Ihmisten huono suomen kielen taito ärsyttää
Siis ihan suomalaisten. Laitetaan marinoitumaan olueeseen, nautitaan kera possun jne. Pitää lopettaa noiden faceryhmien seuraus. Saan ihottumaa.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Finglish on ainot mitä en oikein jaksa..
Katoin yhtä youtube-videoo, jossa kaveri pelasi rahapelejä ja selosti: "nyt pitäs kakkosriilille tulla vaildi, niin saatas friispinnit. Viimeks mä sain friispinneissä big hitin ja waageria ei ollu paljoo, niin sain hyvän kotiutuksen."
Mua ahdistaa ihmisten luetunymmärtämisen taito, ja osaamattomuus erottaa toisistaan asioiden rinnastaminen toisiinsa ja analogiat. Esim. ”Ruoka on ihmiselle kuin bensa autolle” niin siitä raivotaan että ”väitätkö että ihminen on joku auto vai?!?
Vierailija kirjoitti:
Ketä tää on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää ainoastaan pisteen puuttuminen viestin lopusta. Siis miten voi ärsyttää niin paljon. :D
No selvästi, kun se piste pitää näköjään laittaa kysemyslauseenkin perään.
Se oli toteamus, ei kysymys. Vertaa "Mikä päivä!" ja "Mikä päivä?". Piste.
Se oli retorinen kysymys, jonka perään kuuluisi kysymysmerkki. Eihän sillä tällaisella palstalla väliä ole, mutta ei silti tarvitsisi vängätä kun on väärässä.
Alkuperäisen viestin pointti oli se, ettei muut kirjoitusvirheet itseä haittaa. :D Jos olis ollut "Mietin et miten voikaan ärsyttää niin paljon" niin olisko tullut kysymysmerkki?
Mä en tiedä mitä helevettiä tää sivusto sekoilee. En pysty lukemaan, kun heittää mut koko ajan tähän kommenttikenttään. Pergele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katoin yhtä youtube-videoo, jossa kaveri pelasi rahapelejä ja selosti: "nyt pitäs kakkosriilille tulla vaildi, niin saatas friispinnit. Viimeks mä sain friispinneissä big hitin ja waageria ei ollu paljoo, niin sain hyvän kotiutuksen."
Monet pelit on englanniksi, ymmärtää paremmin mitä meinaa.
Voitsä FOLLAA, kun me TEHDÄÄN pullii niille, KETKÄ ei itte pysty leipoo
sama arvilindiksi: Voitko seurata, kun teemme pullia niille, jotka eivät itse pysty leipomaan
"nautitaan kera possun" on kirjakielellisestikin oikein.
"Siis ihan suomalaisten." ei ole virke, eikä kirjakieltä, vaan puhekielinen ilmaisu.
Ja alaspäin mennään koko ajan. Olen yläkoulun opettaja ja tänä talvena on oppilaat valaisseet opea, että nykyään on kuulemma epäkohteliasta jos käyttää viesteissä (whatsapp, snäppi jne.) pisteitä. Minä olen aina luullut että isot kirjaimet on viesteissä huutamista mutta se ei ole kuulemma niin paha kuin piste lauseen lopussa. Kaikkein pahin on kuulemma vastata ok. Tämä keskustelu käytiin siis kun ihmettelin ääneen miksi monelta puuttui tehtävistä pisteet ja muut välimerkit lauseista.
Saispa Agricolan yleskiin juontajaksi Poikelus-Pehkosten tilalle, vaikka puhutaan sitä vääräsuomea melkein joka-kanavalla, vaikkei edes yhtään finglantia käytettäisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mä sain sen snaipperin tarkettiin ja shottasin, muttei se delannu. Sieltä tuli sitte bäkkii sellaista fairia, että hittashan se mua ja lopulta sai killin musta."
Ihanaa suomen kieltä ;)
Jotkut haluavat huumorilla, leikkimielellä tai korostaakseen sanaa laittaa esim. sanan "olueeseen". Meinasin kirjoittaa "suomenkielentaito" joka on minusta oikein, mutta netissä korostetaan että se on suomen kielen taito.
Miksei voisi sanoa, syyään sianlihan kans. Vai muuttuvatko i tapetut siat ja porsaat aina possuiksi?
Joku kehtas kirjottaa kunpa, vaikka sen pitäs olla kumpa. Ainaki mun äikän ope sano niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää ainoastaan pisteen puuttuminen viestin lopusta. Siis miten voi ärsyttää niin paljon. :D
No selvästi, kun se piste pitää näköjään laittaa kysemyslauseenkin perään.
Se oli toteamus, ei kysymys. Vertaa "Mikä päivä!" ja "Mikä päivä?". Piste.
Se oli retorinen kysymys, jonka perään kuuluisi kysymysmerkki. Eihän sillä tällaisella palstalla väliä ole, mutta ei silti tarvitsisi vängätä kun on väärässä.
Alkuperäisen viestin pointti oli se, ettei muut kirjoitusvirheet itseä haittaa. :D Jos olis ollut "Mietin et miten voikaan ärsyttää niin paljon" niin olisko tullut kysymysmerkki?
Eihän silloin tule kysymysmerkkiä, koska virkkeen päälause on väitelause. Pääverbi "mietin".
Miksi käytetään niin paljo muotoa: Me ollaan ja tehdään, kun pitäisi sanoa olemme ja teemme? Onko tämä voniuma lähtenyt siitä kun laulettiin hurmiossa Me ollaan sankareita kaikki! Ketkäily on myös kamalan kuuloista. Jotkailu sen sijan tuntuu unohtuneen kokonaan
Vierailija kirjoitti:
Ja alaspäin mennään koko ajan. Olen yläkoulun opettaja ja tänä talvena on oppilaat valaisseet opea, että nykyään on kuulemma epäkohteliasta jos käyttää viesteissä (whatsapp, snäppi jne.) pisteitä. Minä olen aina luullut että isot kirjaimet on viesteissä huutamista mutta se ei ole kuulemma niin paha kuin piste lauseen lopussa. Kaikkein pahin on kuulemma vastata ok. Tämä keskustelu käytiin siis kun ihmettelin ääneen miksi monelta puuttui tehtävistä pisteet ja muut välimerkit lauseista.
Oliko heillä jotain selitystä sille, miksi pisteet ovat epäkohtelias tapa?
miksl aloitus postaaja ei suvaitse erin laisia kirjoittajia on ärsyttävää tuon lainen nipotus jaksa tuolleesti valittavaa ollenkaa
J