Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Korona saattoi alkaa levitä ihmisten keskuudessa jo viime vuoden syyskuun ja joulukuun välisenä aikana.

Vierailija
18.04.2020 |

Suomessakin on siis aivan hyvin voinut olla taudin kantajia jo joulu-/tammikuussa

Kommentit (173)

Vierailija
61/173 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä arvasin tämän. Sairastin nimittäin tammikuussa oudon flunssan. Köhin ja köhin, äänikin meni välillä ja kurkku oli ihan kuin hiekkapaperilla hiottais ja rakennusvillalla kutiteltais, kipu tuntui rintaan asti. Mutta ei tullut lainkaan tavanomaista nuhaa ja räkää. Päätä särki omituisesti kaksi kuukautta putkeen.

Sama.

Loppuvuodesta ja vuodenvaihteessa oli liikkeellä hirveää yskää aiheuttava pöpö. Yskin marraskuun lopusta loppiaiseen. Välissä oli 1 tai 2 viikon terve jakso. En usko, että oli korona, mutta vitumainen tauti oli.

Sama helmikuussa. Mulla oli myös nuha, sellainen että nenä meni ruvelle niistämisestä. Sai vaan olla nenäliina nenän alla ja odottaa, että se vuotaa siihen. Ei oo ikinä ennen nuha ollut noin paha. Miehellä kanssa, välillä täysin terve jakso ja sitten uudestaan. Ei mekään uskota, että oli koronaa, kun oli kuiva yskä, tuo nuha, eikä lihaskipuja tai hengitysvaikeuksia. Ennen sairastumista käytiin pk-seudulla ja takaisin tullessa juna oli ruuhkainen, joten se on ollut tietysti mahdollisuus saada tartunta. Muuten ollaan molemmat pienillä työpaikoilla ja harrastuksissa ei suuria ihmismassoja tavata.

Vierailija
62/173 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Italiassa levisi siis tuo viruksen C-tyyppi eli pisimmälle muuntunut, tappavin?

Kysypä joltain virologilta virusten muuntumisesta. Yleensäne muuntuvat kiltimmiksi, koska virus eimissään tapauksessa haluaisi tehdä itsemurhaa tappamalla isäntänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/173 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä mitään Koronaa ole ollut, vaan perusflunssa, osalla influenssa. Vähän valoja päälle taas. Miten dilleä porukkaa tänne kirjoittelee?

Vierailija
64/173 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oli joulun jälkeen todella raju flunssa, mutta ilman räkätautia. Kova päänsärky, hirveä syvältä kumpuava yskä, lämpö aaltoili ja yleisvointi oli nuutunut. Tätä jatkui helmikuun alkuun asti. Lapsilla lievempi kuin aikuisilla, mutta tiukka yskä oli heilläkin ja kuume tuli ja meni useamman viikon. Yskän rippeitä on vieläkin itsellä ja miehellä päivittäin, lapsetkin ihan satunnaisesti köhivät.

Vierailija
65/173 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos korona olisi oikeasti jo kuukausia sitten levinnyt näin laajasti, että joka toisen ihmisen kröhä oli koronaa, niin miksi ihmeessä se alkoi kuormittaa teho-osastoja vasta kuukausia myöhemmin?

Vierailija
66/173 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä mitään Koronaa ole ollut, vaan perusflunssa, osalla influenssa. Vähän valoja päälle taas. Miten dilleä porukkaa tänne kirjoittelee?

Osalla todennäköisesti on ollut. Aika dilleä väittää, että ei olisi ollut. Finnair lentää kuuteen kohteeseen Kiinassa useamman kerran viikossa. Eiköhän tauti kantaudu aika äkkiä tänne. On arvioitu, että jopa 10% Uudenmaan väestä on jo sairastanut koronan. Tuskin kaikki heistä sairasti taudin maaliskuussa.

Vierailija
67/173 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos korona olisi oikeasti jo kuukausia sitten levinnyt näin laajasti, että joka toisen ihmisen kröhä oli koronaa, niin miksi ihmeessä se alkoi kuormittaa teho-osastoja vasta kuukausia myöhemmin?

Ehkä ensimmäinen aalto ei ollut niin raju. Tämä olisi varsin luonteva selitys.

Vierailija
68/173 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, se on hyvä kysymys. Tai sitten kyse voi olla siitä, että loppujen lopuksi sen vaarallisuus ei ole niin isoa vaan vasta todella isoissa tartuntamäärissä alkaa tulla näitä vakavia tautimuotoja.

Joka tapauksessa loppuvuodesta oli todella häijyä ja kovaa yskää tekevää flunssaa liikkeellä. Pahempaa kuin vuosiin on nähty. En tiedä onko koronaa, mutta kai sekin on mahdollista.

Vierailija
69/173 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Italiassa levisi siis tuo viruksen C-tyyppi eli pisimmälle muuntunut, tappavin?

Kysypä joltain virologilta virusten muuntumisesta. Yleensäne muuntuvat kiltimmiksi, koska virus eimissään tapauksessa haluaisi tehdä itsemurhaa tappamalla isäntänsä.

Virus ei ole älyllinen eikä elävä.

Vierailija
70/173 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, se on hyvä kysymys. Tai sitten kyse voi olla siitä, että loppujen lopuksi sen vaarallisuus ei ole niin isoa vaan vasta todella isoissa tartuntamäärissä alkaa tulla näitä vakavia tautimuotoja.

Joka tapauksessa loppuvuodesta oli todella häijyä ja kovaa yskää tekevää flunssaa liikkeellä. Pahempaa kuin vuosiin on nähty. En tiedä onko koronaa, mutta kai sekin on mahdollista.

No minulla oli todella häijy flunssa talvella 2018, 40 asteen kuume ja hengenahdistus ja kaikki. Tuskinpa sekään koronaa oli.

Kyllähän häijyjä hengitystieinfektioita riittää - tästä tekee vain vaarallisen se, että se häijympi muoto ei enää mitään flunssaa olekaan, vaan SARS.

Vierailija
71/173 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen sairastaneeni tuon jo. Lihaskipuja, kurkkukipua sekä läheisten mukaan oudon kuuloista yskää minulla oli noin 10-14 päivän ajan helmikuussa. Koko perhe oli kipeänä. No, katsotaan olisiko järkevää hakeutua vasta-ainetestiin sitten, kun ne saadaan luotettavalle tasolle.

Vierailija
72/173 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli myös viime syyskuussa tavallisesta poikkeava flunssa, joka aiheutti vain vähän nuhaa, mutta korvensi keuhkoja poikkeuksellisen pahasti. Jopa mies oli yöllä huolissaan, kun hengitin vinkuen ja hän ei hullestu kovin herkästi. Tämä tapaus todella Jäi mieleen, koska yleensä flunssassa niistän nenäni verille ja tuhlaan usemmankin rullan paperia, mutta tuo kerta oli poikkeus.

😳 Olet koko maailman potilas 0.

Vierailija
73/173 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tule immuniteettia niin turha odotella rokotettakaan. Eli jatkakaamme elämää normaalisti, Kiinan voi eristää kaikista muista valtioista.

Vierailija
74/173 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sellainen tunne, että tämän koronan alkuperä saattaa sittenkin olla jokin ihmisen luoma juttu. Tutkijat on jäljillä, sanoisin. Kiinalaiset on nyt hiljaa koska pelkäävät asian paljastuvan.

En usko että lepakkojen ynnä muiden syönti liittyy tähän. Sitä harrastetaan niin laajalti Filippiineillä, Indonesiassa, Japanissa, Kiinassa, Thaimaassa ja Vietnamissa.

Ja sittenhän valtaosa Suomen kissoista kantaisi jotain outoa virusta mukanaan.

Vierailija
75/173 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettelisi. Meillä liikkui outoa yskätautia joulukuussa ja kuumetta mikä iski lähinnä nuoriin poikiin ja aiheutti joillekin jälkitautina keuhkokuumetta. Omakin lapseni joka ei ikinä sairastu mihinkään oli kipeänä pari päivää ja kuumeessa, mutta pidin keuhkokuumeriskin takia kotona viikon. Valitti silloin myös kovaa kurkkukipua.

Vierailija
76/173 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei tule immuniteettia niin turha odotella rokotettakaan. Eli jatkakaamme elämää normaalisti, Kiinan voi eristää kaikista muista valtioista.

Mihin faktaan tämän päätelmäsi immuniteetistä perustat?

Vierailija
77/173 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen sairastaneeni tuon jo. Lihaskipuja, kurkkukipua sekä läheisten mukaan oudon kuuloista yskää minulla oli noin 10-14 päivän ajan helmikuussa. Koko perhe oli kipeänä. No, katsotaan olisiko järkevää hakeutua vasta-ainetestiin sitten, kun ne saadaan luotettavalle tasolle.

Minä taad epäilen, että et ole sairastanut. Tai itseasiassa tiedän sen. Katsos kun nuo ovat ihan tavallisen flunssan oireita. Itse sairastan mokoman kerran vuodessa, ihan samoilla oireilla kuin sinäkin. En silti kuseta itseäni kuvittelemalla, että olisin jo sairastanut Koronan ja päässyt siitä. Ehei, Korona on meillä vielä edessä. Ehkä ensi viikolla, ensi kesänä tai ensi syksynä. Ehkä vuoden päästä. Et ole turvassa, koska sinulla ei ole oikeasti vasta-aineita, vaikka yrität huijata itseäsi. Ei voi kuin odottaa..

Vierailija
78/173 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahdollistahan tuo on.

Tuossakin tapauksessa Kiinan olisi pitänyt pyrkiä estämään sen leviäminen eteenpäin.

Mutta vasta tämän vuoden puolella sekin alkoi suhtautua koronaan vakavammin.

Joo vaikea se on estää aluksi, kun ei ne tiennyt mikä korona on. Aluksi varmaan luulivat sen olevan vain vähän ärhäkämpää flunssaa kunnes totuus paljastui. Sittenpä sulkivat kymmenien miljoonien kaupungin kokonaan ja jopa hitsasivat ihmisiä koteihinsa. Suomi sensijaan tiesi alusta saakka mitä on tulossa. Silti suomalaiset vielä maaliskuun alussa lähtivät lomailemaan ulkomaille kuin mitöön ei olisi maailmalla tapahtumassa. Rajat olisi pitänyt laittaa kuukautta aiemmin kiinni ja ulkomailta palaavat totaaliseen karanteeniin.

On se helppo vaatia muita tekemään asialle jotain. Kiina ei tiennyt mikä korona on, siksi eivät alussa tehneet mitään.

Vierailija
79/173 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taad epäilen, että et ole sairastanut. Tai itseasiassa tiedän sen. Katsos kun nuo ovat ihan tavallisen flunssan oireita. Itse sairastan mokoman kerran vuodessa, ihan samoilla oireilla kuin sinäkin. En silti kuseta itseäni kuvittelemalla, että olisin jo sairastanut Koronan ja päässyt siitä. Ehei, Korona on meillä vielä edessä. Ehkä ensi viikolla, ensi kesänä tai ensi syksynä. Ehkä vuoden päästä. Et ole turvassa, koska sinulla ei ole oikeasti vasta-aineita, vaikka yrität huijata itseäsi. Ei voi kuin odottaa..

Ymmärräthän, että monelle tavallinen flunssa on parin viikon räkätauti, johon voi liittyä yskää ja kurkkukipua, joskus kuumettakin, mutta ainakaan itse en sairasta koskaan mitään viikkokaupalla yskää, hengenahdistusta tai lihaskipuja. Flunssassa olen aivan työkykyinen, vaikka tartuntariskin vuoksi pyrinkin tekemään etätöitä. Influenssan olen (testeillä todetun) sairastanut kerran, se oli astetta keljumpi, mutta siinä oli selkeinä oireina korkea kuume ja lihaskivut.  Se että sinulla flunssa on aina rankka, ei tarkoita että kaikilla muilla olisi, ja siksi rankempi "flunssa" johon kuuluu viikkotolkulla hakkaavaa yskää, hengitysvaikeuksia ja muuta vastaavaa saattaa herättää kysymysmerkkejä nyt, kun tiedetään tällaisen viruksen olevan liikkeellä.

Vierailija
80/173 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli se saikin alkunsa Suomesta?