Puolison " muuttunut" käytös riitatilanteissa......mitä tehdä?
Olemme pitkän suhteemme aikana riidelleet, välillä vähemmän ja välillä enemmän. Joskus riidat olleet huutamista ja ovien paiskomista jne. Kuitenkin niin, että molemmat ovat säilyttäneet tietynlaisen käyttäytymisen. Lähtökohtaisesti minä olen saanut kasvatuksen, jossa saa näyttää tunteet ja riidat osataan sopia heti niiden päätyttyä, mies taas tottunut ettei oikeastaan riidellä ja sitten mökötetään.
Meillä oli parisuhteessa kriisi 2017 loppuvuodesta 2018 syksyyn. Silloin riideltiin ja paljon ja kovasti. Sitten tuli syksyllä tilanteita, joissa huomasin, että mieheni ei enää ns kestä riitelyä. Tämä oli aivan ymmärrettävää. Tämä on johtanut nyt siihen, että jos meillä tulee jostain asiasta nykyään riitaa, käyttäytyy mieheni kuin hullu. Itse yritän esim selittää normaalilla äänellä jotain, mistä olen eri mieltä, niin raivoaa hän ihan heti naamani edessä. Lisäksi jos alan itkemään (tai yhden kerran jopa olin hieman paniikissa ja tärisin ja itkin), niin hän joko raivoaa vaan edelleen tai muuttuu ihan kylmäksi. Eli hän ei enää kestä yhtään pienintäkään riitatilannetta ja jos sellainen tulee, käyttäytyminen on ihan hullua ja kylmää.
Meillä oli juuri riita, raivosi kuin hullu (vaikka yritin vielä selittää normaalilla äänellä) mikä minua vitutti, sitten paiskasi ovia ja nyt olen hänelle kuin ilmaa. Mitä tässä tilanteessa voi tehdä? Olen alkanut pelätä, että jostain asiasta tulee riitaa. Lisäksi koen todella pahasti hylkäämisen tmv kokemusta siitä, miten kylmä hän voi olla. Muuten on koko ajan halaamassa ja pitää aina huolta, jos olen kipeä. Lisäksi hän ei siis ymmärrä, että käyttäytyy nykyään kuin hullu riitatilanteessa, vaan syy on aina minun. Riitaan tarvitaan kaksi, mutta minusta se miten riitelee on jokaisen oma asia. Onko kenelläkään kokemuksia? Voiko asia vielä muuttua ja ns parantua?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten riidellään normaalisti? Puoliso on koko suhteen ajan siirtynyt mykkäkouluun jos keskustelut menee aiheisiin, joista ei halua puhua ja niitä aiheita riittää.
Tuo on vaikeaa, olen itsekin pohtimassa samaa. Ensimmäiset 10-15 vuotta jaksoin olla todella rakentava, en menettänyt malttiani, helpotin toisen oloa, tasoitin tietä ja tulin vastaan, annoin tilaa jne. Sitten tuli aika, jolloin itse olin heikommillani ja olisin tarvinnut toisen vetovastuuta ja venymistä, mitä olin itse tehnyt. Minusta, joka olin ollut tasapainoinen rauhankyyhky, tuli itkuinen huutaja. Sain hoidettua itse itseni kuntoon, mutta tajuan nyt sen, että (ihan aiheesta) kumppanin käytös provosoi minua ja aiheuttaa suunnattoman pahan olon. Jos hän ei halua kehittää omia reaktioitaan ja käytöstään, minulla on vaihtoehdot tukahduttaa itseni ja kärsiä tai lähteä.
Aivan kuin minun näppikseltäni! Meillä tosin kaikki päätyi eroon, kun sain itseni kuntoon, koska en voinut enää luottaa mieheen. Mies ei osannut olla lainkaan tukena ja sen jälkeen aina veti "hullu"-kortin esiin joka käänteessä, kun olimme eri mieltä.
Welcome to the future. Miettikää, mikä aloittajan kuvailemassa avauksessa muuttui. Tuo normaalilla äänellä puhumisen kaksinkertainen korostaminen kertoo jo itsessään siitä, että niin ei ollut ennen. Siis nainen muuttui, mies mahdollisesti koki tämän olevan yläpuolelle asettautumista. Melko todennäköisesti on käytetty myös väärällä hetkellä erittäin provosoivia ilmaisuita, kuten "rauhoitu" tai "puhutaan tästä nyt ihan rauhassa", toisen jo kiihdyttyä. Ei näin. Veikkaanpa myös, että tuo ohimennen mainittu kriisi, jonka jälkeen riitelystäkään ei enää tullut mitään, oli aloittajan aiheuttama pettämiskohu.
Kumpi teistä aloittaa sen raivoamisen? Miten se tilanne syntyy, että alatte riidellä ettekä neuvotella?
Veikkaisin, että hän täysin ja totaalisesti väsynyt ja kyllästynyt sinuun ja sinun tapaasi riitauttaa asia kuin asia, nostaa kierroksia milloin mistäkin. Mitkä asiat ovat niitä, jotka saavat sinut kiehumaan? Ovatko ne pikkuasioita, joita voisi ratkoa pääasioiden ratkettua? Vai mikä saa raivon nousemaan?
Ihmettelen kyllä, miten ette ole yhtään kehittyneet, vaan vain taantuneet ja aina vaan riitelette, ja riitelette. Johan nyt lapsikin huomaa, ettei se ole paras tapa ratkoa ja hoitaa asioita.
Kysymys on lapsellisesta käytöksestä, kun ei ole tarkoituskaan ratkoa asioita vaan vain v...lla toisilleen ja asiat jäävät entiselleen tai menevät jopa pahempaan suuntaan. Käyttäydytkö sinä aikuisten tapaan vai kuin pikkutyttö?
Nythän näyttää ulkopuolisesta siltä, että mies rauhoittaa tilanteen vetäytymällä tilanteesta, joka ei näytä johtavan mihinkään vaan vain pahempiin loukkauksiin.
Sinun mielestäsi hänen pitäisi kuitenkin olla yhtäkkiä kuin lempeä isä, joka lohduttaa, ottaa syliin, paijaa ja hyvittelee. Onko se aiemmin auttanut tai muuttanut tilannetta. Ei. Vaan riidat vain jatkuvat ja pahenevat.
Olet nyt ilmaissut tunteitasi ihan riittävästi. Jospa seuraavaksi alkaisit aikuistua ja käyttäytyä aikuisen tavoin.
Ottakaa ratkaistavat asiat puheeksi vasta aterian jälkeen, eikä koskaan väsyneinä.
Istukaa vierekkäin, eikä vastakkain. Jää osa ilmeilyistä havaitsematta ja voinette keskittyä paremmin itse asiaan.
Sopikaa etukäteen, että kumpikaan ei korota ääntään missään tilanteessa.
Keskeytätte asian käsittelyn ja jätätte sen hautumaan, jos asia on hankalampi. Jatkatte seuraavana päivänä tai ensi viikolla.
Voitte myös keskustella kynttilänvalossa ja tietysti kaikki ruudut ja laitteet suljettuina. Tilanteen on aina oltava rauhoitettu ja rauhallinen.
Kummankin on ymmärrettävä, että olette samalla puolella, ette eri puolilla.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö sinua lohduttaa riitatilanteessa tai sen jälkeen? Itse itken harvoin ja lähinnä kiukusta tai väsymyksestä, en halua ketään halimaan.
Käytätkö itkua riitatilanteiden lopettamiseen?
Kyllä on täydellisen kieroutunut ajattelutapa sinulla. Mutta siitähän naisia on aina syytetty, että itku on manipulointia. Viha on naisilta täysin kiellettyä. Sallittua on vain hymyileminen ja sovittelu.
Jotain yhteensopimattomuutta teissä on, jos pitää koko ajan riidellä. Lopeta se riitely. Riitaan tarvitaan vähintään kaksi.
Mies on siis aina ollut aggressiivinen. Aiemmin hän oli passiivis-aggressiivinen eli ilmaisi vihaa peitellysti möklttämällä. Nykyään hän on avoimesti aggressiivinen eli ilmaisee vihaa avoimesti raivoamalla. En minä ainakaan olisi tuossa suhteessa.
Minä en nyt viitannut ap:n tilanteeseen millään tavoin enkä totta puhuen edes ajatellut hänen aloitustaan tässä kommentissani.