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutusilmoituksessa jo lukee, että hakemus on sitova. Jos ihmiset edes lukisivat ajatuksella mihin ovat hakemassa, ei tulisi tällaisia ikäviä tilanteita.

Vierailija
42/114 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pysy tiukkana vaan. Jos lykkäävät paperia eteen ni älä laita nimeäs mihinkään. Jos on karenssi niin nostat sossun puolelta rahaa. Haet sitten töitä niistä paikoista joista olet kiinnostunut ja omassa tahdissa.

Minä en saanut sossusta mitään kun näkivät tililläni on säästöjä.

Minulla ei ollut säästöjä kun karenssi napsahti ja laitoin autoni myyntiin, sillä selvisin jotenkin. Sossusta en saanut mitään. Toki se vaikeutti työnsaantia myöhemmin koska olin autoton.

Jos et olisi myynyt autoa, olisit voinut saada ainakin muutaman kuukauden. Sitten olisi ehdotettu auton vaihtamista halvempaan tai sen myyntiä.

Ei kaikki voi kaikkia lakeja tietää. Mutta kyllä se huolestuttaa, kun kansa on joko lukutaidotonta tai laiskaa. Eivät joko viitsi lukea ohjeita ilmoittautuessaan työttömiksi tai eivät ymmärrä lukemaansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/114 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn tekeminen on orjuutta.

Vierailija
44/114 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa se OmaPosti käyttöön, niin saa kirjeet ajallaan ja silloinkin, kun on matkoilla. Suomen Posti on niin epäluotettava, etten minä ainakaan näitä virallisia asioita jätä sen varaan.

Tai jos on kauan pois, niin kyllä työttömän pitää seurata tehtäviä työkkärin sivuilla.

Vierailija
45/114 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle napsahti muutama kuukausi sitten 2kk kun en ollut mennyt yhteen haastatteluun joka liittyi pelkkään koulutukseen. Mulla oli ihan perhesyitä mutta ei täyttänyt TE-hallinnon kriteerejä nuo syyt.  En tajunnut itse ollenkaan että on noin tiukkaa.  Jos olisin tiennyt, niin olisin kyllä yrittänyt päästä kaikin keinoin siihen haastatteluun.

Pitää ilmoittaa, ettei pääse ja varata uusi haastatteluaika.

46/114 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö te-toimiston omilta sivuilta voi käydä lukemassa säännöllisin väliajoin, että onko tullut osoituksia hakea jotain työpaikkaa?

Jospa sinä ap tekisit kuten eräs kaverini, että hän ei edes aio hakea töitä niin kauan kun koronakriisi on päällä, koska hän ei halua saada tartuntaa. Olisi jännä tietää miten te-toimiston työntekijä siihen vastaisi...

Vierailija
47/114 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle napsahti muutama kuukausi sitten 2kk kun en ollut mennyt yhteen haastatteluun joka liittyi pelkkään koulutukseen. Mulla oli ihan perhesyitä mutta ei täyttänyt TE-hallinnon kriteerejä nuo syyt.  En tajunnut itse ollenkaan että on noin tiukkaa.  Jos olisin tiennyt, niin olisin kyllä yrittänyt päästä kaikin keinoin siihen haastatteluun.

Niinhän sun täytyy joka tapauksessa pyrkiä, jos kerran tosissa olet työnhaussa.

No joo... En ymmärtänyt että pelkkä koulutukseen liittyvä haastattelu on noin kriittinen juttu... Jos olisi ollut kyse varsinaisesta työpaikkahaastattelusta, niin silloin toki olisin itsekin ymmärtänyt asian. Olisi ollut kiva jos koulutuksen järjestäjä vaikka olisi vähän varoittanut asiasta.

Luitko lainkaan sitä ohjetta, joka tulee esille jo ennen kuin edes haet koulutukseen? Siinä sanotaan aika selkeästi, mitkä ovat oikeutesi ja velvollisuutesi, kun nyt olet hakemassa koulutukseen. Miksi siitä pitäisi erikseen varoittaa, kun olet jo hakuvaiheessa ilmoittanut, että luit ohjeen?

Vierailija
48/114 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varoitus: postin kääntämisellä on monet,monet karenssit hankittu!

Olin töissä työkkärissä kauniissa jörvikunnassa, jossa kyllä jokainen kynnelle kykenevä siirtyi kesäksi mökeilleen.

Jotkut luulivat että kääntämällä postin kesäksi sinne möksölle olisi tämä työkkörikin siinä sitten hoidossa, not!

Se kääntäminen kestää niin kauan että pakolliset päivämäärät on jo menet kun kirje tulee perille!

Valitukseen tulee vastaus että. ” työttömän velvollisuus ja vastuulla on huolehtia että postiosoite on oikea ja että posti tulee siihen osoitteeseen joka ilmoitettu”. Eli että oma syy.

Eräs virkaintoinen kollega mielellään laittelikin heinäkuulle kaikenlaisia pakollisia ilmoittautumisia. Oli sitä mieltä ettö ” pitää niitä vöhön herätellä. Ei ole kesälomaa työttömillä”. Hyvin toimi sikäli hönen systeemi. Paljon sai vedenpitäviä karensseja.

Vierailija
49/114 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusille asiakkaille noita kirjeitä ei edes lähetetä kuin useamman kuukauden jälkeen.

Varsinkaan nyt kun niillä on muutenkin kädet täynnä hommia. En usko aloitukseen. 

Sain kirjeen ennen kun olin ainuttakaan korvausta kerennyt saamaan, ensimmäisen hakemuksen käsittely oli vielä kesken. Tottakai olisin sitä paikkaa hakenut jos olisin huomannut ajoissa. Mutta lapset ja minä sairasteltiin useamman viikon vuorollaan ja olimme toisaalla. Ja uskon että meillä oli tuolloin korona.

No oppihan tästäkin nyt jotakin. Tuntuu vaan kohtuuttomalta 2kk karenssi siitä, että en hakenut 80km matkan päässä olevaa työpaikkaa jossa työtunteja olisi ollut kaksi kuukaudessa. Ap

Onko tässä joku virhe, vai onko totta, että työtunteja olisi ollut 2/kk. Eihän tuosta saa mitään palkkaakaan ja olisit näinollen joutunut maksamaan matkakustannuksia enemmän kuin saanut palkkaa. Ei mitään järkeä!

Sinun pitää hakea toimeentulotukea ja tehdä valitus tuollaisesta kohtelusta. 

Vetoa valituksessa siihenkin, että koronan aikana ja sairastumisen vuoksi olet ollut karanteenissa muualla. 

Vierailija
50/114 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Eikö te-toimiston omilta sivuilta voi käydä lukemassa säännöllisin väliajoin, että onko tullut osoituksia hakea jotain työpaikkaa?

Jospa sinä ap tekisit kuten eräs kaverini, että hän ei edes aio hakea töitä niin kauan kun koronakriisi on päällä, koska hän ei halua saada tartuntaa. Olisi jännä tietää miten te-toimiston työntekijä siihen vastaisi...

Ainoa oikea vastaus on toistaa kysymys, että oletko valmis ottamaan vastaan kokoaikatyötä ja jos vastaus on kielteinen, niin saa selvityspyynnön ja samalla maksamisen estävän lausunnon.

Vierailija
51/114 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hajotkaa työkkäriin kaikki te jotka ootte työttämiä pilkannu edes hiljaa mielessä!

Hahaa, tämä! En ole useinkaan pahantahtoinen ihminen enkä toivo toisille pahaa, MUTTA... nämä kaikki jotka ovat aiemmin vähätelleet työttömien asemaa jne. tilannetta. Yllättäen asiat ovatkin vaikeita. Mitä ihmettä ne työttömät aiemmi valitti! :0

Minulle kyllä kävi toisinpäin. Säälin kaikkia ihan kauheasti koko ajan, kunnes ne paskat jutut kävi itselle ja jouduin ne vaikean kautta selvittämään. Aloin arvostaa itseäni enemmän, koska viitsin tehdä vaikeita asioita, ja kunnioittaa vähemmän ihmisiä, jotka eivät viitsisi.

Vierailija
52/114 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusille asiakkaille noita kirjeitä ei edes lähetetä kuin useamman kuukauden jälkeen.

Varsinkaan nyt kun niillä on muutenkin kädet täynnä hommia. En usko aloitukseen. 

Sain kirjeen ennen kun olin ainuttakaan korvausta kerennyt saamaan, ensimmäisen hakemuksen käsittely oli vielä kesken. Tottakai olisin sitä paikkaa hakenut jos olisin huomannut ajoissa. Mutta lapset ja minä sairasteltiin useamman viikon vuorollaan ja olimme toisaalla. Ja uskon että meillä oli tuolloin korona.

No oppihan tästäkin nyt jotakin. Tuntuu vaan kohtuuttomalta 2kk karenssi siitä, että en hakenut 80km matkan päässä olevaa työpaikkaa jossa työtunteja olisi ollut kaksi kuukaudessa. Ap

Älä provoa sellaisella, josta et tiedä!

Lain mukaan työttömän on haettava kokoaikatyötä. Toiseksi on oikeus kieltäytyä sellaisesta työstä, ossa työmatkakulujen jälkeen jäisi palkasta vähemmän kuin työttömyykorvauksesta. Siksi sinun ei olisi tarvinnut ottaa vastaan tuota työtä, vaikka olisi ollut 2 tuntia päivässä.

Sinulta pyydettiin ennen karenssin määräämistä selvitystä. Oli kannattanut lukea työttömyysturvalaki ja ohjeet ja vedota selvityksessäsi siihen, että tunteja olisi ollut niin vähän ja se olisi estänyt ottamasta vastaan kokoaikatyötä.

Laitoin selvitykseen myös matkan pituuden ja tuntien määrän. Nuorimmalle olisi täytynyt hankkia päiväkotipaikka ja laitoin myös päivähoitopaikan kustannukset. Päätökseen oli kuitenkin kirjattu vain, että ei huomannut hakea työtä. Ap

Vierailija
53/114 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olet ilmoittautunut työttömäksi olet vakuuttanut antamasi osoitteen omaksi osoitteeksesi, on siis sinun vastuulla huolehtia osoitteeseen tulevasta postista. Työtarjouksen olisit myös nähnyt verkosta jos olisit vaivautunut katsomaan kuten sinun voisi odottaa kerta asuit muualla kuin olit ilmoittanut.

Hätä ei ole kuitenkaan tämän näköinen vaan karenssin saatuasi sinulla on (ollut) mahdollisuus kertoa miksi et hakenut työtä ja karenssi saatetaan kumota. Tässä kestää useampi viikko mutta saat tuen/päivärahan takautuvasti.

Vierailija
54/114 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä ilmoituksessa sanotaan ihan selkeästi että noudattamatta jättäminen voi johtaa karenssiin.

Vierailija
55/114 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kuullut ketään ohjatun noihin pari h/kk töihin, eihän sen palkka edes vaikuttaisi työmarkkinatukeen. Tukihakemuksen käsittelee kela ansiosidonnaisen hoitaa työttömyyskassa, kutsun olet saanut työkkäristä ja työkkäri on se joka päättää oletko oikeasti työnhakija vai et, hakemuksen käsittelyvaihe ei siis liity asiaan mitenkään.

Vierailija
56/114 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä ilmoituksessa sanotaan ihan selkeästi että noudattamatta jättäminen voi johtaa karenssiin.

Multa meni valitettavasti ohi tuo mainta täysin. Lisäksi jäin ihmettelemään että tuosta tuli heti kerralla 2kk pitkä karenssi, tuntui vähän kohtuuttomalta suhteessa tilanteeseen kuitenkin. Olen ollut kuitenkin yleensä erittäin kiltisti TE-hallinnon kanssa.

Vierailija
57/114 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, voi tulla yllätyksenä, mutta se ei ole mitään itsestäänselvää discorahaa.

Vaan töitä on haettava.

Zinc

Eipä ap ole sanonutkaan, ettei hakisi töitä.

Ei hakenut mitä tarjottiin

Zinc

No nuo tarjottavat paikat on ihan täyttä paskaa muutenkin. Itselle tuli paikka, jota oli pakko hakea ja siinä haettiin entisen ammattini alan OPISKELIJAA tekemään jotain lopputyötä. En ole ko alalla ollut vuosiin enkä todellakaan ole opiskelija.

Työkkäri ei välitä näitä paikkoja lainkaan! Jos haetaan opiskelijaa tekemään lopputyötä, niin paikka ei ole TE-toimiston työtarjousten piirissä.

Vierailija
58/114 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös ihmetellyt että miksi heti tulee 2kk hyvin vähäisestäkin asiasta. Miksei noita ole mitenkään porrastettu? Luulisi että pienestä asiasta (ainakin jos eka kerta) 1kk karenssikin olisi ihan riittävä rangaistus.

Millä perusteella sen pitäisi olla porrastettu? Eikö aikuiselta voi odottaa työn hakemista? Karenssit langetetaan automaattisesti, ei tällaiseen työttömien perseilyyn käytetä mitään kalliita virkamiestunteja. Ap ei tehnyt mitä pyydettiin eikä ilmoittanut ajoissa hyväksyttävää syytä miksi ei niin tule tekemään joten työnhaku katkeaa eli ei ole voimassa (eli ei ehkä olekaan enää työtön) eli ei ole oikeutettu tukeen/ansiosidonnaiseen.

Karenssi kyllä kumotaan jos työttömällä on tarjota hyväksyttävä syy toimimattomuudelleen.

Vierailija
59/114 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän moni työtön sählää jotenkin. Paperikirjeiden ongelmat tunnetaan, Työttömänä kannattaa kirjautua omille sivuille ja tarkistaa tehtävät vähintään kerran viikossa. Silloin ei haittaa, vaikka sen tekisi Thaimaassa.

Entä olettekö ymmärtäneet valittaa karenssipäätöksistä? Se on aika monivaiheista, mutta usein kannattaa.

Mietin, että miten nämä samat ihmiset selviävät veroilmoituksensa kanssa vai jättävätkö ilmoittamatta kaikki vähennykset, kun eivät osaa niitä lokosia täyttää. tai eivät vain ymmärrä, mistä on kyse.

Vierailija
60/114 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös ihmetellyt että miksi heti tulee 2kk hyvin vähäisestäkin asiasta. Miksei noita ole mitenkään porrastettu? Luulisi että pienestä asiasta (ainakin jos eka kerta) 1kk karenssikin olisi ihan riittävä rangaistus.

Millä perusteella sen pitäisi olla porrastettu? Eikö aikuiselta voi odottaa työn hakemista? Karenssit langetetaan automaattisesti, ei tällaiseen työttömien perseilyyn käytetä mitään kalliita virkamiestunteja. Ap ei tehnyt mitä pyydettiin eikä ilmoittanut ajoissa hyväksyttävää syytä miksi ei niin tule tekemään joten työnhaku katkeaa eli ei ole voimassa (eli ei ehkä olekaan enää työtön) eli ei ole oikeutettu tukeen/ansiosidonnaiseen.

Karenssi kyllä kumotaan jos työttömällä on tarjota hyväksyttävä syy toimimattomuudelleen.

Ei karenssi automaattisesti lankea, selvityspyyntöön vastaamattomuus sen vasta aiheuttaa. Mutta jos vastaa selvityspyyntöön, niin asia käsitellään ihan virkamiestyönä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi