Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulosotto ja ikuinen velkavankeuslaki

Nyt tarvitaan lakimuutos
23.04.2020 |

Nyt kun valtion viranomaisten töppäilyjä tulee koko ajan julki, olisi hyvä tarttua myös ihmisoikeuksia riistävään perintä- ja ulosottolakiin, joka toimii samalla hyväveli tavalla kuin Business Finlandin rahoituksen myöntämiset. Tiesittekö että ulosottomies saa komissiota eli extrapalkkaa siitä että nyhtää jokaisen pennin väkisin. Mitä suurempia summia velkainen ihminen maksaa kerralla, sen isompi on ulosottomiehen palkka. He ovat kuin puhelinmyyjiä, mitä enemmän myyt ja saat, sen parempaa liksaa nostat. Peruspalkkaa näillä on yli 4000€ ja näiden provisio-komissioiden kanssa monilla nousee yli 10 000€/ kuussa. Tästä vaietaan. Minusta ulosottomiehen pitää palvella etenkin verovelkojen osalta valtiota ja turvata verovelkojen maksu. Sitä ei saa sillä että viedään tuhkatkin pesästä, ajetaan yritykset ja yksityiset ihmiset konkurssiin ja viedään kaikki toivo pärjätä. https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/hilkkamlaikko/229016-oikeusministeri-j…

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joutuu maksamaan vakuusmaksuja tai koko vuoden ennakkoon, ja kärsimään nöyryytykset, kun vuokranantaja torjuu sinut. 

No jos ei asuntoa tule niin OTAN SEN VÄKISIN...sieltä vaan netistä  vuokrattava huoneistot ja valitsee jonkun sietä ja lukko tiirikoimalla rikki ja sitten vaan asumaan! Noheva tietty vaihtaa lukon ajan kanssa. 

Vierailija
22/44 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt, että kun nyt koronakriisin aikana monet yritykset, yksinyrittäjät, ja aivan tavalliset kansalaiset kärsivät taloudellisesti ja monet kärsivät henkisesti, ja on tullut lomautuksia, irtisanomisia, ja tulee varmasti vielä konkursseja - niin  miksi pikavippifirmat ja niihin sidoksissa olevat perintäfirmat selviävät taas kerran kuin koira veräjästä ja jälleen kerran tienaavat oikein hyvin ihmisten hädällä?

Nyt pitäisi määrätä, että esimerkiksi 2-3 kk ajan pitäisi laittaa kaikki perintä tauolle, eikä yhtään ainutta ylimääräistä perintäkulua saa lisätä olemassaolevan velan päälle ennen kuin saadaan taas talous käyntiin, ihmiset pääsevät takaisin töihin ja yksinyrittäjilläkin alkaa olla taas tuloja eikä vain menoja. Yhtään velkaa ei saisi viedä ulosottoon lähikuukausina. Tässä tilanteessa monet ovat todellisessa taloudellisessa ahdingossa, ja sovitut maksusuunnitelmat voivat erääntyä tai maksuja voi jäädä maksamatta. Ulosottoon päätyminen voi olla monelle viimeinen niitti jo muutenkin vaikeassa tilanteessa, ja tässä voi alkaa tulla enemmän ruumiita itsemurhien kautta kuin koronaviruksen. Lisäksi jos ajatellaan, että pitäisi saada maan talous kuntoon, eikö kannattaisi nyt lisätä kansalaisten ostovoimaa? Senkin rahan mikä monelta menee suhteettomiin perintäkuluihin voisi käyttää yhteiskunnan hyväksi ja Suomen talouden kohentamiseksi. Mitä perintäfirmat koskaan ovat tehneet suomalaisen yhteiskunnan hyväksi, ja miksi niiden pitäisi saada tehdä rahaa tavallisten ihmisten hädällä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppo kostaa, kun maksaa laskut ajoissa.

Oohhh, oletpa viisas! Etkä yhtään ylimielinen! Olet maailman kunnollisin ja rehellisin ihminen!

Luitko edes ap:n aloituksen?

Vierailija
24/44 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole ikuinen. Velat vanhenee.

Vierailija
25/44 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka on tehnyt velkasi?

Isäpuoli joka jäi aika tuntemattomaksi. Oli 90-luku, lainaa työnnettiin väkisin monille ihmisille. Olin täyttänyt 18v, olin mukana pankissa hoitamassa isäpuoli "Veikon" asioita kun olimme kauppareissulle menossa. Pankinjohtaja kysyi ikääni, ja sanoi että minähän voisin lähteä takaajaksi ja mitään ongelmaa ei ole. Kysyin mitä tarkoittaa, mutisi jotain että jos "Veikko kuolisi" pla pla oli maakaupoista ja "Veikon" firmasta.

Olen käynyt töissä koko ikäni ja tulen maksamaan ulosottoon näitä ikuisuuslainoja joista minulla ei ollut koskaan osaa eikä arpaa, Veikko on alkoholisti ja eläkkeellä. Emme tiedä missä asuu. Äidilleni koko soppa oli valtava järkytys kun se sitten eräs päivä selvisi. Meitä samassa tilanteessa olevia on monia. Ei kannata tuomita.

Vierailija
26/44 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka on tehnyt velkasi?

Isäpuoli joka jäi aika tuntemattomaksi. Oli 90-luku, lainaa työnnettiin väkisin monille ihmisille. Olin täyttänyt 18v, olin mukana pankissa hoitamassa isäpuoli "Veikon" asioita kun olimme kauppareissulle menossa. Pankinjohtaja kysyi ikääni, ja sanoi että minähän voisin lähteä takaajaksi ja mitään ongelmaa ei ole. Kysyin mitä tarkoittaa, mutisi jotain että jos "Veikko kuolisi" pla pla oli maakaupoista ja "Veikon" firmasta.

Olen käynyt töissä koko ikäni ja tulen maksamaan ulosottoon näitä ikuisuuslainoja joista minulla ei ollut koskaan osaa eikä arpaa, Veikko on alkoholisti ja eläkkeellä. Emme tiedä missä asuu. Äidilleni koko soppa oli valtava järkytys kun se sitten eräs päivä selvisi. Meitä samassa tilanteessa olevia on monia. Ei kannata tuomita.

Kallis oppitunti sille ettei takaajaksi pidä ryhtyä eikä pankkiireihin ole luottamista.

Kannattaa lukea:

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Maksut-laskut-perinta/velkojen-van…

Vierailija
27/44 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää valtion kannalta. Ihminen tekee töitä, saa bruttopalkkaa 2700€ kuukaudessa ja maksaa siitä veroja. Kolmannen tahon virheestä johtuen ihmiselle ilmaantuu yllätyksenä 5400€ lisäveroja. Hän tekee maksusopimuksen verottajan kanssa verovirkailijan ehdotuksen perusteella maksaen viivästyskoron kera 340€ kuukaudessa verovelkaansa. Koronan aiheuttaman lomautuksen ja työnantajan akuutin kassavajeen takia palkka jää saamatta ja palkkatuessa on viikkojen jonot sillä samassa tilanteessa on muitakin. Verottajan kanssa tehty maksusopimuksen kolmas erä maksetaan vaillinaisena alle sovitun summan ja maksusopimus raukeaa. Verottaja ei anna armoa sillä verovelka on syntynyt ennen koronaa ja sen ensimmäinen erä on tullut maksuun jo joulukuussa 2019. Saatava siirtyy ulosottoon. Ulosoton kanssa voi myös tehdä maksusopimuksen, se riippuu täysin ulosottomiehestä millainen on tämä sopimus. Hän tarjoaa 690€ kuukausilyhennystä ainoana vaihtoehtona vedoten siihen että velka vanhenee. Velka ei kuitenkaan ole vanhenemassa vielä aikoihin sillä vastahan se joulukuussa 2019 tuli vireille jälkiverojen muodossa. Ulosottomies ei jousta. Ihminen epätoivoisena etsii keinoja ja uskoo UO-miehen uhkailuja siitä että nyt sinulta viedään luottotiedot ja rahat suoraan tililtä. Ihminen päätyy maksamaan ulosottoon kahtena kuukautena 690€ sovitun mukaisesti ja jättää pankkilainan ja luottokorttivelan lyhennykset maksamatta toivoen joustoa pankin puolelta. Joustoa ei tule, ei saa lyhennysvapaata koska maksut ovat myöhässä. Pankki laittaa velat suoraan ulosottoon kun 60 päivää alkuperäisestä eräpäivästä tulee täyteen. Nyt ulosotossa on jäljellä oleva verovelka 1000€ ja sen lisäksi pankin pieni laina ja luottokortin jäljellä oleva saldo. Yhteissumma näille noin 4000€ + hurjat Ulosoton lisäkustannukset. Ihminen menettää luottotiedot ja joutuu pulaan. Ja vain siksi ettei voitu tapauskohtaisesti tarkastella tilannetta ja kohtuullistaa alkuperäisen verovelan kuukausilyhennystä 200€ suuruiseksi joka olisi ollut mahdollista maksaa muiden laskujen ja kulujen ohella.

Vierailija
28/44 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikää valtion kannalta. Ihminen tekee töitä, saa bruttopalkkaa 2700€ kuukaudessa ja maksaa siitä veroja. Kolmannen tahon virheestä johtuen ihmiselle ilmaantuu yllätyksenä 5400€ lisäveroja. Hän tekee maksusopimuksen verottajan kanssa verovirkailijan ehdotuksen perusteella maksaen viivästyskoron kera 340€ kuukaudessa verovelkaansa. Koronan aiheuttaman lomautuksen ja työnantajan akuutin kassavajeen takia palkka jää saamatta ja palkkatuessa on viikkojen jonot sillä samassa tilanteessa on muitakin. Verottajan kanssa tehty maksusopimuksen kolmas erä maksetaan vaillinaisena alle sovitun summan ja maksusopimus raukeaa. Verottaja ei anna armoa sillä verovelka on syntynyt ennen koronaa ja sen ensimmäinen erä on tullut maksuun jo joulukuussa 2019. Saatava siirtyy ulosottoon. Ulosoton kanssa voi myös tehdä maksusopimuksen, se riippuu täysin ulosottomiehestä millainen on tämä sopimus. Hän tarjoaa 690€ kuukausilyhennystä ainoana vaihtoehtona vedoten siihen että velka vanhenee. Velka ei kuitenkaan ole vanhenemassa vielä aikoihin sillä vastahan se joulukuussa 2019 tuli vireille jälkiverojen muodossa. Ulosottomies ei jousta. Ihminen epätoivoisena etsii keinoja ja uskoo UO-miehen uhkailuja siitä että nyt sinulta viedään luottotiedot ja rahat suoraan tililtä. Ihminen päätyy maksamaan ulosottoon kahtena kuukautena 690€ sovitun mukaisesti ja jättää pankkilainan ja luottokorttivelan lyhennykset maksamatta toivoen joustoa pankin puolelta. Joustoa ei tule, ei saa lyhennysvapaata koska maksut ovat myöhässä. Pankki laittaa velat suoraan ulosottoon kun 60 päivää alkuperäisestä eräpäivästä tulee täyteen. Nyt ulosotossa on jäljellä oleva verovelka 1000€ ja sen lisäksi pankin pieni laina ja luottokortin jäljellä oleva saldo. Yhteissumma näille noin 4000€ + hurjat Ulosoton lisäkustannukset. Ihminen menettää luottotiedot ja joutuu pulaan. Ja vain siksi ettei voitu tapauskohtaisesti tarkastella tilannetta ja kohtuullistaa alkuperäisen verovelan kuukausilyhennystä 200€ suuruiseksi joka olisi ollut mahdollista maksaa muiden laskujen ja kulujen ohella.

Jatkoa; tässä käy niin että ihminen siirtyy nostamaan valtion tukia työstä saatavan palkan sijaan. Verovelka jää myös maksamatta eikä ulosotto ei ole toiminut velkojan parhaaksi. Valtio menettää rahaa moninkertaisesti siihen nähden että olisi sopinut veroista hieman pienemmän lyhennyksen ja saanut viivästyskorkojen muodossa vielä enemmän rahaa koska maksueriä olisi ollut enemmän. Valtio hävisi, ihminen perheineen hävisi, mutta ulosottomies voitto sillä saa valtiolta komissiota niistä kahdesta 690€ maksuerästä jotka ihminen ehti maksamaan ennen totaalista loppua. Ketä

Tälläinen palvelee?

Vierailija
29/44 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka on tehnyt velkasi?

"kun ottaa taatakseen, ottaa maksaakseen".

Eli ihan itse otit.

Vierailija
30/44 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joutuisin kohtuuttomaan ulosottohelvettiin, jättäytyisin suosiolla vähävaraiseksi zen-pummiksi. En alkoholisoituisi tai syrjäytyisi, eläisin loppuelämäni suojattujen tulojen varassa, ulkoilisin, nauttisin ilmaisista asioista. Kirjoittelisin runoja, soittelisin kitaraa.

Täällä yksi joka elää jo sellaista elämää :) Niin iso summa uo:ssa, että en tule ikinä sitä maksamaan, siihen päälle vielä parin vuoden työttömyys niin peli on jo menetetty mun osalta. Olen alle kolmekymppinen. Ei uo ole vaikuttanut mun elämään millään tavalla, ei oo koskaan ollut mitään niin arvokasta omaisuutta eikä autoa minkä voisi viedä. elän työmarkkinatuella, ihan kivasti voi näinkin elää. Töitä en luultavasti tule tekemään montaakaan päivää tulevaisuudessa.

Vierailija
31/44 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joutuisin kohtuuttomaan ulosottohelvettiin, jättäytyisin suosiolla vähävaraiseksi zen-pummiksi. En alkoholisoituisi tai syrjäytyisi, eläisin loppuelämäni suojattujen tulojen varassa, ulkoilisin, nauttisin ilmaisista asioista. Kirjoittelisin runoja, soittelisin kitaraa.

Täällä yksi joka elää jo sellaista elämää :) Niin iso summa uo:ssa, että en tule ikinä sitä maksamaan, siihen päälle vielä parin vuoden työttömyys niin peli on jo menetetty mun osalta. Olen alle kolmekymppinen. Ei uo ole vaikuttanut mun elämään millään tavalla, ei oo koskaan ollut mitään niin arvokasta omaisuutta eikä autoa minkä voisi viedä. elän työmarkkinatuella, ihan kivasti voi näinkin elää. Töitä en luultavasti tule tekemään montaakaan päivää tulevaisuudessa.

Tämäkin. Jokainen tietää että velka pitää maksaa mutta kohtuullisuus puuttuu kokonaan. Lyödään korkoa koron päälle, lisätään satasien palvelumaksuja yms. Verovelan jokaisessa erässä on valtion viivästyskoron lisäksi ulostottomaksu (jonka voi muuten uo mies itse päättää tietyn haarukan sisällä. Minun 3500€ verovelan kuukausierässä on viivästyskorkoja alle 5 euroa, ulosottomaksu 85€ ja ulosoton korko noin 12€. Maksan siis joka kuukausi ulosottoon 97€ siitä että minun on pakko maksaa. Viivästyskorko alle 5 € menee valtiolle. Kuinka nopeasti 260€ kuukausilyhennyksellä pääoma lyhenee kun yli 1/3 menee suoraan ulosoton haamukuluihin. Laskut luo järjestelmä ja kun homma on sovittu ei asiaa enää hoida ihminen vaan automaatio. Onko siis kohtuullinen kulu tuo 97€ kuukaudessa? Ja sitä ei voi kilpailuttaa eikä valita, sen määrää ulosottomies jota ei pakoilla ja joka vie rahat tililtä jos ei päivälleen maksa sopimuksen mukaan.

Vierailija
32/44 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja täyttä puppua ettei ulosottoon menneitä laskuja laiteta nyt vireille koronan takia. Katin marjat. Minulla meni sairaalalasku ulosottoon viime viikolla ja 30.4. Mennessä pitää maksaa se pois kokonaan tai lähtee luottotiedot. Olin sairaalassa joulukuussa ja lasku tuli helmikuun lopulla eräpäivällä 30.3. Pyysin maksuaikaa ja minulle se luvattiin, mutta syystä tai toisesta maksuaikaa ei kuitenkaan herunut. Koska kyseessä oli puhelu, en pysty nyt ulosottoon kirjallisesti selventämään luvattua maksuaikaa. Pyytäkää AINA jokin vahvistus vaikka sähköpostiin jos sovitte jotain puhelimessa!!!

Vierailija
33/44 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntisit Suomen lakia, tietäisit että jo v. 2005 on tullut laki velkojen vanhentumisesta.

Ikuinen velkavankeus ei siis ole totta. Moni ulosottohenkilö varmaan haluaisi tietää tuosta komissiosta enemmän.

Palkanlaskijat tekevät virheitä, mutta sitä varten jokaisella palkansaajalla on mahdollisuus ja jopa velvollisuus tarkistaa palkkalaskelmansa. Toisinaan ulosotto menee väärin, mutta se voi johtua monista eri syistä, jopa velallisesta itsestään.

Vierailija
34/44 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hr oli mokannut ja ilmoitti liian isot tunnit palkanmaksuun. Palkkatodistus on täyttä hepreää, kukaan ei saa selvää siitä.

Yhtenä kuukautena hr ilmoitti nyt sinulle tulee tosi pieni palkka mokan vuoksi. 300 euroa. Ilmoitin ei käy, koska pakolliset kulut ovat yli 1000 e kk.

Soitin liittoon ja siellä kerrottiin tämä on laitonta ja tehtiin sopimus saan 200 e vähemmän rahaa per kk pitkän aikaa.

Sain myös opin. Vaikka en tiedä palkkatodistuksesta mitään, tuntimäärä lukee ja sen tarkistan aina.

Vierailija
35/44 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole ikuinen. Velat vanhenee.

Te jotka alapeukutitte tätä, lukekaa https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030728 laki velan vanhentumisesta.

Toinen hyvä laki on laki yksityishenkilön velkajärjestelystä: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19930057?search%5Btype%5D=p…;

Tiedoksi jokaiselle lukijalle: jos 18-vuotiaana on menettänyt luottotiedot, kannattaa olla niin röyhkeä että nostaa syytteen omia vanhempiaan vastaan, tai kuka sitten onkaan ne velat tehnyt jos eivät ole omia.

Vierailija
36/44 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuntisit Suomen lakia, tietäisit että jo v. 2005 on tullut laki velkojen vanhentumisesta.

Ikuinen velkavankeus ei siis ole totta. Moni ulosottohenkilö varmaan haluaisi tietää tuosta komissiosta enemmän.

Palkanlaskijat tekevät virheitä, mutta sitä varten jokaisella palkansaajalla on mahdollisuus ja jopa velvollisuus tarkistaa palkkalaskelmansa. Toisinaan ulosotto menee väärin, mutta se voi johtua monista eri syistä, jopa velallisesta itsestään.

En tiedä Suomen lainsäädäntöä perusteellisesti eikä minun pitäisikään. Kansalaisen tulee voida luottaa siihen että valtion pyörittämät instanssit toimivat yhteistä hyvää tavoitellen. Näinhän asia ei ole kuten olemme saaneet nyt huomata Koronan aikaan. Velkaneuvontaan kannattaa varmasti myös sinun kertoa ohjeet, he kun eivät varmastikaan tiedä että velka voi vanhentua. Myös ulosottoon kannattaa asiasta mainita, he kun perivät minulta velkaa joka meni perintään 1997. Laske siitä onko vanhentunut, ja usko pois, olen käyttänyt kaikki viranomaistahot läpi saadakseni oikeutta itselleni ja muille 90-luvun velkauhreille.

Vierailija
37/44 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta on se 15 vuottakin pitkä aika odottaa velkojen vanhenemista, kun mieluimmin maksaisi ne pois kohtuullisessa ajassa, jos kulujakin kohtuullistettaisiin.  Ei kaikki ulosottovelalliset ole lintsareita.

Vierailija
38/44 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä Suomen lainsäädäntöä perusteellisesti eikä minun pitäisikään. Kansalaisen tulee voida luottaa siihen että valtion pyörittämät instanssit toimivat yhteistä hyvää tavoitellen. Näinhän asia ei ole kuten olemme saaneet nyt huomata Koronan aikaan. Velkaneuvontaan kannattaa varmasti myös sinun kertoa ohjeet, he kun eivät varmastikaan tiedä että velka voi vanhentua. Myös ulosottoon kannattaa asiasta mainita, he kun perivät minulta velkaa joka meni perintään 1997. Laske siitä onko vanhentunut, ja usko pois, olen käyttänyt kaikki viranomaistahot läpi saadakseni oikeutta itselleni ja muille 90-luvun velkauhreille.

Lisään vielä että luottotiedot ovat olleet kunnossa jo 10 vuotta. On asuntolainaakin ja luottokortti. Tuo ikivanha vuonna 1997 perintään mennyt velka kuitenkin on edelleen aktiivinen ja joudun sitä maksamaan 128€ joka kuukausi ainakin vielä 5 vuotta kunnes velka on maksettu. Velan määrä on nelinkertaistunut vuodesta 1997. Alkuperäinen summa 500 000 markkaa (noin 83 000€) tulee olemaan noin 350 000 euroa kun velka vuonna 2025 tulee maksetuksi.

Vierailija
39/44 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka on tehnyt velkasi?

Miksi ihmeessä et ole hakenut velkajärjestelyä?

Vierailija
40/44 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä että luottotiedot ovat olleet kunnossa jo 10 vuotta. On asuntolainaakin ja luottokortti. Tuo ikivanha vuonna 1997 perintään mennyt velka kuitenkin on edelleen aktiivinen ja joudun sitä maksamaan 128€ joka kuukausi ainakin vielä 5 vuotta kunnes velka on maksettu. Velan määrä on nelinkertaistunut vuodesta 1997. Alkuperäinen summa 500 000 markkaa (noin 83 000€) tulee olemaan noin 350 000 euroa kun velka vuonna 2025 tulee maksetuksi.

Valehtelet. Vuonna 1997 ERÄÄNTYNYT velka on vanhentunut vuonna 2017, ja nyt eletään jo vuotta 2020.

Ongelma voi olla se, että teit siitä jotain maksusopimusta, eli ei se erääntynytkään vielä silloin vaan vaan on uusiutunut tässä useamman kerran. Tai sitten se on rikosperusteista velkaa yksityishenkilölle. Muuten ulosotossa oleva velka vanhentuu 15 vuodessa ulosottopäätöksestä. Se velka ei siis mennyt ulosottoon viime vuosisadalla vaan vasta vuonna 2010, jos maksat sitä vielä 5 vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi