Erityislapsi ja sukulaisten "neuvot"
Minulla on hiukan reilu 4v lapsi, joka on tutkimuksissa ollut siitä asti, kun hän täytti 2v. Lapsella on nyt tänä vuonna todettu laaja-alainen kehityshäiriö, hän ei puhu ja kaikki muutkin osa-alueet laahaavat selkeästi jäljessä muihin ikäisiinsä verratessa. Elämä on aika raskasta, jos vertaa muihin ikäisiinsä, mutta olen hyväksynyt asian ja toimimme omalla tavallamme, joten elämä sujuu "normaalisti".
Aika ajoin kaikki sukulaiset kuitenkin tuputtavat "neuvojaan", jotka heidän mukaansa helpottaisivat suuresti arkeamme. Lapsi on vielä vaipoissa, vaikka yritän jatkuvasti opettaa pöntölle, potalle ei suostu ollenkaan. Yksi sukulaisten neuvoista on, että anna lapselle kirja pöntölle, niin kyllä sitten istuu siinä. Ei auta, vaikka sanoo, että ei todellakaan istu. Ei auta sekään, vaikka antaa sukulaisen itse kokeilla, hän sanoo sen johtuvan vain siitä, kun lasta jännittää vieraampi aikuinen.
Muitakin neuvoja satelee koko ajan, miten pitäisi tehdä näin tai noin. Ei saisi tehdä kuten tehdään, se vain kuulemma rohkaisee lasta "käyttäytymään huonosti". Meillä on tarkat rutiinit, koska se helpottaa huomattavasti toimimista arjessa ja lapsi on itse tarkka rutiineistaan. Saan kuitenkin jatkuvasti "toruja" tästä, etten riko lapsen rutiineja. Sukulaiset eivät ymmärrä, että elämä on paljon helpompaa kun toimii tietyllä tavalla.
Muita hienoja neuvoja, joita olen saanut, ovat mm. nämä:
-Syötä väkisin, pidä nenästä kiinni niin suu aukeaa lopulta
-Älä anna ruokaa/tavaraa, ennen kuin lapsi sanoo mitä tahtoo
-Anna lapsen juosta parkkipaikalla, oppii kun säikähtää autoa
-Anna lapsen itse oppia, että vieras koira voi purra, jos silittää liian rajusti/juoksee vieraan koiran luo
-Anna lapsen tippua parin metrin matka leikkipuistossa, niin oppii että sattuu, jos juoksee reunalta alas
-Älä vahdi koko ajan, oppii kyllä kun juoksee jokeen uimataidottomana
-Lasta saa sukulaiset pitää väkisin sylissä, että tottuu
-Lapsi ei sanele sitä, kuka häneen koskee, vaikka tuntuisi epämukavalta
-Istuta pöydässä niin kauan, että lautanen on tyhjä
-Ei tarvitse koko ajan vahtia, kyllä se oppii mitä ei kannata tehdä (lapsi meinasi kaataa kirjahyllyn päälleen, sain juuri napattua hyllystä kiinni)
-Älä anna lapsen tehdä kivoja asioita, jos ei sano mitä haluaa tehdä
jne.
Sukulaiset asuvat onneksi kaukana, joten emme ole heidän kanssaan paljon tekemisissä. Silti joka viikko heiltä tulee näitä hienoja neuvoja, jos mies sattuu mainitsemaan jostakin asiasta. Lapsi ei tosiaan ymmärrä vaaratilanteita ja häntä pitää ihan koko ajan vahtia ja ohjata. Aina en ole ihan varma, että ymmärtääkö hän edes puhetta.
Ei auta, vaikka miten sanoisi, että ei todellakaan tehdä heidän ohjeidensa mukaan tai että jokin ei toimi meillä, koska lapsi ei ole "normaali" lapsi. Sukulaiset ovat vakaasti sitä mieltä, että kyllä toimivat, kun heilläkin on toiminut.
Kommentit (43)
39: Kaikki sanomasi onkin meillä jo tiedossa. Lapsi on ollut puheterapiassa reilun vuoden, joka tosin jäi tauolle koronan takia. Syksyllä oli tarkoitus aloittaa SI- ja toimintaterapia, mutta saa nähdä miten käy niiden kanssa. Myös kuntoutusohjaajan kanssa oli tarkoitus keskustella ja tukiviittomia opetella syksyllä ohjaajan kanssa.
42: Joku oli kysynyt sukulaisten ikää, joten vastasin siihen kysymykseen. En tietenkään tarkoita, että kun täyttää 50v, taantuu uhmaavaksi lapseksi.
Ap
Ap
Tuttua, tosin meillä lievä ja hänestä tuli lopulta ihan työkykyinen, onneksi löytyi oma ala. Mutta mm. anoppi totesi että "Liisakin" oppi puhumaan vasta neljävuotiaana, ihan normaali. Tosiasiassa "Liisalla" on paljon vaikeuksia elämässään, joita olisi voitu välttää ottamalla vastaan edes se vähäinen tuki, mitä siihen aikaan oli saatavilla.
Omalla on edelleen ruokailuvaikeuksia. Syö vain vihreitä vihanneksia ja niitäkin rajoitetusti. Kaikenlaisia vaikeuksia on yhä, mutta normaalissa palkkatyössä tekee mitä käsketään ja pärjää hyvin. saa ohjeet aina kirjallisena, sillä hän oppi aikaisin lukemaan, ennen kouluikää, mutta puheentuottaminen on yhä vaikeaa ja suullisiin ohjeisiin keskittyminen.
Miten tuo sukulaisten ikä on oleellinen asia tässä? Meinaatko, että jos on täyttänyt 50, ei tajua mistään mitään? Itsekin olet pian sen ikäinen. Vai mikä pointti tuolla sukulaisten iän mainitsemisella oli? T. 40+ ikäkriiseilijä