Ihmisten huono suomen kielen taito ärsyttää
Siis ihan suomalaisten. Laitetaan marinoitumaan olueeseen, nautitaan kera possun jne. Pitää lopettaa noiden faceryhmien seuraus. Saan ihottumaa.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla näkee kyllä yhtä ja toista. Oikein kirjoitettu viesti on harvinaisuus.
Minulle sisältö on aina tärkeämpää, kuin muoto!
Nipottamisella kieliopista estetään ihmisiä kirjoittamasta jakamisen arvoisia mielipiteitä, pahimmillaan. Ujot, kirjallisesti lahjakkaat ihmiset eivät uskalla.
Pilkkusäännöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää ainoastaan pisteen puuttuminen viestin lopusta. Siis miten voi ärsyttää niin paljon. :D
No selvästi, kun se piste pitää näköjään laittaa kysemyslauseenkin perään.
Se oli toteamus, ei kysymys. Vertaa "Mikä päivä!" ja "Mikä päivä?". Piste.
Pistehullu on syntynyt.
Jos lainauksen sisällä on kysymys- tai huutomerkki, lainauksen jälkeen ei tule enää virkkeen päättävää pistettä.
Vierailija kirjoitti:
Äläpä!
Elääpähän viitti!
Ap on sellane palstan lukia,. että hän haluaa alkaa olemaan myös palstan kirjoitta'a. Kuka nyt haittaa tuollainen virheellinen kiroitus... Laithethan varmuueks riithäväst pistheitä., ethä,... Ei tuu sannomista....
Löysin aloituksesta 3 kielivirhettä ja nämä eivät olleet AP:n esimerkeissä.
Vierailija kirjoitti:
Ap on sellane palstan lukia,. että hän haluaa alkaa olemaan myös palstan kirjoitta'a. Kuka nyt haittaa tuollainen virheellinen kiroitus... Laithethan varmuueks riithäväst pistheitä., ethä,... Ei tuu sannomista....
Saathana aito Lhappalainen mitä khuuluuu? Buorre bäivvi vaan. Se on kyl maar nii että ropposellinen mämmiää kaikille. Naminami. Nyt On herkkua. Ky ä näin on.
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla näkee kyllä yhtä ja toista. Oikein kirjoitettu viesti on harvinaisuus.
Tämä on keskustelupalsta ja keskustelupalstalla tärkeintä on tulla ymmärretyksi ja mahdollisesti herättää uusia ajatuksia ja mielenkiintoa, eikä niinkään äidinkieli tai oikeinkirjpitus.
Ja suurimmalle osalle tämä on hupia ja ajan vietettä ja tänne kirjoitellaan erilaisissa ympäristössä ja laitteilla.
Tätäkin kirjoittelen kännykällä ja samalla rötkötän selälläni sohvalla ja pidän pienen tauon iltapuuhien lomassa, samalla seuraan tv, koira kyöhnää vieressä ja mies ja teinit juttelevat ja yritän seurata keskustelua.
Tilanne olisi varmasti toinen, jos laittaisin virka-asuni päälle ja menisin kirjoittamaan tätä tekstä työpöydälke ja läppärillä.
Ja mitä tässä yritån kertoa, keskustelupalstat eivät totta vie kerro mitään ja kenenkään äidinkielen tasosta tai oikeinkirjpituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Löysin aloituksesta 3 kielivirhettä ja nämä eivät olleet AP:n esimerkeissä.
Otan mielelläni uutta oppia vastaan. Minua ei niinkään häiritse pilkkuvirheet, sen sijaan sanojen väärät taivutukset suuresti. Kissa istuu jalkoitteni alla lattialla... Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää ainoastaan pisteen puuttuminen viestin lopusta. Siis miten voi ärsyttää niin paljon. :D
Pistehullu on syntynyt.
Jos lainauksen sisällä on kysymys- tai huutomerkki, lainauksen jälkeen ei tule enää virkkeen päättävää pistettä.
Hjumor.
Finglish on ainot mitä en oikein jaksa..
Sisuloismaisen tai reformiseurahenkisen plösönaaman tunnistaa aina tuosta duvalistisesti loukkaantuneesta tosikkomaisuudesta, jolle syvähenkisemmän isänmaallisuuden toden ja epätoden, hyvän ja pahan dikotomioiden tuolle puolen menevä, kaikkein syvimpään gnosikseen yltävä esoteerinen luonne ei tule koskaan avautumaan eikä paljastamaan salaisuuksiaan.
Illat on meidän, nörtit on irti, parhaat leffat on meillä. Luulisi että noita iskulauseita tekisi ihan ammattilainen jolla olisi jonkinlainen koulutus kieliopista, mutta ilmeisen väärin luultu.
Pankaas tänne, mikä pn suurin kielivirhe, joka teitä ärsyttää. Itselleni on j:n puuttuminen tekijä-nimistä, esim. juoksia, tekiä, lukia, kirjailia. Jos nsen saman j:n unohtais kaikista tekijöistö, nion samalla lokiigalla pitäisi olla:
Kuorossa on monta laulaaa ja soittaaa.
Bussissa oli kuljettaa. Hän ajoi bussia.
Jaajo on Miljonäärivisan juontaa.
Vierailija kirjoitti:
Finglish on ainot mitä en oikein jaksa..
"Mun pitää pelaa frendien kaa. Ne muuten grindaa mut ja fleijat bökää mun strundet."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli retorinen kysymys, jonka perään kuuluisi kysymysmerkki. Eihän sillä tällaisella palstalla väliä ole, mutta ei silti tarvitsisi vängätä kun on väärässä.
Mua ei haittaa puhekielimäisyys nettikeskusteluissa, eikä monet muutkaan pikkujutut. Mutta sille en mahda mitään, että jonnekin sieluun sattuu esim. "Laittakaa tänne omia piirtämiä kuveja".
Vierailija kirjoitti:
Mua ei haittaa puhekielimäisyys nettikeskusteluissa, eikä monet muutkaan pikkujutut. Mutta sille en mahda mitään, että jonnekin sieluun sattuu esim. "Laittakaa tänne omia piirtämiä kuveja".
Eikös tuollaiset ole huumoria, siis tahallaan "väärin"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli retorinen kysymys, jonka perään kuuluisi kysymysmerkki. Eihän sillä tällaisella palstalla väliä ole, mutta ei silti tarvitsisi vängätä kun on väärässä.
Tarvitseeko retorinen kysymys kysymysmerkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuollaiset ole huumoria, siis tahallaan "väärin"?
Joskus harvoin vitsillä kirjoitettuja. Yleisimmin syynä se, että ihmiset vain eivät osaa taivuttaa oikein sanoja. Mitä maalia laittaisin "tiilin" päälle? Pää särkee (pitäisi olla päätä). Jne
Aloittajan toimesta suoritettu purkaus saattoi tietoon tilannekuvan, jonka johdosta toimenpiteenä päädytään suosittelemaan itse kullekin keskusteluun osaa ottavalle kielenhuollollisia toimenpiteitä, jollaisista mainittakoon muun muassa ja esimerkiksi, mutta mitenkään muita poissulkematta ja vaihtoehtoja rajoittamatta, alakoulun oppimäärää ja konekirjoituskurssia.