Miehen ex somejulkaisuissa
Olen ollut puolisoni kanssa yhdessä reilu kymmenen vuotta. Meillä perhe perustettu ja nykyisin menee suhteessa hyvin. Parisuhteen ensimmäinen vuosi oli vuoristorataa miehen vuosien takaisen avopuolison tullessa suhteemme väliin kolmantena pyöränä. Tilanne eskaloitui lopulta sen verran likaiseksi heidän osalta että suhde oli hetken vaakalaudalla jonka johdosta mies lopulta pyyteettä ilmoitti poistavansa jokaikisen kuvan exästään koneeltaan ja halusi väkisin että katson kun hän poistelin otoksia tietokoneeltaan osoittaakseen että on tosissaan kanssani samalla kun itkin petettynä. Sen jälkeen suhteessamme alkoi uusi luku ja avoliittomme alkoi voida paremmin. Kuvien poistotilanteesta kulunut kohta kymmenen vuotta mutta muistan yhä kuin eilisen kuinka mies kiinni jäätyään lopetti väitteen että ovat "vain ystäviä", kertoi mitä selkäni takana tehneet ja lopetti kuvien poiston jälkeen naiseen yhteydenpidon.
En ole Facebookissa ollut koskaan käyttäjänä mutta mies on ja viikonloppuna hän esitteli nuoruuskuviaan facebookista. Hän ei ole julkaissut perheestämme kuvia ja pitää somen suhteen nykyisin hiljaisuutta. Hänen esitellessä facebook-profiiliaan osui silmään se että hänellä oli satojen fb-kamujen jakoon pistetty lukuisia kuvia hänestä kyseisen exän kanssa. Kuvia jossa esim. Exä hänen kainalossaan tai ovat toisiinsa kietoutuneina sylikkäin. Profiilista olisi voinut saada kuvan että hän yhä parisuhteessa kyseisen naisen kanssa.
Koen tilanteen vaivaannuttavana menneistä johtuen. Hänhän halusi tehdä ison numeron aikanaan vaatien minua katsomaan kuinka hän poistaa kaikki kuvat kyseisestä exästään pelastaakseen avoliittomme jäätyään kiinni. Ja vielä vuosien jälkeen hänellä somessa kaikkien nähtävillä estradipaikalla romanttisia yhteiskuvia exänsä kanssa. Meistä sen sijaan ei ainuttakaan parisuhdekuvajulkaisua jolloin hänen profiilinsa parisuhteessa-merkintä johon ei merkattu että kenen kanssa yhdessä (kun en ole itse fb-käyttäjä) voisi saada monet olettamaan hänen olevan suhteessa yhäkin kyseisen naisen kanssa.
Mitä mieltä olette tässä tilanteessa siitä että miehellä yhteiskuvia somessa kaikille jaossa mutta jotka salannut puolisoltaan?
Menneen takia tilanne vaivaa minua ja toivoisin laajempaa perspektiiviä tähän etten ylireagoi liiaksi. En tiedä kehkeytyisikö riita jos muistuttaisin miestä siitä että väitti poistaneen jokaisen kuvan exästään.
Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista
Kommentit (425)
Vierailija kirjoitti:
Mies, joka ei kymmenen vuodenkaan jälkeen kykene keskustelemaan raivoamatta eksästään on kyllä outo. Jos vielä kolme vuotta sitten suuttui sinulle asiasta. Joko mies ei todellakaan ole päässyt yli siitä eksästään syystä tai toisesta, tai sitten sinä todellakin olet vain kakkosvaihtoehto ollut koko ajan. On myös mahdollista, että on päässyt yli ja olisi halunnut säilyttää hyvät välit eksäänsä, mutta sinun mustasukkaisuudestasi johtuen on katkaissut kaikki välit ja se hiertää nimenomaan häntä koko ajan.
Mies joutuu tasapainoilemaan siinä välissä, jos heillä ja eksällä on yhteisiä ystäviä , eikä voi koskaan osallistua mihinkään yhteiseen edes sinun kanssasi, jos eksä sattuu olemaan mukana. Sinä ilmaisit, ettet halua osallistua mihinkään mihin eksä osallistuu. Näin laitat miehesi kavereita valitsemaan väkisin puolensa ketä kutsuu ja ketä ei. Laitat myös miehesi todella hankalaan välikäteen kun joutuu omille ystävilleen sanomaan ettette nyt voi osallistua kun avokki ei tykkää tulla samaan tilaan eksän kanssa.
Olet sinä kyllä aika epävarma tapaus itse.
Ei jeesus mitä huttua!
Jos mies on jäänyt eksänsä kanssa pettämisestä kiinni, niin siinä kohtaa jos on päätetty jatkaa yhdessä, niin on todellakin miehen asia kärsiä se, että yhteisiä mökkireissuja ja venematkoja ystäväporukoiden kanssa ei tule, ja ystävät saavat aivan rauhassa kärsiä myös. Se ei ole ap:n ongelma nyt eikä myöhemminkään. Sitä paitsi, jos joku kutsutaan uuden puolison kanssa paikalle, niin mitä se eksä siellä tekee? Jos se asia ihan hirveästi vaivaa, niin mies voi kysyä itseltään että mitäs läksi, pimpelipom ja olisi heti puhaltanut homman poikki ennemmin kuin jäänyt jos on omat sikailut hankala kestää seurauksia. Tämä palstan naisviha on tosi raskasta välillä.
Suhde ei ole nyt rehellinen. Et uskalla puhua asiasta miehen kanssa, pelkäät reaktiota. Eikä mies ole ollut rehellinen kun on luvannut kuvat poistaa. Eikä mies näytä rehellistä kuvaa elämästään facessa. Ja te ette puhu.
Kannattaisi vaan ottaa asia puheeksi, eikä elää pelossa ja epäluulossa. Puhumalla, vaikka riita tulis, se asia on nopeammin saatu selvitettyä ja pääsette jatkamaan elämää. Nyt sä aiot vatvoa tätä ehkä ikuisesti, tai sit tukahdutat itsesi ja sanot ”ei se mitään..” ja elelet ilman itsekunniotusta ovimattona. Henkisesti on aika rankkaa pitää tuollainen epävarmuus itsellään ja piilottaa puolisolta.
Parhaassa tapauksessa sä näytät oman heikkoutesi ja pelkosi, jolloin mies kaappaa sut syliin ja lohduttaa, sanoo ettei ole ajatellut asiaa sun näkökulmasta ja että olit turhaan huolissasi. Lähennytte sitte siinä kun olette avoimia, ettekä rakenna muuria väliinne epäluuloista ja salailusta.
Jos mikä vaan asia on sellainen ”tästä EI SAA PUHUA” niin just siitä pitää puhua, vaikka sitten pariterapiassa ja vaikka vain kerran, mutta se pitää käydä läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm... On minullakin facessa vielä jotain todella vanhoja kuvia, joissa saattaa exäkin vilahtaa. En edes muistanut niiden olemassaoloa, kuin vasta nyt, kun luin ketjun. En ole selannut niitä vuosiin ja olen kyllä lisännyt uudempia kuvia nykyisestä elämästäni nykyisen miehen kanssa. Joskus vaan on niin, että ne vanhat kuvat vaan jää sinne ja unohtaa ne... Tosin teillä on ollut tuollaista vääntöä suhteessanne, joten ehkä tilanne vähän eri. Mies saattaakin muistaa nuo kuvat ja pitää tuota aikaa exänsä kanssa elämänsä parhaana aikana, koska hänellä ei ole mitään kuvia siitä toisesta exästä ennen sinua!? Eikä mitään kuvia teistä!?
Tosin, jos hän ei aktiivisesti käytä facea, niin miksi hän sinne yhtäkkiä julkaisisi kuvan sinusta/teistä..? Jos hän käytti facea aktiivisesti vain tuolloin 10 vuotta sitten?
Mies käytti facebookia aktiivisesti vielä viisi vuotta sitten päivittäin mutta sittemmin vähentänyt käyttöä
-apJa hän ei tuolloin lisännyt sinne mitään mikä viittaisi siihen, että hän on sinun kanssasi? Tosin ei läheskään kaikki lisäile sinne mitään kumppaninsa kuvia tai päivittele parisuhdestatuksia ja kaikki tietäjät kyllä tietää kenen kanssa ollaan yhdessä. Hän on varmasti ollut tuolloin exänsä aikaan ns. uusi facekäyttäjä ja lisäillyt sitten kuvia elämästään, mutta kun ikää on tullut lisää, niin ei enää ole jaksanut tai viitsinyt laittaa sinne mitään parisuhdejuttuja.
Jokunen vuosi sitten tapasin miehen yhden fb-kavereista ja kun keskusteluissa mies tuli puheissa esille yllättyi hänen fb-kaverinsa että mies ollut useamman vuoden kanssani liitossa ja että odotan samaiselle miehelle lisäksi vauvaa
-apFb-kaveri? Ei siis ole sellainen kaveri, jonka kanssa pitäisi yhteyttä aktiivisesti? Kyllä varmasti ne tiesi/tietää sinusta, joiden kanssa mies on aktiivisesti tekemisissä?
Kyseinen fb kaveri ollut aikanaan erittäin läheinen mieheni kanssa mutta kasvettua yhteydenpito jäänyt ja olleet vain fb-kavereita. Lähipiiri ja miehen suku kyllä tietää minut
-apNiin miten hänen olisi pitänyt sinusta sitten tietää? Miehen olisi pitänyt hänelle yhtäkkiä hiljaiselon jälkeen lähettää viestiä, että "seurustelen xxx kanssa ja saamme lapsen"? Vai facebookissako miehen olisi pitänyt julistaa tätä? En oikein ymmärrä. Tietääkö kaikki sinunkin sellaiset vanhat kaverit, joiden kanssa vaan on menty ajan kanssa erilleen miehestäsi ja lapsistasi?
Kyseinen fb-kaveri itse kysyi minulta kuka on puolisoni jolle odotan lasta ja asia tuli siinä ilmi. Hän oli huuli pyöreänä ja ällikällä lyöty suhdetiedosta. Jos minulle olisi tärkeää että suhteestani tietoa somessa olisin itse varmaan Facebookin käyttäjä. Joillekin tuntuu Facebookin julkaisujen tekevän asioista merkitsevämpiä. Olimme olleet mieheni kanssa parisuhteessa vuoden ennen kuin hän yllättäen yksi päivä laittoi Facebookissaan parisuhteessa-statuksen ja totesi suhteemme olevan viimein facebook-virallista
-ap
Sellainen olo, että tuo kaveri tietää jotain mitä sinä et tiedä, ap, joten nyt kytkisin sen fiksuus- napin päälle. :(
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tasan yksi syy, miksi säilytän joitakin kuvia facebookissa, tosin yksityisenä ja se on se, että ne on kuvia mitä en halua hukata. Koneelta voi aina hävitä, mutta facebookissa ne on tallessa.
Mulla sama. Enkä muutenkaan haluaisi hävittää kuvia eksistäni sen takia, että ne ovat muistoja. Ei niitä paljon ole, enkä eksiä todellakaan aktiivisesti ajattele. Mutta joskus sitä voi tulla sellainen olo että haluaa katsoa omaa historiaansa valokuvien kautta, lapsuudesta aikuisuuteen.
Ei olisi kannattanut jatkaa seurustelua alkuunkaan pettämisen jälkeen. Kun asia sinua nuin mietityttää, tiedät varmasti sisimmässäsi ettet ole miehellesi "se oikea". Miehesi pitäisi osoittaa katumusta suuttumisen sijaan. Suuttuminen= haluaa salata oikeat tunteet ja kohtelee sinua kuin roskaa, eikä välitä sinun tunteistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies, joka ei kymmenen vuodenkaan jälkeen kykene keskustelemaan raivoamatta eksästään on kyllä outo. Jos vielä kolme vuotta sitten suuttui sinulle asiasta. Joko mies ei todellakaan ole päässyt yli siitä eksästään syystä tai toisesta, tai sitten sinä todellakin olet vain kakkosvaihtoehto ollut koko ajan. On myös mahdollista, että on päässyt yli ja olisi halunnut säilyttää hyvät välit eksäänsä, mutta sinun mustasukkaisuudestasi johtuen on katkaissut kaikki välit ja se hiertää nimenomaan häntä koko ajan.
Mies joutuu tasapainoilemaan siinä välissä, jos heillä ja eksällä on yhteisiä ystäviä , eikä voi koskaan osallistua mihinkään yhteiseen edes sinun kanssasi, jos eksä sattuu olemaan mukana. Sinä ilmaisit, ettet halua osallistua mihinkään mihin eksä osallistuu. Näin laitat miehesi kavereita valitsemaan väkisin puolensa ketä kutsuu ja ketä ei. Laitat myös miehesi todella hankalaan välikäteen kun joutuu omille ystävilleen sanomaan ettette nyt voi osallistua kun avokki ei tykkää tulla samaan tilaan eksän kanssa.
Ei jeesus mitä huttua!
Jos mies on jäänyt eksänsä kanssa pettämisestä kiinni, niin siinä kohtaa jos on päätetty jatkaa yhdessä, niin on todellakin miehen asia kärsiä se, että yhteisiä mökkireissuja ja venematkoja ystäväporukoiden kanssa ei tule, ja ystävät saavat aivan rauhassa kärsiä myös. Se ei ole ap:n ongelma nyt eikä myöhemminkään. Sitä paitsi, jos joku kutsutaan uuden puolison kanssa paikalle, niin mitä se eksä siellä tekee? Jos se asia ihan hirveästi vaivaa, niin mies voi kysyä itseltään että mitäs läksi, pimpelipom ja olisi heti puhaltanut homman poikki ennemmin kuin jäänyt jos on omat sikailut hankala kestää seurauksia. Tämä palstan naisviha on tosi raskasta välillä.
Näin juuri. Tuollaisista sikamaisista tempuista sietääkin kärsiä ja voi olla, että ystävätkin kaikkoavat, jos/kun ei pidä tuollaista pelleilyä mitenkään hyväksyttävänä.
Uskon, että tuntuu pahalta.
Kuitenkin on kulunut niin monta vuotta, että todennäköisesti miehesi ei vaan ole jaksanut poistaa niitä kuvia tai edes muistanut niitä. Itsellänikin FB täynnä vaikka mitä kuvia, joiden olemassaoloa tuskin edes muistan. Exien kuvat olen kyllä vihoissani joskus poistanut, mutta jos ero olisi ollut sopuisa niin olisi nekin voineet jäädä.
En myöskään lisäile mitään parisuhdekuvia nykyisestä liitosta, koska en ole muutenkaan aktiivinen Facebookissa. Taitaa siellä lukea, että naimisissa.
Pyydät vain miestä poistamaan ne kuvat ja kerrot että pahoitit niistä mielesi, tuskinpa pistää vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele, ettei teillä ole riitoja kun noin paljon välttelet riidanaiheita.
En ikinä voisi olla suhteessa, jossa en uskaltaisi avoimesti kertoa mielen päällä olevista asioista, vaikka ne olisivatkin typeriä tai ylireagointia. Läheiset ihmissuhteet yleensä perustuu avoimuudelle ja kommunikaatiolle.
Puhumme kyllä avoimesti ja voimme keskustellakin kiivaasti eriävistä mielipiteistä väitellen mutta kyseiset keskustelut rakentavia ja ilmapiiriä puhdistavia. Aikanaan exästä johtuneet riidat ajoivat miehen karjumaan ja paskomaan ovia hänen lähtiessä yöpymään muualle minun itkiessä tai saattoi olla yön yli kestänyttä mykkäkoulua. Tällaista ei enää mutta hänen exänsä ainoa aiheeltaan joka ajanut huonoon kommunikointiin. Viimeisestä riidasta häneen exäänsä liittyen kulunut kolme vuotta, silloin mies suuttui kun olin baari-illassa kertonut hänen ystävälleen joka läheinen mieheni exän kanssa syyn miksi en lämpene ajatukselle että viettäisin yhteisiä illanistujaisia miehen exän kanssa kun hänen kaverinsa sitä ehdotti. Mieheni ei olisi halunnut hänen ystävänsä tietävän exään liittyviä tapahtumia ja syytti minua siitä että menneiden paljastuttua hänen kaverinsa etääntyi kyseisen illanvieton jälkeen
-ap
Ap, lue oma tekstisi ja mieti mitä sanoisit ihmiselle joka kirjoittaa vastaavaa. Sinut on kiristetty ja alistettu hiljaiseksi. Miehesi ei ole rehellinen. Mitä hän jättää kertomatta? Hän pitää sinua, mutta taustalla on myös joku toinen - ehkä se ei ole enää eksä, mutta teitä on suhteessa useampi. Lisäksi sinä et ole vastuussa siitä, että miehesi on tehnyt teille ongelmia. Sitä paitsi viimeinen lause kiteyttää kaiken: miehesi kaveri tajusi millainen petturi kaverinsa on, ja otti siksi etäisyyttä. ei siksi, että sinä kerroit, vaan siksi, että aikuinen ihminen tekee itse päätöksensä kaveripiiristään. Kuka sitä paitsi menee mihinkään illanviettoihin jonkin eksän kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole OK, vaatisin miestä poistamaan kuvat.
Tätä olen miettinyt mutta onko se liian mustasukkaista toimintaa miehen mielestä ja aiheutuuko riitaa mitä haluan välttää, sitä en tiedä. Miten ottaa kuvat näin jälkikäteen parhaiten puheeksi?
-apHei ap. Ensinnäkin kaikki on lähtenyt jo "mönkään" tuolta alusta. Parisuhteen pitäisi perustua luottamukselle, ja kun se on nyt perustunut epäluottamukselle, niin virheet alkavat jo siitä. "Normaalissa" parisuhteessa ei ole tarvis pyytää kumppaniaan deletoimaan omaa historiaansa, kuvia, esineitä, muistoja. Jos tällainen tarve tulee, se on jo hälytysmerkki suhteen tilasta. Jos oikein ymmärsin, miehesi oli siis pettänyt sinua eksänsä kanssa?
Ymmärrän tekosi ja tunteesi, en siis halua mitenkään osoitella sinun tehneen virhettä pyytäessäsi poistamaan kuvat, vaan yritän osoittaa sinulle, että jo pelkkä tarve siihen on ollut hälytysmerkki. Kuvien poistaminen ei siis ole poistanut ongelmaa.
Nyt sanoisin miehelle suoraan, että nuo kuvat aiheuttavat minussa pahaa mieltä. Jos mies ei ole valmis keskustelemaan, kuuntelemaan tai ymmärtämään, niin sinun paha mielesi on hänelle se ja sama, jolloin se on taas iso hälytysmerkki.
Näiden kaikkien tekojen, tunteiden ja asioiden kaivaminen isommasta kuvasta kertoo sinulle itsellesi mitä sinä suhteelta haluat ja odotat, ja millaisen olon se sinulle tekee. Sen jälkeen niitä mietiskeltyäsi tee rauhassa ratkaisusi suhteestanne.
Aikaisemmin vuosia sitten kun mies sanoi poistavan kaikki kuvat exädtään hän teki sen ilman pyyntöni. Hän halusi ja teki siitä numeron kun halusi minun näkevän kuinka jokainen kuva deletoidaan yksitellen. Jos otan fb-kuvat nyt puheeksi en välttämättä pyydä nytkään poistamaan vaan nostan asian esille että kuvat somessa toista kuin mitä sanoi tehneen eli poistaneen jokaikisen
Kun tarkemmin miettii tuota alkuperäistä kuvien poistamista niin sekin on aika tyypillistä manipulointia. Kun se dominoiva osapuoli jää kiinni ja pitäis osata pyytää anteeksi ja oikeesti kuulla ja ymmärtää petettyä ja kysyä ”mitä sä haluat, mitä sä toivot jatkossa”, niin aletaankin vetää sitä suurta omaa showta jolla hallitaan koko tilanne.
”No mitä sä haluat?! Haluatko että mä poistan sen mun elämästä, mä poistan kaikki kuvatkin, kato nyt KATSO kato mä poistan! Ja mitä muuta, mä hyppään katolta alas ootko sit tyytyväinen ootko!”.
Siis tehdään joku mukamas iso ele ja sillä hyvitellään kaikki. Ja ap aiemmin jo kirjoitti pariin otteeseen sävyyn ”pakotti katsomaan kun poisti kuvat” ja ”itkin itse vieressä”. Mistä tulee kuva ettei ap alunperinkään oo ollut tilannetta ohjaamassa vaan kaikki menee just ja tasan miten se mies haluaa. Ja jos ei mene niin se suuttuu. Asiasta ei saa edes puhua, vaikka se on koko suhteen yksi merkittävimmistä tapahtumista. Miestä ei saa loukata, mieheltä ei saa vaatia, ei saa painostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä voisi olla suhteessa, jossa en uskaltaisi avoimesti kertoa mielen päällä olevista asioista, vaikka ne olisivatkin typeriä tai ylireagointia. Läheiset ihmissuhteet yleensä perustuu avoimuudelle ja kommunikaatiolle.
Puhumme kyllä avoimesti ja voimme keskustellakin kiivaasti eriävistä mielipiteistä väitellen mutta kyseiset keskustelut rakentavia ja ilmapiiriä puhdistavia. Aikanaan exästä johtuneet riidat ajoivat miehen karjumaan ja paskomaan ovia hänen lähtiessä yöpymään muualle minun itkiessä tai saattoi olla yön yli kestänyttä mykkäkoulua. Tällaista ei enää mutta hänen exänsä ainoa aiheeltaan joka ajanut huonoon kommunikointiin. Viimeisestä riidasta häneen exäänsä liittyen kulunut kolme vuotta, silloin mies suuttui kun olin baari-illassa kertonut hänen ystävälleen joka läheinen mieheni exän kanssa syyn miksi en lämpene ajatukselle että viettäisin yhteisiä illanistujaisia miehen exän kanssa kun hänen kaverinsa sitä ehdotti. Mieheni ei olisi halunnut hänen ystävänsä tietävän exään liittyviä tapahtumia ja syytti minua siitä että menneiden paljastuttua hänen kaverinsa etääntyi kyseisen illanvieton jälkeen
-apEn kommentoi nyt tuohon kuva-asiaan yhtään mitään (vaikka siihenkin minulla olisi sanottavaa) mutta minusta kaikkein epäilyttävintä on, että eksästä puhuminen ja kaikki eksään liittyvä aiheuttaa noin vahvoja tunteita miehessä. Minusta, jos mies olisi täysin sujut menneisyytensä kanssa, sen puhumisen ei pitäisi aiheuttaa mitään raivokohtauksia. Se saa miettimään, että miksi mies on kuin tökitty muurhaispesä, kun tämä kyseinen eksä tulee millään tavalla esiin.
Varsinkin kun tämän kyseisen eksän kanssa on petetty aloittajaa. Se vaivaisi minua. Jos mies on pettänyt, ja aloittaja haluaa tunteistaan puhua, niin miehen pitäisi jaksaa keskustella vaikka kuinka monta kertaa. Jos oikeasti rakastaa toista, niin ei silloin raivostuta vaan keskustellaan.
Sekin voi olla, että miestä hävettää tuo pettäminen niin paljon, ettei siedä, että asiaa puidaan ja onhan se raivostuttavaa, jos jankataan vanhoja asioita, joista on saanut jo anteeksi. Tai sitten miehellä on jotain tunteita vielä exää kohtaan...
Se ei ole jankkaamista, vaan tapahtuneen normaalia läpikäymistä. Sitä paitsi jos itse sikailee, jälkihöyryt pitää sietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoin hänen ystävälleen exään liittyen että samassa tilassa voin olla asiallisesti mutta sydänystäviä meistä ei tule. Miehen exä kävi minuun yllättäen viimeksi nähdessään tönien käsiksi vaikken ollut sanonut hänelle sanaakaan ja suhteemme julkistamisen jälkeen hänen exänsä oli nähdessään mieheni heittänyt juomat päälle.
Voi olla että olen jossain vaiheessa suhteen alussa ollutkin jokin kakkosvaihtoehto mutten enää ja mies nykyisin uskollinen ja asettunut aloilleen
-ap
Ahaaa, olettekin valkoroskia koko sakki. Kaikki voivatkin sitten lakata vastaamasta tähän ketjuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen miettinyt mutta onko se liian mustasukkaista toimintaa miehen mielestä ja aiheutuuko riitaa mitä haluan välttää, sitä en tiedä. Miten ottaa kuvat näin jälkikäteen parhaiten puheeksi?
-apHei ap. Ensinnäkin kaikki on lähtenyt jo "mönkään" tuolta alusta. Parisuhteen pitäisi perustua luottamukselle, ja kun se on nyt perustunut epäluottamukselle, niin virheet alkavat jo siitä. "Normaalissa" parisuhteessa ei ole tarvis pyytää kumppaniaan deletoimaan omaa historiaansa, kuvia, esineitä, muistoja. Jos tällainen tarve tulee, se on jo hälytysmerkki suhteen tilasta. Jos oikein ymmärsin, miehesi oli siis pettänyt sinua eksänsä kanssa?
Ymmärrän tekosi ja tunteesi, en siis halua mitenkään osoitella sinun tehneen virhettä pyytäessäsi poistamaan kuvat, vaan yritän osoittaa sinulle, että jo pelkkä tarve siihen on ollut hälytysmerkki. Kuvien poistaminen ei siis ole poistanut ongelmaa.
Nyt sanoisin miehelle suoraan, että nuo kuvat aiheuttavat minussa pahaa mieltä. Jos mies ei ole valmis keskustelemaan, kuuntelemaan tai ymmärtämään, niin sinun paha mielesi on hänelle se ja sama, jolloin se on taas iso hälytysmerkki.
Näiden kaikkien tekojen, tunteiden ja asioiden kaivaminen isommasta kuvasta kertoo sinulle itsellesi mitä sinä suhteelta haluat ja odotat, ja millaisen olon se sinulle tekee. Sen jälkeen niitä mietiskeltyäsi tee rauhassa ratkaisusi suhteestanne.Aikaisemmin vuosia sitten kun mies sanoi poistavan kaikki kuvat exädtään hän teki sen ilman pyyntöni. Hän halusi ja teki siitä numeron kun halusi minun näkevän kuinka jokainen kuva deletoidaan yksitellen. Jos otan fb-kuvat nyt puheeksi en välttämättä pyydä nytkään poistamaan vaan nostan asian esille että kuvat somessa toista kuin mitä sanoi tehneen eli poistaneen jokaikisen
Parisuhteemme perustuukin luottamukseen. Hänen exä ainoa asia missä luottamukseen koskaan säröä tullut
-ap
Vierailija kirjoitti:
Kun tarkemmin miettii tuota alkuperäistä kuvien poistamista niin sekin on aika tyypillistä manipulointia. Kun se dominoiva osapuoli jää kiinni ja pitäis osata pyytää anteeksi ja oikeesti kuulla ja ymmärtää petettyä ja kysyä ”mitä sä haluat, mitä sä toivot jatkossa”, niin aletaankin vetää sitä suurta omaa showta jolla hallitaan koko tilanne.
”No mitä sä haluat?! Haluatko että mä poistan sen mun elämästä, mä poistan kaikki kuvatkin, kato nyt KATSO kato mä poistan! Ja mitä muuta, mä hyppään katolta alas ootko sit tyytyväinen ootko!”.
Siis tehdään joku mukamas iso ele ja sillä hyvitellään kaikki. Ja ap aiemmin jo kirjoitti pariin otteeseen sävyyn ”pakotti katsomaan kun poisti kuvat” ja ”itkin itse vieressä”. Mistä tulee kuva ettei ap alunperinkään oo ollut tilannetta ohjaamassa vaan kaikki menee just ja tasan miten se mies haluaa. Ja jos ei mene niin se suuttuu. Asiasta ei saa edes puhua, vaikka se on koko suhteen yksi merkittävimmistä tapahtumista. Miestä ei saa loukata, mieheltä ei saa vaatia, ei saa painostaa.
Tämä oli ihan sairaan hyvä kiteytys! Oletko itse kokenut tuollaisen tyypin vai miten menikin tämä kuvaus aivan nappiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tasan yksi syy, miksi säilytän joitakin kuvia facebookissa, tosin yksityisenä ja se on se, että ne on kuvia mitä en halua hukata. Koneelta voi aina hävitä, mutta facebookissa ne on tallessa.
Mulla sama. Enkä muutenkaan haluaisi hävittää kuvia eksistäni sen takia, että ne ovat muistoja. Ei niitä paljon ole, enkä eksiä todellakaan aktiivisesti ajattele. Mutta joskus sitä voi tulla sellainen olo että haluaa katsoa omaa historiaansa valokuvien kautta, lapsuudesta aikuisuuteen.
Kumppania voisi kunnioittaa sen verran että rajaisi kuvista exän pois vaikka muutoin kuvan säästäisikin etenkin jos pettämistä taustalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apEn kommentoi nyt tuohon kuva-asiaan yhtään mitään (vaikka siihenkin minulla olisi sanottavaa) mutta minusta kaikkein epäilyttävintä on, että eksästä puhuminen ja kaikki eksään liittyvä aiheuttaa noin vahvoja tunteita miehessä. Minusta, jos mies olisi täysin sujut menneisyytensä kanssa, sen puhumisen ei pitäisi aiheuttaa mitään raivokohtauksia. Se saa miettimään, että miksi mies on kuin tökitty muurhaispesä, kun tämä kyseinen eksä tulee millään tavalla esiin.
Varsinkin kun tämän kyseisen eksän kanssa on petetty aloittajaa. Se vaivaisi minua. Jos mies on pettänyt, ja aloittaja haluaa tunteistaan puhua, niin miehen pitäisi jaksaa keskustella vaikka kuinka monta kertaa. Jos oikeasti rakastaa toista, niin ei silloin raivostuta vaan keskustellaan.
Sekin voi olla, että miestä hävettää tuo pettäminen niin paljon, ettei siedä, että asiaa puidaan ja onhan se raivostuttavaa, jos jankataan vanhoja asioita, joista on saanut jo anteeksi. Tai sitten miehellä on jotain tunteita vielä exää kohtaan...
Se ei ole jankkaamista, vaan tapahtuneen normaalia läpikäymistä. Sitä paitsi jos itse sikailee, jälkihöyryt pitää sietää.
Kyllä se on jankkaamista, jos samojen asioiden vatvominen alkaa taas 10 vuoden päästä... Siksi pitää erota, koska pettämisen jälkeen harvemmin luottamus palaa ennalleen ja toinen on koko ajan varpaillaan ja toinen ei halua vatvomista. Miksi kukaan haluaa elää suhteessa, jossa toisen pitää koko ajan vatvoa ja käydä läpi asiaa ja toisen pitää toistaa taas miljoonaan kertaan ne samat vatvotut asiat... Usein myös menee niin, että kerran pettää, niin pettää toisenkin kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumppania voisi kunnioittaa sen verran että rajaisi kuvista exän pois vaikka muutoin kuvan säästäisikin etenkin jos pettämistä taustalla
Mitä!? Rajaa kuvia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näiden kaikkien tekojen, tunteiden ja asioiden kaivaminen isommasta kuvasta kertoo sinulle itsellesi mitä sinä suhteelta haluat ja odotat, ja millaisen olon se sinulle tekee. Sen jälkeen niitä mietiskeltyäsi tee rauhassa ratkaisusi suhteestanne.Aikaisemmin vuosia sitten kun mies sanoi poistavan kaikki kuvat exädtään hän teki sen ilman pyyntöni. Hän halusi ja teki siitä numeron kun halusi minun näkevän kuinka jokainen kuva deletoidaan yksitellen. Jos otan fb-kuvat nyt puheeksi en välttämättä pyydä nytkään poistamaan vaan nostan asian esille että kuvat somessa toista kuin mitä sanoi tehneen eli poistaneen jokaikisen
Parisuhteemme perustuukin luottamukseen. Hänen exä ainoa asia missä luottamukseen koskaan säröä tullut
-ap
Juu onkin oikein hyvää luottamusta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Siis 7 vuotta tapahtuneen jälkeen kerroit miehen ystävälle miehesi muinoin pettäneen sinua? Ei ihme että suuttui, ei tällaisia juoruilla enää vuosien jälkeen toisen kavereille jos asia on käsitelty ja anteeksi annettu. Puhu miehelle suoraan jos on vielä käsiteltävää tai avaudu omille kavereille.
Hei ap. Ensinnäkin kaikki on lähtenyt jo "mönkään" tuolta alusta. Parisuhteen pitäisi perustua luottamukselle, ja kun se on nyt perustunut epäluottamukselle, niin virheet alkavat jo siitä. "Normaalissa" parisuhteessa ei ole tarvis pyytää kumppaniaan deletoimaan omaa historiaansa, kuvia, esineitä, muistoja. Jos tällainen tarve tulee, se on jo hälytysmerkki suhteen tilasta. Jos oikein ymmärsin, miehesi oli siis pettänyt sinua eksänsä kanssa?
Näiden kaikkien tekojen, tunteiden ja asioiden kaivaminen isommasta kuvasta kertoo sinulle itsellesi mitä sinä suhteelta haluat ja odotat, ja millaisen olon se sinulle tekee. Sen jälkeen niitä mietiskeltyäsi tee rauhassa ratkaisusi suhteestanne.