Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arat ja alistuneet ihmiset ovat ärsyttäviä, olen selvittänyt miksi

Vierailija
25.04.2020 |

Semmoiset ”anteeksi että olen olemassa” -tyyppiset ihmiset. Olen pitkään miettinyt miten tuommoiset voivat ärsyttää, koska eivät yleensä ole ilkeitä - mikä on se pahin piirre.

Alistuneella käytöksellä he siirtävät kaiken vastuun sosialisoinissa muille. He vain piipittävät hiljaa ja antavat muiden päättää mistä puhutaan ja mihin sävyyn. He myös asettavat vaatimuksia muille, vaikkeivat sitä ääneen tee: ”älä loukkaa minua, koska olen niin hauras”. Sitten on tietysti se, että ylenpalttinen nöyristely tekee tilanteista raskaita muille, sillä vaatii tarkkuutta toimia ja puhua oikealla tavalla. Ja jos nöyristelijä vielä mielistelee ja myötäilee muita, tekee se käytöksestä teennäistä.

Olen itse ollut tuommoinen nöyrä ja alistunut. Onneksi pääsin eroon tuosta epävarmuudesta, sillä ihmiset pitävät minusta nykyään enemmmän.

Kommentit (126)

Vierailija
1/126 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin tuo kuin päällepäsmäri ja patologinen valehtelija

Vierailija
2/126 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"vaatii tarkkuutta toimia ja puhua oikealla tavalla"

oikeasti siis manipuloivat sinua

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/126 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuo on ainoa vaihtoehto, niin olen samaa mieltä.

Ap

Vierailija
4/126 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi heistä ketään ei luultavasti kiinnosta sinun seurasi pätkääkään, joten tilanne on ok kaikille. 

Vierailija
5/126 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö miksi pitää olla aran tai mukautuvan ihmisen seurassa jotakin muuta kuin on tai ottaa vastuuta sen enempää kuin haluaa? Ja mikä aran tai mukautuvan ihmisen vieläpä nöyristelmään saa? Onko ihan pakko olla nöyristelevän ihmisen seurassa, on tämä sitten minkälainen tahansa? Eikö moinen ilmennä jonkinlaista alistumista, ellei jopa nöyristelyä myöskin? Nöyrä ei muuten ole sama asia kuin nöyristely eikä alistunut. Ketkä ihmiset pitävät sinusta nykyään enemmän? Arat, mukautuvat, alistuvat, nöyrät ja nöyristelevät ihmisetkö? Etkö ole asettamassa vaatimuksia semmoisille "anteeksi että olen olemassa" -tyyppisille ihmisille/piipittäjille ja kaikille muillekin siinä samassa? No tietenkin olet ja kertomasi mukaan olet aiemminkin arkana ja ärsyttävänä tyyppinä tehnyt niin. Että kuinka voit valittaa sellaisesta, jota kerrot tehneesi aiemmin ja teet selvästi nytkin?

Vierailija
6/126 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua surettaa tämä, miten aggressiivisesti monet/osa ihmisistä suhtautuu arkuuteen. Nähdään heti tämä alempana ja viallisena, jota katsotaan kieroon ja jonka kimppuunkin voidaan käydä. Aroilla ihmisillä on usein rankkoja perhetaustoja, joissa on vuosikausia tehty selväksi, ettei tällä ole samaa ihmisarvoa kuin muilla. Monet arat ihmiset ovat tämän vuoksi hyvin stressaantuneita sosiaalisista tilanteista, ja liian monet ihmiset ylläpitävät tätä stressiä ylenkatseellisuudellaan. He vain vahvistavat aran ihmisen kokemusta ulkomaailman torjuvuudesta ja aggressiivisuudesta ja sikäli syventävät ongelmaa. Hyvin eläimellistä käytöstä.

Käytännössä arkuudesta yli pääsemiseen tarvitaan yleensä ystävällisiä ihmisiä.

Vierailija
7/126 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa,a. Sitten toisaalta on sellaisia ihmisiä, jotka kysyvät muiden mielipidettä, mutta eivät kuitenkaan välitä niistä. Jos on tottunut siihen, että se oma mielipide aina sivuutetaan, vaikka sen sanoisikin, niin lakkaa kertomasta niitä. Jos joku sitten antaa tilaa sanoa sen mielipiteen ja näyttää, että sillä on merkitystä, niin varmaan tuota käytöstä on helpompi muuttaa. 

Vierailija
8/126 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten alkaa päättää, mistä puhutaan? Miten puhua päälle jos toiset puhuu koko ajan? Tätä en ymmärrä.

Vierailija
9/126 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä loukkaa muita. Miksi sun pitäisi loukata muita?

Vierailija
10/126 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piipittävät ihmiset yksinkertaisesti vain herättävät jonkun alkukantaisen luolaihmisen minussa. En voi sille mitään. Koitan toki käyttäytyä asiallisesti, mutta sisällä kiehuu. Se on kummallista, miksi se tunne on niin valtaisan voimakas.

Vierailija
11/126 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua surettaa tämä, miten aggressiivisesti monet/osa ihmisistä suhtautuu arkuuteen. Nähdään heti tämä alempana ja viallisena, jota katsotaan kieroon ja jonka kimppuunkin voidaan käydä. Aroilla ihmisillä on usein rankkoja perhetaustoja, joissa on vuosikausia tehty selväksi, ettei tällä ole samaa ihmisarvoa kuin muilla. Monet arat ihmiset ovat tämän vuoksi hyvin stressaantuneita sosiaalisista tilanteista, ja liian monet ihmiset ylläpitävät tätä stressiä ylenkatseellisuudellaan. He vain vahvistavat aran ihmisen kokemusta ulkomaailman torjuvuudesta ja aggressiivisuudesta ja sikäli syventävät ongelmaa. Hyvin eläimellistä käytöstä.

Käytännössä arkuudesta yli pääsemiseen tarvitaan yleensä ystävällisiä ihmisiä.

Hienosti kirjoitettu! 

12/126 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli toisin sanottuna näet aroissa ja alistuneissa ihmisissä itsesi ja siksi ärsyynnyt noin kovasti. Et ehkä ole niin sinut itsesi kanssa kuin kuvittelet. Eikö siitä tulisi parempi mieli, jos haluaisit auttaa muita arkoja pääsemään epävarmuudestaan? Arat ja alistuneet pääsevät pikkuhiljaa kuorestaan oikeanlaisessa ja hyväksyvässä ympäristössä. Heillä voi olla vaikeita kokemuksia taustalla, eikä muiden aggressiivinen asenne auta yhtään. Se saa heidät sulkeutumaan entisestään. 

Vierailija
13/126 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin minunkin mielestäni, mutta ei tämä ole kilpailu. t.eri

Vierailija
14/126 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piipittävät ihmiset yksinkertaisesti vain herättävät jonkun alkukantaisen luolaihmisen minussa. En voi sille mitään. Koitan toki käyttäytyä asiallisesti, mutta sisällä kiehuu. Se on kummallista, miksi se tunne on niin valtaisan voimakas.

Tässä oli hyvä kommentti, erittäin rehellinen. Epävarmuus/arkuus jopa ujous on erittäin provosoivaa. Valitettavan usein nämä ihmiset joutuvat sitten kohtaamaan näitä impulsiivisia töykeitä kommentteja ja tekoja ihmisiltä jotka toimivat pitkälti liskoaivolohkoillaan ja ovat usein myös epatiakyvyttömiä.

Aroille ihmisille ei jää kuin vaihtoehdoiksi kuin toimia jossain turvallisessa ympäristössä omalla tyylillään tai sitten vain alkaa opetella ulos siitä arkuudesta, helpommin sanottu kuin tehty.

On tärkeää kuitenkin hyväksyä tosiasiat. Ihmiset toimivat erittäin paljon refleksinomaisesti, jo pelkkä kehonkielellä viestitetty epävarmuus saa tosiaan monet raivon partaalle. Tämän vuoksi jos ei halua lisää mentaalikuormaa ja epämiellyttäviä kokemuksia on hyvä tiedostaa nämä asiat.

Vierailija
15/126 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä edelliseen kommenttiin että en tosiaan ikinä hyväksy huonoa käytöstä, mutta sitä vain tapahtuu halusimme tai emme.

Vierailija
16/126 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene sängyn alle piiloon siitä.

Vierailija
17/126 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala puhua päälle vaan. Huuda, jos ei kuuntele.

Vierailija
18/126 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen enempää kantaa ottamatta: myös aralta ja ujolta vaikuttavissa ihmisissä on kylmiä laskelmoijia. Ujostelu ja näennäinen hauraus ei tarkoita automaattisesti, että ihminen on moraalinen tai empaattinen. Tämä on myös yksi narsistisen luonteen kulisseista, josta on ehkä vaikein tajuta mitä pinnan alla piileekään. Tätä käyttävät ehkä enemmän naiset kuin miehet, sillä "kiltin tytön" rooli on sosiaalisesti hyväksyttävämpää - "herttaista" - kuin "kiltin pojan", joita pidetään nössöinä ja vätyksinä.

Vierailija
19/126 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos arat ja epävarmat ihmiset ärsyttävät sinua, et ole itse hyväksynyt niitä piirteitä itsessäsi. Siksi et hyväksy arkuutta myöskään muissa.

Kun sinulla on terve itsetunto, hyväksyt muut ihmiset sellaisina, kun he ovat. Tunnet empatiaa tilanteessa, jossa toinen esimerkiksi jännittää tai on epävarma.

Aloituksesi sai minut ymmärtämään yhden tutun ihmisen käytöstä. Hän on sitä tyyppiä, jonka varaan et voisi luottaa omaa henkeäsi. Hän varmaan pelkää hukkuvansa toisen mukana sen sijaan, että pelastaisi toisen tukalasta tilanteesta. Hän kääntää selkänsä, jos olet epävarma ja hakeutuu äänekkäiden ja vahvojen seuraan.

Onneksi en itse ole sellainen. Kun näen ihmisen olevan heikoilla sosiaalisessa tilanteessa, pyrin tukemaan häntä. Minun ei tarvitse olla cool tyyppi ja hengailla vain coolien tyyppien kanssa. Olet ollut tosi yksinäinen ja kiusattu menneisyydessä ja olen nähnyt epävarman ihmisen raadollisuuden. Minulla ei ole tarvetta pinnalliseen oman egon nostattamiseen.

Vierailija
20/126 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, itsekin enimmäkseen olen ujo ja arka.

Ilmeisesti en ole mistään oppinut jämäkän ja sosiaalisen ihmisen mallia.

Sillä kun olen mielestäni vaihteeksi jämäkkä, reipas ja puoleni pitävä, ja siis avoin ja informatiivinen, niin sitten saan palautetta, että käyttäydyn huonosti ja olen itsekäs ja omahyväinen.

Eli ainoa vaihtoehto minulle, jos haluan käyttäytyä hyvin, on käyttäytyä ujosti ja arasti. Se on ainoa tapa, jolla voin saada hyvää palautetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme