Uusi työvoimatoimiston asiakas, sain heti 2kk karenssin.
Sain heti karenssin koska asuin muualla enkä ollut kotona lukemassa postia, johon oli tullut ilmoitus hakea tiettyä työpaikkaa. Hölmönä luulin että riittää, että itse haen töitä ja nyt olen 2kk tuloitta.
Kommentit (114)
Minulle noi työkkärin kirjeet tulee myös Omapostiin ja sitä kautta tulee sähköpostiin viesti, että on kirje. Ehdin lukea nuo kirjeet sieltä jo useita päiviä ennen kuin paperikirjeet tulevat perille. Vasta hiljattain sain yhden paperikirjeen, joka oli leimattu kaksi viikkoa ennen sen saapumista.
Todellakin kannattaa siellä työkkärin sivuilla laittaa asetukset niin, että kirjeet tulee myös sähköisesti. Tai sitten siellä sivuilla kannattaa vähintään kerran viikossa käydä, ettei mene ohi joku tärkeä asia. Nämä ohjeet erityisesti niille, joiden talous ei nikottelematta kestä parin kuukauden karenssia.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös ihmetellyt että miksi heti tulee 2kk hyvin vähäisestäkin asiasta. Miksei noita ole mitenkään porrastettu? Luulisi että pienestä asiasta (ainakin jos eka kerta) 1kk karenssikin olisi ihan riittävä rangaistus.
Ihan täys witsi tää on, kun ei kukaan kuitenkaan voi elää ilman rahaa.
Se on siis mentävä sossuun ja jos ite joutuisin soskun asiakkaaksi, niin siellähän sitten pysyisin, enkä lähtisi mihinkään. En hakisi enää _koskaan_ töitä, ettei sitten tule karenssia.
Zinc
Tietäisitpä. Itse olin aikoinaan turvakodissa pahoinpitelyn uhrina ja sillä aikaa kotiini oli tullut postitse ilmoitus sopivasta työpaikasta.
Karenssia tuli.
Toivottavasti nyt uudet koronan aiheuttamat Kelan asiakkaat tajuavat ettei maailma todellakaan ole reilu.
Itselleni oli tullut tuollainen haettava Omapostiin, mutta en saanut sähköpostia asiasta (yleensä kyllä tulee). Onneksi tuurilla kävin muuten vaan piiiitkästä aikaa katsomassa onko sinne tullut jotain.
Turha kuulua liittoonkaan kun sieltä et mitään takaisin saa. Nämä on sama kun lääkärin ajanvaraukset mitä tulee kirjeitse. Et huomaa kirjettä ja myöhemmin saat laskun kun et saapunut paikalle. Vaikka et itse edes halunnut koko aikaa varata!
Pysy tiukkana vaan. Jos lykkäävät paperia eteen ni älä laita nimeäs mihinkään. Jos on karenssi niin nostat sossun puolelta rahaa. Haet sitten töitä niistä paikoista joista olet kiinnostunut ja omassa tahdissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle napsahti muutama kuukausi sitten 2kk kun en ollut mennyt yhteen haastatteluun joka liittyi pelkkään koulutukseen. Mulla oli ihan perhesyitä mutta ei täyttänyt TE-hallinnon kriteerejä nuo syyt. En tajunnut itse ollenkaan että on noin tiukkaa. Jos olisin tiennyt, niin olisin kyllä yrittänyt päästä kaikin keinoin siihen haastatteluun.
Niinhän sun täytyy joka tapauksessa pyrkiä, jos kerran tosissa olet työnhaussa.
No joo... En ymmärtänyt että pelkkä koulutukseen liittyvä haastattelu on noin kriittinen juttu... Jos olisi ollut kyse varsinaisesta työpaikkahaastattelusta, niin silloin toki olisin itsekin ymmärtänyt asian. Olisi ollut kiva jos koulutuksen järjestäjä vaikka olisi vähän varoittanut asiasta.
Jos kyse on työvoimakoulutuksesta, kirjeessä on kyllä uhkaukset siitä, mitä tapahtuu, jos haastatteluun ei mene. Postitse kulkevat kirjeet kyllä tulevat nykyisin jopa viikkojen päästä, joten ennättää laskujen päivämäärät ja Kelan tai työkkärin deadlinet mennä ohi. Kaikki pitäisi saada niin, että sähköpostiin / puhelimeen tulee ilmoitus (ja laskut suoraan pankkiin).
Kuinkahan moni koronan vuoksi työttömäksi jäänyt tippuu karenssille kun ei tajua kuvioita.
Vierailija kirjoitti:
Uusille asiakkaille noita kirjeitä ei edes lähetetä kuin useamman kuukauden jälkeen.
Varsinkaan nyt kun niillä on muutenkin kädet täynnä hommia. En usko aloitukseen.
Ei pidä paikkaansa. Minä sain ensimmäisen haettavan paikan alta kahden viikon. Haettava tehtävä vaan oli tarkoitettu henkilölle jolla on oma auto. Minulla ei ole edes korttia. Mutta piti hakea.
En saanut paikkaa.
Onneksi nämä huuhaa -kursseilla käyneet saavat nostaa tukea vaikka kursseilla ei tarvitse enää olla paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Pysy tiukkana vaan. Jos lykkäävät paperia eteen ni älä laita nimeäs mihinkään. Jos on karenssi niin nostat sossun puolelta rahaa. Haet sitten töitä niistä paikoista joista olet kiinnostunut ja omassa tahdissa.
Minä en saanut sossusta mitään kun näkivät tililläni on säästöjä.
Minäkin luulin että korvauksen määrä tippuu tietyllä prosentilla tietyksi ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keplotteliko ne rahat itselleen ?
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ollut säästöjä kun karenssi napsahti ja laitoin autoni myyntiin, sillä selvisin jotenkin. Sossusta en saanut mitään. Toki se vaikeutti työnsaantia myöhemmin koska olin autoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ollut säästöjä kun karenssi napsahti ja laitoin autoni myyntiin, sillä selvisin jotenkin. Sossusta en saanut mitään. Toki se vaikeutti työnsaantia myöhemmin koska olin autoton.
Huoh, toimeentulotuki on viimesijainen etuus, eli eihän sitä myönnetä, jos rahaa jo on 🙄
Yllättävän moni työtön sählää jotenkin. Paperikirjeiden ongelmat tunnetaan, Työttömänä kannattaa kirjautua omille sivuille ja tarkistaa tehtävät vähintään kerran viikossa. Silloin ei haittaa, vaikka sen tekisi Thaimaassa.
Entä olettekö ymmärtäneet valittaa karenssipäätöksistä? Se on aika monivaiheista, mutta usein kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusille asiakkaille noita kirjeitä ei edes lähetetä kuin useamman kuukauden jälkeen.
Varsinkaan nyt kun niillä on muutenkin kädet täynnä hommia. En usko aloitukseen.
Sain kirjeen ennen kun olin ainuttakaan korvausta kerennyt saamaan, ensimmäisen hakemuksen käsittely oli vielä kesken. Tottakai olisin sitä paikkaa hakenut jos olisin huomannut ajoissa. Mutta lapset ja minä sairasteltiin useamman viikon vuorollaan ja olimme toisaalla. Ja uskon että meillä oli tuolloin korona.
No oppihan tästäkin nyt jotakin. Tuntuu vaan kohtuuttomalta 2kk karenssi siitä, että en hakenut 80km matkan päässä olevaa työpaikkaa jossa työtunteja olisi ollut kaksi kuukaudessa. Ap
Älä provoa sellaisella, josta et tiedä!
Lain mukaan työttömän on haettava kokoaikatyötä. Toiseksi on oikeus kieltäytyä sellaisesta työstä, ossa työmatkakulujen jälkeen jäisi palkasta vähemmän kuin työttömyykorvauksesta. Siksi sinun ei olisi tarvinnut ottaa vastaan tuota työtä, vaikka olisi ollut 2 tuntia päivässä.
Sinulta pyydettiin ennen karenssin määräämistä selvitystä. Oli kannattanut lukea työttömyysturvalaki ja ohjeet ja vedota selvityksessäsi siihen, että tunteja olisi ollut niin vähän ja se olisi estänyt ottamasta vastaan kokoaikatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain kirjeen ennen kun olin ainuttakaan korvausta kerennyt saamaan, ensimmäisen hakemuksen käsittely oli vielä kesken. Tottakai olisin sitä paikkaa hakenut jos olisin huomannut ajoissa. Mutta lapset ja minä sairasteltiin useamman viikon vuorollaan ja olimme toisaalla. Ja uskon että meillä oli tuolloin korona.
No oppihan tästäkin nyt jotakin. Tuntuu vaan kohtuuttomalta 2kk karenssi siitä, että en hakenut 80km matkan päässä olevaa työpaikkaa jossa työtunteja olisi ollut kaksi kuukaudessa. Ap
Älä provoa sellaisella, josta et tiedä!
Lain mukaan työttömän on haettava kokoaikatyötä. Toiseksi on oikeus kieltäytyä sellaisesta työstä, ossa työmatkakulujen jälkeen jäisi palkasta vähemmän kuin työttömyykorvauksesta. Siksi sinun ei olisi tarvinnut ottaa vastaan tuota työtä, vaikka olisi ollut 2 tuntia päivässä.
Sinulta pyydettiin ennen karenssin määräämistä selvitystä. Oli kannattanut lukea työttömyysturvalaki ja ohjeet ja vedota selvityksessäsi siihen, että tunteja olisi ollut niin vähän ja se olisi estänyt ottamasta vastaan kokoaikatyötä.
Tämän ketjun avaus saattoi olla provo, mutta noin periaatteessa: Ei kai voi olettaa, että jokainen työnhakija olisi samalla myös suuri lakiasiantuntija, ja erityisen kohtuutonta on vaatia, että työnhakijan pitäisi olla paremmin perillä laeista kuin TE-toimiston virkailijat. Jos virhe on tehty TE-toimiston puolella, niin se ei paljon mieltä lämmitä, koska päätöksen muuttaminen/peruminen on vaikeaa ja kestää joka tapauksessa kauan.
No nuo tarjottavat paikat on ihan täyttä paskaa muutenkin. Itselle tuli paikka, jota oli pakko hakea ja siinä haettiin entisen ammattini alan OPISKELIJAA tekemään jotain lopputyötä. En ole ko alalla ollut vuosiin enkä todellakaan ole opiskelija.