Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi osalle ei mene jakeluun, että elämä ei ole kaikille valintoja?

Vierailija
23.04.2020 |

Me osa joudumme tekemään ihan töitäkin elämämme eteen, eikä kaikki tipahda syliin tekemättä mitään. En ole elämässäni pystynyt valitsemaan muuta kuin sen, mitä ostan kaupasta, esimerkiksi asunto ja työ on pitänyt ottaa vastaan pakon sanelemina.

Kommentit (507)

Vierailija
1/507 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan tieteellisesti todistettu että hyväosaisilla ihmisillä on useammin vaikeuksia tuntea empatiaa ja ymmärtää muunlaisissa elämäntilantiessa olevia ihmisiä.

Tosin pitää tasapuolisuuden nimissä sanoa että on niissä huono-osaisissakin sitten vastaavasti olemassa tätä "herravihaa" jossa hyväosaisten elämä nähdään ongelmattomana vain siksi että heillä on enemmän rahaa. Onhan toki ihmisillä myös paljon muita vaikeuksia kuin pelkät rahavaikeudet eikä raha tuo onnea vaikkapa ihmissuhderintamalla.

Vierailija
2/507 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta hiivatissa elämä koostuu omista valinnoista.

Itse valitset lähdetkö lukioon vai amikseen.

Itse valitset lähdetkö töihin vai jatkatko opintoja.

Itse valitset kuinka asumisen järjestät olit sitten lukiolainen, amislainen, töissä tai työtön.

Ihan itse valitset.

Mikään ylläolevasta ei tipahda sinulle taivaasta. Jokaisen asian eteen olet tehnyt - valinnan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/507 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi osalle ei mene jakeluun, että useimmat "hyväosaiset" ovat sitä valintojensa takia? On vain oman vastuun pakoilua piiloutua kohtalon taakse, kun itse ei ole tehty yhtään mitään sen menestyksensä eteen. Synnyit huonoon perheeseen? No buhuu, se ettei susta tule miljoonaperijää ei ole syy jäädä ryyppäämään kulmabaariin kesken jääneilla amiksen papereilla.

Vierailija
4/507 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kultalusikka suussa syntynyt eikä elämässä ole nähnyt suurempia vastoinkäymisiä voi todellisuus hämärtyä.

Jos laitetaan kaksi ihmistä vierekkäin : toinen on syntynyt varakkaaseen kannustavaan kotiin ja toinen päihde ongelmaiseen narsistiseen kotiin on lähtökohdat aivan erit.

Omilla valinnoilla voi kyllä vaikuttaa tulevaan ,mutta onko niihin valintoihin voimia ja kykyä onkin sitten eri asia. Esimerkiksi jo se, kun potkitaan pois kotoa heti kun siihen on mahdollisuus antaa aivan eri mahdollisuudet kuin se että saa vanhempien kustannuksella kokeilla siipiään ilman paineita.

Vierailija
5/507 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tää ikuisuusaihe! No. Synnyin vajaa 60v. sitten niin köyhään perheeseen, ettei nykyajan "köyhillä" ole niistä olosuhteista onneksi mitään käsitystä. Äiti mielenterveysongelmainen, isä hissukka. Pahoinpitelyä, alkoholismia, välillä hihhuliuskovaisuutta. Suojelin pienempiäni minkä ehdin. Rahaa ei ollut, ruokaa oli- hyvin vähän. Lastensuojelusta kukaan puhunut mitään siihen aikaan. 

Koulussa tein töitä, nyt akateeminen, tulot yli 100k/vuosi. 

Ainut hyväntekeväisyys johon lahjoitan on seksuaaliterveyttä tukeva. 

Ja kyllä- jokainen on oman onnensa seppä.

Vierailija
6/507 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse valitset kuinka asumisen järjestät olit sitten lukiolainen, amislainen, töissä tai työtön.

Ihan itse valitset.

Mikään ylläolevasta ei tipahda sinulle taivaasta. Jokaisen asian eteen olet tehnyt - valinnan.

Valintojen määrä ja mahdollisuus ylipäätään tehdä valintoja ei ole aina ollut minusta riippuvainen. Vanhempani ovat alkoholisteja ja lukioon lähtemisen aikaan isäni suoritti vankilatuomiota. Raha oli tiukalla, isoimpana lapsena kannoin huolta ja vastuuta pienemmistä ja samalla oma hyvinvointini oli pohjalukemissa, mutten sitä silloin ymmärtänyt. Muistan miettineeni miten helvetin pitkä ylämäki lukion rakennukselle oli ja miten raskasta se oli kulkea ja usein tuli itku matkalla. Terveyteni kannalta parempi valinta olisi ollut laittaa lukio tauolle, laittaa perheen asiat kuntoon ja laittaa oma terveys kuntoon. Valmistuin lukiosta vielä huonompikuntoisena ja huonoin paperein. Huonovointisuuteni jatkui jatko-opinnoissa ja vallan hyvistä akateemisista taidoistani huolimatta sain opinnäytetyöstäni kaiken väsymyksen keskellä niin huonon arvosanan, että siinä meni yksi opinnoissa etenemisen reitti umpeen.

Ihmisten elämä ei ole pelkkiä omia valintoja ja näppärältä ponnahduslaudalta elämän kannateltavaksi hyppäämistä. Moni meistä ponnistaa aikamoisesta suosta ja kannattelee mukanaan myös muita ihmisiä. Ihan turha huudella, että mitäs valitsit niin tai näin. En ole valinnut vanhempiani ja lapsuuttani.

Vierailija
7/507 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiritsee tämä amis-vertaus. Tosi moni ihminen tienaa todella hyvin, ihan amistaustalla.

Esimerkkinä ex-mieheni, joka maalarilinjalta valmistui aikanaan, perusti firman ja on nyt euromiljonääri. Moni nainen pyörittää menestyvää kampaamoa, pitopalvelua, siivousfirmaa tms. ihan amispohjalta.

Vierailija
8/507 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi osalle ei mene jakeluun, että useimmat "hyväosaiset" ovat sitä valintojensa takia? On vain oman vastuun pakoilua piiloutua kohtalon taakse, kun itse ei ole tehty yhtään mitään sen menestyksensä eteen. Synnyit huonoon perheeseen? No buhuu, se ettei susta tule miljoonaperijää ei ole syy jäädä ryyppäämään kulmabaariin kesken jääneilla amiksen papereilla.

No kuinka moni hyvään perheeseen syntynyt päätyy omilla valinnoillaan osattomaksi? Kyllä useimmiten joku pelastaa pulasta.

Vierailija
9/507 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pelkkiä valintoja, mutta Suomessa asuva voi tehdä -paljon- valintoja parantaakseen elämäänsä. Sairauksia ei voi tietenkään kukaan valita tai olla valitsematta, mutta kyllä meillä on todella paljon mahdollisuuksia verrattuna suurimpaan osaan maailman ihmisistä. On demokratia ja ilmainen koulutus.

Vierailija
10/507 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan itse valitset.

Mä en ole vieläkään päässyt korkeakouluun, en ole vieläkään onnistunut laihtumaan ne ikuiset 10kg terveys syistä jotka todellakin ovat vaikuttaneet esim. liikkuvuuteen, en ole koskaan saanut miehen johon olen ihastunut, en vieläkään asu unelmatalossani koska matala-palkkaisessa työssä netto palkka on 1650e.

Vierailija
11/507 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi myös syntyä melko varakkaaseen ja tunnekylmään perheeseen. Itse olen usein toivonut että vanhemmat olisivat olleet mieluummin köyhiä ja turvallisia aikuisia, jotka olisivat osanneet tukea tunteiden käsittelyssä tai edes riidellä rakentavasti. Henkinen tuki ja turva kompensoitiin perheessäni rahalahjoilla. Uskon, että olisin edennyt yliopistoon ilmankin rahallisia avustuksia, olisin vain joutunut tekemään enemmän töitä opintojen aikana ja ottamaan enemmän lainaa. Uskon että en olisi näin herkkä ihminen, jos en olisi joutunut olemaan varpaillani koko lapsuuttani.

Vierailija
12/507 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas tää ikuisuusaihe! No. Synnyin vajaa 60v. sitten niin köyhään perheeseen, ettei nykyajan "köyhillä" ole niistä olosuhteista onneksi mitään käsitystä. Äiti mielenterveysongelmainen, isä hissukka. Pahoinpitelyä, alkoholismia, välillä hihhuliuskovaisuutta. Suojelin pienempiäni minkä ehdin. Rahaa ei ollut, ruokaa oli- hyvin vähän. Lastensuojelusta kukaan puhunut mitään siihen aikaan. 

Koulussa tein töitä, nyt akateeminen, tulot yli 100k/vuosi. 

Ainut hyväntekeväisyys johon lahjoitan on seksuaaliterveyttä tukeva. 

Ja kyllä- jokainen on oman onnensa seppä.

Juu, no tämä taas kertoo vain, ettei kaikesta kokemastaan huolimatta välttämättä tajua mistään mitään.

Vierailija
13/507 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan itse valitset.

Se ei ole oma valinta, miten paljon näkee itsellään todellista valinnanvaraa. Miksi joku valitsisi itselleen huonon elämän, jos yhtä hyvin voisi valita hyvän?

Vierailija
14/507 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

10, niin sä sanot : et ole päässyt, et ole saanut, et ole laihtunut, et asu vieläkään unelmassa....kuule nainen, mun ei tarvii enempää edes tietää, sä et tule koskaan ymmärtämään mitä tarkoittaa että päättää, valitsee elämässä suunnan mitä toteuttaa, sä et tule mitään koskaan enempää saavuttamaan kun sun asenne on tuo.

Vierailija
15/507 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen joka ei vaan oikeasti kykene tekemään mitään oman elämänsä eteen, syyttää siitä aina lapsuutta, olosuhteita ja kaikkea mahdollista, ja muut on tottakai ne asiat saaneet ihan ilmaiseksi joo. ... Jotkut kun vaan haluaa opiskella, haluaa tehdä paljon töitä, haluaa saavuttaa , haluaa sijoittaa, haluaa säästää, haluaa laihduttaa eikä syytä epäonnistumisista aina muita.

Vierailija
16/507 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan itse valitset.

Periaatteessa. Sitten on tietysti ääritapauksia, esim maahan*uuttaneet vanhemmat eivät halua, että tällää syntyneestä tytöstä tulee liian länsimainen, joten tyttö lähetetään kotimaahan alaikäisenä (siinäpä sitten valitset menetkö sinne lukioon vai et). Ei elämä ole pelkkiä omia valintoja. Merkkaa aika paljon mihin perheeseen synnyt. 

Vierailija
17/507 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä elämä vaan on valintoja. Ihan kaikkeen et voi vaikuttaa ja jotkut valinnat tehdään sun puolesta. Sä pelaat niillä korteilla jotka sinulle jaetaan. Sä voit valita alatko änkyräksi kun paskat kortit tai yrittää pärjätä parhaasi mukaan.

Vierailija
18/507 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lähipiirissä on nähty tämä myös. Samasta perheestä on ponnistanut sekä rappioalkoholisti että varsin menestyneitä yksilöitä. Ulkoiset lähtökohdat kaikille samat, mikä sitten lie ollut syynä siihen että yhdelle perheen jäsenistä viina maistui enemmän kuin elämä. En oikein itse osaa sanoa onko alkoholismi valinta vai ei, ehkä se jollain tavalla on sitäkin. Mutta sitten toisaalta tuntuu että kyseessä voisi olla silti jollain tavalla muita hauraampi yksilö, joka on ehkä DNA-lotossa saanut sisaruksiaan heikompia ominaisuuksia.

Vierailija
19/507 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan itse valitset.

Valintojen määrä ja mahdollisuus ylipäätään tehdä valintoja ei ole aina ollut minusta riippuvainen. Vanhempani ovat alkoholisteja ja lukioon lähtemisen aikaan isäni suoritti vankilatuomiota. Raha oli tiukalla, isoimpana lapsena kannoin huolta ja vastuuta pienemmistä ja samalla oma hyvinvointini oli pohjalukemissa, mutten sitä silloin ymmärtänyt. Muistan miettineeni miten helvetin pitkä ylämäki lukion rakennukselle oli ja miten raskasta se oli kulkea ja usein tuli itku matkalla. Terveyteni kannalta parempi valinta olisi ollut laittaa lukio tauolle, laittaa perheen asiat kuntoon ja laittaa oma terveys kuntoon. Valmistuin lukiosta vielä huonompikuntoisena ja huonoin paperein. Huonovointisuuteni jatkui jatko-opinnoissa ja vallan hyvistä akateemisista taidoistani huolimatta sain opinnäytetyöstäni kaiken väsymyksen keskellä niin huonon arvosanan, että siinä meni yksi opinnoissa etenemisen reitti umpeen.

Ihmisten elämä ei ole pelkkiä omia valintoja ja näppärältä ponnahduslaudalta elämän kannateltavaksi hyppäämistä. Moni meistä ponnistaa aikamoisesta suosta ja kannattelee mukanaan myös muita ihmisiä. Ihan turha huudella, että mitäs valitsit niin tai näin. En ole valinnut vanhempiani ja lapsuuttani.

Juuri tuossa itse sanoitkin, että moni meistä ponnistaa suosta. Miksi et ole ponnistanut? Minäkin olen moniongelmaisesta perheestä (alkoholismia, vähävaraisuutta, väkivaltaa ja isän itsemuraha teini-ikäisenä) ja vanhimpana lapsena huolehdin myös pienemmistä sisaruksistani jopa silloin kun olin 17 vuotiaana muuttanut jo omilleni. Ei ollut helppoa, mutta harvalla kai on. Jopa niillä varakkaiden perheiden lapsilla voi olla traumaattinen lapsuus.

Kaikesta huolimatta valmistuin yliopistosta hyvin paperein ja on töitä ja perhe. Lapsuuden traumoja setvitään edelleen terapiassa ja ne heijastelevat yhä elämääni, mutta kaiken kaikkiaan minulla on asiat hyvin ja olen onnellinen. Sisaruksistani yksi on täysin narkkari, yksi ajelehtii sinne tänne, mutta pärjää ihan ok ja yksi on hankkinut ammatin mistä pitää ja perhekin on perusteilla. Ja jos karkeasti asian muotoilen, niin ihan on omista valinnoista kiinni miten on elämässä mennyt.

Vierailija
20/507 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan itse valitset.

Kaikilla ei ole mahdollisuutta valita. Jos on vähävaraisesta perheestä niin mahdollisuutta lukioon ei välttämättä ole, vaan pitää mennä amikseen. Ja kaikilla ei ole mahdollisuutta edes siihen.

Lisäksi on olemassa sairauksia, jotka rajoittavat valintoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan