Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi työvoimatoimiston asiakas, sain heti 2kk karenssin.

Vierailija
25.04.2020 |

Sain heti karenssin koska asuin muualla enkä ollut kotona lukemassa postia, johon oli tullut ilmoitus hakea tiettyä työpaikkaa. Hölmönä luulin että riittää, että itse haen töitä ja nyt olen 2kk tuloitta.

Kommentit (114)

Vierailija
61/114 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle napsahti muutama kuukausi sitten 2kk kun en ollut mennyt yhteen haastatteluun joka liittyi pelkkään koulutukseen. Mulla oli ihan perhesyitä mutta ei täyttänyt TE-hallinnon kriteerejä nuo syyt.  En tajunnut itse ollenkaan että on noin tiukkaa.  Jos olisin tiennyt, niin olisin kyllä yrittänyt päästä kaikin keinoin siihen haastatteluun.

Siinä ilmoituksessa sanotaan ihan selkeästi että noudattamatta jättäminen voi johtaa karenssiin.

Multa meni valitettavasti ohi tuo mainta täysin. Lisäksi jäin ihmettelemään että tuosta tuli heti kerralla 2kk pitkä karenssi, tuntui vähän kohtuuttomalta suhteessa tilanteeseen kuitenkin. Olen ollut kuitenkin yleensä erittäin kiltisti TE-hallinnon kanssa.

Se kerrotaan kun täytät hakemuksen koulutukseen, kun lähetät hakemuksen koulutukseen ja kun saat kutsun haastatteluun. Aika hyvin, jos kolme kertaa menee tärkeä tieto ohi.

Vierailija
62/114 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös ihmetellyt että miksi heti tulee 2kk hyvin vähäisestäkin asiasta. Miksei noita ole mitenkään porrastettu? Luulisi että pienestä asiasta (ainakin jos eka kerta) 1kk karenssikin olisi ihan riittävä rangaistus.

Millä perusteella sen pitäisi olla porrastettu? Eikö aikuiselta voi odottaa työn hakemista? Karenssit langetetaan automaattisesti, ei tällaiseen työttömien perseilyyn käytetä mitään kalliita virkamiestunteja. Ap ei tehnyt mitä pyydettiin eikä ilmoittanut ajoissa hyväksyttävää syytä miksi ei niin tule tekemään joten työnhaku katkeaa eli ei ole voimassa (eli ei ehkä olekaan enää työtön) eli ei ole oikeutettu tukeen/ansiosidonnaiseen.

Karenssi kyllä kumotaan jos työttömällä on tarjota hyväksyttävä syy toimimattomuudelleen.

Ilmoitin ajoissa miksi en hakenut työtä, mutta mm. työmatkan pituus ja saatavat työtunnit ei ollut riittävä syy. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/114 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle napsahti muutama kuukausi sitten 2kk kun en ollut mennyt yhteen haastatteluun joka liittyi pelkkään koulutukseen. Mulla oli ihan perhesyitä mutta ei täyttänyt TE-hallinnon kriteerejä nuo syyt.  En tajunnut itse ollenkaan että on noin tiukkaa.  Jos olisin tiennyt, niin olisin kyllä yrittänyt päästä kaikin keinoin siihen haastatteluun.

Pitää ilmoittaa, ettei pääse ja varata uusi haastatteluaika.

Joo, noin yritinkin tehdä mutta olisi pitänyt tulla viimeistään alkuperäistä päivää seuraavana päivänä haastatteluun eli yhdellä päivällä olisi saanut siirretyksi. Olin kuitenkin 700km:n päässä ja oli vähän "tilanne" päällä muutenkin perhekuvioihin liittyen ja yritin pyytää muutamaa lisäpäivää. Koulutuksen järjestäjä ilmoitti ettei valitettavasti onnistu, koska koulutus oli alkamassa nopealla aikataululla. Muuten tuon haastattelunkin kai olisi voinut järjestää vaikkapa Teamsin kautta, mutta siihen kai liittyi pienimuotoinen koe, niin ei onnistunut. Oli kaiken kaikkiaan huono tsägä koko hommassa.

Nyttemmin olen sitten koulutuksessa ihan samassa paikassa mistä tuo aiempi karenssikin aiheutui.

Vierailija
64/114 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusille asiakkaille noita kirjeitä ei edes lähetetä kuin useamman kuukauden jälkeen.

Varsinkaan nyt kun niillä on muutenkin kädet täynnä hommia. En usko aloitukseen. 

Sain kirjeen ennen kun olin ainuttakaan korvausta kerennyt saamaan, ensimmäisen hakemuksen käsittely oli vielä kesken. Tottakai olisin sitä paikkaa hakenut jos olisin huomannut ajoissa. Mutta lapset ja minä sairasteltiin useamman viikon vuorollaan ja olimme toisaalla. Ja uskon että meillä oli tuolloin korona.

No oppihan tästäkin nyt jotakin. Tuntuu vaan kohtuuttomalta 2kk karenssi siitä, että en hakenut 80km matkan päässä olevaa työpaikkaa jossa työtunteja olisi ollut kaksi kuukaudessa. Ap

Älä provoa sellaisella, josta et tiedä!

Lain mukaan työttömän on haettava kokoaikatyötä. Toiseksi on oikeus kieltäytyä sellaisesta työstä, ossa työmatkakulujen jälkeen jäisi palkasta vähemmän kuin työttömyykorvauksesta. Siksi sinun ei olisi tarvinnut ottaa vastaan tuota työtä, vaikka olisi ollut 2 tuntia päivässä.

Sinulta pyydettiin ennen karenssin määräämistä selvitystä. Oli kannattanut lukea työttömyysturvalaki ja ohjeet ja vedota selvityksessäsi siihen, että tunteja olisi ollut niin vähän ja se olisi estänyt ottamasta vastaan kokoaikatyötä.

Laitoin selvitykseen myös matkan pituuden ja tuntien määrän. Nuorimmalle olisi täytynyt hankkia päiväkotipaikka ja laitoin myös päivähoitopaikan kustannukset. Päätökseen oli kuitenkin kirjattu vain, että ei huomannut hakea työtä. Ap

Ai päivähoitoikäinen lapsi olisi syy sille, että ei tarvitse hakea töitä. Lähenee vihreiden kansalaispalkkaa.

Vierailija
65/114 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu-u, systeemi on absurdi. 

Mitenhän ap:n tilannetta auttaa, että nyt ollaan sitten 2 kk rahatta? Yhden virheen takia? Kuinka moni töissä joutuu kahdeksi kuukaudeksi palkattomalle tehtyään virheen? 

Vierailija
66/114 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, voi tulla yllätyksenä, mutta se ei ole mitään itsestäänselvää discorahaa.

Vaan töitä on haettava.

Zinc

Eipä ap ole sanonutkaan, ettei hakisi töitä.

Ei hakenut mitä tarjottiin

Zinc

No nuo tarjottavat paikat on ihan täyttä paskaa muutenkin. Itselle tuli paikka, jota oli pakko hakea ja siinä haettiin entisen ammattini alan OPISKELIJAA tekemään jotain lopputyötä. En ole ko alalla ollut vuosiin enkä todellakaan ole opiskelija.

Tällaisessa tapauksessa kannattaa siellä oma asioinnissa kun käy ruksimassa tehtäviä suoritetuiksi kirjata että et hakenut koska sopimaton tarjous tms. ja perustelu miksi. Toimeksianto katsotaan suoritetuksi eikä karenssia tule.

Vierailija
67/114 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusille asiakkaille noita kirjeitä ei edes lähetetä kuin useamman kuukauden jälkeen.

Varsinkaan nyt kun niillä on muutenkin kädet täynnä hommia. En usko aloitukseen. 

Sain kirjeen ennen kun olin ainuttakaan korvausta kerennyt saamaan, ensimmäisen hakemuksen käsittely oli vielä kesken. Tottakai olisin sitä paikkaa hakenut jos olisin huomannut ajoissa. Mutta lapset ja minä sairasteltiin useamman viikon vuorollaan ja olimme toisaalla. Ja uskon että meillä oli tuolloin korona.

No oppihan tästäkin nyt jotakin. Tuntuu vaan kohtuuttomalta 2kk karenssi siitä, että en hakenut 80km matkan päässä olevaa työpaikkaa jossa työtunteja olisi ollut kaksi kuukaudessa. Ap

Lain mukaan työttömän on haettava kokoaikatyötä. Toiseksi on oikeus kieltäytyä sellaisesta työstä, ossa työmatkakulujen jälkeen jäisi palkasta vähemmän kuin työttömyykorvauksesta. Siksi sinun ei olisi tarvinnut ottaa vastaan tuota työtä, vaikka olisi ollut 2 tuntia päivässä.

Sinulta pyydettiin ennen karenssin määräämistä selvitystä. Oli kannattanut lukea työttömyysturvalaki ja ohjeet ja vedota selvityksessäsi siihen, että tunteja olisi ollut niin vähän ja se olisi estänyt ottamasta vastaan kokoaikatyötä.

Laitoin selvitykseen myös matkan pituuden ja tuntien määrän. Nuorimmalle olisi täytynyt hankkia päiväkotipaikka ja laitoin myös päivähoitopaikan kustannukset. Päätökseen oli kuitenkin kirjattu vain, että ei huomannut hakea työtä. Ap

Ai päivähoitoikäinen lapsi olisi syy sille, että ei tarvitse hakea töitä. Lähenee vihreiden kansalaispalkkaa.

Miksi luet tahallaan väärin. Olisin jäänyt kokonaan miinukselle. Työmatkakustannukset, auton käyttöönotto ja lapsen päivähoito olisi maksanut enemmän kun työstä saatava palkka. Kuitenkin jos olisin tämän lappusen nähnyt ajoissa, olisin hakenut paikkaa karenssin pelossa ja aionkin olla jatkossa tarkempi ja hakea näitä määrättyjä paikkoja, muiden töiden lisäksi. Ap

Vierailija
68/114 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan moni koronan vuoksi työttömäksi jäänyt tippuu karenssille kun ei tajua kuvioita.

Ai kuinkahan moni ei ymmärrä selkeää suomen kieltä joka jopa kannetaan suoraan postilaatikkoon? Vähän pelottaa että aivan liian moni.

Jos ap:lle ja muille ketjun uhriutujille on tosiaan käynyt kuten väittävät niin ihan oma häpeä, tieto annetaan suoraan käteen mutta siltikään ei osata toimia.

Vierailija
69/114 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenhän ap:n tilannetta auttaa, että nyt ollaan sitten 2 kk rahatta? Yhden virheen takia? Kuinka moni töissä joutuu kahdeksi kuukaudeksi palkattomalle tehtyään virheen? 

Näitä kirjeitä tulisi lähettää joko jokaiselle työttömälle tai sitten ei kenellekään.

Vierailija
70/114 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös ihmetellyt että miksi heti tulee 2kk hyvin vähäisestäkin asiasta. Miksei noita ole mitenkään porrastettu? Luulisi että pienestä asiasta (ainakin jos eka kerta) 1kk karenssikin olisi ihan riittävä rangaistus.

Millä perusteella sen pitäisi olla porrastettu? Eikö aikuiselta voi odottaa työn hakemista? Karenssit langetetaan automaattisesti, ei tällaiseen työttömien perseilyyn käytetä mitään kalliita virkamiestunteja. Ap ei tehnyt mitä pyydettiin eikä ilmoittanut ajoissa hyväksyttävää syytä miksi ei niin tule tekemään joten työnhaku katkeaa eli ei ole voimassa (eli ei ehkä olekaan enää työtön) eli ei ole oikeutettu tukeen/ansiosidonnaiseen.

Karenssi kyllä kumotaan jos työttömällä on tarjota hyväksyttävä syy toimimattomuudelleen.

Ei karenssi automaattisesti lankea, selvityspyyntöön vastaamattomuus sen vasta aiheuttaa. Mutta jos vastaa selvityspyyntöön, niin asia käsitellään ihan virkamiestyönä.

Minä vastasin ihan kunnolla kyllä selvityspyyntöön mutta perhesyyt ei TE-hallinnon mielestä olleet riittävän painavia siihen, että en mennyt koulutuksen haastatteluun. Omasta mielestäni oli kyllä aika painavat syyt kyseessä.

Vierailija
71/114 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mten voit ottaa mitään työtä vastaan heti jos lapsella ei ole hoitopaikkaa

Vierailija
72/114 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai niitä hoitopaikkoja varalla roikoteta ja makseta tyhjästä.

Vierailija
73/114 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuomitaan rikoksesta vankilaan niin ekakertalainen istuu puolet tuomiosta ja jos lisäksi käyttäytyy vankilassa hyvin, niin ei istu kuin 1/3 tuomiosta. TE-hallinto ei tunne mitään vastaavia lievennyksiä. Sipilän ohjeillako tuo TE-hallinto nykyisin pyörii?

Vierailija
74/114 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun avaus saattoi olla provo, mutta noin periaatteessa: Ei kai voi olettaa, että jokainen työnhakija olisi samalla myös suuri lakiasiantuntija, ja erityisen kohtuutonta on vaatia, että työnhakijan pitäisi olla paremmin perillä laeista kuin TE-toimiston virkailijat. Jos virhe on tehty TE-toimiston puolella, niin se ei paljon mieltä lämmitä, koska päätöksen muuttaminen/peruminen on vaikeaa ja kestää joka tapauksessa kauan.

Ei sinun mikään asiantuntija tarvitse olla, ei edes kovin älykäs, selvityspyyntö on lyhyt ja hyvin selkeä, siinä kysytään miksi et ole hakenut työpaikkaa/saapunut sovitulle tapaamiselle/tms. mitä työttömältä on kohtuullista odottaa ja aikaa vastata on reilusti. Vastaukseksi riittää vaikka yksi muutaman sanan lause jos siitä selviää hyväksyttävä syy eli esim. olin turvatalossa enkä tajunnut seurata tilannetta työkkärin oma asioinnista, ja luonnollisesti liitteeksi todiste tästä turvatalossa oleskelusta.

Jos on kyse virkailijan virheestä päätöksen saa muutettua saman tien kun vaan viitsii ottaa yhteyttä. Aikaa vie ainoastaan se jos joutuu menemään tällaisen valitusprosessin läpi eli olet saanut karenssin aiheesta mutta sinulla on syy jonka takia toimintasi katsotaan hyväksyttäväksi ja karenssi perutaan.

Vierailija
75/114 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai niitä hoitopaikkoja varalla roikoteta ja makseta tyhjästä.

Eikös lain mukaan päivähoitopaikka pidä järjestyä 2 viikossa? Vai viikossa? Ja se väliaika pitää pystyä työpaikan ”joustamaan”.

Vierailija
76/114 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voidaan irtisanoa, jos on saanut ohjeet ja toistuvasti niitä rikkoo.

Vierailija
77/114 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuomitaan rikoksesta vankilaan niin ekakertalainen istuu puolet tuomiosta ja jos lisäksi käyttäytyy vankilassa hyvin, niin ei istu kuin 1/3 tuomiosta. TE-hallinto ei tunne mitään vastaavia lievennyksiä. Sipilän ohjeillako tuo TE-hallinto nykyisin pyörii?

Rikoslaki on eri asia kuin laki työttömyysetuudesta.

Vierailija
78/114 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimatoimiston toiminnassa ei ole mitään järkea https://www.rahakirstu.com/kela/karenssia-pukkaa-ja-kela-vie-tuet/

Vierailija
79/114 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä viikoittain Oma asioinnissa tarkistamassa tilanne. Näin työtarjouksia tms muuta velvoittavaa ei pääse menemään ohi.

Vierailija
80/114 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi komento kyllä pistää rankasti silmään: ap kertoo olleensa yleensä kiltti ja asiallinen asioidessaan te-toimiston kanssa. Ja tämä on peruste, että tällä kertaa pitäisi lieventää sanktiota!?

Niin sitä vaan aloin miettimään, että miten nämä ”yleisesti”, ” aina aikaisemmin”, ” itse hakenut itsekseni” ja ” ikinä en ole työkkäristä työpaikkaa saanut”- väitteet oikein käsitellään ja todistetaan toimistoissa??

Se on valtion laitos, jossa kaikissa pitää olla samat säännöt koko Suomessa ja samat rajat asioissa. Ja ne pitää olla pystytty lakiin kirjaamaan.

Miten määritellään laissa, pitävästi, että ”yleensä”??

Se ei ole kuulkaa mahdollista. Tää ei ole mikään Irak, missä jokainen virkailija itse päättää oman mielen mukaan, mitä kullekin määrätään. Täällä pitää kaikille olla samanlainen päätös ja se pitää pystyä löytymään työttömyysturva-laista. Jos ei löydy,niin voi valittaa ja se oikaistaan.

V-ttu kun sylettää nämä, jotka hokee että ” koko ikäni olen jokaisen työpaikan itse hankkinut” ja sillä perusteella ei pitäisi sitten 2020 määrätä karenssia. Mikä helevetin perustelu se voi olla.